Mies ei ymmärrä väsymystäni
Olen 10 kk ikäisen vauvan kanssa kotona ja koko ajan todella väsynyt, en saa oikein koskaan taukoja tästä vauvan hoidosta (mies kiireinen). Olen tehnyt joitakin vuosia sitten raskasta kolmivuorotyötä, ja se ei koskaan ollut niin väsyttävää kuin tämä. Nyt pitää olla 24/7 saatavilla vauvalle, joka usein öisinkin tarvitsee jotain, mikä vaatii, että nousen. Päivisinkään en ehdi levätä, kun kuitenkin on kaikenlaista kotityötäkin tehtävänä. Olen onnellinen vauvasta, mutta tämä väsymys on todella kova, ja harmittaa kun mies ei ollenkaan ymmärrä väsymystäni. Tai siis usko, että olen väsynyt. Ei kuitenkaan suostu kokeilemaan tätä esim. viikonlopun verran, jotta tietäisi mitä se sitten on. Vetoaa työhönsä, ettei ehdi ja työn takia pitää saada levätäkin kunnolla. Millä te muut olette saaneet miehenne uskomaan väsymyksenne?
Kommentit (95)
Mua kiinnostaa, että minkä takia 10 kk lapsi heräilee. Onko jokin sairaus? Jos on terve lapsi, niin se pitää ensin hoitaa kuntoon. Minkä takia se eiole kunnossa, oletteko yrittäneet saada asiaa kuntoon?
Mitä teet silloin kun vauva nukkuu päikkärit?
Odotan esikoistani pian syntyväksi ja olen henkisesti priiffannut itseäni tulevaan: päivisin aina kun vauva nukkuu, nukun/lepään minäkin. Jo vartin torkahtaminen antaa voimia kummasti. Älä tuhlaa vauvan lepohetkiä someen tai muuhun ylimääräiseen.
Jos ajattelet kotitöitä olevan jatkuvasti, kuormitat itseäsi pelkällä "pakko tehdä" -ajatuksella. En voi uskoa, että sinun pitäisi jokaikinen päivä tehdä usean tunnin ajan kotitöitä. Pyritkö pitämään asuntoa tiptop? Unohda se, mutta toimi järkevästi: jäljet korjataan heti ja imurointi/pyykinpesu jaetaan päivien ja tarpeen mukaan. Ei siltikään joka päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa, että minkä takia 10 kk lapsi heräilee. Onko jokin sairaus? Jos on terve lapsi, niin se pitää ensin hoitaa kuntoon. Minkä takia se eiole kunnossa, oletteko yrittäneet saada asiaa kuntoon?
Olen neuvolasta kysellyt neuvoja ja toteuttanut ne neuvot jo ja käyttänyt lapsen lääkärissä, sanoi että kaikki ok. Ap
Mies menee vasta klo 10 töihin. Sinä heräät aamulla ja menet perheen autolla kuntosalille.Mies hoitaa lapsen aamutoimet. Näin vähintäään 3 kertaa viikossa. Aamuksi saat halvemman salokortinkin.
Asiasta et sen enempää neuvottele. Ilmoitat tänään, että perjantaina alotat salitreenit, miehen toiveesta tietty. Laitat illalla kaiken valmiiksi, että on nopea lähtö. Ota aamupala mukaan, jos salillisi ei sitä tarvita. Perjantaina hyppäät sitten klo 7:30 autoon ja ajat salille. Ma sama juttu. Ti aamuna klo 8 lähdet kauppaan.
Menet ajoissa illalla nukkumaan. Joka aamuksi järjestät itsesi perheen autolla pois pariksi tunniksi. Kun olet tätä suunnitelmaa noudattanut 2 viikkoa, tule meille kertomaan missä mennään. Sulla on huominen päivä aika hoitaa salikortti valmiiksi itsellesi pe aamuksi. Ryhdy hommiin. Miehelle kirjoitat ohjeet valmiiksi keittiönpöydälle, mitä tehdä vauvan kanssa.
Jos mies yrittää jotenkin väistellä, niin toteat että tämä on miehen toiveesta toteutettu projekti ja perheen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulen provoksi, sillä nyt on liian avutonta.
nää provot huomaa aina siitä, ettei mikään neuvo kelpaa syystä x ja jos palstan mielipide menee väärälle puolelle, keksitään lisää paskoja asioita toisesta osapuolesta mitkä jäi mainitsematta aluksi.
Eikä yksikään aidosti väsynyt jaksaisi puolustaa omia heikkouksiaan.
Ja noin kärkkästi puolustava puolustausi itseään miehelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
No voi jeesus. Kyllähän ton ikäinen nyt heräilee. Milloin itkee hampaita, milloin vatsakipua, flunssaa, nälkää jne. Hiukan myöhemmin voi sitten herätä painajaiseen. Meillä alkoi vasta 2,5-vuotiaana nukkua täysiä öitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet silloin kun vauva nukkuu päikkärit?
Odotan esikoistani pian syntyväksi ja olen henkisesti priiffannut itseäni tulevaan: päivisin aina kun vauva nukkuu, nukun/lepään minäkin. Jo vartin torkahtaminen antaa voimia kummasti. Älä tuhlaa vauvan lepohetkiä someen tai muuhun ylimääräiseen.
Jos ajattelet kotitöitä olevan jatkuvasti, kuormitat itseäsi pelkällä "pakko tehdä" -ajatuksella. En voi uskoa, että sinun pitäisi jokaikinen päivä tehdä usean tunnin ajan kotitöitä. Pyritkö pitämään asuntoa tiptop? Unohda se, mutta toimi järkevästi: jäljet korjataan heti ja imurointi/pyykinpesu jaetaan päivien ja tarpeen mukaan. Ei siltikään joka päivälle.
Vauva nukkuu päivällä max. puoli tuntia kerralla enkä itse osaa nukahtaa niin nopeasti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Juteltiin eilen pitkään ja yritin saada miehen ymmärtämään, että olen todella väsynyt (ja että väsymykseni takia hänen pitäisi osallistua enemmän kotona). Mies ei vain usko että olen väsynyt ja sanoo, että olen vain kyllästynyt tms ja ei ratkaisu ole että hän osallistuu enemmän kotona vaan että minä teen enemmän asioita niin en ehdi kyllästyä. Hän ideoi, että voisin huomenna soitella kaverilleni (joo, en pysty puhumaan puhelimessa kun vauva huutaa ja kitisee koko ajan, jos yritän puhua). Sitten hän ideoi, että minun pitäisi käydä päivällä kuntosalilla, se piristäisi (joo, ensinnäkin miehellä on meidän ainoa auto käytössä ja lähimmälle salille on 7 km eikä siellä ole lapsiparkkia eikä minulla ketään, joka tulisi hoitamaan lasta). Sitten kuulemma voisin leipoa, sekin piristäisi minua hänen mielestään (joo, lapsi huutaa heti kun teen yli 5 min kotitöitä tai ruokaa tms, leipominen on ihan mahdotonta). Ja sitten kun hän saapuu töistä illalla niin olen näiden puheluiden, leipomisten ja kuntosalien jälkeen vanha iloinen ja pirteä itseni! Ap
Kylläpä se on onkin ihan kaikki kohdallasi vaikeaa. Mitäpä sitä yrittämään, kun kaikki mahdotonta.
Täytyy myöntää, että jos puolisoni totaalisesti kieltäisi tunteeni, ei suostuisi mihinkään kompromissiin, osoittaisin miten hankalaksi osaisin itse heittäytyisin.
Loppuisi miehen pyykkien pesu. Sekä kokkaus. Lomapäivinä öisin parkkeerasin istumaan itkevän vauvan kanssa miehen ö vierelle.
Mitä kiusaa vaan keksisinkin. Lapsellista ehkä, mutta toisen tunteiden väheksyminen ja kieltäminen, sekä tukemattomuus ei myöskään kovin kypsää olisi.
Tyhmä tai trolli, ei muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä tai trolli, ei muita vaihtoehtoja.
Tyhmä varmasti olenkin kun tällaisessa suhteessa olen. Ap
Tuo aamuisin salille meno oli hyvä ehdotus! Ja mua kiinnostaa yöheräilyitä enemmän, miksi vauva ei nuku kuin puolen tunnin päikkäreitä? Oletko varma ettei ole mitään allergioita? Meillä keskimmäinen lapsi heräili yöllä varmaan parivuotiaaksi saakka. Toki ei aina tarvinut vanhempaa hyssyttelemään enää isompana, mutta oli vaan todella herkkäuninen. Heräsi pelkästään siihen että ulkona meni bussi talomme ohi...
Oletko kokeillut nukuttaa pihalla/parvekkeella? Pukea enemmän päälle ja avata ikkunaa makkarassa, kun nukkuu? Raittiissa ilmassa nukkuu varmasti välillä edes pidempään kuin 30min kerrallaan...
Jos kävitte lääkärissä , niin mitä lääkäri sanoi syyksi huonolle nukkumiselle? Jatkotutkimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi jeesus. Kyllähän ton ikäinen nyt heräilee. Milloin itkee hampaita, milloin vatsakipua, flunssaa, nälkää jne. Hiukan myöhemmin voi sitten herätä painajaiseen. Meillä alkoi vasta 2,5-vuotiaana nukkua täysiä öitä.
Jep. Pisti lähes vtuttamaan tuo kommentti, että miksi lapsi heräilee. Meillä on 1v,joka heräilee välillä öisin tunnin välein koko yön. Välillä taas nukkuu paremmin. Ei ole allergioita, kipuja tai sairauksia tai mitään muutakaan. On vaan huono nukkumaan.
Meilläkin minä hoidan lapsen ja kodin oikeastaan täysin yksin. Mies käy päivätyössä arkisin ja viikonloput ja illat tekee mitä lystää. Mies ei myöskään ymmärrä, että miten voin olla väsynyt tai ei sulla ole rankkaa kun olet vaan lapsen kanssa kotona. Ei tämä fyysisesti mitenkään erityisen rankkaa olekkaan, mutta olen henkisesti aivan loppu. Ja minusta se henkinen väsymys on pahempi kuin fyysinen väsymys, sitä ei ihan hetkessä levätä pois. Kun kotona hoitaa kaiken yksin ja toinen vain jatkaa elämää kuin lasta ei olisikaan, niin kyllä se väsyttää. Pahinta on se, että mies ei voi ymmärtää miksi olen väsynyt. Olisi edes ymmärtäväinen. Sitten itse ottaa puolen vuoden välein lapsen päiväksi touhuihinsa ja ilmoittaa päivän päätteeksi,että eihän tässä ollut mitään rankkaa. No ei kai se yksi päivä mitään merkitse. Ole vuosi kotona ja tee kaikki mitä minä niin ehkä tajuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mieshän on kiltti kun yrittää oikeasti keksiä piristystä vaimolleen. Esim tuo ystävälle soittaminen... Kai voit soittaa kun vauva nukkuu? Varmaan kannattaisi oikeasti nähdä muita äitejä välillä. Vauva on pieni tosi lyhyen ajan. Eikö mies voisi jonkun viikonloppu aamun/yön hoitaa lasta? Kai hänellä joskus jotain lomaakin on? Pitäisi yhden ylimääräisen vapaapäivän, jotta saisitte molemmat levätä? Useamman lapsen äitinä tiedän että asenne vaikuttaa omaan jaksamiseen paljon..
Ystävät on päivisin töissä, eivät he ehdi minun kanssa puhua puhelimessa keskellä päivää, jos soitan heille vauvan päiväunien aikana. Mies ei suostu hoitamaan vauvaa yöllä/aamuyöllä edes viikonloppuisin. Tietenkin hänellä on vuosilomaa, kun on ollut pitkään samassa työpaikassa, mutta ei suostu hoitamaan öisin silloinkaan vaan tekee itsensä kiireiseksi auttamalla kavereitaan heidän talotyömailla ja sellaisilla. Ap
Sitten se on vakavan puhumisen paikka teidän perheessä myös miehen vastuusta lapsestaan. Ero, jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mieshän on kiltti kun yrittää oikeasti keksiä piristystä vaimolleen. Esim tuo ystävälle soittaminen... Kai voit soittaa kun vauva nukkuu? Varmaan kannattaisi oikeasti nähdä muita äitejä välillä. Vauva on pieni tosi lyhyen ajan. Eikö mies voisi jonkun viikonloppu aamun/yön hoitaa lasta? Kai hänellä joskus jotain lomaakin on? Pitäisi yhden ylimääräisen vapaapäivän, jotta saisitte molemmat levätä? Useamman lapsen äitinä tiedän että asenne vaikuttaa omaan jaksamiseen paljon..
Ystävät on päivisin töissä, eivät he ehdi minun kanssa puhua puhelimessa keskellä päivää, jos soitan heille vauvan päiväunien aikana. Mies ei suostu hoitamaan vauvaa yöllä/aamuyöllä edes viikonloppuisin. Tietenkin hänellä on vuosilomaa, kun on ollut pitkään samassa työpaikassa, mutta ei suostu hoitamaan öisin silloinkaan vaan tekee itsensä kiireiseksi auttamalla kavereitaan heidän talotyömailla ja sellaisilla. Ap
Sitten se on vakavan puhumisen paikka teidän perheessä myös miehen vastuusta lapsestaan. Ero, jos ei muu auta.
erohan se auttaakin ihan sikana. ja vieläkin otat tämän trollin tosissasi?
Onkos ap:n veriarvot testattu milloin? Hemoglobiinin lisäksi ferritiini eli ns. varastorauta ja kaikki muutkin perusjutut?
Jos nimittäin tuossa elämäntilanteessa olen noin väsynyt, niin siihen voi olla jokin terveyssyykin.
Ja toisaalta ymmärränkin tilannettasi, sillä on paradoksaalista, että kun on kaikkein väsynein ja kaikkein eniten hyvien järjestelyjen tarpeessa, on kaikista heikoimmillaan niitä keksimään.
I
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, kun mies tulee töistä kotiin? Uhriudut kotona vai lähdet esim ystävällesi lepäämään? Miehelle ja vauvalle pitää myös antaa sitä tilaa ilman et olet koko sjan ohjaamassa ja säätelemässä.
Miehen työaika on klo 10-18 + tunnin työmatkat suuntaansa. Kun hän palaa kotiin klo 19 olen jo laittelemassa vauvalle iltapalaa, eikä ystävänikään enää halua minua niin myöhään heille lepäämään kun heidän lasten pitää jo päästä nukkumaan. Mies ja vauva ei saa tilaa keskenään niin kauan kun mies tulee noin myöhään kotiin, koska ei nukkuva vauva paljoa miehen kanssa leiki. Ap
Nukahtaako lapsi todella noin aikaisin? Meidän vauva valvoi iltaisin kymmeneen-yhteentoista. Isä ehti hyvin hänen kanssaan esim. tunnin vaunulenkille töistä tultuaan.
Voisiko miehesi ainakin viikonloppuisin viettää enemmän aikaa lapsen kanssa, jotta saisit vähän aikaa vain itsellesi? Veisi lapsen ulos tai leikkipuistoon tai olisi hänen kanssaan kotona kahdestaan, jotta pääsisit muutamaksi tunniksi ulos kaupungille, virkistymään?
Mikset kutsu ystäviä omaan kotiisi kahville kun kerta miehellä on teidän ainoa auto?
Tai pyydä lapsen hoito apua anopilta tai omilta vanhemmilta?