Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira hyökkää päälle, se on oma syy. Auto ajaa suojatiellä melkein yli, se on jalankulkijan syy.

Vierailija
06.02.2019 |

Miksi Suomessa on tällaista? Miksi keskustelu kääntyy lähes aina sen syyksi, joka on heikompi osapuoli?

Luin juuri oman kaupungin Facebook-sivuilta kun koira hyökännyt lapsen päälle, ja osa ihmisistä yrittää kysellä että joo-o, mitäs se lapsi teki häh? Sama on käynyt omallekin kohdalle, kun pihasta lähti koirat lapseni perään ja ensimmäisenä koiranomistaja yritti väittää että lapseni olisi jotenkin houkutellut koirat sieltä kimppuunsa.

Ja kun yrittää ottaa puheeksi autoilijoiden käytöksen SUOJATEILLÄ, alkaa samantien marmatus siitä, että jalankulkijat ne mustissa vaatteissaan vaan hyppii eteen, että oikeastaan autoilijat on niitä uhreja tässä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes samaa mieltä tuosta koira-asiasta, mutta kukaan ei jää vahingossa auton alle vaan kyse on omasta varomattomuudesta. Pieni mutta toki liittyy tuohon koira-asiaankin. Jos koira on asian mukaisesti omistajan hallussa, mutta itse lähestyt koiraa ilmaan lupaa vika on lähestyjässä.

Vierailija
2/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä jauhaa paskaa.

Sehän on tyypillistä suomalaisuutta että syyllistetään uhreja ja muita avuttomia.

Ajattele nyt tätä Pihla Viitalaakin, pitää turpansa kiinni, mutta kun toinen kuolee, niin heti on haukkumassa ja mollaamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse juuri tänä aamuna meinasin ajaa lapsen yli koska tämä oli katse naulittuna älypuhelimeensa ajaessaan.

Vierailija
4/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiratapauksessa syy voikin olla uhrissa, mutta suojatiellä vika on joksenkin aina autoilijassa.

Vierailija
5/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse juuri tänä aamuna meinasin ajaa lapsen yli koska tämä oli katse naulittuna älypuhelimeensa ajaessaan.

Missä meinasit ajaa? Suojatiellä lapsen yli?

Vai oliko se sinulla se puhelin kourassa? 

Vierailija
6/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajaessaan millä? Pyörällä? Kumpi oli väistämisvelvollinen?

Vierailija
7/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallista kysyä onko esim. ilman omistan lupa lähestetty koiraa ja onko tien ylityksessä varmistettu ylittämisen olevan turvallista, että autoilija on havainnut...Yhteispeliä, jossa jokaisella on oma vastuunta.

Vierailija
8/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiratapauksessa syy voikin olla uhrissa, mutta suojatiellä vika on joksenkin aina autoilijassa.

Millä tavalla se syy on uhrissa? Käveli samalla tiellä? Oli juoksulenkillä ja tuli vastaan? Hiihti ladulla? Lapsiuhri kinkkasi kadulla ja nauroi kaverinsa kanssa, eli provosoi viatonta koiraa? 

Vierailija
9/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aiempi, mutta tavattoman usein lapset ylittää tien sellaisissa paikoissa, jossa se ei ole kaikkein turvallisinta vaikka alikulkutunneli tai suojatie on lähietäisyydellä.

Vierailija
10/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallista kysyä onko esim. ilman omistan lupa lähestetty koiraa ja onko tien ylityksessä varmistettu ylittämisen olevan turvallista, että autoilija on havainnut...Yhteispeliä, jossa jokaisella on oma vastuunta.

Omat pahimmat vaaratilanteet on tapahtuneet kun autot (omassa tapauksessa vielä rekka ja loka-auto) ajaa päin punaisia, tai kääntyy risteyksessä jossa jalankulkijalle on samaan aikaan vihreä valo, tai suojatiellä jossa toinen auto on jo pysähtynyt. 

Väitätkö ihan kirkkain silmin, että näissäkin tilanteissa syy olisi ollut minun? 

Vierailija
11/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on autoilijan syytä, jos ei huomaa suojatietä ja jalankulkijaa.

Vierailija
12/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat syyttävät aina muita ihmisiä. Koiran pitää saada kulkea hiihtoladuilla ja lenkkipoluilla vapaana tietysti. Jos joku hiihtää tai lenkkeilee, se tietysti provosoi koiraa tahallaan. 

Vierailija
13/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat pahimmat vaaratilanteet on tapahtuneet kun autot (omassa tapauksessa vielä rekka ja loka-auto) ajaa päin punaisia, tai kääntyy risteyksessä jossa jalankulkijalle on samaan aikaan vihreä valo, tai suojatiellä jossa toinen auto on jo pysähtynyt. 

Väitätkö ihan kirkkain silmin, että näissäkin tilanteissa syy olisi ollut minun? 

Jalankulkija voi estää omalla varovaisuudellaan autolijan virheestä johtuvan törmäämisen. Jos osuu niin vika on melkein aina autoilijassa.

Vierailija
14/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jokseenkin ei ihan pidä paikkaansa. Tavattoman monet tuntuu unohtavan, että myös jalankulkijoilla on velvollisuutensa koskien tien ylittämistä suojatiellä. Aina PITÄÄ varmistaa, että autoilija on havainnut ja tien ylittäminen on täten turvallista.

Vierailija
15/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa voidaan kysyä onko autoilijan vika, jos jalankulkija ylittää tien punaisten valojen palaessa?

Vierailija
16/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo jokseenkin ei ihan pidä paikkaansa. Tavattoman monet tuntuu unohtavan, että myös jalankulkijoilla on velvollisuutensa koskien tien ylittämistä suojatiellä. Aina PITÄÄ varmistaa, että autoilija on havainnut ja tien ylittäminen on täten turvallista.

Ja mikä se autoilijan velvollisuus on? Ainakin täällä päin ajellaan juuri tällä mentaliteetillä, että jalankulkija varoo, itse ei tarvitse (usein saan pysähtyä keskellä suojatietä koska autoilija ei minut nähdessäkään hiljennä vauhtiaan vaan ajaa suojatien yli! Tätä ei koskaan selitetä, että miksi näin tehdään, mutta tätä tapahtuu PALJON).

Vierailija
17/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aiempi, mutta tavattoman usein lapset ylittää tien sellaisissa paikoissa, jossa se ei ole kaikkein turvallisinta vaikka alikulkutunneli tai suojatie on lähietäisyydellä.

Usein? Kyllä se on aika harvinaista, alakouluikäiset lapset yleensä noudattaa liikennesääntöjä ja valitettavasti myös olettavat että autoilijatkin noudattaa. Lapset eivät useinkaan osaa varoa sitä että autoilija rikkoo liikennesäntöjä.

Yläasteiässä ihmisellä napsahtaa joku palikka vinoon ja alkaa käyttäytyä riskialttiisti, eikä yleenäsä parane tästä ennen kuin saa itse lapsia.

Vierailija
18/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa voidaan kysyä onko autoilijan vika, jos jalankulkija ylittää tien punaisten valojen palaessa?

Et osaa vastata kysymykseen. 

Vierailija
19/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet hengissä hoidit oman velvollisuutesi varmistaa, että ylittäminen on turvallista.

Vierailija
20/51 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajat syyttävät aina muita ihmisiä. Koiran pitää saada kulkea hiihtoladuilla ja lenkkipoluilla vapaana tietysti. Jos joku hiihtää tai lenkkeilee, se tietysti provosoi koiraa tahallaan. 

Täysin totta. Nykyään täytyy luonnossa pitää mukana kättä pidempää, jolla voi mätkiä räksyttäviä irtokoiria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi