Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joka kolmas pitkäaikaistyötön on työkyvytön!

Vierailija
12.02.2019 |

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3991251-joka-kolmas-pitkaaikaist…

Olisi kyllä järkevää kehittää järjestelmää jotta päästetään oikeasti työkyvyttömät pois kortistosta eläkkeelle tai jos työkykyä on hieman jäljellä niin vaikka maksaa työnantajille jotain ekstraa jos palkkaavat osatyökykyisen (vaikka osa-aikaisesti). Muuten eivät tasan työllisty vaan joutuvat roikkumaan kortistossa hamaan tappiin 😤

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta siihen perustulon päälle tulisi ainakin asumistuki ja mahdollisesti jotain harkinnanvaraisen toimeentulotuen tyyppistä, jos on esim. suuret lääkemenot.

Vierailija
22/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan luonnonvalintaa. Heikot syrjäytyvät. 

Ei tällä ole mitään tekemistä minkään ekosysteemin tai luonnon valintojen kanssa. Ahneet itselleen kahmijat ne tätä valtakuntaa "pyörittää" ja heikompia polkee. Luonto sinnittelee itsekseen. Jokunen lintu sentään vielä laulaa.

Päättäjät pitävät vain kauniita tilastojaan yllä roikottamalla meitä OIKEASTI työkyvyttömiä samassa kategoriassa työkykyisten työttömien mukana. Tulisi aika kalliiksi, jos meille kullekin räätälöitäisiin se "oikea lokero", mihin kukin kuuluu ja kyvyiltään ja voimiltaan pystyy.

Yksinkertaista ja "edullista" on lätkäistä joku työmarkkinatuki, mitä pystyy leikkaamaan vaikka joka viikko näköjään ja saa hokea tuota suosikkia "KARENSSI" mennen tullen, jotta pysymme varmasti kyykyssä. Koko ajan on pelko persiissä, että mihin seilataan seuraavaksi. Kuin itse Mengele ohjaisi tätä paattia.

Minä en koskaan toivu työkykyiseksi (mitä ei tästä valtaisasta "kuntoutuksestani ja aktivoinnistani" päätellen voisi uskoa), ja eläkeikään on muutama vuosi jäljellä, eli kivuliasta roikkumista ja paperisotaa, sekä Kelapelleilyä on tiedossa jatkossakin.

Kun rumba alkoi sairastuttuani, ohjattiin minua kaikkiin mahdollisiin "hankkeisiin", jotka pitivät sisällään "aktivointia", kuten kuntosalia (ei pysty), uintia (ei pysty), luontoretkiä (ei pysty) ja mitä liibalaabaa sitten keksivätkin.

Aktiiviranneke lykättiin kouraan ja eiku menoksi. Ja sitten lopen uupuneena selkä vääränä taas johonkin "raportille", -Kuinka sujuu? -Olitko sä siellä lintutornissa ja kalliokiipeilyllä? -Kuulin, ettet ilmoittautunutkaan sinne ohjattuun kuntosalijumppaan, vai? Kun ei pyst... -No äläs nyt, mun ehdotus olisi sellainen työverstas, siellä tehdään kaikenlaista mukavaa....ja ja ja

Mulla sen verran vielä pää pelaa, että jaksan taistella, mutta säryt ja tuskat ovat päivittäisiä, ja tämä päivästä toiseen selviytyminen ei ole elämää. Tämä on vaan odottamista. Jotkut taitavat odotella jopa sitä lopullista lähtöä.

Jk. Älkää vaan kadehtiko! Joskus nimittäin saa kuulla, kuinka "tuokin vaan lokoilee kotonaan tekemättä mitään, MEIDÄN, veronmaksajien rahoilla" :)

Ja lopuksi: Olen ollut aktiivinen työelämässä, en lusmuilija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eno joutui auto-onnettomuuteen keskellä kirkasta päivää ilman omaa syytään, syy oli rattijuopon! Meinasi kuolla mutta nyt vain selkä täynnä metallia, samoin toinen käsi. Luonnonvalintaa? Miten olisit itse tämän välttänyt?

Vierailija
24/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta siihen perustulon päälle tulisi ainakin asumistuki ja mahdollisesti jotain harkinnanvaraisen toimeentulotuen tyyppistä, jos on esim. suuret lääkemenot.

No ei ole mitään järkeä sitten tehdä sitä perustuloa, koska ei menot vähenisi vaan kasvaisivat, koska sitten ne jotka saisi vähemmän tukia nyt saisivat enemmän. 

Sen sijaan voitaisiin kehittää joku sellainen järjestelmä, jossa ihmiset voisivat tehdä pätkätöitä menettämättä hirveästi tukia saman tien. 

Vierailija
25/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eno joutui auto-onnettomuuteen keskellä kirkasta päivää ilman omaa syytään, syy oli rattijuopon! Meinasi kuolla mutta nyt vain selkä täynnä metallia, samoin toinen käsi. Luonnonvalintaa? Miten olisit itse tämän välttänyt?

Näin ohiksena sitä mieltä, että luonnonvalintaa olisi ollut hoidella rattijuoppo esim. torsoksi, eli vain puolikas ruumiista jäljelle ja siihen kunnon tuskat loppuelämäksi. Ja tietenkin nykyajan vanhustenhoidon kaltaiseen tilaan, vaipanvaihto kerran päivässä jne. Mutta taisi taas tämäkin saada vain kehotuksen olla kiltisti?

Osanotot läheisesi puolesta. :)

Vierailija
26/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ohiksena sitä mieltä, että luonnonvalintaa olisi ollut hoidella rattijuoppo esim. torsoksi, eli vain puolikas ruumiista jäljelle ja siihen kunnon tuskat loppuelämäksi. Ja tietenkin nykyajan vanhustenhoidon kaltaiseen tilaan, vaipanvaihto kerran päivässä jne. Mutta taisi taas tämäkin saada vain kehotuksen olla kiltisti?

Osanotot läheisesi puolesta. :)

Kyllä sekin loukkaantui mutta ei noin pahasti. Juopoillahan on katsos se niin kutsuttu "juopon tuuri".

Vierailija
27/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tiedossa jo kauan. Kun kela lakkaa maksamasta korvausta niin kehotetaan ilmottautumaa työttömäksi. Eikä ole vaihtoehtoa, jos ei pääse eläkkeelle,vaikka on työkyvytön.

Suuri osa heistä on sairaita, eikä mitään lusmuja! Esim. selkä- ja polvi sairaita.

Vierailija
28/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä aktiivimalli leikkaa pienestä tuesta, vaikka ei töitä pysty tekemään. Kyllä on niin ihana asua oikeudenmukaisessa valtiossa.

Vierailija
29/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä aktiivimalli leikkaa pienestä tuesta, vaikka ei töitä pysty tekemään. Kyllä on niin ihana asua oikeudenmukaisessa valtiossa.

No onhan tämä valtiomme koko maailman silmissä, kiitos näiden omaa kansaansa halveksivien päättäjien, ihana ja oikeudenmukainen, suorastaan paratiisi. Tunkua on, hinkua myös. Tervetuloa.

Vaan pieni pettymys taitaa joillekin olla, kun joutuvat nykyään satavuotiaiksi elävien persuksia pyyhkimään, kaikki kun eivät voi "perustaa pitsapaikkaa" tai vetää lonkkaa. Akateemiset kantikset ja muutkin kynnelle kykenevät nostavat kytkintä :D

Mahtaako kohta enää niinkään houkuttaa, kun maksumiehet loppuu? Eli verotusta on nostettava, jolloin kaikki pelifirmat ym. häipyvät :D Hahhaaaaa

Vierailija
30/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on aika selvä kuvio että noissa on paljon fyysisesti tai psyykkisesti liian sairaita työhön, tai liian syvälle esim. alkoholismiin ja syrjäytymiseen uponneita, että enää saisivat itseään sieltä ylös millään aktivointi- tai pakotetoimilla. 

Tämä itseäni kauhistuttaa perustulossakin, että mitä noiden oikeasti työkyvyttömien käy, jos laitetaan joku 500 e / kk perustulo jolla ei ainoana tulona pärjää millään, sillä oletuksella että kaikkihan voi kuitenkin vähän tienata töissä ekstraa, edes osa-aikatöissä.

Mitä hittoa sä horiset? Saman rahan ne nytkin saa ja pakko on pärjätä.

Vierailija
31/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on aika selvä kuvio että noissa on paljon fyysisesti tai psyykkisesti liian sairaita työhön, tai liian syvälle esim. alkoholismiin ja syrjäytymiseen uponneita, että enää saisivat itseään sieltä ylös millään aktivointi- tai pakotetoimilla. 

Tämä itseäni kauhistuttaa perustulossakin, että mitä noiden oikeasti työkyvyttömien käy, jos laitetaan joku 500 e / kk perustulo jolla ei ainoana tulona pärjää millään, sillä oletuksella että kaikkihan voi kuitenkin vähän tienata töissä ekstraa, edes osa-aikatöissä.

Samaa olen miettinyt perustulon kohdalla. Työkyvytön ei tule mitenkään pärjäämään. Tuollainen 500€ ei riitä edes asumiseen saati muuhun. Pelottavaa.

Ei perustulon kuulukaan kattaa asumista, vaan se on just se mitä nimi sanoo, perustoimeentulo kuten nykyään on toimeentulotuen perusosa. Asumistuki ja muut harkinnanvaraiset edut säilyy ennallaan. 

Vierailija
32/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, kun lääkäreitä ei kiinnosta selvittää yhtä tarkasti työttömien sairauksia ja terveydentilaa kuin työssäkäyvien. Työttömien terveyttä ei pidetä tärkeänä.

Vierailija
33/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, olen kuitenkin vastaan pakollisia työttömien terveystarkastuksia, tulee mieleen joku rotukarjan merkkaaminen josta jää potilastietoihin sitten ikuisiksi ajoiksi tiedot.

Voi herranjumala! Työttömät juuri ovat itse näitä toivoneet koska heillä ei ole niitä terveystarkastuksia joita työssäkäyvät saavat työterveydestä. Ei ne tarkastukset työttömille ole mitään karjan merkkaamista, vaan korvaa sellaista jota he eivät saa muuten, eikä siellä potilastiedoissa sanota mitään että tämä terveystarkastus on nyt tehty sen takia että tämä työtön on luuseri paska. Tottakai terveystarkastuksen tulokset pitääkin jäädä tietoihin ja työttömän elämää se edesauttaa siten että jos ei ole ollut töissä pitkään aikaan eli ei ole tullut käytyä terveystarkastuksessa on voinut jotain tauteja jäädä huomaamatta, tai vaikka korkea kolesteroli tai sokeri. Köyhät kun ei käy terveyskeskuksessakaan kuin sitten kun on pää kainalossa koska sekin maksaa, ilmainen terveystarkastus työttömälle on aina työttömän etu.

Vierailija
34/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, kun lääkäreitä ei kiinnosta selvittää yhtä tarkasti työttömien sairauksia ja terveydentilaa kuin työssäkäyvien. Työttömien terveyttä ei pidetä tärkeänä.

Niin, siksi työttömille on tehty systeemi joka vastaa työllisten työterveyttä.

Vierailija
35/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voihan jolainen tienata siinä ohessa... ongelma onkin kun tuntiliksat ovat liian alhaisia moiseen jonkun muun firmassa.

Pitäisi saada 10h/kk hommista tonni käteen. Itseltä onnistui koska mamman perusti firman jolla ei muuta tehtävää ku maksaa mulle liksaa. ja elää itse ihan hyvin jollakin 8000e/kk eläkkeellä. Asiakkaat hankittu aika fifty sixty mamma san ja itsekkin oon noita asiakkaita hommannu ja sopinu veloituksista jne.

Miten ajattelit työkyvyttömän tienaavan siinä ohessa? Tekemällä niitä töitä mihin ei pysty? 

Koska työkyvytön on vain kyvytön ympärivuotiseen 8h/pvä hommiin. Hyvin harva on oikeasti kokonaan kyvytön ellei ole sänkyyn sidottu. Vaikeasti cp vammaisetkin kykenee pienmuotoiseen työhön tai jalattomat, kädettömät, sokeat jne

Usein se itse työ ois suunniteltava sille henklölle. Itsekkin olen monivammainen ja m´pienmuotoinen työ onnistuu. Keho ei sitten vain mitenkään jaksa 4 tuntia putkeen. Tai istua pidemmän päälle jne rajoituksia.

Mitkä firmat sitten palkkaisivat näitä vajaakykyisiä joille on hyvin rajoitettua mitä ja kuinka kauan pystyy tekemään? Luulen että aika harvat. Olisi tietysti varsinkin joillekin kokopäivätyöhön kyvyttömien ryhmille, esim. masentuneille, tosi hyvä jos saisivat omien voimiensa mukaan pysyä kiinni työelämän syrjässä, mutta voi olla vaikeaa järkätä sopivia töitä kaikille muuten kuin jonkinlaisena yhteiskunnan tukemana systeeminä.

Tähän on olemassa erittäin hyvin toimiva systeemi, työpajat (jos ne hoitaa ammattilaiset eikä joku kunnan työntekijä jolle ei ole enää muuta keksistty)

Vierailija
36/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ikätoveri on vaativissa asiantuntija tehtävissä ja koulukaveri taas ryypännyt itsensä täriseväksi delirium ihmisraunioksi joten ne elämän valinnat.

Kuka tahansa voi huomenna jäädä auton alle ja saada ikuiset vammat. Elämä opettaa, ei ole noin mustavalkoista kovinkaan usein.

Mulle kävi just näin. Olin vielä kouluttautunut uudelleen alalle jossa on erittäin hyvä työllisyys (oli jo yksi tutkinto alla). Tässäpä sitten parantelemaan usean vuoden jälkeen yhä vammojani. Ai luonnon valintaa? Joopa joo. Se luonnonvalinta voi tulla eteen huomenna ihan jokaiselle ihmiselle, jopa sille joka on tehnyt kaiken oikein, ollut ikänsä töissä ja opiskelemassa. Sekunnissa elämä voi muuttua, tiedän valitettavasti omakohtaisesta kokemuksesta. Viidettä leikkausta odotellen... Ja ongelma ei ole siinä etten voisi jotain pientä työtä tehdä vaan siinä ettei kukaan työnantaja palkkaa tekemään sitä pientä! Työnantajille pitäisi antaa joku porkkana että voisivat palkata tällaisen henkilön jolla on fyysisiä vammoja ja työkyky rajoittunut.

Tälläinen porkkana on ollut olemassa jo iät ajat, ja sen nimi on palkkatuki, sitä voidaan maksaa jopa 100% asti riippuen työttömän työkyvystä ja jos tämä henkilö tarvitsee jotain apuvälineitä, niihinkin työnantaja saa avustuksen.

Mutta koska terveitäkin on tulossa töihin, ei työnantajat halua ottaa vajaakuntoisia tai sellaisia joita epäilee pitkän työttömyyden takia jotenkin viallisiksi.

Vierailija
37/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti puolikuntoisia roikotetaan työkkärin listoilla ja Kelan tuilla, koska se on kuitenkin valtiolle ja eläkeyhtiöille halvempaa kuin maksaa heille eläkkeet. Vanhemmilla työttömillä saattaa olla vuosikymmenten työura takanaan ja eläke olisi paljon parempi kuin peruspäiväraha. Money money money, eihän täällä muulla ole väliä.

Vierailija
38/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mitään järkeä sitten tehdä sitä perustuloa, koska ei menot vähenisi vaan kasvaisivat, koska sitten ne jotka saisi vähemmän tukia nyt saisivat enemmän. 

Sen sijaan voitaisiin kehittää joku sellainen järjestelmä, jossa ihmiset voisivat tehdä pätkätöitä menettämättä hirveästi tukia saman tien. 

Sinäkin olet ihan kujalla kaikesta. Perustulo ei lisäisi menoja koska se on käytännössä sama raha joka nyt jaetaan mutta se jaettaisiin vain kaikille ilman paperisotaa.

Ja 300€ saa jo nyt tienata ilman että se alentaa työttömyyskorvausta.

Vierailija
39/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika. Miksi valtion pitäisi tukea avokätisesti itsensä työkyvyttömäksi ryypännyttä?

Vierailija
40/82 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vika. Miksi valtion pitäisi tukea avokätisesti itsensä työkyvyttömäksi ryypännyttä?

Koska alkoholismi on sairaus. Juoppo pitää vain hauskaa. Nykyään ymmärretään liikaa.