Ravintolat ja vaatekaupat Helsingissä, joissa palvelu on nykyään 'in english'
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zaran kassaneiti: "In English, please"
Ja minä vastasin: "Maksaisin kuitenkin euroilla, ei ole puntia mukana." Enkä suostunut puhumaan englantia, koska olin suomalaisessa kaupungissa ostoksilla.
Hyi helvetti mitä junttiutta. Muuta sinne Lappiin porojen keskelle asumaan jos ole tuollainen. Taidat olla vielä persu.
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla kirjoitti:
Eihän meidän suomalaisten periaatteessa täällä omassa maassamme pitäisi siihen sellaiseen asiakaspalveluun suostua ollenkaan .
Joku tilapäinen tarjoilu esim. jossain kesäfestivaaleilla voi nyt ehkä poikkeuksena menetellä väliaikaisena , mutta että kahvila tai ravintola jossa palveltaisiin vain englanniksi ? Ei kiitos sellaiselle .
Komppaan tätä. Missä muussa maassa suostuttaisiin tällaiseen?
Entisessä Neuvostoliitossa oli tuollaista. Tarkoitan neuvostotasavaltoja, joissa oman väestön kieli oli jokin muu kuin venäjä. Asuin pitkään Baltiassa, siellä hiukan Viroa etelämpänä, ja sain kuulla juttuja neuvostoajan käytännöistä. Esimerkiksi lääkärikäynnit saattoivat olla hankalia, jos lääkäri osasi vain venäjää. Toki venäjää luettiin ahkerasti kouluissa, mutta kielitaito ei silti useinkaan ollut äidinkielisen tasolla, vaikka se hyvä usein olikin. Ja esimerkiksi juuri sairaana ollessa voi olla hankala kommunikoida vieraalla kielellä.
Palvelualoilla oli sama juttu, samoin viranomaisten kanssa. Kantaväestön oli oltava mahdollisimman kaksikielisiä, muualta neuvostomaasta muuttaneille riitti venäjä (joka useimmilla tulijoilla oli äidinkieli).
Kaikilla länsimaalaisilla ei riittänyt sympatioita kantaväestölle. Muistan yhdenkin ruotsalaistädin, joka kailotti suureen ääneen: "Niin mutta kaikissa virallisissa yhteyksissä he saivat käyttää omaa kieltään!" Totta kai saivat. Mutta mitä iloa siitä oli, jos toinen ei puheesta mitään ymmärtänyt?
Naurettavaa kiukuttelua koko ketju täynnä. Yrityksellä on täysi vapaus valita millä kielellä palvelua annetaan. Mikään laki ei pakota siihen että vaatekaupassa pitäisi saada palvelua suomeksi. Yhtä naurettavaa kuin alkaisi kaupassa kiukutella että miksi tästä paidasta on saatavilla vain punaista kun mä halusin tän paidan sinisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsotte esim Sandron omistajaa niin nehän omistaa ulkomaalainen eikä suomalainen, mikä McCormick lienikään. Ei ihmekään.
Sivuilla lukee että heidän strategiansa on ylläpitää kansainvälistä työvoimaa...
Vai niin. Jos ulkomaalaisella työvoimalla on tarkoitus hakea kustannussäästöjä, niin ei se ainakaan heidän hinnoissa asiakkaalle näy.
Rahat menevät ulkomaille yrittäjän tilille
ja SINÄ maksat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä vastasin: "Maksaisin kuitenkin euroilla, ei ole puntia mukana." Enkä suostunut puhumaan englantia, koska olin suomalaisessa kaupungissa ostoksilla.
Hyi helvetti mitä junttiutta. Muuta sinne Lappiin porojen keskelle asumaan jos ole tuollainen. Taidat olla vielä persu.
Olen SUOMALAINEN
Minusta tämä on hyödyllinen ketju. Kun seuraavan kerran käyn Helsingissä, tiedän paremmin, minne ainakaan en mene. Omassa (Suomen mittakaavassa isossa) kotikaupungissani en ole vielä huomannut vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on tosi miehekäs ketju!
SUOMI SUOMALAISILLE!!
Ei tässä ole siitäkään kyse vaan siitä, että suomalaisista olisi kiva saada suomeksi asiakaspalvelua. Kai sellaista saa Suomessa odottaa?
Nokian tuotekehitys kosahti, kun palavereissa alettiin vääntää englantia.
Kiinalaiset eivät väännä englantia.
'nuff said. ;)
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa kiukuttelua koko ketju täynnä. Yrityksellä on täysi vapaus valita millä kielellä palvelua annetaan. Mikään laki ei pakota siihen että vaatekaupassa pitäisi saada palvelua suomeksi. Yhtä naurettavaa kuin alkaisi kaupassa kiukutella että miksi tästä paidasta on saatavilla vain punaista kun mä halusin tän paidan sinisenä.
Asiakkailla on myös vapaus valita minne rahansa vievät. Jos asiakas haluaa sinisen paidan niin kauppaa ei synny jos myy vain punaisia paitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siis junttia vaatia palvelua omalla äidinkielellään?
Tjoo-o. Kipaisepas käymässä Lontoossa. Siellä noita juntteja riittäää...
Jokos teillä firmassa haetaan account managerejä ja sales personeja? :D
Ihan helvetin noloa. Ja VANHANAIKAISTA murican nuolemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkailla on myös vapaus valita minne rahansa vievät. Jos asiakas haluaa sinisen paidan niin kauppaa ei synny jos myy vain punaisia paitoja.
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Ei kenenkään ole pakko asioida epämieluisassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jos noin sanottais, löysin nyrkin tiskiin ja sanoisin perkele.
VARUSTELEKA tässä hei vaan moi!
Meiltä vaatteet SUOMALAISILLE suomen vaativaan ilmastoon.
Vaatteet ovat kokoa xxl ja unisex.
Joku täällä mainitsi rasis min liikkeiden boikotoinnin yhteydessä. Se ei ole rasi smia jos pyrkii säilyttämään äidinkielisen palvelun. Suomea maailmassa puhuu ainoastaan. meidän viisimiljoonainen kansa. Kuka muu huolehtii sen säilymisestä jos emme me?
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä mainitsi rasis min liikkeiden boikotoinnin yhteydessä. Se ei ole rasi smia jos pyrkii säilyttämään äidinkielisen palvelun. Suomea maailmassa puhuu ainoastaan. meidän viisimiljoonainen kansa. Kuka muu huolehtii sen säilymisestä jos emme me?
Oletko per..su?
Manhattan mainos kirjoitti:
81/308 |
klo 10:53 | 7.2.2019Clarion hotellin (Helsinki) Kitchen & Table-ravintola. Tarjoilija puhui vain englantia, tuli kyselemään mitä juomme ja kun emme ihan hetkessä valinneet, sanoi tulevansa kohta takaisin. Vajaan vartin päästä kun vitutuskäyrä oli noussut tarpeeksi, päätimme häipyä paikalta. Ei huvita nälkäisenä alkaa miettiä miten sanon tämän ja tämän englanniksi. Tarjoilija tuli vielä perään naulakoille kysymään että mikä hätänä, sanoin että "problems at home". Mentiin Bulevardin Manhattaniin syömään sitten ☝
Olisit edes sanonut todellisen syyn niin huomaisivat, että kieli vie asiakkaita pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko per..su?
Mikäs Suomi-vihaaja itse olet?
Eri-ei-persu
Vierailija kirjoitti:
SUOMI SUOMALAISILLE!!
Kyllä täällä verbaaliset naiset vaginallaan äidinkieltänsä puolustavat.
SUOMI SUOMALAISILLE!!