Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas pitkäaikaistyötön on työkyvytön!

Vierailija
12.02.2019 |

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3991251-joka-kolmas-pitkaaikaist…

Olisi kyllä järkevää kehittää järjestelmää jotta päästetään oikeasti työkyvyttömät pois kortistosta eläkkeelle tai jos työkykyä on hieman jäljellä niin vaikka maksaa työnantajille jotain ekstraa jos palkkaavat osatyökykyisen (vaikka osa-aikaisesti). Muuten eivät tasan työllisty vaan joutuvat roikkumaan kortistossa hamaan tappiin 😤

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on aika selvä kuvio että noissa on paljon fyysisesti tai psyykkisesti liian sairaita työhön, tai liian syvälle esim. alkoholismiin ja syrjäytymiseen uponneita, että enää saisivat itseään sieltä ylös millään aktivointi- tai pakotetoimilla. 

Tämä itseäni kauhistuttaa perustulossakin, että mitä noiden oikeasti työkyvyttömien käy, jos laitetaan joku 500 e / kk perustulo jolla ei ainoana tulona pärjää millään, sillä oletuksella että kaikkihan voi kuitenkin vähän tienata töissä ekstraa, edes osa-aikatöissä.

Minusta vaikuttaa, että perustuloa kannattavat eivät huomioi tätä tarpeeksi. Jotta perustulo riittäisi, sen pitäisi olla enemmän kuin 500-800 euroa, jos se kerran jää ainoaksi tueksi ja kaikki yhteiskunnan tukiverkosto eli "byrokratia" lopetetaan. Sen sijaan niille, jotka eivät edes tarvitse tukea, ropsahtaa turhaan tilille se 500-800 euroa joka kuukausi.

Nimenomaan. Jos jokaiselle pitäisi erikseen laskea, paljonko on riittävä perustulo, se säästö byrokratian karsimisessa meni siihen. Itse olen kotiäiti/kotirouva, enkä saa nyt kuin lapsilisät (jotka siis ilmeisesti tulisivat, vaikka perustulo toteutuisikin). Yhtäkkiä jostain taikaseinästä tulee sitten monta sataa kuukaudessa, ihan kiva ;) Käytännössä pystymme elämään mieheni tuloilla ja on aika hullua ajatella, että tilannettani verrataan johonkin samankokoisessa kaupungissa asuvaan ihmiseen, jolla on yhtä monta lasta, mutta jonka ansiotyöpanos on tähän asti ollut aivan oleellinen perheen elatuksessa. Jos tämä ihminen menettää työnsä, saisimme yhtä paljon rahaa ja se olisi reilua?

Miksi sitä perustuloa ei voisi antaa kaikille ovathan he oikeuttettuja tt tukeenkin joka kuukausi. Miksi sinusta 100 000 ihmisen on suomessa tarpeettomasti kärsittävä kun tukijärjestelma tekee heistä väliinputoajia. Miksi tukia ei saisi saada suoraan mitä on oikeutettu ja lailla määrätty saamaan? Miksi on olemassa olevat tuet haettavissa jos on parempi ettei niitä saakkaan. Esim jos olet hyvä netinkäyttäjä haet ne tuet sut sait ja jos et vaan netti on sinulle vieras asia, niin sitten saa tyyliin vanha mummu kuollakkin vaikka nälkään Suomessa 2019 vai. Kokoomuslaiselta kuulostat.

En ole itse oikeutettu mihinkään tukeen, mutta jos sinusta yhteiskunnalla on varaa kaikkeen, koska se on oikeudenmukaista, niin voinhan minä vaikka tonnin ottaa kiitos. Mitenkähän tämä tekee minusta Kokoomuslaisen ;D Pointtini oli sama kuin kommentoimallani, että on pahuksen vaikea laskea sellainen perustulon määrä, että se ihan oikeasti riittää kaikille, eikä tule väliinputoajia, mutta ettei siinä ole myöskään ns. liikaa kenellekään, sillä kaikillahan niitä menoja ei vaan ole niin paljon. Eri ihmiset tarvitsevat eri rahamääriä, jotta pystyvät elämään kohtuullisesti. Menojen määrään vaikuttaa niin moni asia, hyvin moni muukin kuin vain asuinkunta.

Ei rahaa tule syytää menojen mukaan, vaan aikuinen ihminen elää tulojen mukaan.

H-vetti, mitä lapsukaisia sitä onkin.

Kaikki on ihan samalla viivalla. Jos Helsingissä on kallista, niin muuttaa vaikka Saloon. Taitaa olla muuttotappiokunta Nokian lähdettyä.

Sinccis

Tämä olisikin suht helppoa jos on yksineläjä mutta perheellinen ei tuosta noin voi muuttaa korpeen. Meillä on niin että itse olen työkyvytön mutta miehellä on vakityö täällä. Jos muutamme korpeen niin oltaisiin sitten molemmat työttöminä, ei mikään ihanteellinen tilanne. Miehen palkalla ei tulla toimeen yksistään koska meillä on lapsia jotka hankittu silloin kun en ollut vielä loukannut itseäni. Perustulo on kinkkinen juuri

syystä että se ei saisi olla liian suuri/pieni.

Vierailija
82/82 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo yllätä. Itse olin huomattavan sairas, enkä meinannut päästä edes määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, koska vakuutusyhtiö ei pitänyt minua työkyvyttömänä. Olisi pitänyt vaan työttömyyspäivärahaa nostella ja olla työnhakijana. Asioidessani työkkärin kanssa he eivät mitenkään erityisesti patistaneet minua mihinkään, vaan ymmärsivät että jotkut joutuu työkyvyttömänäkin olemaan työnhakijoina ja nostelemaan työkkäritukea, kun eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.

Ramppasin lääkäriltä toiselle hakemassa lisälausuntoja ja vihdoin pääsin. Ei varmaan kaikilla riittäisi jaksaminen tai voi olla niin tiukilla rahat, että ei yksityiselle kehtaa lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla