Joka kolmas pitkäaikaistyötön on työkyvytön!
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3991251-joka-kolmas-pitkaaikaist…
Olisi kyllä järkevää kehittää järjestelmää jotta päästetään oikeasti työkyvyttömät pois kortistosta eläkkeelle tai jos työkykyä on hieman jäljellä niin vaikka maksaa työnantajille jotain ekstraa jos palkkaavat osatyökykyisen (vaikka osa-aikaisesti). Muuten eivät tasan työllisty vaan joutuvat roikkumaan kortistossa hamaan tappiin 😤
Kommentit (82)
Ei tuo yllätä. Itse olin huomattavan sairas, enkä meinannut päästä edes määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, koska vakuutusyhtiö ei pitänyt minua työkyvyttömänä. Olisi pitänyt vaan työttömyyspäivärahaa nostella ja olla työnhakijana. Asioidessani työkkärin kanssa he eivät mitenkään erityisesti patistaneet minua mihinkään, vaan ymmärsivät että jotkut joutuu työkyvyttömänäkin olemaan työnhakijoina ja nostelemaan työkkäritukea, kun eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ramppasin lääkäriltä toiselle hakemassa lisälausuntoja ja vihdoin pääsin. Ei varmaan kaikilla riittäisi jaksaminen tai voi olla niin tiukilla rahat, että ei yksityiselle kehtaa lähteä.
Tämä olisikin suht helppoa jos on yksineläjä mutta perheellinen ei tuosta noin voi muuttaa korpeen. Meillä on niin että itse olen työkyvytön mutta miehellä on vakityö täällä. Jos muutamme korpeen niin oltaisiin sitten molemmat työttöminä, ei mikään ihanteellinen tilanne. Miehen palkalla ei tulla toimeen yksistään koska meillä on lapsia jotka hankittu silloin kun en ollut vielä loukannut itseäni. Perustulo on kinkkinen juuri
syystä että se ei saisi olla liian suuri/pieni.