Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa NOHEVA?

:-O
06.02.2019 |

Olen törmännyt eri työtilanteissa tuohon sanaan. Mitä sillä oikein tarkoitetaan? Mikä ihmeen noheva?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut että se tarkoittaa nokkelaa tenavaa, semmoinen vähän näsäviisas jonka oivallukset saa päiväkodin tädit nauramaan.

Vierailija
22/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina luullut että se tarkoittaa nokkelaa tenavaa, semmoinen vähän näsäviisas jonka oivallukset saa päiväkodin tädit nauramaan.

Niin. Tai jos mies sanoo jotain nohevasti, olisiko se sarkasmi, huumori ja piilomerkitykset. Yrittää olla noheva ja nokkela. Ehkä olen hakoteillä täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin n 4 v, kun minua sanottiin nohevaksi, kun opin kaiken paremmin kuin sisarukseni.

Vuosi oli 1953. Siis ei ole mitään inttislangia😂

Meinaatko ettei inttiä ollut ennen vuotta -53?

Vierailija
24/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noheva on ihan helvetin vanha sana, et se siitä muodikkuudesta. Että te ootte tyhmiä.

Vierailija
25/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noheva on siitä huono sana, että sitä voisi jopa sanoa "sanallisuuden r*sistisuudeksi", koska sitä käytetään vain tiettyihin ja tiettyjä teitä pitkin tietyllä tavalla muiden perässä kulkeneisiin henkilöihin. Muihin henkilöihin, jotka ovat  kulkeneet eri polkuja, niin ei ole mitään väliä kuinka "noheva" on, vaikka olisi tuhannen kertaa nohevampi kuin muut, mutta häntä ei kuitenkaan koskaan sanota nohevaksi. Siksi "sanallisesti r*sistinen". 

Vierailija
26/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noheva henkilö oppii asiat nopeasti.

Häneltä löytyy taitoa tehdä tehtävänsä hyvin.

Hän on fiksu aikaansaapa.

Vierailija
27/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jumalattoman ärsyttävä sana se ainakin on.

:-D Joo, samoin kuin muutkin muoti-ilmaisut, joita työelämään aina omaksutaan: ketterä, mutkaton ja tuo noheva. Näin jopa virallisessa mediassa sanan "jäätävä". Koskakohan kokousmuistioihin kirjataan, että  "Kokouksessa tehtiin jäätäviä päätöksiä."

Miksei voi sanoa ihan vaan suomeksi että reipas, omatoiminen, ripeä? Kaikki tajuaisivat paremmin.

Kiitokset vastanneille ja hyvää päivän jatkoa. :-)

AP

Kuten tuolla aiemmin mainittiinkin niin noheva on hyvin vanha sana, jota vastaa Joensuun suunnalla Pohjois-Karjalassa sana vihmerä. Kummatkaan näistä ei ole mitenkään erityisen uus' sanoja, mutta jos ne nousevat muotiin niin sehän vain arvottaa uudestaan käyttöön suomalaisia vanhankansan sanoja. Hyvä niin. Kieli oli ennen runsas ja eloisa. Toisin kuin nykyiset suorat lainaukset esim. englannista.

Vierailija
28/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin n 4 v, kun minua sanottiin nohevaksi, kun opin kaiken paremmin kuin sisarukseni.

En, mutta silloisessa perheessäni ei puhuttu mistään slageista vaan ihan perinteisiä vanhoja sanoja käytettiin ja tätä sanaa käyttivät 1800 luvun puolella syntyneet isovanhempani, jotka eivät tunteneet intti-sanaa🤣

Vierailija
29/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta silloisessa perheessäni ei puhuttu mistään slageista vaan ihan perinteisiä vanhoja sanoja käytettiin ja tätä sanaa käyttivät 1800 luvun puolella syntyneet isovanhempani, jotka eivät tunteneet intti-sanaa🤣

Slangeista

Vierailija
30/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jumalattoman ärsyttävä sana se ainakin on.

:-D Joo, samoin kuin muutkin muoti-ilmaisut, joita työelämään aina omaksutaan: ketterä, mutkaton ja tuo noheva. Näin jopa virallisessa mediassa sanan "jäätävä". Koskakohan kokousmuistioihin kirjataan, että  "Kokouksessa tehtiin jäätäviä päätöksiä."

Miksei voi sanoa ihan vaan suomeksi että reipas, omatoiminen, ripeä? Kaikki tajuaisivat paremmin.

Kiitokset vastanneille ja hyvää päivän jatkoa. :-)

AP

En tiennytkään, että noheva on muotisana. Lähinnä olen vanhojen ukkojen kuullut sitä käyttävän.

Vierailija
31/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoksaava, nopeasti ymmärtävä

Vierailija
32/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolokku!