Onko 150e liian pieni viikkoraha?
Poika 14v. joskus pyytää lisää viikkorahan päälle. Jos on perustellut, olen antanut. Jotenkin käy sääliksi jos tuntee ettei ole tarpeeksi rahaa.
Kommentit (122)
13v saa rahaa 5 e/vk eli 20€ kuukaudessa, tarvittavat vaatteet ostetaan ja loput saa teini käyttää mihin haluaa.
Esim junaliput voidaan maksaa, mutta uusia paitoja saa itsw ostaa
rahaa kuin roskaa, palkkakaan ole noin suuri.
Meidän pojalla on juuri tuon verran. Lisäksi annan rahaa erikseen ehkäisyvälineisiin, tupakkaan ja energiajuomiin.
Sata euroa viikossa pitäisi riittää!!
Mitäpä en olisi valmis tekemään lapseni hyvinvoinnin ja vaurauden eteen.
Teillä on ihan järkyttävän isot viikkorahat! En uskalla kuvitella, millaisia aikuisia kasvaa tuosta.
Toiveikkaita teinejähän nuo monet vastaajat ovat.
Oma 14-vuotiaani saa 10 euroa kuukaudessa. Joskus saatan antaa 20 e.
Tuo raha on huvitteluun. Elämisen kulut maksan tietysti minä.
Jouluna teini sai rahaa lahjaksi sukulaisilta ja on aika pitkälle tuhlannut rahan herkkuihin. Itsekin kauhistui kun huomasi miten paljon rahaa on kulunut lähikaupan sipseihin ja limuun sekä subin patonkeihin. Rahankäyttö osoitti, että enempää kuukausirahaa ei kannata antaa.
Teini sai pari vuotta sitten valita joko tuon kiinteän kuukausirahan tai lapsilisästä osan itselleen. Lapsilisästä olisi sitten itse joutunut maksamaan viikonloppuherkut, huvittelun, puhelimen ja "tarpeettomat" ostokset. Valitsi kuukausirahan, koska taisi ymmärtää itsekin olevansa epäkypsä tekemään isompia ostospäätöksiä.
Levander kirjoitti:
Toiveikkaita teinejähän nuo monet vastaajat ovat.
Oma 14-vuotiaani saa 10 euroa kuukaudessa. Joskus saatan antaa 20 e.
Tuo raha on huvitteluun. Elämisen kulut maksan tietysti minä.
Jouluna teini sai rahaa lahjaksi sukulaisilta ja on aika pitkälle tuhlannut rahan herkkuihin. Itsekin kauhistui kun huomasi miten paljon rahaa on kulunut lähikaupan sipseihin ja limuun sekä subin patonkeihin. Rahankäyttö osoitti, että enempää kuukausirahaa ei kannata antaa.Teini sai pari vuotta sitten valita joko tuon kiinteän kuukausirahan tai lapsilisästä osan itselleen. Lapsilisästä olisi sitten itse joutunut maksamaan viikonloppuherkut, huvittelun, puhelimen ja "tarpeettomat" ostokset. Valitsi kuukausirahan, koska taisi ymmärtää itsekin olevansa epäkypsä tekemään isompia ostospäätöksiä.
Luojan kiitos, täällä on vastuullisiakin vanhempia... jatka samaan malliin. bd
Mitä? 150 euroa on viikkorahana aivan hurjasti!!! Älytöntä. Itse sain viikkorahaksi ainoastaan 2 euroa, ja senkin vain jos tein koko viikon ahkerasti kotitöitä. Jos olin tehnyt työt huolimattomasti tai äitini mielestä väärin, jäi viikkoraha kokonaan saamatta. Silti aina kun äiti antoi minulle viikkorahan hän jaksoi muistuttaa että kun olen hyvin säästeliäs voin ostaa viikkorahoillani itselleni jonkin kivan vaatteen tai käydä kaverien kanssa elokuvissa. Kiitän äitiäni siitä että opin säästämään joka ainoan ylimääräisen pennin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisien tarkoitus on että ne annetaan lapsen käyttöön, ei mihinkään vanhempien tilille lojumaan.
Ne, jotka voivat lapsilisän säästää lapsen tulevaisuutta varten, tehkööt niin minun puolestani.
Herään kylläkin kysymys, miksi erittäin hyvätuloisille edes maksetaan lapsilisää...?
Lapsilisä ei kuitenkaan ole tarkoitettu lapsen "viikkorahaksi", vaan kompensoimaan lapsesta aiheutuvia kuluja (asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset ym.).
Siksi että lapsilisä on tulonsiirto lapsettomilta perheellisille, ei rikkailta köyhille. Hyvätuloiset maksaakin sitten enemmän veroja ja esim. täydet päivähoitomaksut.
Sain 90-luvun lopussa 100mk viikossa ja olin luokallani melkoinen porho. Ei ihme että nuoriso paisuu kuin pullataikina kun annetaan tuollaisia heserahoja.
Jos nyt ajatellaan vaikka 16v jolla mopoauto, bensaan menee jo helposti satanen viikossa. Viikonloppuna shoppailut + bileisiin sidukat tai viinakset. 150 äkkiä täynnä. Kaikki jäisi kokematta ilman rahaa.
Vaimolle on ollut OK tuo viikkoraha.
Vierailija kirjoitti:
Se on liikaa. Mun lapsi, 14-vuotias tyttö, saa 3-5€. Summa riippuu siitä onko hoitanut hommansa, eli huone siistinä ja koulun jälkeen pissattaa koiran. Hyvästä syystä voi joskus saada enemmän esim. vaateostoksiin.
Miten tällaista yläpeukutetaan urakalla?
Kolme euroa???
Meillä saa ylläpidon kaikkine perustarpeineen ja satasen viikossa määrittelemättömiin menoihin ja niin on tuttavaperheissäkin.
Kyseessä tyttö, tällä maksaa esim. meikit, kaverien lahjat, kahvilakäynnit jne. Ei todellakaan ole iso raha, jos on sosiaalinen nuori. Tekee myös lastenvahtimishommia ja koirien ulkoiluttamista naapurissa.
Mitään ihme osakesalkkuja tässä tarvita. Saa elää ihmisenä, ei hamsterina. Totta kai, jos itse haluaa säästää, niin säästää.
Ehkä jotkut saavat siitä sadistista mielihyvää, että lähes aikuiselle lapselle annetaan viikossa rahaa summa, jolla ei saa edes yhtä hampurilaisateriaa.
Ei ihme että nuoriso varastelee, jos rikkaat vanhemmat antaa kolme euroa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut saavat siitä sadistista mielihyvää, että lähes aikuiselle lapselle annetaan viikossa rahaa summa, jolla ei saa edes yhtä hampurilaisateriaa.
Ei siihen elämiseen ja hauskanpitoon tarvitse rahaa. Voivat hyvin opetella tekemään kaveriporukalla ihan niitä maksuttomiakin asioita kuten vaikka käydä kirjastossa, puistossa, lenkillä jne.
Mulle ei jää edes itselle kulujen jälkeen noin paljoa viikkorahaa.
Hirveän suuri viikkoraha! Meidän 14 v saa 20 €/kk :/ Mutta se on siis ihan vaan omaa, saa tehdä, mitä haluaa tuolla rahalla. Vaatteisiin, leffalippuihin yms annetaan raha erikseen silloin, kun on tarve.