Äitini opetti, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen
Idio.oottien kanssa varsinkin. Minusta se on väärin ja on ohjannut valintojani todella epäsuotuisaan suuntaan. Mutta äitini olikin narsistinen ihminen, joka halveksi omaa lastaan, eikä rakastanut. En ole ollut häneen vuoteen yhteydessä. Ainoa aika, jolloin hän soitti pahoittunein mielin siitä miehelleni valitellen, ettei kuule minusta mitäön, oli äitienpäivän jälkeen, kun ei ollut saanut huomiointia äitienpäivänäkään. Johan on traagista, siis hänelle äitinä. Johan hän on äiti sen verran kauan ollut, että ei pitäis enää odottaa, että kukaan muu jaksaa sitä paskaa pelleilyä, kuin hän, että lapsi muistaa äitiä, joka on vttupaska, äitienpäivänä. Ei tartte muistaa.
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, huomaan että äitisi vaikutus elämääsi on suuri. Tavallaan hyvä asia, että tiedostat hänen virheensä - mutta vaikka toimisit päinvastoit kuin äitisi opetti... äitisi hallitsee nyt liikaa elämääsi. Keskitytkö olemaan äitisi vastakohta? Jos käytöksesi perustuu äitiisi, et ole vapaa olemaan oma itsesi.
Sinun ei tarvitse olla äidin kanssa tekemisissä, jos se ahdistaa. Vaikka äitisi rakastaisi sinua, hän voi olla rasittava eikä välttämättä pysty muuttumaan, jos hänen omakin äitinsä oli jotain vähemmän ihanteellista... On varmaan parempi, että pidät etäisyyttä varsinkin jos on ero meneillään. Ja muutenkin. Sun täytyy ajatella omaa ja lapsen etua.
Sillä välin, toivon että sinulla, lapsellasi ja miehelläsi on mahdollisimman helppo ero; ajatelkaa lähtökohtaisesti lasta, ja antakaa toistenne olla erilaisia. Nyt tilanne voi olla kärjistynyt vain olosuhteiden pakosta. Mitä järkevämmin pystytte nyt tekemään yhteistyötä, sitä helpommalla pääsette myös jatkossa.
Mun isompi ongelma on se, että mistä löydän miehen ja ihmisen, joka välittää siitä, miltä musta tuntuu? Oman toimintansa kautta.
Ap
ahaa, Ap onkin jossain eropsykoosissa. sen verran sekavaa tekstiä, että suosittelisin hakeutumaan samantien jonkun ammattiauttajan luokse juttelemaan ja ehkä saamaan joku diagnoosi ja lääkitys sulle hetimiten. Ei mitenkään pahalla vaan kaikella hyvällä ja kunnoituksella, sun kirjoittelut on sen verran omituisia ettei ihan normaalilta vaikuta. ellet nyt sitten ihan tahallasi ole joku trollaaja joka saa tästä jotakin huvia itselleen.
Hallanvaara kirjoitti:
Jos kunnioitat muita, myös sinua ja tunteitasi kunnioitetaan.
Ei se mene niin, koska minua haavoitettiin tuossa asiassa kotona, niin ei ole minun vikani, että en voi kunnioittaa ihmisiä, jotka eivät tajua minua tai tajuavat minut väärin. Toi toimii vain, jos ihmistä on kunnioitettu kotonaan. Tiesitkö, etteivät läheskään kaikki kunnioita sinua, vaikka sinä kunnioittaisitkin heitä?
Ap
Ei kaikista tarvitse tykätä eikä kaikkien kanssa tarvitse tulla toimeen.
Suurimmasta osasta ihmisiä en tykkää yhtään, koska en siedä tyhmyyttä, ja toimeen tulemisen sijaan nousen i---di--oot---ti--en yläpuolelle, kun joudun kohtaamaan niitä ihan väkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, huomaan että äitisi vaikutus elämääsi on suuri. Tavallaan hyvä asia, että tiedostat hänen virheensä - mutta vaikka toimisit päinvastoit kuin äitisi opetti... äitisi hallitsee nyt liikaa elämääsi. Keskitytkö olemaan äitisi vastakohta? Jos käytöksesi perustuu äitiisi, et ole vapaa olemaan oma itsesi.
Sinun ei tarvitse olla äidin kanssa tekemisissä, jos se ahdistaa. Vaikka äitisi rakastaisi sinua, hän voi olla rasittava eikä välttämättä pysty muuttumaan, jos hänen omakin äitinsä oli jotain vähemmän ihanteellista... On varmaan parempi, että pidät etäisyyttä varsinkin jos on ero meneillään. Ja muutenkin. Sun täytyy ajatella omaa ja lapsen etua.
Sillä välin, toivon että sinulla, lapsellasi ja miehelläsi on mahdollisimman helppo ero; ajatelkaa lähtökohtaisesti lasta, ja antakaa toistenne olla erilaisia. Nyt tilanne voi olla kärjistynyt vain olosuhteiden pakosta. Mitä järkevämmin pystytte nyt tekemään yhteistyötä, sitä helpommalla pääsette myös jatkossa.
Mun isompi ongelma on se, että mistä löydän miehen ja ihmisen, joka välittää siitä, miltä musta tuntuu? Oman toimintansa kautta.
Apahaa, Ap onkin jossain eropsykoosissa. sen verran sekavaa tekstiä, että suosittelisin hakeutumaan samantien jonkun ammattiauttajan luokse juttelemaan ja ehkä saamaan joku diagnoosi ja lääkitys sulle hetimiten. Ei mitenkään pahalla vaan kaikella hyvällä ja kunnoituksella, sun kirjoittelut on sen verran omituisia ettei ihan normaalilta vaikuta. ellet nyt sitten ihan tahallasi ole joku trollaaja joka saa tästä jotakin huvia itselleen.
Eropsykoosissa? Mitä? En todellakaan ole.
Mietin vain, miten löytäisin suhten, joka ei kosahda miehen virheisiin. Tai vikoihin. Vaan joka haluaa olla ärsyttämättä niillä muita ja myös minua, ja kantaa itsensä muutenkin olematta minuun ripustautuva mikä lie.
Ap
Mitä tarkoittaa muiden kanssa "toimeen tuleminen"? Pelkästään sitä, että käytännön asiat hoituvat yhteistyöllä tarvittaessa vaikka sitten naama nurinpäin ja mieltä osoittaen vai sisältyykö tuohon myös perus ystävällisyys eli se, ettei ilmaise mahdollisia kielteisiä tunteita ja ajatuksia, joita itsellä on toisesta?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Terapiassa ilmeisesti käy, mutta viestihistorian perusteella olis tarvetta vähän raskaammille toimenpiteille. Näin alkuun osastolle ja yhteydet poikki ulkomaailmaan.
Hallanvaara kirjoitti:
Päivän tähän astisista kirjoituksista ehodottomasti paras VITSI, joka ei tosin naurata.
Hyvähdyttää vain.
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Ei se mene niin, koska minua haavoitettiin tuossa asiassa kotona, niin ei ole minun vikani, että en voi kunnioittaa ihmisiä, jotka eivät tajua minua tai tajuavat minut väärin. Toi toimii vain, jos ihmistä on kunnioitettu kotonaan. Tiesitkö, etteivät läheskään kaikki kunnioita sinua, vaikka sinä kunnioittaisitkin heitä?
Ap
Niin, se on vahvuutta hyväksyä se. Kykenee antamaan, vaikka ei välttämättä saakaan samaa takaisin.
Kyllä sinä aikuisena ihmisenä olet vastuussa itsestäsi ja käytöksestäsi.
Faith kirjoitti:
Mitä tarkoittaa muiden kanssa "toimeen tuleminen"? Pelkästään sitä, että käytännön asiat hoituvat yhteistyöllä tarvittaessa vaikka sitten naama nurinpäin ja mieltä osoittaen vai sisältyykö tuohon myös perus ystävällisyys eli se, ettei ilmaise mahdollisia kielteisiä tunteita ja ajatuksia, joita itsellä on toisesta?
Mulle sitä, että pitää toisesta ja viihtyy hänen kanssaan.
Ap
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
ApNiin, se on vahvuutta hyväksyä se. Kykenee antamaan, vaikka ei välttämättä saakaan samaa takaisin.
En ole, koska en ole itseäni rikkonutkaan.
Ja sinunlaisiasi voi siis käyttää kätevästi hyväkseen, koska annat, vaikket mitään vastineeksi saakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Päivän tähän astisista kirjoituksista ehodottomasti paras VITSI, joka ei tosin naurata.
Hyvähdyttää vain.
No niinpä.
Ap
Faith kirjoitti:
Otaksuakseni sinäkin sen ymmärrät, että toimeen pitää tulla typerysten kanssa mm. töissä, jossa ei useimmiten voi kanssatoimijoitaan valita...
...viikosta kuukauteen, kuukaudesta vuoteen, vuodesta seuraavaan... vuosikymmeneen.
Kyllähän sitä nyt jonkun kauppareissun tai viraston kestää, vaikka olisi miten vajaata henkilöä vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Ap
Tuossa on yksi sun ongelmistasi. Meille muille toimeen tuleminen tarkoittaa että pystyy sen kummemmin irvistelemättä hyväksymään myös sellaisten ihmisten olemassaolon joista me ei tykätä.
Faith kirjoitti:
Ja siis näistä vaihtoehdoista itselleni on opetettu, että jälkimmäistäkään ei saa tehdä koskaan. Todella tekopyhää, koska äiti itse ei toiminut edes niin. Ei ainakaan minua kohtaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
ApTuossa on yksi sun ongelmistasi. Meille muille toimeen tuleminen tarkoittaa että pystyy sen kummemmin irvistelemättä hyväksymään myös sellaisten ihmisten olemassaolon joista me ei tykätä.
Mulle ei hyväksytty tätä. Olin heti paha ihminen, jos sanoin jostakusta noin. Ei ole mun syy eikä siis "mun ongelmani". Vaan äitini. Hän sanoi sen, EN minä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
ApNiin, se on vahvuutta hyväksyä se. Kykenee antamaan, vaikka ei välttämättä saakaan samaa takaisin.
Ja sinunlaisiasi voi siis käyttää kätevästi hyväkseen, koska annat, vaikket mitään vastineeksi saakaan.
Ap
Mutta miksi kukaan haluaisi käyttää minua hyväkseen, vuorovaikutus perustuu kunnioitukseen. Läheiseni kunnioittavat minua ja muilla ei ole merkitystä.
Sinä sen sijaan et koskaan saa mitään aitoa, koska et pisteliäisyydeltäsi uskalla edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
ApTuossa on yksi sun ongelmistasi. Meille muille toimeen tuleminen tarkoittaa että pystyy sen kummemmin irvistelemättä hyväksymään myös sellaisten ihmisten olemassaolon joista me ei tykätä.
Mulle ei hyväksytty tätä. Olin heti paha ihminen, jos sanoin jostakusta noin. Ei ole mun syy eikä siis "mun ongelmani". Vaan äitini. Hän sanoi sen, EN minä.
Ap
Varmaan äidilläni heti resonoi siihen, että oli ehkä saanut kokea, että hän on se typerä ja vajaa ihminen, josta ei tykätä :D Kuten onkin :DDD
Ja kos ti sen lapselleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei tartte tykätä, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen.
Miksi tarvitsee? Ei minusta.
Ap
Mitäs täällä valitat, kun kerran elät niin kuin itse haluat, sittenhän kaikki on kai hyvin.
Omasta mielestäni elämä on vain niin paljon mukavampaa, kun tulee kaikkien kanssa toimeen.
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
ApMutta miksi kukaan haluaisi käyttää minua hyväkseen, vuorovaikutus perustuu kunnioitukseen. Läheiseni kunnioittavat minua ja muilla ei ole merkitystä.
Sinä sen sijaan et koskaan saa mitään aitoa, koska et pisteliäisyydeltäsi uskalla edes yrittää.
No sellainen, jolta se kunnioitus on viety vaikkapa. Eli hänen ei tarvitse kunnioittaa sinua, eli hyväksyä vikojasi, koska sä kuitenkin kunnioitat häntä.
Ap