Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokonaan taiteilijat ja musiikkiatekevät kokopäivä taiteilijat, miten pärjäätte taloudellisesti?

Vierailija
09.02.2019 |

Kokonaan taiteilijat ja musiikkiatekevät kokopäivä taiteilijat, miten pärjäätte taloudellisesti, ja jos tukien varassa, miten olette asian käsitellyt, onko se simppeliä ja eikö omatunto soimaa yhtään? Tekisi mieli heittäytyä päivätöistä kokoaikaiseksi taiteilijaksi.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan tapaan kuin työttömätkin siihen asti, kunnes alkaa rahaa tulla teoksista. Silloin pärjää vähän huonommin, koska sosiaaliturva putoaa pois.

Vierailija
2/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Ossi Nyman ja Miki Liukkonen, siinä pari kirjailijaa jotka eivät ole mitään raharikkaita kermaperseitä valmiiksi. Muista taiteenaloista en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea nälkätaitelijan uralle.

Vierailija
4/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan pöytälaatikkoon ja nostan tukia perustuloa ootellessa. Ajattelin aloittaa "uran" vasta sitten kun se on mahdollista. Nyt on paljon ajatuksia ja hyviä ideoita, mutta ei lainkaan mahdollisuuksia. Pitäisi olal rikkaanperheen kultalusikka kersa jotta olisi mahdollista ilman perustuloa.

Vierailija
5/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää oikeisiin töihin laiskurit, tuottamaan oikeaa arvoa ja luomaa rahaa kansantalouteen.

Vierailija
6/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on kuvatailteilija ja tekee puolipäivätyötä muulla alalla. Lopun ajan maalaa. Samoin tekee moni muukin taiteilija. Oli esimerkiksi päiväkodissa töissä yhtä aikaa näyttelijän kanssa.

Vierailija
7/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokonaan taiteilijat"?

Vierailija
8/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää oikeisiin töihin laiskurit, tuottamaan oikeaa arvoa ja luomaa rahaa kansantalouteen.

Ai niinku porvarin orjaksi? Kuule sotii mun taiteellista integriteettiäni vastaan sellainen, kaveri.

Vierailija
9/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisellä oikeus yhteiskunnallisesti tehdä ja julkaista ainoastaan musiikkia?

- ap

Vierailija
10/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo paskaduunissa rämpivä työläinen, joka ei voisi sietää elämäänsä jos ei voisi vapaa-ajalla katsella töllöä, kuunnella musaa, lukea kirjoja, jonka kodinsisustus pitää olla kaunis ja joka nauttii uuden iPhonensa viehättävästä muotoilusta ja siihen ladattavista peleistä.

Vierailija
11/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kokonaan taiteilijat"?

Siis sellaiset jotka eivät tee mitään muuta kuin taidetta. Ehkä vähän huono ilmaisu tosin.

-ap-

Vierailija
12/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisellä oikeus yhteiskunnallisesti tehdä ja julkaista ainoastaan musiikkia?

- ap

Ei ole, pitää julkaista myös runoja ja maalauksia.

Vierailija
13/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat mun tuntemat taiteiljat on yrittäjiä. Ne ,jotka ei ole yrittäjiä joutuvat työkkäristä ottamaan mitä työtä tarjotaan. Taidetyötäkin on joskus, mutta ymmärrettävästi ei taiteilijana, vaan kulttuurituottajina ja järjestelijöinä ja näyttelykoordinaattoreina, jne. Näitä voi saada, jos on riittävä koulutus ja kokemus. Muuten tarjotaan työpajailua ja siivousta.

Vierailija
14/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap

Joo, 0/5 aloitus

Vierailija
15/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö se et julkaisee esim. musiikkia ilman tuloja ja tuottaa kulttuuria "lunastamaan" paikkansa yhteiskunnassa? 

Vierailija
16/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuosina piti käydä oikeissakin töissä. Olin myyjä. Sittemmin on musa alkanut kantamaan, että se tuo leivän pöytään ja pystyy elättämään perheesnä.

Vierailija
17/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Joo, 0/5 aloitus

Kui?

Vierailija
18/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia en saa. Freelancerin hommaa eli kaikki duunit otan mitä saan. Vapaata en oikestaan pidä koskaan, mutta toisaalta en koe tätä työksi. Ainakaan useimmiten. Ansainta vuositasolla perusduunarin luokkaa.

Vierailija
19/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varassa ja osa-aikaisesti töissä. Olen käsitellyt asian niin, että minun aikani maksaa yhteiskunnalle takaisin tulee vielä. Jos ei rahallisesti, niin sitten muulla tavalla koska sydämessäni uskon taiteeseeni ja tiedän että sillä on merkitystä. Olen tehnyt tätä tosissani vasta vähän aikaa (lopetin vuosi sitten muun opiskelun ja päätin että tämä on enää ainut vaihtoehto) ja on kannustavaa huomata että jo nyt näkyy kuitenkin jo tuloksia ja ihmisiä alkaa kiinnostaa. Ihmisten kannustus auttaa siihen, että uskoo itsekin itseensä ja tekemiseensä. Meillä on vain yksi elämä ja minä tiedän, minkä tekemisestä tulen onnelliseksi. En aio minkään estää sitä ja tottakai jos on pakko, teen sivussa muita töitä että pärjään. Tavoite on kuitenkin alkaa saamaan enemmän rahaa myös sillä luovalla työllä. Jos se ei heti onnistu, en aio siltikään luovuttaa koska taiteilu itsessään palkitsee. Jonkun silmissä olen varmasti hullu ja uhkarohkea ja jonkun omaan elämäänsä katkeroituneen mielestä kaikki taiteilijat ovat vaan laiskoja työttömiä. Itse tiedän, kuinka paljon tämä valinta vaati ja vaatii rohkeutta, intohimoa ja itseluottamusta. Ensin täytyy nyt vain rämpiä näiden vuosien läpi ja siihen kuuluu se, että turvautuu ainakin väliaikaisesti Kelaan. Ei ole aikaa tai varaa tuntea huonoa omatuntoa, koska se ei auttaisi tässä tilanteessa mitään osapuolta. Nyt vaan eletään ja tehdään, ei me olla näin isoja valintoja velkaa kenellekään. Tuo yhteiskunnan paine ja taiteilijaelämän vaikeus on kuitenkin myös se syy, miksi siinä niin harva onnistuu. Pitää olla kova luu. Tsemppiä. :)

Vierailija
20/51 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin vielä sitä pohdintaa onko sillä mitään väliä saako tuloja taiteesta yhteiskunnan kannalta vai onko sillä mitään väliä. Tuoko jo kortensa kekoon tekemällä taidetta ja kulttuurista sisältöä? Onko se riittävää?

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä