Miten koodariksi pääsee?
Olen tuota miettinyt muutenkin ja nyt tuo yksi pitkä alanvaihdosta haaveilevan ketju sai taas asian mieleen. Moni kehottaa opiskelemaan koodariksi. Missä? Miten ihmeessä koodariksi pääsee, siis sellainen jolla ei ole koulutusta alalle vielä?
Olen itse reilu kolmekymppinen alanvaihtoa suunnitteleva nainen. Aion hakea ammattikorkeaan tradenomilinjalle mutta tuo koodarihomma kiinnostaisi myös. En ole kovin nörtti enkä koodauksesta mitään ymmärrä mutta matemaattis-loogista päättelykykyä löytyy reippaasti sekä intoa oppia uutta. Opiskelemaan pystyisin korkeintaan reilun kolme vuotta. Perhetilanteen vuoksi muutto ei onnistu eli Pirkanmaalla pitäisi tästä akasta koodari luoda. Ehdotuksia?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen firmassa joka myy it-palveluja ja kehitystä keskisuurille ja suurille yrityksille sekä kunnille ja valtiolle. Meillä on kyllä tutkinnoilla merkitystä, koska suurasiakkaat tai kunnat tai valtiot eivät halua projekteihinsa näitä itseoppineita tekijöitä. Kun osallistutaan tarjouskilpailuihin projekteista, niin niissä usein ihan suoraan pisteytetään projektiin tarjottujen osaajien koulutustaso, ja pari itseoppinutta seassa helposti laskee pisteitä niin että projekti tippuu kilpailijoille.
Osaatko sanoa mistä tuollainen tutkinnon korostaminen kertoo? Isompien yritysten turvallisuushakuisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttiko hiljattainen triggeröivä "learn to code" meemi tämän koodaus suuntautumisen?
Vai onko se ollut jo pidempäänkin mielessä.
Ap vastaa. Mä olen pyöritellyt vaihtoehtoja jo muutaman vuoden. Hitaasti hyvä tulee, kai. :D Olen todella tyytymätön nykyiseen työpaikkaani ja tarvitsen muutoksen. Vaikea masennus
Aha... Joo... Unohda IT-ala...
Täällä voi sitten vertailla omia koodaustaitojaan muihin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen firmassa joka myy it-palveluja ja kehitystä keskisuurille ja suurille yrityksille sekä kunnille ja valtiolle. Meillä on kyllä tutkinnoilla merkitystä, koska suurasiakkaat tai kunnat tai valtiot eivät halua projekteihinsa näitä itseoppineita tekijöitä. Kun osallistutaan tarjouskilpailuihin projekteista, niin niissä usein ihan suoraan pisteytetään projektiin tarjottujen osaajien koulutustaso, ja pari itseoppinutta seassa helposti laskee pisteitä niin että projekti tippuu kilpailijoille.
Osaatko sanoa mistä tuollainen tutkinnon korostaminen kertoo? Isompien yritysten turvallisuushakuisuudesta?
Ehkä siitä, että silloin osaa asiansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti juuri siitä. Usein taloudelliset ja imagoriskit suuryritysten ja -yhteisöjen projekteissa on suuret, joten asiakkaat haluavat kaikin tavoin varmistaa, että asiat on tehty riskien minimoimiseksi hyvin. Yksi osa tätä on, että projekteja tekemään otetaan paitsi kokeneita, myös muodollisesti koulutettuja ihmisiä, eikä luoteta vain myyjäfirman vakuutuksiin osaamisesta.
Tässä on mielestäni ollut myös kehitystä tiukentuneeseen suuntaan viimeisten 5 vuoden aikana. Aikoinaan kun offshore-innostus tuli, firmat innostuivat vähän Intiasta jne, miten halvalla sai projekteja. Silloin ei kauheasti vaadittu että ne siellä Intiassa on DI:tä ja maistereita, vaan luotettiin että IT-yritys, jolle intialaiset tekevät työtä, huolehtii että tekijöiden ja tehdyn laatu on riittävää. Käytännössä monelle yritykselle tai julkiselle toimijalle tuli offshore-seikkailuiden takia suuria imagomenetyksiä ja sitä kautta myös taloudellisia menetyksiä. Näissä suurprojekteissa aina on järjestelmätoimittajille tiukat reklamaatiomaksuehdot, joten toimittaja on kyllä joutunut myös korvaamaan kelvottoman tuotteensa, mutta se ei silti kata sitä että yrityksen maine on voinut asiakkaiden silmissä pilaantua pitkäksi aikaa toimimattoman tietojärjestelmäjulkistuksen myötä. Näitä kokemuksia kun tuli monista lehtiin päätyneistä projekteista, offshore innostus pitkälti laantui, ja samaan aikaan alettiin kotimaisilta tekijöiltäkin vaatia loppututkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää työvoimapulajuttu on ihan paskaa. Tai ainakin tuntuu olevan jonkinlainen yläikäraja 40 v kohdalla, jonka jälkeen koodari on pilaantunut eikä enää haluta mihinkään töihin. Esim. itse haluaisin vaihtaa työpaikkaa (Suomessa), mutta kun olen hakenut, en pääse mihinkään edes haastatteluun. Osaamista löytyy tietokannoista, asennusautomaatiosta, backend koodaamisesta (java-pohjaiset tekniikat, monet sovelluspalvelimet, AWS Ja Azure palvelut joista molemmista sertifikaatti), frontend koodaamisesta (javascript, HTML5, CSS, typescript, ReactJS, Angular 1- 5 versiot), mobiiliohjelmoinnista Android ja iOS. Mutta ikää 43, kukaan ei halua töihin.
Kiinnostaisiko tulla Lahteen? T: toinen 43v
Heitä linkillä. T: muu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kyse standardeista? Antaisitko sinä kerrostalon suunnittelun merkonomille tai lapsesi nielurisojen leikkaamisen putkiasentajalle?
Me elämme maailmassa, joka digitalisoituu vauhdilla. Yhä useampi toiminto on automatisoitu. Monin paikoin yhteiskuntamme on riippuvainen ohjelmistojen virheettömästä toiminnasta. Niitä on sairaaloissa, lentokentillä, autoissa, ydinvoimaloissa, tehtaissa, käytännössä kaikkialla. Nykyisiä ohjelmistoja pidetään myös insinööritieteiden suurimpana saavutuksena; ne ovat erittäin monimutkaisia.
On oikeastaan käsittämätöntä, miten nykyinen, standardisoimaton tilanne on saanut jatkua näinkin pitkään. Siis että kuka tahansa kvalifikoituu it-alalle, kun on lukenut pari opusta ja kertoo syntyneensä tietokone kainalossa. Ei menisi läpi tutkintosuojatulla terveydenhoitoalalla, joten miksi sen pitäisi it-alalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää työvoimapulajuttu on ihan paskaa. Tai ainakin tuntuu olevan jonkinlainen yläikäraja 40 v kohdalla, jonka jälkeen koodari on pilaantunut eikä enää haluta mihinkään töihin. Esim. itse haluaisin vaihtaa työpaikkaa (Suomessa), mutta kun olen hakenut, en pääse mihinkään edes haastatteluun. Osaamista löytyy tietokannoista, asennusautomaatiosta, backend koodaamisesta (java-pohjaiset tekniikat, monet sovelluspalvelimet, AWS Ja Azure palvelut joista molemmista sertifikaatti), frontend koodaamisesta (javascript, HTML5, CSS, typescript, ReactJS, Angular 1- 5 versiot), mobiiliohjelmoinnista Android ja iOS. Mutta ikää 43, kukaan ei halua töihin.
Kiinnostaisiko tulla Lahteen? T: toinen 43v
Heitä linkillä. T: muu
No hän kyllä halusi sulautettujen puolelle, joten näillä fronttidevauksilla jne ei tee hittojakaan, kuten ei myöskään epämääräisten asiakasspeksien ymmärtämisellä. Jos oikeasti tavoite on sulautetut järjestelmät, niin tuollaisen opiskeluun ei kannata tuhlata aikaa.
Git taas on perustoiminnalisuudeltaan niin simppeli, että kuka tahansa normaalijärkinen oppii sen lukaisemalla yhden tutoriaalin netistä ja alkamalla tehdä.