Ulostulo: Tältä näyttää transhoitoja katuva ihminen
Sellaista sattuu että alkaakin kaduttaa.
Mitä mietteitä herättää tämä?
Kommentit (848)
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin joskus että ihmisen henkinen sukupuoli voi muuttua elämän aikana moneen kertaan. Jos itse mietin omaa elämääni tyttönä on mullakin joskus ollut ajatuksia kuinka poikana olisi helpompi elämä. Joskus ahdistaa käyttää hameita ja kiinnostaa ns miesmäiset asiat toisinaan saatan olla vuosia naisellinen meikkaaminen ja mekot vetää puoleensa ja taas tulee kausi kun viihdyn housuissa paremmin eikä huvita meikata. Jos jokaisen mielen liikkeen takia olisin miettimässä sukupyolenvsihroa olisin vaihtanut jo monesti ees taas. Ihmisten pitäisi pohtia asioita vähän syvällisemmin ja olla tyytyväisiä siihen mitä ovat saaneet. Ei ihmisen sovi leikkiä Jumalaa.
Minä en ole tuntenut itseäni koskaan erityisen naise(llise)ksi, tosin en mieheksikään. Tiedän, että olen nainen, mutta ei minusta varsinaisesti tunnu siltä. Olennaista lieneekin se, että en ahdistu tästä naisen vartalostani siinä määrin, että kokisin, että minulta pitäisi poistattaa rinnat tai alapää pitäisi muokata erinäköiseksi. Transihmiset käsittääkseni kokevat sukupuolielimensä ihan vääränlaisina? Sinulla nyt ei kuitenkaan ole koskaan ollut tuosta kyse, vaan enemmänkin niistä asioista (pukeutuminen, ulkoinen habitus, toiminta), jotka liitetään stereotypisesti nais- tai miessukupuoleen? Siinä mielessä sinun on vähän turha puhua tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin joskus että ihmisen henkinen sukupuoli voi muuttua elämän aikana moneen kertaan. Jos itse mietin omaa elämääni tyttönä on mullakin joskus ollut ajatuksia kuinka poikana olisi helpompi elämä. Joskus ahdistaa käyttää hameita ja kiinnostaa ns miesmäiset asiat toisinaan saatan olla vuosia naisellinen meikkaaminen ja mekot vetää puoleensa ja taas tulee kausi kun viihdyn housuissa paremmin eikä huvita meikata. Jos jokaisen mielen liikkeen takia olisin miettimässä sukupyolenvsihroa olisin vaihtanut jo monesti ees taas. Ihmisten pitäisi pohtia asioita vähän syvällisemmin ja olla tyytyväisiä siihen mitä ovat saaneet. Ei ihmisen sovi leikkiä Jumalaa.
Sinänsä totta, mutta muistetaan myös se että ihmisen ei kannata myöskään luottaa (uskoa sokeasti) olemattomaan asiaan eli jumalaan. Mitään konkreettisia todisteita ei ole jumalan olemassa olosta olemassa. Transsukupuolisuuden syntyperistä taas on ihan todisteita olemassa. Usko pois että ne ketkä oikeasti ovat transsukupuolisia kyllä miettivät ja eivät tee sitä yksistään. Transuskupuolisena voin sanoa senkin (koska on kokemusta) että yksikään psykiatri, psykologi, kirurgi ei ole painostanut minua mihinkään. Hoitosuunitelma käydään aina läpi monta kertaa ja asioita pyöritellään ja punnitaan ja tarkastellaan monien ihmisten ja ammatilaisten silmin.
Sanotaan vielä sekin, että en ole ikinä ollut tekemisissä setan kanssa ja mitään ideologioita asiaan liityen en ole mistään noukkinut. Olen täysin tyytyväinen (sukupuolenkorjausprosessiin) enkä ole katunut tähän päivään mennessä. Masennusta ei ole eikä ole ollut. Olen täysin psyykkisesti ja henkisesti terve ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tämä henkilö keksii seuraavaksi? Oliskohan hänellä identiteetti hieman hakusessa, ja sen takia etsii koko ajan erilaisia määritelmiä itselleen, yrittää tyydyttää itsenä? Nainen, trans, mies – sittenkin nainen eikä missään tapauksessa sairas trans. Polyamoristi, panseksuaali, ateisti – ei sittenkään mitään noista, vaan uskovainen. Täytyy olla oikeasti ollut aika hukassa, jos kuvittelee olevansa oikeasti mies ja etenee korjausleikkauksiin asti. Ei normaaleissa sielun ja ruumiin voimissa oleva ihminen päädy muuttamaan sukupuoltaan, vaikka yhteiskunta, tai osa yhteiskunnasta, antaisikin sellaista viestiä, että nykyään on ihan ok vaihtaa sukupuoltaan!
Vaikka Orkidea onkin hyvin kaukana omista arvoistani (olen ei-uskovainen ja biseksuaali), olen myös sitä mieltä että nykyinen sukupuoliuskomus on ihan hullua, ja vahingoittaa pitkällä aikavälillä LGB:tä. Harmi kun ensimmäinen asiasta suomessa puhuva detrasitioituja oli uskovainen konservatiivi, mutta noh. Jotenkin käy sääliksi. Orkidean blogia seuranneet ovat varmasti tajunneet että tällä on selvästi joku muu psykologinen tai neurologinen vaiva, joka on jäänyt täysin huomaamatta trans-seuloissa. Jos hän on päässyt noin pitkälle ilman että kukaan puuttui asiaan, kylmää miettiä mikä tilanne on parin vuoden päästä jos seuloja löyhätään tai niistä luovutaan kokonaan.
Ei risti kaulassa tee ihmisestä uskovaista. Eihän tämä ihminen sanonut sanaakaan uskosta?
Vierailija kirjoitti:
Ei risti kaulassa tee ihmisestä uskovaista. Eihän tämä ihminen sanonut sanaakaan uskosta?
Siis tämä videon nainen on Musta Orkidea - blogin pitäjä ja hyvin uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhänkö sitten? Irstas tekohurskaus ainakin kyllä vahvasti paistaa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Minulla ei ole henkinen sukupuoli vaihdellut 60 ikävuoden aikana lainkaan. Olen aina tuntenut itseni pojaksi ja sitten mieheksi, enkä milloinkaan ole kokenut, että olisi halunnut olla ennemmin tyttö/nainen. Pienestä pojasta saakka olen jo ihastunut tyttöihin ja mieheksi kasvettua naisiin, enkä ole koskaan tuntenut minkäänlaista vetoa miehiin.
Mutta ymmärrän, että toisilla on syntymästä asti jokin osa aivoissa vastakkaisen sukupuolen. Aivoissa on varmasti jokin alue, joka määrittää esimerkiksi sen, mihin sukupuoleen tuntee seksuaalista vetovoimaa. Jos esimerkiksi miehellä tuo aivojen osa-alue onkin naisen aivojen mukainen, hän tuntee vetoa miehiin kuten naiset ja hän on homoseksuaali. Naisella samoin. Transseksuaalilla ajattelen lähes koko aivojen tai suuren osan olevan "väärän" sukupuolen, mitä vartalo. Eli miehellä onkin naisen aivot tai naisella miehen aivot. Kaikissa noissa tilanteissa elämä on yhteisön suhtautumisen vuoksi ja muutenkin paljon vaikeampaa kuin "normaalilla" heterolla, joten ei ole mitään syytä halveksua tai syrjiä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tämä henkilö keksii seuraavaksi? Oliskohan hänellä identiteetti hieman hakusessa, ja sen takia etsii koko ajan erilaisia määritelmiä itselleen, yrittää tyydyttää itsenä? Nainen, trans, mies – sittenkin nainen eikä missään tapauksessa sairas trans. Polyamoristi, panseksuaali, ateisti – ei sittenkään mitään noista, vaan uskovainen. Täytyy olla oikeasti ollut aika hukassa, jos kuvittelee olevansa oikeasti mies ja etenee korjausleikkauksiin asti. Ei normaaleissa sielun ja ruumiin voimissa oleva ihminen päädy muuttamaan sukupuoltaan, vaikka yhteiskunta, tai osa yhteiskunnasta, antaisikin sellaista viestiä, että nykyään on ihan ok vaihtaa sukupuoltaan!
Vaikka Orkidea onkin hyvin kaukana omista arvoistani (olen ei-uskovainen ja biseksuaali), olen myös sitä mieltä että nykyinen sukupuoliuskomus on ihan hullua, ja vahingoittaa pitkällä aikavälillä LGB:tä. Harmi kun ensimmäinen asiasta suomessa puhuva detrasitioituja oli uskovainen konservatiivi, mutta noh. Jotenkin käy sääliksi. Orkidean blogia seuranneet ovat varmasti tajunneet että tällä on selvästi joku muu psykologinen tai neurologinen vaiva, joka on jäänyt täysin huomaamatta trans-seuloissa. Jos hän on päässyt noin pitkälle ilman että kukaan puuttui asiaan, kylmää miettiä mikä tilanne on parin vuoden päästä jos seuloja löyhätään tai niistä luovutaan kokonaan.
Mikä ihmeen LGB? Se on LGBT(Q+)
Tämä kyseinen tyyppi voisi puhua omasta detransitioitumiskokemuksestaan heittämättä samalla lokaa niskaan muille transsukupuolisille. Hänen katumuksensa on hänen oma kokemuksensa asiasta, ei hänen tarvitse yrittää saada transitioitumishoitoja vaikeammaksi muille vain siksi että itse katuu. Minua kyllä ihmetyttää, että miten tämä henkilö on edes päässyt hormonihoitoihin asti, koska sukupuolenkorjausprosessi ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu. Se on useamman vuoden prosessi ja siinä haastatellaan hoitoihin hakeutuvaa perinpohjaisesti ja monen lääkärin voimin. Luulisi, että joku heistä olisi edes saanut pientä signaalia siitä, ettei tämä tyyppi ollut varma transitioitumisestaan ja että taustalla on todennäköisesti jotain mielenterveyshäiriötä. Mun yhdeltä ystävältä evättiin hoitoihin pääsy masennuksen takia ja tämä masennus johtui siis siitä, että keho ei vastannut minäkuvaa. Jotenkin vaikea kuvitella, että tämä tyyppi olisi päässyt kuin vettä vaan hormonihoitoihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Voi elämän kevät. Veronmaksajien piikkiinkö nämä vaihtavat sukupuoltaan kuin autoa? Miten näiden ylimääräisten sukupuolenvaihtojen jälkeen vehkeet enää toimii, meneekö siinä mahdollisuus myös tehdä lapsia samalla jos kerran hairahtui vaihtamaan sukupuolta hetkeksi ja totesi sen sitten huonoksi?
Kyllä minusta kirurgisen sijaan psykiatrian poliklinikka olisi näille sukupuoli-ongelmien kanssa kärsiville huomattavasti oikeampi osoite.
"Suomessa on edelleen voimassa translaki, joka edellyttää sukupuolen juridisen vahvistamisen ehtona lisääntymiskyvyttömyyttä, ja alistaa juridisen vahvistamisen psykiatrien lausunnoille."
Eli pakkosterilisaatio, vaikket haluaisikaan leikkausta, vaan vaikka vahvistaa sukupuolikokemuksen mukaisen henkilötunnuksen.
Mä olin lapsena poikatyttö, ja en kokenut olevani väärässä kehossa siitä huolimatta. Vaikka kiusattiin pojaksi ja lesboksi. Mutta minusta tuli isona tyttömäinen tyttö ja olen hetero. Se kuuluu lapsuuteen etsiä itseään.
Se on ihan pöljää, että on tyttöjen ja poikien lelut tai värit tai mitä vaan. Ihminen saa olla sellainen kuin haluaa.
En ota kantaa noihin transjuttuihin, koska en tiedä niistä jutuista, joten en osaa kommentoida asiaa.
Ei sukupuoltaan noin vain kuka tahansa voi vaatia korjaamaan, vaan läpi käydään tiukat seulat psykologien haastatteluineen ym . Onkin käsittämätöntä että selvästi epävakaa ihminen, jonka ongelma on jokin muu kuin sukupuoli pääsi läpi!
Tietääkö kukaan varmuudella tämän ihmisen alkuperäistä sukupuolta? Ettei olisi "Enkeli Elisa"?
Vierailija kirjoitti:
ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET USKOKO TUOTA VIDEOTA! Kyseessä ihan ilmiselvä biologinen mies, joka esittää transmiestä. Näkeehän sen sokea Erkkikin.
Jokuhan kirjoitti tämän kuulostavan tubettaja R. b:ltä . Jos se onkin R? D Tukan värikin täsmäisi.
Mitä jos uskonyhteisö on vaikuttanut tähän ihmiseen ja siksi alkanut katua. Harvinaisen suuri risti kaulassa.
Mikä on sukupuoli? Ihan oikeasti? Voit nähdä kehosi, ehkä pidät siitä tai sitten et. Miten se, että mies haluaa rinnat eroaa siitä, että nainen haluaa isommat rinnat? Onko silikonit haluava nainen syntynyt väärään kehoon? Mitä jos kokee, että hiusten tulisi olla tuuheammat tai nenän pienempi?
Mikä on psyykkinen sukupuoli? Määrittääkö jotkut harrastukset, ajatukset tai kiinnostuksen kohteet sinusta tietyn sukupuolisen?
Mitkä asiat edes liittyvät ehdottomasti tiettyyn sukupuoleen? Itse en keksi muuta kuin fyysiset ominaisuudet. Kaikki henkiset ominaisuudet, mielenkiinnot jne. ovat sellaisia jotka voivat esiintyä kummalla vain sukupuolella.
On hyvä, että tästä asiasta puhutaan mutta harmi että airuena toimii erikoisesti pukeutunut, selvästi hyvin uskonnollinen ihminen jonka aitoutta on alettu epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET USKOKO TUOTA VIDEOTA! Kyseessä ihan ilmiselvä biologinen mies, joka esittää transmiestä. Näkeehän sen sokea Erkkikin.
Jokuhan kirjoitti tämän kuulostavan tubettaja R. b:ltä . Jos se onkin R? D Tukan värikin täsmäisi.
No ei Roni nyt noin sekaisin ole!
Olen lukenut kyseisen henkilön blogia joskus. Tiedän sen olleen aika epäsuositussa valossa juurikin tran- ja LGBT piireissä. Minusta hänellä on pointtinsa ja ymmärrän niitä, vaikken välttämättä kaikessa olekaan samaa mieltä.
Aika monet näyttävät kuitenkin unohtaneen, tai eivät ole tajunneet nyt hänen syytään mennä takaisin vanhaan. Kyseinen tyyppihän ei varsinaisesti _kadu_ hoitojaan, eikä kiellä omaavansa dysforiaa. Hän vain koki elävänsä valheessa, koska ei ole oikeasti sitä mitä väittää olevansa. Lähtökohta on vähän eri, kuin vain että kaduttaa. Oma ajatusmaailma oli siis vahvempi. Toiselle se on eri, joten päätökset ovat sen mukaiset.
On ihan hyvä, että on tällaistakin vastavoimaa, kritiikkiä ja eri näkökulmia asiaan, mutta ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille on eri ratkaisut. Eli tämäkään henkilö ei ole mikään todiste, etteikö hoitoja toisten ihmisten kohdalla olisi tarpeellista tehdä. Tarkasti pitää ehdottomasti etukäteen kuitenkin seuloa ihmisiä, eikä missään tapauksessa pitäisi mennä mihinkään "oma ilmoitus riittää" menettelyyn. Tällaiset riskit pitää yrittää minimoida, mutta aina ei niiltäkään ikävä kyllä voida välttyä.