Teini veti herneet nenään kun kuuli ettei tietokone ole ihmisoikeus
Ja että emme enää mahdollista läpi yön pelaamista ja koulun skippaamista. Repi kyllä nettipiuhat irti ja hajoitti modeemin kostoksi, mutta en välitä enää. Näköjään jotkut eivät opi kuin vaikeimman kautta.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin. Tietokone ei edelleenkään ole mikään välttämättömyys. Lukio opiskelija voi ohan hyvin käyttää kirjaston konetta kuten muutkin. Pärjään itse myös hyvin ilma älypuhelintä, älyluurikaan ri pidä olla teinille mikään itsestäänselvyys ja normi. Teinin pitää oppia että tietyilla asioilla on olemassa maailmassa jokin arvo ja että kaikki maksaa.
No kyllä se tietokone on välttämättömyys nykypäivän opiskelijalle. Ja se kirjaston tietokone voi olla monenkymmenen kilometrin päässä siitä autokortittomasta opiskelijasta. Polkupyörälläkö pitää lähteä pakkaseen ja tuiskuun polkemaan tietokoneelle, että saa laksyt tehtyä? Lähtisitkö itse? No et varmaan.
Naurettavaa yrittää eristää nuori näistä asioista, jotka nykyään kuuluvat nuoren elämään ja hän tulee tarvitsemaan esim tietokonetta koko elämänsä. Ei hyvä, jos ei sen käsittelyä oli HYVIN jo nuorena.
Ihmettelen aina vanhempia, jotka estää nuoriltaan ihan normaalin elämän, tai ainakin yrittävät vaikeuttaa sitä mahdollisuuksien mukaan, estämällä esim tietokoneen käytön.
Mutta ehkä ap:n nuori ei ole tavallinen, jolle puhe tehoaa ja täytyy käyttää rajujakin toimenpiteitä. Tiedä häntä, mutta kyllä nuori ei normaalisti tietokoneesta tai älykännykästä pilalle mene. Päinvastoin.
Onko mielenterveyden ongelmat leikin asia? Nyt viette sen pojan lääkärille ja kiireesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin. Tietokone ei edelleenkään ole mikään välttämättömyys. Lukio opiskelija voi ohan hyvin käyttää kirjaston konetta kuten muutkin. Pärjään itse myös hyvin ilma älypuhelintä, älyluurikaan ri pidä olla teinille mikään itsestäänselvyys ja normi. Teinin pitää oppia että tietyilla asioilla on olemassa maailmassa jokin arvo ja että kaikki maksaa.
No kyllä se tietokone on välttämättömyys nykypäivän opiskelijalle. Ja se kirjaston tietokone voi olla monenkymmenen kilometrin päässä siitä autokortittomasta opiskelijasta. Polkupyörälläkö pitää lähteä pakkaseen ja tuiskuun polkemaan tietokoneelle, että saa laksyt tehtyä? Lähtisitkö itse? No et varmaan.
Naurettavaa yrittää eristää nuori näistä asioista, jotka nykyään kuuluvat nuoren elämään ja hän tulee tarvitsemaan esim tietokonetta koko elämänsä. Ei hyvä, jos ei sen käsittelyä oli HYVIN jo nuorena.
Ihmettelen aina vanhempia, jotka estää nuoriltaan ihan normaalin elämän, tai ainakin yrittävät vaikeuttaa sitä mahdollisuuksien mukaan, estämällä esim tietokoneen käytön.
Mutta ehkä ap:n nuori ei ole tavallinen, jolle puhe tehoaa ja täytyy käyttää rajujakin toimenpiteitä. Tiedä häntä, mutta kyllä nuori ei normaalisti tietokoneesta tai älykännykästä pilalle mene. Päinvastoin.
Katsos, tantta ehti ketjuun ja yrittää vesittää aapeen kasvatustyön.
Pidä pintasi ap, toimit oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti saa koneen takaisin kun käy oppivelvollisuutensa loppuun ja tarvitsee konetta läksyjen tekoon.
Mutta ensin sinne kouluun tietysti pitäisi päästä. Ehkä se nyt onnistuu paremmin kun ei tarvitse valvoa koneen kanssa koko yötä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielenterveyden ongelmat leikin asia? Nyt viette sen pojan lääkärille ja kiireesti.
Joo, on käynyt lääkärillä, heti kun nämä ongelmat alkoivat. Lääkäri silittää päätä ja hokee meille että se joustaa kuka pystyy.
No, minun jousto räpsähti juuri poikki, ei pysty, toisten vuoro.
Meidän teini osaa paremmin ja on luokkansa paras oppilas. Hän tietää, koska hänellä on hyvät vanhemmat. Annamme hänen myös kapinoida. Hän kuvittelee kapinoivansa, vaikka olemme antaneet vain väyliä vapaaksi kapinoida turvallisesti.
Aika huono teini teillä on. Mielestäni nyt on liian myöhäistä rangaista noin ankarasti lasta. Tuo kostaantuu vain ja aiheuttaa teinillenne stressitason nousua. Kannattaisi taistelun ja uhoomisen sijaan käyttää nokkeluutta. Tyhmä nimittäin hakkaa päätään seinään.
Ei tuo teidän metodi ole rakkautta. Kyseessä on teidän lihaa ja verta. Kunnioittaisitte lastanne vähän enemmän niin saisitte tekin kunnioitusta takaisin.
Harvinaisen selväjärkistä toimintaa Ap:n perheessä.
Kunpa useammat vanhemmat pystyisivät ottamaan auktoriteettiasemansa perheessä takaisin ja lopettaisivat kaveeraamisen lastensa kanssa.
Hyvin oot kasvattanu kakaras. Siinä yksi jolla loistava tulevaisuus edessä. Tuleva mallikansalainen ja eläkkeenmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oot kasvattanu kakaras. Siinä yksi jolla loistava tulevaisuus edessä. Tuleva mallikansalainen ja eläkkeenmaksaja.
Ap juuri kertoi kuinka kasvattaa lastaan.
Huomattavasti parempi tekniikka kuin ikuinen ymmärtäminen, seliseliselitteleminen ja perseilyn sietäminen.
Parempi kerta rutina kuin ikuinen kitinä.
Teinin "kosto", auton avainten piilottaminen kannattaisi kenties sanktioida jotenkin, esim. takavarikoimalla perseilevän lapsen huoneen ovi, kunnes avaimet palautuvat oikealle omistajalle.
Muistan itse 90-luvun ja ensimmäisen tietokoneeni. Ennen sitä olin pitkään koulukiusattu.
Olin oppinut koodaamaan alkeellisesti ja pelailin paljon Doom-peliä.
Olin saanut myös paljon ystäviä tietokoneen avulla ja suunnittelimme pelejä ja modasimme Doom-peliä.
Meillä oli pieni yhteisö ja parhaimmat suunnittelivat ratoja ja pelailimme niitä.
No, meillä oli kotona riitaa pienestä asiasta vanhempien kanssa ja isä rankaisi ottamalla koneen pois. Sanoi myös että ajokorttia en tule saamaan. Pitää mennä itse töihin ja säästää rahat.
En vielä tänäpäivänäkään ole saanut hanttihommista rahaa niin paljon että jäisi säästöön sen verran.
Lukio jäi kesken, kun tietokoneen myötä ystäväpiiri katosi ja innostus kaikkeen katosi. Vanhemmat käytännössä katkaisivat minulta latvan (jos olisin ollut puu).
Masennus iski. Pian tämän jälkeen olinkin koditon ja kävin työttömien nuorten toimintakeskuksissa. Näin sielä paljon päihteidenväärin käyttäjiä ja tutustuin heihin, koska minulla ei enää ollut yhtään ystäviä.
Kymmenen vuotta tuon jälkeen minulle lätkäistiin eläke vakavasta masennuksesta.
Vasta sitten onnistuin säästämään rahaa uuteen tietokoneeseen ja muutaman päivän kykenen tekemään pilipalitöitäkin.
Olen vanhemmilleni monesti sanonut että he pilasivat elämäni ja tuhosivat tulevaisuuteni.
Isä on juoppo paska. Hän ei myönnä, mutta emme ole jutelleet enää moniin vuosiin. Viimeisen kerran silloin kun kysyi että menenkö armeijaan. Totesin että ei sinne hulluja päästetä.
-Poikasi on nyt hullu, oletko ylpeä?
-Teit minusta hullun isä.
Ap tässä tuhoaa oman lapsensa elämän todella törkeästi. Ensiksi hän on laiminlyönyt kasvatusvastuuta ja sitten rankaisee julmasti lastaan ottamalla tältä pois ainoan elämän lohdukkeen. Sikamainen paska!
Vierailija kirjoitti:
Aika jyrkkä näkemys. Aapee nimittäin kasvattaa teiniään koko ajan, vaikka nyrkinkin uhalla. Veikkaan että moni olisi jo luovuttanut. Mielestäni tästä olisi syytä ottaa opiksi muidenkin.
Teinit eivät aina ole helppoja, kasvatti niitä miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti parempi tekniikka kuin ikuinen ymmärtäminen, seliseliselitteleminen ja tilanne jossa ymmärtämättömän lapsen annetaan pilata omaa tulevaisuuttaan tekemällä vääriä ratkaisuja elämässään.
Parempi kerta rutina kuin ikuinen kitinä.
Teinin "ko sto", auton avainten piilottaminen kannattaisi kenties sanktioida jotenkin, esim. takavarikoimalla pe rseilevän lapsen huoneen ovi, kunnes avaimet palautuvat oikealle omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse 90-luvun ja ensimmäisen tietokoneeni. Ennen sitä olin pitkään koulukiusattu.
Olin saanut myös paljon ystäviä tietokoneen avulla ja suunnittelimme pelejä ja modasimme Doom-peliä.
Meillä oli pieni yhteisö ja parhaimmat suunnittelivat ratoja ja pelailimme niitä.
No, meillä oli kotona riitaa pienestä asiasta vanhempien kanssa ja isä rankaisi ottamalla koneen pois. Sanoi myös että ajokorttia en tule saamaan. Pitää mennä itse töihin ja säästää rahat.
En vielä tänäpäivänäkään ole saanut hanttihommista rahaa niin paljon että jäisi säästöön sen verran.
Lukio jäi kesken, kun tietokoneen myötä ystäväpiiri katosi ja innostus kaikkeen katosi. Vanhemmat käytännössä katkaisivat minulta latvan (jos olisin ollut puu).
Masennus iski. Pian tämän jälkeen olinkin koditon ja kävin työttömien nuorten toimintakeskuksissa. Näin sielä paljon päihteidenväärin käyttäjiä ja tutustuin heihin, koska minulla ei enää ollut yhtään ystäviä.
Vasta sitten onnistuin säästämään rahaa uuteen tietokoneeseen ja muutaman päivän kykenen tekemään pilipalitöitäkin.
Olen vanhemmilleni monesti sanonut että he pilasivat elämäni ja tuhosivat tulevaisuuteni.
Isä on juoppo paska. Hän ei myönnä, mutta emme ole jutelleet enää moniin vuosiin. Viimeisen kerran silloin kun kysyi että menenkö armeijaan. Totesin että ei sinne hulluja päästetä.
Ap tässä tuhoaa oman lapsensa elämän todella törkeästi. Ensiksi hän on laiminlyönyt kasvatusvastuuta ja sitten rankaisee julmasti lastaan ottamalla tältä pois ainoan elämän lohdukkeen. Sikamainen paska!
No nyt vetää kyllä sanattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti parempi tekniikka kuin ikuinen ymmärtäminen, seliseliselitteleminen ja tilanne jossa ymmärtämättömän lapsen annetaan pilata omaa tulevaisuuttaan tekemällä vääriä ratkaisuja elämässään.
Parempi kerta rutina kuin ikuinen kitinä.Teinin "ko sto", auton avainten piilottaminen kannattaisi kenties sanktioida jotenkin, esim. takavarikoimalla pe rseilevän lapsen huoneen ovi, kunnes avaimet palautuvat oikealle omistajalle.
Kiitti vinkistä! Täytyy jutella töiden jälkeen jos on rauhoittunut. Kone pysyy kuitenkin takavarikossa, siitä en neuvottele.
Vierailija kirjoitti:
Ennen psykologiassa oli tapana syyllistää jälkeläisten mielenterveysongelmista pääsääntöisesti kasvattajia. Jotain samankaltaista on havaittavissa tästäkin kirjoituksesta.
Elämäni meni pilalle jo lapsuudessa. Kotitalomme ikkunoista oli näköala vain metsään, joka masensi minua niin paljon etten pystynyt lähtemään aamulla kouluun.
Isäni, psykopaattinen alkoholisti kosti tämän viattomalle lapselle ja pakotti minut ulkoiluttamaan perheen koiraa, jonka seurauksena minulle puhkesi allergia, haukkumisesta ääniyliherkkyys ja remmin vetämisen seurauksena sain ADHD tyyppisiä oireita, jotka estivät pysrkimyseni päästä eläinlääkäriksi.
Nyt vietän aikaani kodittomana rappioalkoholistina steissin kulmilla hengaillen ja ikuisesti kiroan kirvesmiesisääni joka rakensi kotitalomme ja sijoitti ikkunanäkymämme synkeään metsään.
Koko elämä pilalla tämän saat tanan tunarin kädettömyyden seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaktiosta päätellen oli korkea aika.
Niin oli. Hölmöt olemme kuunnelleet kasvatusasiantuntijoita ja ammattilaisia, että keskustella pitää eikä saa rankaista.
Eihän se että pistää netin kiinni klo 22 ole mikään rangaistus. Vai rankaiseeko kauppiaskin asiakkaita kun pistää kauppansa kii klo 21. Ei, se on säännöistä kiinni pitämistä. Ei mitään rankaisua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kannattaakin miettiä sitä että kannattaako vittuilla vanhemmille?
Monessa maassa lapsen uppiniskaisuus koituu tämän kuolemaksi.
Ei meilläkään ole niistä ajoista pitkä aika kun isä veti uhmakasta poikaansa turpaan nyrkillä ja potki tuvasta ulos pakkaseen miettimään käytöstään.
Suomalaiseen perinteeseen kuuluu rikkoa lapselta minuus ja alistaa tämä Jumalan tahtoon. Tämä kasvatusmalli on ollut todella yleinen ja kristillinen.
Sillä saadaan henkilön itse viha kasvamaan sellaisiin mittoihin että se kompensoituu kohteliaisuutena muita kohtaan. Häpeä ja viha kasvattavat jatkuvasti tälläisen henkilön persoonaa kohti parempaa ja jalompaa täydellistä seurakuntalaista!
Tämä vain muistutukseksi. Itse kannatan vapaata kasvatusta. Jos teini on tyhmä ja ei tajua miten mielenvikaiset vanhemmat hänellä on, niin teinin kannattaa aina näyttävästi alentua vanhempiensa edessä. Vanhempien ylimielisyys on niin paksunahkaista etteivät he tajua että teini alistuu vain, koska vanhemmat ovat mielisairaita ja valmiita vaikka tuhoamaan tämän elämän ja minuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, teinit on niin tyhmiä
Teinit on vanhempien peilikuvia, jotka on oppineet käyttäytymismallin esimerkistä.
Fiksut vanhemmat kitkevät korskeimman kapinanpoikasen jo uhmaiässä.
Ei tarvi sitten myöhemmin yllämainituin tavoin parsia.
Itselläni ei vielä teini-ikäistä ole mutta vierestä seuraamalla niin yllättävän nopeasti se menee niin että teini jää koukkuun tietokoneeseen tai johonkin älylaitteeseen.
Yhdessäkin perheessä on neljä lasta. Silloin kun perheen äiti oli vielä kotona pienimmän kanssa niin oli tarkat tietokoneajat joita isommat (teinit) noudattivat (pienillä ei edes ollut mitään tablettia ym..)
Nyt kun sen perheen molemmat vanhemmat käy töissä niin on mennyt siihen ettei kotona ole ketään valvomassa sitä aikaa joten helposti meni siihen että koulun jälkeen heti koneelle ja siinä kunnes vanhemmat tuli töistä.
Sitten töistä väsyneinä eivät jaksa iltoja riidellä tietokoneajasta..
Havahtuivat tilanteeseen kun vanhimman kouluarvosanat alkoi tippumaan. Silloin ottivat koneen pois kokonaan kunnes arvosanat nousee. Mutta teini tietysti tappeli vastaan kun oli jo koukussa tietokoneeseen..
No onpa överiä toimintaa. Tai toki: jos olette vanhempina ensin puhuneet teinille asioista ja vetäneet rajoja keskustellen: "Koulun pitää hoitua, koulusta ei jäädä pois yön valvomisen ja pelaamisen takia, tehdään nyt niin että laitetaan aikaraja: jos asiat tulee kuntoon (esim.) viikossa, hyvä, mutta jos ei viikon jälkeen toimi niin otamme koneen pois" Tms. Tajusit pointin? Mutta että mennään räyhäämään ja revitään kone pois mielivaltaisesti, just joo. Vuoden vanhempi-palkinto teille, olkaa hyvä.
Teinien aivot ei ole kehittyneet, mutta teinit on silti ihmisiä joita pitää kunnioittaa. Teinillä on ongelma, sitä ei kukaan kiellä. Mutta tuolla perseilyllä te vanhempina just rikoitte sen pienenkin luottamuksen ja kunnioituksen, jos sitä ikinä edes oli. Kasvava ihminen, jonka aivot kehittyy vielä noin 24-vuotiaaksi asti, kaipaa kyllä jämäkkyyttä ja rajoja, mutta kunnioituksen ja arvostuksen avulla pääsee huomattavasti parempiin tuloksiin.
No minä tiedän. Kone pois jos ei muut hommat ala luistamaan. Joku tolkkuhan se täytyy olla.