Miksi suoraa sähkölämmitystä pidetään mörkönä?
Suora sähkölämmitys tuntuu monille asunnon ostajille ja muillekin usein kauhea mörkö erityisesti siis asunto-osakeyhtiömuotoisessa asumisessa verrattuna kaukolämpöön. Haluaisin tietää, miksi?
Itse keksin sille monta plussaa. Suorassa sähkölämmityksessä voi itse valita firman, joka sähkön tuottaa (eli vaikuttaa sekä hintaan, että esim. halutessaan ympäristövaikutuksiin). Samoin voi itse vaikuttaa paljon enemmän kulutukseen ja sitä myötä omiin kustannuksiin. Kaukolämmössä maksat mahdollisesti naapurinkin trooppisesta sisälämpötilasta.
Itse muutin jokin aika sitten rivitalokolmioon, jossa on suora sähkölämmitys. Vastaavankokoisissa kaukolämpöön liittyneissä rivareissa vastike oli vähintään 150-200 euroa kalliimpi. Ja esimerkkinä joulukuussa sähkölaskuni yhdessä siirron kanssa oli 140 € (asun Lapissa eli jo joulukuussa oli täällä todellakin kylmää). Eli kesän pienemmän kulutuksen huomioon ottaen ainakin mulla tuntuu tulevan vuositasolla ihan huomattavasti halvemmaksikin kuin ostomielessä katsotut kaukolämpökohteet.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitys kuluttaa ihan sikana paljon enemmän energiaa kuin vaikka kaukolämpö tai öljylämmitys. Siksi se on mörkö. Se oikeasti on!
Tosiasiassa sähkölämmitys kuluttaa vähemmän energiaa. Lämpöpumpuilla paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitys kuluttaa ihan sikana paljon enemmän energiaa kuin vaikka kaukolämpö tai öljylämmitys. Siksi se on mörkö. Se oikeasti on!
Sähkö on ikään kuin hyvin hienostunutta energiaa jota voidaan tuottaa esim polttamalla öljyä mutta siitä saadaan talteen vain pieni määrä sähköenergiaksi. Sähköä kannattaa käyttää TV:n katseluun ja sellaiseen, mutta ei todellakaan "epähienostuneeseen" lämmitykseen johon voisi ottaa suoraan sen kaiken polttamisessa syntyvän energian ja lämmitysenergiaa myös tarvitaan paljon enemmän kuin mitä sähkölaitteet kuluttavat. Eli sähköllä lämmittäminen Suomen kaltaisessa maassa on suunnilleen järjettömintä mitä on. Comprende?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon 140 euroon. Satanen lisää niin kuulostaa realistiselta.
Kyllä se nyt vaan totta on. Noin 60 € oli itse sähkö ja noin 80 € siirto. Pieni kolmio siis kyseessä ja rivitalon kesksellä. Yösähkö käytössä. Tammikuukta on varmasti toki enemmän kun oli paljon kovemmat pakkaset.
Sun täytyy pihistellä todella paljon sähkönkulutusta, että tuolla summalla selviät. Itse asuin pari vuotta sitten pienessä 48 neliön hirsimökissä (kaksio) jossa oli sähkölämmitys + kamiina joka ei varannut lämpöä, ja kylmimmät talvikuukaudet, eli tammi- ja helmikuu oli kyllä reippaasti yli 200 euron sähkölaskuja sitten. Sisälämpötila oli yleensä +18-20, valoja pidin todella vähän päällä jne ja silti tuollaiset laskut, vaikka todellakin kilpailutin sähköyhtiöt ja otin edullisimman.
No valoja en paljon pidä päällä ja teen pitkiä työpäiviä, eli en ole hirvittävän paljon paikalla. Mutta muuten en koe kauheasti pihistelleeni. Saunon noin kerran viikossa ja sisälämpö on noin 20, koitan myös ajoittaa kulutusta tuonne yön ajalle ja esim. lämminvesivaraaja päällä vain öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa sähkölämmitys kuluttaa vähemmän energiaa. Lämpöpumpuilla paljon vähemmän.
DUH lämpöpumput on ihan eri asia kuin suora sähkölämmitys jossa sähköä muunnetaan lämmöksi sähköpattereissa! Lämpöpumput onkin hyvin kannattavia mutta Ap:n tapauksessa ei mitä ilmeisemmin ole kyse niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon 140 euroon. Satanen lisää niin kuulostaa realistiselta.
Kyllä se nyt vaan totta on. Noin 60 € oli itse sähkö ja noin 80 € siirto. Pieni kolmio siis kyseessä ja rivitalon kesksellä. Yösähkö käytössä. Tammikuukta on varmasti toki enemmän kun oli paljon kovemmat pakkaset.
Sun täytyy pihistellä todella paljon sähkönkulutusta, että tuolla summalla selviät. Itse asuin pari vuotta sitten pienessä 48 neliön hirsimökissä (kaksio) jossa oli sähkölämmitys + kamiina joka ei varannut lämpöä, ja kylmimmät talvikuukaudet, eli tammi- ja helmikuu oli kyllä reippaasti yli 200 euron sähkölaskuja sitten. Sisälämpötila oli yleensä +18-20, valoja pidin todella vähän päällä jne ja silti tuollaiset laskut, vaikka todellakin kilpailutin sähköyhtiöt ja otin edullisimman.
Ei hirsilatoa voi verrata oikeaan hyvin eristettyyn taloon.
Vierailija kirjoitti:
Minulle suora sähkölämmitys oli mörkö aiemmin. Ostin kuitenkin kaksion sähkölämmityksellä ja pistin itsekin merkille, että vastike on paljonkin korkeampi kaukolämpö asunnoissa. Lämmitän ilmalämpöpumpulla ja sähkölasku n. 100e per talvikuukausi. Ei mielestäni kohtuuton! :)
Lämpöpumppu ei ole sama kuin suora sähkölämmitys! Ne ovat ihan eri asioita. Lämpöpumput ovat järkevää tekniikkaa.
sähköhän suomessa tehdään vesivoimalla ja ydinvoimalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DUH lämpöpumput on ihan eri asia kuin suora sähkölämmitys jossa sähköä muunnetaan lämmöksi sähköpattereissa! Lämpöpumput onkin hyvin kannattavia mutta Ap:n tapauksessa ei mitä ilmeisemmin ole kyse niistä.
Sähköpatterin hyötysuhde on noin 100%, öljyn tai kaukolämmön ei ole.
Sähkölämmitys kuluttaa vähemmän hyvän hyötysuhteen ja tarkan säädön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
sähköhän suomessa tehdään vesivoimalla ja ydinvoimalla
ja kivihiilellä ja sitä ostetaan naapurimaista. Sähkön "vähäpäästöisyys" ei poista sitä tosiasiaa että sitä ei kannata käyttää suoraan sähkölämmitykseen (sähköpatterit), tosin lämpöpumppuihin sitä jo kannattaakin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle suora sähkölämmitys oli mörkö aiemmin. Ostin kuitenkin kaksion sähkölämmityksellä ja pistin itsekin merkille, että vastike on paljonkin korkeampi kaukolämpö asunnoissa. Lämmitän ilmalämpöpumpulla ja sähkölasku n. 100e per talvikuukausi. Ei mielestäni kohtuuton! :)
Lämpöpumppu ei ole sama kuin suora sähkölämmitys! Ne ovat ihan eri asioita. Lämpöpumput ovat järkevää tekniikkaa.
Sähköllä ne lämpöpumputkin tomii. Usein laitetaan myös öljylämmityksen kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Mielipiteet on jokaisella. Faktat joillakin.
Mutta, mihin tämä yllättävän yleinenkin mielipide perustuu? Pidetäänkö sitä suoraa sähkölämmitystä hankalana, kalliimpana, eikö haluta miettiä omaa kulutusta vai eikö haluta epätasaisia kuluja eri kuukausina?
En minä ainakaan jaksa olla sähköjä kilpailuttamassa, kun tuloksena on parhaimmillaan hermot polttava härdelli joka tuutista tulevien laskujen ja niiden epäselvyyksien kanssa. Koetin tässä vasta tutkiskella vertailusivuja, että mistä saisin ja miten paljon halvempaa sähköä verrattuna paikalliseen sähköfirmaan. Kas kummaa kun niistä halvimmista sitten googlettamalla löytyikin vähemmän kehuvia kokemuksia, päätin pysyä tutussa ja toimivassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpatterin hyötysuhde on noin 100%, öljyn tai kaukolämmön ei ole.
Sähkölämmitys kuluttaa vähemmän hyvän hyötysuhteen ja tarkan säädön vuoksi.
Se on ensin tuotettu voimalassa esim ydinvoimalla tai kivihiilellä eli tuohon 100%:n hyötysuhteeseen pitää laskea mukaan tuotantoprosessin hyötysuhde, joka ei todellakaan ole 100%. Sen sijaan kaukolämpö tuotetaan yleensä esim kivihiilivoimalan hukkalämmöstä jonka hyödyntäminen on järkevää ja nostaa kivihiilivoiman hyötysuhteen ikään kuin lähelle 100%:a.
Olen tykännyt suorasta sähkölämmityksestä lattialämmitteisenä, mutta sähköpatterit koen epämiellyttävinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköllä ne lämpöpumputkin tomii. Usein laitetaan myös öljylämmityksen kaveriksi.
Niin ja ne sähköllä toimivat lämpöpumput kuluttavat vähemmän energiaa kuin suora sähkölämmitys. Siksi niitä meillä on, muutenhan käyttäisimme kaikkialla suoraa sähkölämmitystä, jos se kannattaisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö on ikään kuin hyvin hienostunutta energiaa jota voidaan tuottaa esim polttamalla öljyä mutta siitä saadaan talteen vain pieni määrä sähköenergiaksi. Sähköä kannattaa käyttää TV:n katseluun ja sellaiseen, mutta ei todellakaan "epähienostuneeseen" lämmitykseen johon voisi ottaa suoraan sen kaiken polttamisessa syntyvän energian ja lämmitysenergiaa myös tarvitaan paljon enemmän kuin mitä sähkölaitteet kuluttavat. Eli sähköllä lämmittäminen Suomen kaltaisessa maassa on suunnilleen järjettömintä mitä on. Comprende?
No tässä on jo ehkä jotain järkeä. Mutta päteekö ihan sama, jos tutetaan vaikka vesivoimalla?
En ole oikein löytänyt netistä kunnolla tietoa ja oikeita vertailuja, joten jos on jotain laadukasta linkata, niin lukisin mielelläni.
Ap
kirjoitti:
Olen tykännyt suorasta sähkölämmityksestä lattialämmitteisenä, mutta sähköpatterit koen epämiellyttävinä.
Miten edes pitkiä verhoja pidät ikkunoissa, jos alla sähköpatterit jotka sytyttää verhot palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitys ei ole kuitenkaan niin järjetöntä kuin sähköautot.
Onkohan Suomessa yhtään öljykäyttöistä sähkövoimalaa? Ei taida olla.
Sähköntuotannon jätelämpö voidaan käyttää kaukolämmössä.
Sähkönä energia on järkevää siirtää pidempien matkojen päähän.
No mä maksoin 250 euroa kk pienen (45 m2) omakotitalon sähkölämmityksestä. Patterit olivat ikävät ja oli liian kuuma tai kylmä talvisin. Asunnot joita olen selannut netistä niin en ole huomannut, että vastike tai vuokra olisi erityisesti halvempi asunnoissa/taloissa, joissa suora sähkö, jonka asukas maksaa lisäksi itse.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Miten edes pitkiä verhoja pidät ikkunoissa, jos alla sähköpatterit jotka sytyttää verhot palamaan.
Itseasiassa sähköpattereiden kanssa ei nykyään ole pelkoa verhojen syttymisestä. Pattereita ei saa peittää sen takia, että se häiritsee lämmön siirtymistä huonetilaan ja mahdollisesti haittaa samalla myös termostaatin toimintaa.
Sähkölämmitystä demonisoidaan ilman järkevää syytä.