Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat ja vaatekaupat Helsingissä, joissa palvelu on nykyään 'in english'

Vierailija
06.02.2019 |

niin tiedän välttää

Kommentit (393)

Vierailija
121/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereellakin oon tähän ummikkoilmiöön törmännyt, keskustan pienissä kahviloissa. Järkkyä.

Kerran, n. 15 vuotta sitten, hain töihin suomal. (kv.) firmaan. Lähetin sinne pyynnöstä engl.kielisen hakemuksen (kielitaito oli kyllä relevantti asia), eikä siinä mitään. Sain s-postitse englanninkielisen vastauksen (jotain kiitos hakemuksesta ja vastaus tulee silloin ja silloin). Mun nimeni ja vastaajan nimi supisuomalaisia, minä Tampereella, se toinen Vantaalla. Lähetin postia, että eikö tää nyt oo jo vähän hölmöö. Se vastas englanniks, että firmassa käytetään englantia. Myös suomalaisten kanssa.

Siis mitä helvettiä.

Vierailija
122/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko Pariisissa pysyis pystyssä ravintola jossa puhuttas vaan englantia?

En kyllä ylpeänä ottaisi Ranskasta mallia yhtään missään asiassa... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllähän nuo fraasit nopeasti oppii, mutta eri asia on sitten oppia ymmärtämään asiakkaiden vastaukset niihin. Mielestäni on parempi, että jos ei suomenkielistä vastausta ymmärrä, niin ei sitten itsekään aloita keskustelua suomeksi. Näin on molemmille osapuolille selkeää, missä mennään.[/quote]"

Puhumalla ja yrittämällä muutkin kieliä opettelevat ja oppivat!

Apua voi pyytää tarvittaessa työkavereita ja esimieheltä ja ehkä kerrata vastauksensa esim. englanniksi varmistaakseen, että ymmärsisi asiakasta oikein. Kyllä suomalaiset(kin) arvostavat sitä että joku yrittää opetella kieltämme, vaikka palvelutilanne veisikin enemmän aikaa.

Sellaiseen "palveluun" en suostu, että vuosien Suomessa työskentelyn jälkeen ei osata suomeksi tai ruotsiksi palvella.

Vierailija
124/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllähän nuo fraasit nopeasti oppii, mutta eri asia on sitten oppia ymmärtämään asiakkaiden vastaukset niihin. Mielestäni on parempi, että jos ei suomenkielistä vastausta ymmärrä, niin ei sitten itsekään aloita keskustelua suomeksi. Näin on molemmille osapuolille selkeää, missä mennään.

"

Apua voi pyytää tarvittaessa työkavereita ja esimieheltä ja ehkä kerrata vastauksensa esim. englanniksi varmistaakseen, että ymmärsisi asiakasta oikein. Kyllä suomalaiset(kin) arvostavat sitä että joku yrittää opetella kieltämme, vaikka palvelutilanne veisikin enemmän aikaa.

Sellaiseen "palveluun" en suostu, että vuosien Suomessa työskentelyn jälkeen ei osata suomeksi tai ruotsiksi palvella.

Tosiasiahan on, että ei noilla esim. Hard Rock Cafen jne. työntekijöillä ole minkäänlaista aikomusta opetella sanaakaan suomea palvelutilanteisiin, koska ei tarvitse. Ihan kehittävät tuollaista imagoa että siellä ollaan kansainvälisiä. Kivasti samoissa lafkoissa on sitten vielä tuo nykyajan paiserutto käytössä eli maksaessa pin-laite vielä kysyy automaattisesti tippiä! Vaikka hinnat muutenkin siellä ihan törkeät ruuan laatuun nähden.

Kaikki epäsuomalainen paska saatu samaan syssyyn. Kuka noissa käy?

Vierailija
125/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin noin. Normaalitilahan on siis, että kielitaidottomuutta ymmärretään alussa ja pyritään tekemään töitä sen eteen, että opitaan kieltä pikkuhiljaa ainakin. Näytetään että ainakin yrittää. Olin itse ulkomailla töissä ja ei todellaakaan olisi tullut kuuloonkaan oikein rehvastella sillä että puhun vain englantia, piti näyttää aina työnantajalle että yrittää parhaansa että kielitaito kohenee ajan kuluessa, muuten tuli sanomista. Ja oli myös aivan normaalia että sanotaan asiakkaalle tarvittaessa että "pahoittelen, x-kieleni on hiukan vielä huonoa, puhutteko englantia?" tai vastaavaa. Sitä asiakkaat ymmärtävät -- että ainakin yritystä on.

Näyttää siltä että ei tulisi kuuloonkaan näille Suomessa.

Vierailija
126/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka englantia osaankin, en suostu suomessa sillä asioimaan.

Vierailija
127/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko Pariisissa pysyis pystyssä ravintola jossa puhuttas vaan englantia?

Pariisi on maailman suosituin matkakohde, jossa käy vuodessa yli 80 miljoonaa ulkomaista turistia, joten varmaankin aika kauan. Eipä siellä turistialueilla ranskaa edes kuule.

Vierailija
128/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus mitä juntteja olette. Kyllä nyt nykypäivänä englantia tulee osata sen verran että kahvin tilaamisessa ei tulisi olla ongelmia.

Vierailija
129/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jessus mitä juntteja olette. Kyllä nyt nykypäivänä englantia tulee osata sen verran että kahvin tilaamisessa ei tulisi olla ongelmia.

Kyllä 90% ihmisistä osaakin sen verran.

Kyse onkin siitä, että miksi asia ei ole sen sijaan "Kyllä sen verran suomea tulee osata, että kahvin tilauksen osaa ottaa suomeksi vastaan, Suomessa."?

Vierailija
130/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä useissa hotelleissa, ainakin Kämpissä hyvin usein.

Jopa Kämpissä, "Suomen parhaassa ja hienoimmassa" hotellissa? Törkeetä. Työntekijöiden pitäisi osata kommunikoida englannin lisäksi myös erinomaisella suomen kielellä! Sen pitäisi olla vaatimus sinne töihin hakiessa!

Vierailija
131/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 90% ihmisistä osaakin sen verran.

Kyse onkin siitä, että miksi asia ei ole sen sijaan "Kyllä sen verran suomea tulee osata, että kahvin tilauksen osaa ottaa suomeksi vastaan, Suomessa."?

Jep. V***ttaa, kun suomalaisten pitää aina alistua ja adaptoitua KAIKKEEN. Kenenkään muun ei koskaan pidä adaptoitua meidän juttuihimme, ei edes tänne muuttaessaan!

Tai itsepähän me tätä alistuvaa asennetta ylläpidämme. Eipä ihme, että suomi on myös nopeasti kuoleva kieli, kun olemme tällainen nössökansa joka ei pidä puoliaan.

Vierailija
132/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mihin on tultu.  Pian täytyy asiakaspalvelijan varmaa puhua arabiaa...

Vierailija
133/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllähän nuo fraasit nopeasti oppii, mutta eri asia on sitten oppia ymmärtämään asiakkaiden vastaukset niihin. Mielestäni on parempi, että jos ei suomenkielistä vastausta ymmärrä, niin ei sitten itsekään aloita keskustelua suomeksi. Näin on molemmille osapuolille selkeää, missä mennään.

"

Tosiasiahan on, että ei noilla esim. Hard Rock Cafen jne. työntekijöillä ole minkäänlaista aikomusta opetella sanaakaan suomea palvelutilanteisiin, koska ei tarvitse. Ihan kehittävät tuollaista imagoa että siellä ollaan kansainvälisiä. Kivasti samoissa lafkoissa on sitten vielä tuo nykyajan paiserutto käytössä eli maksaessa pin-laite vielä kysyy automaattisesti tippiä! Vaikka hinnat muutenkin siellä ihan törkeät ruuan laatuun nähden.

Kaikki epäsuomalainen paska saatu samaan syssyyn. Kuka noissa käy?

Hard Rockin tarjoilijoissa on pajon yliopisto opiskelijoita. Esim kanadalainen poika ,josta tulee arkkitehti.

Oletko itse töissä Manhattan ketjussa? Oletko suomalainen?

Vierailija
134/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hard Rockin tarjoilijoissa on pajon yliopisto opiskelijoita. Esim kanadalainen poika ,josta tulee arkkitehti.

Vierailija
135/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen, mutta koska olen romani ja ihoni on tumma saan p.askaa palvelua

Vierailija
136/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen, mutta koska olen romani ja ihoni on tumma saan p.askaa palvelua

Öööh....enpä usko että ihonvärisi aiheuttaa sen huonon palvelun

Vierailija
137/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manhattan ketju:

puhumma kaikki suomeah

meil hyvä ja halpa hinta

suorasta tax free hinnat

Intiassa ei makseta veroi

Vierailija
138/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla viimeksi jossain Coffee Housessa stadin keskustassa kun puhui vain englantia eka myyjä. Kun aloin puhumaan suomeksi, katsoi minua vaivautuneesti, ja meni hakemaan suomalaista toista työntekijää. Hiukan vaivaantunut olohan tuosta tulee, koska saadaan sellainen ilmapiiri kuin asiakas olisi se vaikea ja hänen vika että haluaa ihan suomeksi palvelua. Sellainen "hei, taas tuli yksi NÄITÄ...." kuva suunnilleen.

Minulla on sellainen olo että suomalaiset tyytyvät niin kovin vähään mitä tulee asiakaspalveluun, että on helppo jyrätä tällaista kulttuurinmuutosta päälle, ja useimmat eivät vaan vaivaudu kommentoimaan asiaa millään lailla, tai äänestämään lompakollaan. Muualla Euroopassa jos olisi tällaista, niin ihmiset kirjoittaisivat arvosteluja raivoisasti ja paikalliset menisivät muualle. Ei vetelisi.

et osaa englantia?????????

Hauskinta tässä on se, että puhun englantia sujuvasti :)

mutta koska aloitin puhumalla suomea, tuo työntekijä jo huokaisi ja meni hakemaan suomalaista. Höhöö. On taas järkevä systeemi kehitelty ja tulee  niiiin hyvä kuva asiakaspalvelusta.

taisit keksiä koko jutun omasta päästäsi

kahvilla käyt alepassa ja syömässä MANHATTAN ravintola ketjussa

Vierailija
139/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manhattan ketju:

puhumma kaikki suomeah

meil hyvä ja halpa hinta

suorasta tax free hinnat

Intiassa ei makseta veroi

vain tännä lehtipihvi 9 eur FORUM foodkuortisa

ripulitakuu

Vierailija
140/393 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras turvallisuustekosi: Allekirjoita kansalaisaloite kansainvälisen geeceeäm-sopimuksen hyväksynnän mitätöimiseksi Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän