Onko 150e liian pieni viikkoraha?
Poika 14v. joskus pyytää lisää viikkorahan päälle. Jos on perustellut, olen antanut. Jotenkin käy sääliksi jos tuntee ettei ole tarpeeksi rahaa.
Kommentit (122)
Onhan tuo aika vähän 14-vuotiaalle. Meillä ekaluokkalainen saa tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo. Työmarkkinatuki on vähemmän kuin tuo viikkoraha.
Tuskin ap.työmarkkinatuella onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ap.työmarkkinatuella onkaan.
Sitten se on suoraa v:ttuilua.
Kyllä se vähintään 4000 pitäis olla.
Ei ole minulla itsellänikään käytettävissä tuollaista viikkorahaa ;D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähintään 4000 pitäis olla.
Mielestäni tuon ikäiselle riittäisi 1000€, korkeintaan 1500. Kyllä tuollaisella summalla jo oppii rahaa käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vastikeetonta rahaa jaella. Rahoja vastaan pitää tehdä töitä ja samalla opetetaan sijoittamaan osa tuloista.
Lapsityövoiman käyttö on laitonta.
Lapsille pitää opettaa että mistä rahaa saa, ja kuinka sitä saa vielä lisää. Antamalla vastikkeetonta viikkorahaa opetetaan lapsille vain että rahaa ilmestyy tyhjästä.
Kyllähän se kai pennulle jaffarahaksi riittää? Itse käyn matalapalkkaisessa työssä ja jos hummailurahaa jää noin paljon koko kuukaudelle, niin se on ollut jo saldokas kuukausi se...
Meillä saa 15€ viikossa ja siitäkin jää pojalla vielä säästöön...
Uuno Turhapuroa lainatakseni:"Jos ei mene vähintään satatonnia (mk) tunnissa, niin ei kertakaikkiaan ole kivaa".
Eikö ap halua, että hänen lapsellaan olisi kivaa?
Iän mukaan menee viikkoraha eli euro per vuosi. Lapset 14 12 ja 11.
Mä aloin antaa meidän lapselle kuukausirahaa kun hän oli 14-vuotias. Mietin etukäteen mikä olisi sopiva summa ja kyselin Vauva-palstaltakin mielipiteitä. Olin itse ajatellut, että 20€ olisi jees, mutta Vauva-palstalta tuli tälle täystyrmäys, että se olisi ihan liian vähän.
Kun sitten otin tyttären puheeksi tämän asian, että olin ajatellut että hänelle voisi alkaa maksaa kuukausirahaa, hän oli kovin ilahtunut. Hän kysyi minulta, paljonko olin ajatellut ja minä käänsin kysymyksen hänelle, että mikä hänestä olisi sopiva. Hän ehdotti 10€. Minä sitten kerroin, että olin ajatellut 20€ ja että Vauva-palstalla se tuomittiin liian pieneksi. Kerroin myös, että jotkut saavat jopa 50€/kk ja tyttö oli kauhuissaan, että sehän on 600€ vuodessa! Sovimme yhdessä kuukausirahaksi tuon 20€ ja molemmat olivat tyytyväisiä.
Me vanhempina maksoimme kaiken tarpeellisen, joten tuo 20€/kk oli silkkaa huvittelurahaa. Sekin meni valtaosin sellaisiin harrastuksiin liittyviin ostoksiin (kirjat, neulelangat, taidetarvikkeet) jotka me vanhemmat olisimme hyvin voineet maksaa.
Ei monella työsskäyvälläkään ole varaa laittaa 50€ kuussa silkkaan huvitteluun, joten minusta on vaarallista totuttaa teiniä sellaiseen elämään, missä Starbucksissa tai Dennisissä käydään viikottain.
Miten iso osa omasta palkastasi on tuo n. 4 x 150 = 600 euroa per kk? Ja onko itselläsi ns. omiin menoihin (ilman vaatekulujahan se taisi olla?) saman verran tai jopa enemmän? Siitähän se perheen lapsen viikkorahan oikea taso alkaa hahmottua. Ja jokaiselle lapselle tietysti samantasoinen viikkoraha, ettei tule suosittua ketään epäreilusti.
150 e teinille viikossa? Sairasta. 20 e voisi olla sopiva.
Sarjassamme: Kuinka opetat lapsesi ahneeksi ja rahan arvosta tietämättömäksi...
Jos tämä ei ole trolli, ei sitten mikään.
Vaikka ihmisellä olisi miljoonia, lapselle ei kanntaaisi antaa edes vastikkeellisesti 150 € viikossa.
Eri asia olisi, jos lapsi tekisi oikeasti tuottavaa työtä esim. perheyrityksessä, mutta alle 15-vuotias ei saa tehdä työtä, josta noin paljon maksettaisiin.
On tietenkin töitä, joita lapsikin voi kohtuullisessa määrin tehdä, mm. lapsimallin ja -näyttelijän työt.
Mallin töistä maksetaan ihan mukavasti, jos on ulkonäköä ja kykyä, mutta ihan vaan viikkorahana 150 € on täydellistä i-di-o-tis-mi-a.
Meillä viikkoraha-asia hoituu siten, että kerran päivässä, jos käytän tiettyä pankkikorttia, lapsen tilille siirtyy 1 €.
Se on 5-7 €/viikko ja riittää oikein hyvin hänelle.
Lapsilisien tarkoitus on että ne annetaan lapsen käyttöön, ei mihinkään vanhempien tilille lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisien tarkoitus on että ne annetaan lapsen käyttöön, ei mihinkään vanhempien tilille lojumaan.
Ei, ei lapsilisiä ole tarkoitettu lapsen huvittelurahaksi. Se on tarkoitettu lapsen kouluihin. Lapsilisä on noin 100€/lapsi, eikä 150€/viikko. Harvan lapsen peruskulutus (asuminen, ruoka, terveydenhoito, vaatteet, harrastukset) on alle 100€/kk, joten eiköhän se satku tule ihan joka perheessä lapseen käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka voivat lapsilisän säästää lapsen tulevaisuutta varten, tehkööt niin minun puolestani.
Herään kylläkin kysymys, miksi erittäin hyvätuloisille edes maksetaan lapsilisää...?
Lapsilisä ei kuitenkaan ole tarkoitettu lapsen "viikkorahaksi", vaan kompensoimaan lapsesta aiheutuvia kuluja (asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset ym.).