Miten ottaa teinitytön pyöristyminen nätisti puheeksi? Tänään tyttö "lintsasi" luvallani lääkärin jälkeen ja menimme vaateostoksille
Tyttö koetti koon m paitaa ja valitti miten tiukka se on. No niin oli, eihän lapsi saanut edes käsiä ilmaan! Ehdotin että tuon l koon ja vastaus oli että etkä tuo, en mä niin läski ole !
Kahvilassa tyttö halusi laten, jossa on siis jo itsestään runsaasti kaloreita sekä laskiaispullan. Koska oli harvinaista herkkua olla tytön kanssa kaksin kahvilla, en puuttunut valintoihinsa vaikka mieli teki ehdottaa jotain muuta sen pullan tilalle...
Kotimatkalla kävimme kaupassa ja kinusi energiajuomaa sekä sipsejä, huuto sekä mökötys tuli kun en suostunut. Olin ostanut juuri tytölle meikkejä ym ja palkitsi raivoamalla sekä haistattelemalla koska ei saanut sipsejä.
Tyttö on siis noin 168cm pitkä ja painoa en osaa arvioida, paitsi että sitä on liikaa. Ehkä 80 kg? Oli vielä pari vuotta sitten hyvin hoikka, sitten paino alkoi salakavalasti nousta. Ei tahdo mitään harrastuksia, pienempänä pelasi jalkapalloa. Minä käyn kuntosalilla ja olen koettanut houkutella mukaan, ei kiinnosta.
Kavereita ei juurikaan ole, lähinnä nyhjää huoneessaan ja somettaa.
Kommentit (239)
Et mitenkään. Jos rupeat painoa kommentoimaan ja tuputtamaan liikuntaa ja terveellisiä ruokia vain laihtumisen takia, aiheutat lapsellesi vääristyneen minäkuvan, huonon itsetunnon ja alttiuden syömishäiriölle.
Hoidat salakavalasti kotiin terveellistä ruokaa, yritä houkutella vaikka tanssitunnille tai johonkin muuhun liikuntamuotoon, joka on tytöstäsi hauskaa. Älä silti painosta ja jätä painopuhe heti alkuunsa pois.
Et sanonut minkä ikäisestä teinitytöstä on kyse, mutta painon nousu on murrosiässä normaalia, kun keho hakee ihannepainoa ja niitä muotoja. Todennäköisesti tytöllesi on kova paikka se, ettei enää mahdu m-koon vaatteisiin - sehän voi johtua vain tissienkin kasvusta että kiristää.
Sanoit ettei ole kavereita? Jos tyttöäsi kiusataan koulussa, kavereita ei ole. Voi olla, että hukuttaa tunteitaan ruokaan, jos ei osaa niitä käsitellä. Yritä rakentaa pikkuhiljaa luottamussuhdetta, että tyttösi voi asioista sinulle puhua. Teini-ikä on muutenkin myrkyistä ja aivot eivät ole täysin kehittyneet, joten kivasta päivästä voit hyvin saada mökötystä ja raivoamista palkinnoksi, mutta se on teini-ikäisen vanhempien osa.
Mutta älä missään nimessä kommentoi painoa. Voin kokemuksesta sanoa, että tyttäresi tulee muistamaan jokaisen painokommentin jonka sanot hautaan asti. Itse ainakin muistan jokaisen kerran, kun olin äidin tai isän mielestä liian lihava/iso/en liikkunut tarpeeksi.
Vierailija] Olisin vastannut tuohon haistatteluun ostamalla sille kilon voita.
oi kuinka kypsää!
Miksi pitää kaunistella.
Sano suoraan, että olet huolissasi hänen lihomisestaan ja että asialle on tehtävä jotain, ennenkuin tilanne muuttuu pahemmaksi.
Yleensä lihominen liittyy masennukseen ja olemattomiin ihmissuhteisiin ja harrastusten puutteeseen.
itse istun tietokoneen ääressä 8h päivässä
-15v, 157cm & 50kg
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus, kasvatus, kasvatus
kasvaa hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö koetti koon m paitaa ja valitti miten tiukka se on. No niin oli, eihän lapsi saanut edes käsiä ilmaan! Ehdotin että tuon l koon ja vastaus oli että etkä tuo, en mä niin läski ole !
Kahvilassa tyttö halusi laten, jossa on siis jo itsestään runsaasti kaloreita sekä laskiaispullan. Koska oli harvinaista herkkua olla tytön kanssa kaksin kahvilla, en puuttunut valintoihinsa vaikka mieli teki ehdottaa jotain muuta sen pullan tilalle...
Kotimatkalla kävimme kaupassa ja kinusi energiajuomaa sekä sipsejä, huuto sekä mökötys tuli kun en suostunut. Olin ostanut juuri tytölle meikkejä ym ja palkitsi raivoamalla sekä haistattelemalla koska ei saanut sipsejä.Tyttö on siis noin 168cm pitkä ja painoa en osaa arvioida, paitsi että sitä on liikaa. Ehkä 80 kg? Oli vielä pari vuotta sitten hyvin hoikka, sitten paino alkoi salakavalasti nousta. Ei tahdo mitään harrastuksia, pienempänä pelasi jalkapalloa. Minä käyn kuntosalilla ja olen koettanut houkutella mukaan, ei kiinnosta.
Kavereita ei juurikaan ole, lähinnä nyhjää huoneessaan ja somettaa.Anna vinkki huumorin kautta: Mistä tietää, että on läski ?? V: Kun sängyssä kääntää kylkeä, niin napa pysyy paikallansa 😅😅😅
Vähän on herkkää aluetta. Pöyristymisen sijaan punkero saattaa pyöristyä eli plus miinus nolla.
Pullukat teinitytöt on kyllä aika pantavia. Niiden päälle on kiva laskeutua ja niistä kuuluu sellainen kiva ääni.
Tytöt ovat monesti tuollaisia, yleensä se pyöristyminen alkaa juuri teini-iässä. Liikunta ei kiinnosta ja terveellistä ruokaa ei vain voi syödä, vaan pitää herkutella koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä painosta huomauttelusta ei tule olemaan mitään todellista hyötyä. Meitä ympäröi laihdutukseen painostava kulttuuri, ja silti lihavuutta on enemmän kuin ikinä, joten tästä voitaneen vetää johtopäätöksen, että ei se painosta huomauttelu mitään auta.
Siihen "laihdutukseen painostavaan kulttuuriin" on syntynyt vastareaktio, naisten ns. bodypositiivisuus eli MULLA ON OIKEUS OLLA LÄSKI. Ja tottahan se on. Kaikilla on oikeus tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä painosta huomauttelusta ei tule olemaan mitään todellista hyötyä. Meitä ympäröi laihdutukseen painostava kulttuuri, ja silti lihavuutta on enemmän kuin ikinä, joten tästä voitaneen vetää johtopäätöksen, että ei se painosta huomauttelu mitään auta.
Siihen "laihdutukseen painostavaan kulttuuriin" on syntynyt vastareaktio, naisten ns. bodypositiivisuus eli MULLA ON OIKEUS OLLA LÄSKI JA RUMA. Ja tottahan se on. Kaikilla on oikeus tuohon.
Oletko ap itse pyöreä rillipää täti?
Onko marimekon laukku ja maiharit?
Annat aina periksi.
Minä en antaisi plösölle herkkuja.
Onko sulla karkkikätkö itselläsi?
Tein juuri aloituksen
Läski miksi lisäännyt.
No kerro nyt?
Miksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaukaa viisas kirjoitti:
Lapsesi on tottunut vauvasta lähtien saamaan huutamalla (suuttumalla) kaiken mitä haluaa, joten hänelle on vaikeaa osata käyttäytyä muuten. Teini-iässä viha vielä vahvistuu. Anna hänelle lupa vihata sinua, ja sano että kestät sen, koska se on vanhemman tehtävä. Ja kestä se myös marisematta jälkeenpäin. Älä myöskään huomioi MITENKÄÄN sitä jos teinisi tekeekin niinkuin toivot hänen tekevän. Jos huomioit sen, voit olla varma että se ei toistu. Suhtaudu asiaan niinkuin se olisi itsestään selvää.
Kehu lasta ihan itsenään, älä hänen tekemisiään. Mene jollain sopivalla hetkellä sanomaan hänelle, että hän on ihana ja sinulle tärkeä juuri tuollaisena. Sopiva hetki voi olla vaikka se, kun hän tulee koulusta eikä ole ehtinyt vielä kiukutella... Mutta muista että sopiva hetki ei koskaan saa olla se kun hän on t
Ehkä äidissäni oli jotain vikaa
Maybe?
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään paljon kasviksia sekä kalaa (enkä puhu nyt kalapuikoista), tyttö ei tykkää kummastakaan. Aina pitäisi olla lasagnea (ei missään nimessä kasvisversiota) tai lihapullia. Kerran tein pitsan kukkakaalipohjaan ja tuli hirveä huuto että olen huijannut häntä, yäk, tilatkaa pitsa ! Joskus syö vain leipää kun (taas) oli mukamas niin pahaa ruokaa. Jääkaapissa on aina kannu maustettua vettä janoon, mutta kinuaa mehua ja joskus ostaa niitä halpoja purkkeja omalla rahallaan, sekä pöydällä hedelmiä pikkunälkään mutta sivuuttaa ne kuin ei näkisikään.
Ai niin ja ikä unohtui jos sillä jotain merkitystä on eli 16 vuotta.
Aloittaja
Meillä on 2v nuorempi tyttö mutta aivan sama tilanne. Kurkkua, perunaa ja tomaattia syö kasviksista. Ja hän tuntuu syövän tosi vähän normaalia ruokaa . Hänellä on viikkoraha 20 euroa ja saa isovanhemmilta rahaa yms, se menee suoraan sipseihin ja suklaaseen. Eikä se rahatta oleminen auta, kaverit ostaa sitten herkut. Nykyteinien elämä on sitä että sipsipussi menee päivittäin . Eikä lihominen haittaa, kukaan ei pidä sitä huonona. Kauhistuttaa vaan se että meneekö terveys. On yritetty puhua, ei kiloista vaan lihasten törkysestä, liikunnan ja ulkoilun tärkeydestä ja siitä että verisuonet voi hyvin ja aivot pysyy kunnossa kun syö terveellisesti . Meillä vähän muuttui tytön herkkujen syönti kun tutulla tallilla oli opettaja sanonut suoraan että ei voi enää ratsastaa ponilla. Opettaja sanoi ääneen sen mitä me on yritetty sanoa , epäonnistuneesti kylläkin. Ja tätä menoa pelkään että parin vuoden päästä loppuu koko ratsastus. Tyttö painaa jo 82kg.
Onpa hankala tapaus. Nirppanokkakin vielä. Ei ole enää teini, pitäis lopettaa kiukuttelu.
Yllättävän monella punkerolla on poikaystävä, useimmiten normaalipainoinen. Sitä ihmettelen kovasti, vai eikö normaalipainoisia tyttöjä enää löydy tarpeeksi? Omassa lähipiirissäkin on hyvin paljon teinipaksukaisia, nimenomaan tyttöjä.
onko jo 16? voin treenata kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monella punkerolla on poikaystävä, useimmiten normaalipainoinen. Sitä ihmettelen kovasti, vai eikö normaalipainoisia tyttöjä enää löydy tarpeeksi? Omassa lähipiirissäkin on hyvin paljon teinipaksukaisia, nimenomaan tyttöjä.
Veeteillä on niin kova kilpailu tytöistä (joita on aina vähemmän kuin poikia ja lisäksi pikkupaikkakunnilla ero korostuu 2. asteen jälkeen), että mikä vaan tuntuu kelpaavan. Tuon ikäiset pojat on jo aivopesty siihen naisten kuviteltuun paremmuuteen ja feminismiin. Tällaiset misandriset feministielokuvat kuin Barbie ovat vuoden katsotuimpia... enpä nyt heti muista yli 5 vuotta vanhaa sarjaa tai elokuvaa, missä ei olisi feminismi/wokesanomaa ympätty mukaan. Ja se on vielä oikein alleviivattu ja päälle liimattu, että varmasti huomaa.
Anteeksi jos menee aiheen sivuun. Myös meillä oli kasvuiässäni vain perunaa, pastaa ja jauhelihaa. Vasta aikuisena olen ymmärtänyt, että kun syön liikaan hiilihydraatteja, ne ärsyttävät vatsaani ja lisäävät ruokahaluani samaan aikaan. Kumma kyllä, molemmat vaivat vähenivät kun vähensin hiilihydraatteja ja lisäsin proteiineja ja kasviksia. En tiedä onko tällaisella tilalla mitään nimeä tai tutkimusnäyttöä mutta omalla kohdalla ihan selvä koettu yhteys.