Onko 150e liian pieni viikkoraha?
Poika 14v. joskus pyytää lisää viikkorahan päälle. Jos on perustellut, olen antanut. Jotenkin käy sääliksi jos tuntee ettei ole tarpeeksi rahaa.
Kommentit (122)
Onpa tylsä ketju kun suurin osa vaan pelleilee tyyliin "meidän muksut saa tonnin jokaista ikävuotta kohti" ja vielä bonukset jos eivät pissi housuun. Huoh!
Noin 200 eur/viikko on sopiva summa teinille. Siihen päälle sitten harrastukset, vaatteet, ulkona syöminen, leffat, festarit ja sen sellaiset. Tietysti isommat hankinnat erikseen, tietokone, tv, puhelin, pelikone, suoratoistot, sali+muut jäsenyydet (erikseen golf). Ulkomaan lomamatkat on meillä rajoitettu 3 krt/vuosi, kotimaan matkailua sitten enemmän, esim. kylpylä ja laskettelu. Meillä on kolme teiniä ja kaikki on opetettu säästeliääksi ja jokainen on jo omalla tavallaan työelämässä mukana. Heidän tienaamat rahat säästetään sitten suoraan osakkeisiin ja rahastoihin. Ei tule kuuloonkaan ne humputeltaisiin menemään. Samoin pienestä pitäen on opetettu, että lapsilisät kuuluu sijoittaa, jotta sitten aikuistuessa siivet kantavat paremmin.
Järkyttäviä määriä ihmiset antaa lapsilleeen! Meillä 2-vuotias saa 5€ viikossa ja 3v 7€. Yleensä käyttävät ne samantien herkkuihin, kun käytään ruokaostoksilla, mutta ehkä se säästäminen iän myötä kiinnostaa.
Aika nuukia olette. Meidän 14 vee teini saa 200€/vk. Plus tietty vaatteet, mopon bensat.
Tuo on hyvä kotivaimolle viikkorahaksi, teinille yksi nolla pois
Lasten on opittava, että jotain on tehtävä, jos meinaa rahaa saada. Onko se hullu joka pyytää, mutta hulluhan se on joka antaa.
Eri asiaan. Itse en ole koskaan saanut viikko rahaa lapsena.
150e viikossa, sehän tekee vain 600e kuukaudessa. Kyllä yli kymmenvuotiaiden kuukausirahan pitää olla vähintään nelinumeroinen.
Siis apua, mun viikkobudjetti on n. 140e jolla ruokin itseni ja lapseni sekä ostan bensat työmatkoja varten :D Huvitukset ja vaatteet ym. sit erikseen.
Lapsen pitää oppia sijoittamaan rahaa. Ei kympillä opi.
En tiedä kummat ovat viihdyttävämpiä. Ketkä vitsillä kertoilee satuja vai ketkä pöyristyvät saduista.
Meillä 8v saa 10€ kuussa ja 10v 20€ kuussa. Tasattu helpottamaan maksua, kun aiemmin viikkorahaksi piti olla kolikoita Ensi vuonna pienemän summa nousee 15€ ja seuraavana 20€. Täytyy seurata isomman kuluttamista, että tarvitseeko korotuksen. Nykyään eivät juuri kuluta vaan laittavat säästöön.
Kotitöistä ei makseta, vaan ne tehdään perheenä tasapuolisesti. Yhdessä siivotaan kun jokainen osallistuu sotkemiseenkin.
Ei todellakaan ole ole varaa antaa lapselle 600e kuussa kun oma palkka on 1300e.
En saanut itse lapsena mitään erillistä viikkorahaa. Jos menin ala-asteella vaikka koulun diskoon niin vanhemmat antoivat pari-kolmekymmentä markkaa joilla sai jotain pientä hyvää, vaikka limpparia. Hevosharrastus maksettiin, samoin toki vaatteet ynnä muut. Lukiokirjatkin maksoivat vanhemmat, samoin autokoulun. Kesäisin kävin töissä jostain 14-vuotiaasta asti ja niillä rahoilla sain sitten ostaa lisäksi mitä halusin, vaikka kännykän, meikkejä tai bussilippuja kaupunkiin.
150€ viikossa lapselle kuulostaa aika hurjalta. Olen nyt näin aikuisiällä uudestaan opiskelija eikä mulla ole lähellekään tuota summaa viikossa käyttää ylimääräisyyksiin.
En oikein meinaa jaksaa uskoa, että kaikki täällä lastensa viikkorahoista kertovat ovat ihan tosissaankaan. Mutta itse voisin kuvitella antavani nuorelle maksimissaan 50e viikossa rahaa. Sekin on jo aika paljon, tekee kuukaudessa 200e.
Itse olin lapsena talaudellisessa mielessä pilalle hemmoteltu kakara. En saanut viikkorahaa, mutta käytännössä sain rahaa aina kuin halusin. En yhtään oppinut tajuamaan rahan arvoa nuorena. En halua, että omille lapsilleni käy samoin.
50 e (300 markkaa!!!) sää kyllä riittää,..
No riittäisikö sinulle 150 euroa viikossa? Tottakai se on liian pieni, jos poika niin kokee. Eri asia on, mihin sinulla/miehelläsi/teillä on varaa.
Todellakin on liikaa, eihän siinä lapsi ymmärrä että myöhemmin pitää tehdä töitä elantonsa eteen, ei raha puussa kasva!
Mulle kelpaisi hyvin, en ole vielä saanut tähän mennessä tuhlattavaksi/ tuhlattua tuollaista summaa viikon "pikkumenoihin"
Omalla 17v teinillä 10-20€/vko eikä edes joka viikko. Nyt etsii työpaikkaa jotta voisi itse tienata omat taskurahansa kuten sisaruksetkin aikoinaan.
keskituloinen 58v