Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten koodariksi pääsee?

Vierailija
08.02.2019 |

Olen tuota miettinyt muutenkin ja nyt tuo yksi pitkä alanvaihdosta haaveilevan ketju sai taas asian mieleen. Moni kehottaa opiskelemaan koodariksi. Missä? Miten ihmeessä koodariksi pääsee, siis sellainen jolla ei ole koulutusta alalle vielä?
Olen itse reilu kolmekymppinen alanvaihtoa suunnitteleva nainen. Aion hakea ammattikorkeaan tradenomilinjalle mutta tuo koodarihomma kiinnostaisi myös. En ole kovin nörtti enkä koodauksesta mitään ymmärrä mutta matemaattis-loogista päättelykykyä löytyy reippaasti sekä intoa oppia uutta. Opiskelemaan pystyisin korkeintaan reilun kolme vuotta. Perhetilanteen vuoksi muutto ei onnistu eli Pirkanmaalla pitäisi tästä akasta koodari luoda. Ehdotuksia?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeasyi tee siis mitään. Alkoholi ja kaikki toi on mun juttu.

Vierailija
2/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan alan DI- tai akateeminen koulutus on varmin tae työpaikasta. AMK-koulutuksen pohjaltakin moniin paikkoihin voi tosin päästä, ainakin nyt hyvän suhdanteen aikana. Mutta jos on paljon asioiita omaa työllistymistä vastaan, esim. ikää yli 35, ei näyttöä harrastuneisuudesta, niin akateeminen koulutus kannattaisi kyllä hankkia. 

En kyllä muutenkaan tiedä onko tuo kaikille koodarin ammatin suosittelu järkevää. Tämä on kovaa, vaativaa työtä, josta monet vaihtaa alaa pois 40-50 v välillä, kun ei pää  kestä enää. Lisäksi oikeasti vaikka työvoimapulasta vaahdotaan, niin esim. yli 40 v kokeneita, koulutettuja ammattilaisia on työtttömänä eivätkä työllisty sitten millään. Työnantajat on tosi nirsoja siitä kuka kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole järkevää kaikille suositella, jotain uskon ymmärtäväni tuon ammatin realiteeteista ja etenkin alan vaativuudesta ja hektisyydestä. Pohdiskelen vaan vaihtoehtoja useampaan suuntaan.

Alle neljän vuoden amk-tutkinto taitaa olla parasta mihin elämäntilanne taipuu (sekin tuottaa haasteita taloudellisesti) eli akateemisuus ei onnistune. Ja sen verran olen myös realisti että ymmärrän ettei ihan joka linjalle näillä natsoilla mitä mulla on pääse opiskelemaan. Ei ole edes yo-papereita, merkonomipohjalla mennään eli sikälikin akateemisuus on musta kaukana.

Vierailija
4/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole järkevää kaikille suositella, jotain uskon ymmärtäväni tuon ammatin realiteeteista ja etenkin alan vaativuudesta ja hektisyydestä. Pohdiskelen vaan vaihtoehtoja useampaan suuntaan.

Alle neljän vuoden amk-tutkinto taitaa olla parasta mihin elämäntilanne taipuu (sekin tuottaa haasteita taloudellisesti) eli akateemisuus ei onnistune. Ja sen verran olen myös realisti että ymmärrän ettei ihan joka linjalle näillä natsoilla mitä mulla on pääse opiskelemaan. Ei ole edes yo-papereita, merkonomipohjalla mennään eli sikälikin akateemisuus on musta kaukana.

AMK:n tietotekniikka/ohjelmointilinjan opinnot varmaan olisi sitten paras vaihtoehto. Onhan niitä nykyisin myös ties mitä lyhytkursseja mutta vähän huonosti uskon että sellaisilta työllistyy oikeasti.

Vierailija
5/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaan koodareita, koska johdan yrityksemme (pörssifirma) kehitystiimiä Suomen ulkopuolella. Haastattelemme useita henkilöitä viikossa, palkkaa maksamme 4-5k kuussa, tämä maa ei ole missään nimessä pohjoismaiden tasolla elinkustannuksissa, minimi palkkakin on satoja euroja Suomea alhaisempi. Muissa maissa maksamme enemmän.

En ikinä katso koulutusta vaan ainoastaan osaamistasoa. Tärkeintä on kehittää se osaaminen sille tasolle, että siitä voidaan todella hyötyä, tällä hetkellä suurin pula Euroopassa on Front End puolesta. Eurooppa on käytännössä palkattu jo, etsimme tällä hetkellä EU:n ulkopuolelta ihmisiä. Osaamistason voi kehittää itse verkkokursseilla ja kehittämällä oman projektin, jonka vie tuotantoon tavalla tai toisella. Muutoin suosittelen ihan tradenomin tutkintoa, ketään ei tällä alalla kiinnosta onko taustalla yliopisto ellei hakeudu valtion puolelle tai vähän vähemmän ajanhermoilla oleviin firmoihin töihin. 

Toinen tärkein tekijä on sosiaaliset kyvyt. Meillä tehdään työtä tiimissä ja koska meillä on toimistoja ympäri maailmaa, joudumme olemaan yhteydessä muihin tiimeihin etänä. Meille ei pääse töihin, jos on teknisesti loistava, mutta omaa huonot sosiaaliset taidot. Meille pääsee töihin, vaikka olisi tekniset puutteita, mutta omaa erinomaiset sosiaaliset taidot. Tiimityötaidot, kommunikointikyvyt ja halu tehdä töitä tiimissä ovat avainasemassa. Muutoin tarvitsemme halun oppia uutta ja motivoituneen persoonan. 

Vierailija
6/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelialasta voin sanoa kokemuksella, että osaaminen / portfolio ratkaisee. Ketään ei kiinnosta mistä taitosi olet hankkinut. Tsemppiä!

Vierailija
7/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ekaks vaikka tehdä jonkun mooc.fi kurssin ja kokeilla tykkääkö ohjelmoinnista. Jos tykkää niin sitten joku koulutus. Ilman koulutustakin tosin otetaan kiinnostuneita koodaajia moniin firmoihin koska työvoimapula.

Vierailija
8/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 vastaa, että minä ajattelinkin, että ap valmistuu ilman merkittävää osaamistasoa tai näyttöä mistään, ja suosittelin siksi mahdollisimman korkeaa koulutusta. 

Varmaan on niin että kaikkiin firmoihin ei pääse ollenkaan pelkällä koulutuksella, mutta suurin osa tämän maan koodareista on töissä niissä "vähemmän ajan hermolla olevissa firmoissa" tyyliin Tieto, CGI, Accenture ja näihin kyllä otetaan myös vastavalmistuneita ilman kokemusta tai näyttöä mistään muusta kuin että tutkinto on suoritettu.

Sinänsä hauska tämä näkemys vähemmän ajan hermolla olevista firmoista, olen nimittäin ollut yhdessä yllämainituista töistä ja koskaan ei ole ollut niin vaativaa työtä muualla, ei ole niin paljon tarvinnut koko ajan tehdä uusimmilla tekniikoilla kovan paineen alla. Sen jälkeen nykyinen työpaikka, joka on trendikkäänä ja edistyksellisenä pidetty, on tuntunut lepokodilta.

Vierailija
9/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseopiskeluahan se pitkälti on ja niin kuin tuo rekryäjä kertoi, niin osaaminen ratkaisee, ei sen niin väliä missä se on hankittu. Meillä vävykandidaatti ehti lukion jälkeen opiskella kokonaisen kuukauden tietojenkäsittelytiedettä yliopistossa ennen kuin sai vakituisen työpaikan. Oli jo lukion aikana oppinut koodaamaan. Aluksi palkka oli pieni, kuten tuolla alalla tuppaa olemaan, 2000€/kk ja sitten puolen vuoden koeajan jälkeen nousi 2500 euroon. Nyt on ollut töissä reilun vuoden ja palkka 3200€, opintoja on tässä sivussa saanut raavittua kasaan puolen vuoden opintojen verran. Minusta melko ok palkka tuollaiselle 19-vuotiaalle. Toki pitkällä tähtäimellä pitäisin hyvänä, että saisi noita opintojakin suoritettua. Suomessa sillä tutkinnolla ei niin väliä, mutta jos esim. haluaa jossain kohtaa ulkomaille töihin, niin hankalampi se työlupa on saada jos ei mitään tutkintoa ole suoritettuna.

Avoimen yliopiston puolelta kun suorittaa pari MOOC-kurssia niin näkee, kiinnostaako tarpeeksi ja onko kykyjä.

Vierailija
10/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on kehittää se osaaminen sille tasolle, että siitä voidaan todella hyötyä, tällä hetkellä suurin pula Euroopassa on Front End puolesta.

Jännä, meillä kokemus on päinvastainen eli nuoria näppäriä front endin tekijöitä olisi tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta niitä vaativamman businesslogiikan tekijöitä, backend koodareita on vaikeampi löytää.

Vierailija
11/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on kehittää se osaaminen sille tasolle, että siitä voidaan todella hyötyä, tällä hetkellä suurin pula Euroopassa on Front End puolesta.

Jännä, meillä kokemus on päinvastainen eli nuoria näppäriä front endin tekijöitä olisi tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta niitä vaativamman businesslogiikan tekijöitä, backend koodareita on vaikeampi löytää.

Riippuu varmaan mistä palkkaa ja minkä tasoisia tekijöitä. Palkkaamme maailmanlaajuisesti, suurin pula on Euroopassa. Puolat, Serbiat ja Ukrainat on jo täysin palkattu. Palkat ovat myös nousseet pilviin. Riippuu varmaan minkä tason Front Endeistä myös puhutaan, koska se on äärimmäisen vaativaa nykyään. Tietysti simppeliä JavaScritpin tekijöitä löytyy, mutta ei heitä niinkään myös kaivata. Meidän tapauksessamme Frontti on Back Endiä vaativampi pelkästään artkkitehtuurinkin kannalta, vaikka backendimme on erittäin laaja ja meillä on miljoonia aktiiveja kuukaudessa. 

Vierailija
12/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella oli ennen TTY (Tampereen teknillinen yliopisto), nyt se on osa Tampereen yliopistoa. Sieltä Tietotekniikan DI:ksi.

Ei tarvi osata koodata ennestään, siellä aloitetaan ihan alusta ja jos jaksat koko koulutuksen, niin työllistyminen lähes varmaa.

Vierailija
13/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan mistä palkkaa ja minkä tasoisia tekijöitä. Palkkaamme maailmanlaajuisesti, suurin pula on Euroopassa. Puolat, Serbiat ja Ukrainat on jo täysin palkattu. Palkat ovat myös nousseet pilviin. Riippuu varmaan minkä tason Front Endeistä myös puhutaan, koska se on äärimmäisen vaativaa nykyään. Tietysti simppeliä JavaScritpin tekijöitä löytyy, mutta ei heitä niinkään myös kaivata. Meidän tapauksessamme Frontti on Back Endiä vaativampi pelkästään artkkitehtuurinkin kannalta, vaikka backendimme on erittäin laaja ja meillä on miljoonia aktiiveja kuukaudessa. 

Lisään vielä, että tämä on Keski- ja Etelä-Euroopan tilanne sekä tyypillinen vaatimustaso osaamiselle. En tiedä Suomen vaatimustasoa tällä hetkellä, se on hyvin "sisäsiittoinen" markkina moneen muuhun Euroopan maahan nähden. Suomalaiset myös eivät mielellään muuta Suomesta, joten ihmisiä harvemmin tavoitellaan. Hyvä esimerkki siitä, että meidän teknologiapuolella on yli 500 tekijää, joista olen ainoa suomalainen. Suomalaiset liikkuvat todella huonosti maailmalle, vaikka kysyntää on paljon ja palkka parempi. 

Vierailija
14/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaan koodareita, koska johdan yrityksemme (pörssifirma) kehitystiimiä Suomen ulkopuolella. Haastattelemme useita henkilöitä viikossa, palkkaa maksamme 4-5k kuussa, tämä maa ei ole missään nimessä pohjoismaiden tasolla elinkustannuksissa, minimi palkkakin on satoja euroja Suomea alhaisempi. Muissa maissa maksamme enemmän.

En ikinä katso koulutusta vaan ainoastaan osaamistasoa. Tärkeintä on kehittää se osaaminen sille tasolle, että siitä voidaan todella hyötyä, tällä hetkellä suurin pula Euroopassa on Front End puolesta. Eurooppa on käytännössä palkattu jo, etsimme tällä hetkellä EU:n ulkopuolelta ihmisiä. Osaamistason voi kehittää itse verkkokursseilla ja kehittämällä oman projektin, jonka vie tuotantoon tavalla tai toisella. Muutoin suosittelen ihan tradenomin tutkintoa, ketään ei tällä alalla kiinnosta onko taustalla yliopisto ellei hakeudu valtion puolelle tai vähän vähemmän ajanhermoilla oleviin firmoihin töihin. 

Toinen tärkein tekijä on sosiaaliset kyvyt. Meillä tehdään työtä tiimissä ja koska meillä on toimistoja ympäri maailmaa, joudumme olemaan yhteydessä muihin tiimeihin etänä. Meille ei pääse töihin, jos on teknisesti loistava, mutta omaa huonot sosiaaliset taidot. Meille pääsee töihin, vaikka olisi tekniset puutteita, mutta omaa erinomaiset sosiaaliset taidot. Tiimityötaidot, kommunikointikyvyt ja halu tehdä töitä tiimissä ovat avainasemassa. Muutoin tarvitsemme halun oppia uutta ja motivoituneen persoonan. 

Kiitos vastauksesta. Sosiaaliset ja tiimityöskentelytaidot ei ole mun kohdalla ongelma. Ehkä kokeilen jotain verkkokurssia ja teen muutaman testin, näkee sitten miltä tuntuu. 

On vaan jotenkin tuntunut hullulta että huudetaan koodaripulaa ja kehotetaan kaikkia alkamaan koodariksi mutta kukaan ei kerro (enkä itse tietoa helposti löytänyt) miten koodariksi tullaan. Hyvä pohja on siis ihan vaikka vapaa-ajan harrastuneisuus. Tutkiskelen asiaa. 

Motivoitunut persoona mä olen ehdottomasti. Ota mut töihin. :D 

Vierailija
15/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 2 vastaa, että minä ajattelinkin, että ap valmistuu ilman merkittävää osaamistasoa tai näyttöä mistään, ja suosittelin siksi mahdollisimman korkeaa koulutusta. 

Varmaan on niin että kaikkiin firmoihin ei pääse ollenkaan pelkällä koulutuksella, mutta suurin osa tämän maan koodareista on töissä niissä "vähemmän ajan hermolla olevissa firmoissa" tyyliin Tieto, CGI, Accenture ja näihin kyllä otetaan myös vastavalmistuneita ilman kokemusta tai näyttöä mistään muusta kuin että tutkinto on suoritettu.

Sinänsä hauska tämä näkemys vähemmän ajan hermolla olevista firmoista, olen nimittäin ollut yhdessä yllämainituista töistä ja koskaan ei ole ollut niin vaativaa työtä muualla, ei ole niin paljon tarvinnut koko ajan tehdä uusimmilla tekniikoilla kovan paineen alla. Sen jälkeen nykyinen työpaikka, joka on trendikkäänä ja edistyksellisenä pidetty, on tuntunut lepokodilta.

Öö eli ainoastaan vähemmän ajanhermolla olevat kalkkis yritykset palkkaavat nuoria. Muut vetävät samoilla vanhoilla patuilla. Näinhän se 🤪

Vierailija
16/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että tämä on Keski- ja Etelä-Euroopan tilanne sekä tyypillinen vaatimustaso osaamiselle. En tiedä Suomen vaatimustasoa tällä hetkellä, se on hyvin "sisäsiittoinen" markkina moneen muuhun Euroopan maahan nähden. Suomalaiset myös eivät mielellään muuta Suomesta, joten ihmisiä harvemmin tavoitellaan. Hyvä esimerkki siitä, että meidän teknologiapuolella on yli 500 tekijää, joista olen ainoa suomalainen. Suomalaiset liikkuvat todella huonosti maailmalle, vaikka kysyntää on paljon ja palkka parempi. 

Tuo vaikuttaa tosiaan olevan tilanne että muualla Euroopassa olisi töitä vaikka kuinka. Itseenikin on ihan LinkedInin kautta otettu todella paljon yhteyttä erilaisten head hunterien toimesta ja kyselty töihin milloin Sveitsiin tai Itävaltaan, milloin Tanskaan tai britteihin. Minäkin vaan kuulun siihen mukavuudenhaluiseen joukkoon, joka en mielelläni muuta mihinkään maailmalle isoihin kaupunkeihin vaan viihdyn Suomessa, omassa mummonmökissäni syrjässä asustellen, joten harkitsisin noita ulkomaanjuttuja vasta jos joutuisin työttömäksi Suomesta. 

Ei se ihan perätöntä taida olla, että Suomi on maailman parhaita maita asua, jos kerran meitä ei saa täältä edes paremman palkan ja kiinnostavan työn tapauksessa pois sitten millään ;) 

Yksi juttu monelle voi olla myös tuo sosiaalisuuden vaatimus. Esim. itse olen sellainen perinteinen epäsosiaalinen nörtti, joka siedän tiimityötä pitkin hampain jossain määrin, mutta ei ole vahvuuksiani. Olen yksin pakertaja ensisijaisesti. Maailmalla on huonommin meille introverteille tekijöille töitä kuin Suomessa. 

Vierailija
17/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä MOOC on kaikille avoin ja ilmainen! Ap täällä innostui ja ilmoittautuu.

Vierailija
18/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaikuttaa tosiaan olevan tilanne että muualla Euroopassa olisi töitä vaikka kuinka. Itseenikin on ihan LinkedInin kautta otettu todella paljon yhteyttä erilaisten head hunterien toimesta ja kyselty töihin milloin Sveitsiin tai Itävaltaan, milloin Tanskaan tai britteihin. Minäkin vaan kuulun siihen mukavuudenhaluiseen joukkoon, joka en mielelläni muuta mihinkään maailmalle isoihin kaupunkeihin vaan viihdyn Suomessa, omassa mummonmökissäni syrjässä asustellen, joten harkitsisin noita ulkomaanjuttuja vasta jos joutuisin työttömäksi Suomesta. 

Ei se ihan perätöntä taida olla, että Suomi on maailman parhaita maita asua, jos kerran meitä ei saa täältä edes paremman palkan ja kiinnostavan työn tapauksessa pois sitten millään ;) 

Yksi juttu monelle voi olla myös tuo sosiaalisuuden vaatimus. Esim. itse olen sellainen perinteinen epäsosiaalinen nörtti, joka siedän tiimityötä pitkin hampain jossain määrin, mutta ei ole vahvuuksiani. Olen yksin pakertaja ensisijaisesti. Maailmalla on huonommin meille introverteille tekijöille töitä kuin Suomessa. 

Näinhän se on, muualla tehdään töitä tiimeissä eikä oikein "yksinpakertajille" löydy töitä. Itse muutin Suomesta jo nuorempana, enkä ole kaivannut takaisin, Eurooppa on niin pieni muutenkin - kuin valtio. Suomeenkin pääsee aina parissa tunnissa. Mutta kuten sanoit, Suomi on turvallinen ja helppo maa asua, sieltä harva lähtee edes sen palkan ja korkeamman elintason perässä muualle, vaikka kysyntää olisi. Suomalaisilla - niillä harvoilla, jotka töissä ovat Suomen ulkopuolella - on kuitenkin hyvä maine. 

Vierailija
19/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö eli ainoastaan vähemmän ajanhermolla olevat kalkkis yritykset palkkaavat nuoria. Muut vetävät samoilla vanhoilla patuilla. Näinhän se 🤪

No ei ihan noin, vaan kyllä kaikki haluavat sinänsä nuoria palkata, mutta vain noilla isoilla firmoilla on yleensä halua palkata myös sellaisia, jotka ei ole koskaan tehneet päivääkään käytännön työtä eikä ole mitään näyttöä osaamisesta. PIenemmät ja trendikkäämmät firmat palkkaa lähinnä sellaisia nuoria, joilla on opintojen lisäksi harrastuneisuustausta ja mieluiten näyttöäkin tehdyistä jutuista.

Oma kokemukseni arkkitehtinä tiimissä johon on otettu monenlaista porukkaa vuosien myötä on, että ei ollenkaan aina mene niin että lapsesta asti harrastanut ja tulleessaan kokemus on lopulta se paras tekijä. Hän ehkä pääsee hieman nopeammin tosiaan sisään käytännön tekemiseen kuin vaikka joku vastavalmistunut tietojenkäsittelytieteen maisteri, joka ei ole tehnyt ikinä muuta kuin opintoihin liittyvät harjoitustyöt. Mutta tämä on iso firma eikä ole haittaa jos ei ole supernopea pääsemään alkuun, meillä on varaa kouluttaa kyllä ja kärsivällisesti katsoa miten lähtee ajan kanssa menemään. Esim. tällä hetkellä omasta mielestäni tiimin paras koodari, todella hyvä full stack devaaja, on meille 5-6 vuotta sitten tullut nainen, joka ei tullessaan osannut käytännössä yhtään mitään ja johon muut kehittäjät meinasivat alkuun ärsyyntyä kun ei osaa linux peruskäyttöä, ei mitään nykyaikaisia ohjelmointiframeworkeja jne. Mutta ko. henkilö on pirun sisukas ja tunnollinen ja huolellinen, ja sillä noussut osaamisessa ohi monesta epäilemättä itseään paljon parempana pitävästä lapsesta asti harrastaneesta kaverista.

Vierailija
20/89 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Sosiaaliset ja tiimityöskentelytaidot ei ole mun kohdalla ongelma. Ehkä kokeilen jotain verkkokurssia ja teen muutaman testin, näkee sitten miltä tuntuu. 

On vaan jotenkin tuntunut hullulta että huudetaan koodaripulaa ja kehotetaan kaikkia alkamaan koodariksi mutta kukaan ei kerro (enkä itse tietoa helposti löytänyt) miten koodariksi tullaan. Hyvä pohja on siis ihan vaikka vapaa-ajan harrastuneisuus. Tutkiskelen asiaa. 

Motivoitunut persoona mä olen ehdottomasti. Ota mut töihin. :D 

Hyvä startegia on lähteä siitä, missä haluat olla töissä. Jos haluat hyvälle elintasolle Suomen ulkopuolelle, opettele vaativaa Front Endiä. Suomen ulkopuolella on myös paljon tekijöitä, jotka ovat erikoistuneet teknoligoihin ja kieliin, joilla ei enää kehitetä aktiivisesti mitään uutta, mutta vanhoja järjestelmiä on paljon ja jonkun pitää niitä ylläpitää. Näille osaajille on erittäin kova pula ja todella hyvät palkat, mutta Suomesta vastaavia töitä tuskin löytyy. 

Suomessa suosittelen keskittymään Front Endiin sekä Back Endiin (kuitenkin Frontti painotteisesti), sillä markkina on pieni ja enemmän haetaan monipuolisia tekijöitä kuin tiettyjä osaajia. Frontti on kuitenkin vaativampaa ja vaativampaa ja se vaatii jatkuvasti enemmän keskittymistä, jotta sen hallitsee.