Lihavat, oletteko varmoja että teitä tuijotetaan pahasti kuntosalilla? Olen kuullut tällaista mutta en usko
Miksi salilla kukaan katsoisi toista "pahasti", jos käyttäytyy normaalisti, ei häiriköi tms. Olen usein kuullut lihavien ihmisten sanovan, että heitä katsotaan salilla pahasti.
Normaalipainoisena olen sitä mieltä, että ensinnäkin kaikkia tuijotetaan salilla jossain määrin. Toisekseen ei se katse ole paha, vaan pikemmin utelias tai joissakin tapauksissa himokas. Itselleni ei tulisi mieleenkään katsoa ylipainoisia pahalla, pikemmin ihailen että he ovat alkaneet huolehtia kunnostaan.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kaikkihan pyörii sen läskin navan ympärillä. Yksi itsekäimmistä ihmisryhmistä masentuneiden, kiusattujen jne lisäksi.
Siinä yksi kiusaaja, joka ei näe käytöksessään mitään vikaa.
En ole muuta väittänytkään, mutta esim lihava ei näe itsessään mitään vikaan vaan kaikissa muissa.
Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi jättää se kiusaaminen väliin? Kiusasit muita koulussa ja nyt aikuisena töissä ja vapaa-ajalla, onko se sinusta fiksua ja aikuismaista käytöstä?
Ja mitä se antaisi minulle? Kykyä huonosti piilottaa itsekorkostukseni kuinka olen muita parempi ihminen? Sinustako sitten pitäisi ottaa esimerkkiä ja haukkua muita kiusaajaksi menemmällä ohi aiheen henkilökohtaisuuksiin?
Aloin käymään salilla kuntoutuakseni onnettomuudesta ja korjausoperaatioista. Toipumisen aikana painoa kertyi noin 5kg normaalipainon päälle ja tietenkin lössähdin ja kunto/voimat hävisi. Otin pt:n ja viisi ohjattua kertaa kerran viikkoon, sen lisäksi käyn 2 kertaa omillani. Kerran kun olin itsekseni, niin pari naama meikkiä täynnä olevaa tekoripsinaista supisi, toljotti ja äimisteli ääneen tönkköä liikkumistasi, pieniä vastuksia ja varmaankin löllöä persettäni. Aikani kuuntelin ja sitten menin ko henkilöiden luokse ja kysyin, että kiinnostaako heitä tietää miksi olen siellä ja mitä yritän tehdä? Muminasta huolimatta kerroin miten olin loukkaantunut ja mitä oli sen jälkeen tehty. Ilmeisen nolona pyysivät anteeksi, kysyivät jotain tavoitteistani ja jatkossa moikkasivat kuten normaalit ihmiset kun nähtiin.
Typerät teinipissikset ryhmänä ja sellaiset keski-iän ylittäneet naiset, joille elämäntehtävänä on olla hoikka, ovat arvostelleet ääneen ja tuijottaneet useamman kerran.
Kerran yksi mies tuijotti mua pitkään salilla. Tuntui todella kamalalta. Hetken päästä hän tuli juttelemaan ja sanoi, että tuolla tavalla saan selkäni rikki, ja neuvoi miten pitää toimia! Eli ei se tuijotus aina pahasta ole! Kiitos tälle tuntemattomaksi jääneelle herrasmiehelle, muistan hänet vielä vuosien jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kaikkihan pyörii sen läskin navan ympärillä. Yksi itsekäimmistä ihmisryhmistä masentuneiden, kiusattujen jne lisäksi.
Siinä yksi kiusaaja, joka ei näe käytöksessään mitään vikaa.
En ole muuta väittänytkään, mutta esim lihava ei näe itsessään mitään vikaan vaan kaikissa muissa.
Miten niin ei näe? Jos salilla käy ja kuntoilee niin siinä ei ole mitään väärää tai vikaa, mutta siinä on kun sinä menet sitä arvostelemaan. Kyllä lihavat tiedostavat lihavuutensa ja jokainen näyttää just siltä miltä haluaa. Tuollaista nirppanokkaa kuten sinä ei jaksa kukaan olit kuitenka fitness tahansa.
Ikinä en ole pahasti katsonut ketään ylipainoista kuntosalilla. Päinvastoin.
Ainoastaan katson pahasti tosi pahalta haisevia ihmisiä, sellaisia jotka päiväkausiin ole käynyt suihkussa. Onneksi niitä ei paljoa olekaan.
Minä tuijottelen poikkeuksellisen hyvännäköisiä ihmisiä salilla. Luulisin sen olevan yleisempää.
On myös muistaakseni joitain tutkimuksia, että ihmiset katsovat automaattisedti edes pikaisesti niitä, joiden kanssa teoriassa voisi lisääntyä. Ja siis hyvin väljässä mielessä teoreettisesti tarkoittaen esim +-15 v omaan ikään kuuluvia kaikwnnäköisiä tai minkä ikäisiä vain muuten vetävännäköisiä ihmisiä.
Näin ajatellen kukaan ei voisi koskaan liikkia missään ihmisten ilmoilla. Veikkaan tuijotuskokemuksen olevan joillekin vähän tekosyy jättää harrastamatta kuntoilua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että useimmat ihmiset eivät tuijota tai todellakaan ajattele mitään pahaa kun minä 160 cm pitkä 105 kiloinen kaljamahamuija olen salilla.
Mutta, kun joukossa on niitä lapsellisiakin, niin kyllä se satuttaa, vaikka tiedänkin että ne on vain pieni prosentti koko salillakävijöistä. Nuoret, hoikat tytöt/naiset joskus on porukkana ollessaan todella törkeitä. Esim. tuijottavat, puhuvat keskenään läskeistäni, yököttelevät niitä. Eivät edes vaivaudu olemaan sen verran kohteliaita, että yrittäisivät tehdä pahan puhumisensa niin että minä en kuule sitä.
Sitten on sellaisia joitain hoikkia keski-ikäisiä naisia, jotka selvästi katsovat ylimielisesti, nyrpeästi ja halveksuvasti. Mutta nämä ei sentään naura, ilku ja supise kuten nuo nuoret.
Itse inhoan omalla salilla näitä meikkipelleteinejä. Kovaan ääneen päivittelen salikaverille jos ja kun viitsivät idiootisti käyttäytyä. Kuulevat kyllä ja se pelleily loppuu siihen kun heitä alkaa nolottaa. Suoraan vaan päälle niin se loppuu.
”On se vaan niin erikoista ettei nuo teinit tajua että he saavat hirveästi finnejä ja ihonsa voimaan huonosti kun täällä salilla meikit lärvissä hikoavat. Lämpö kun avaa ihohuokosiin ja se meikki pääse tunkeutumaan ihon alle. Sitten itketään kyllä vaikka itse on tilanne aiheutettu”
”En voi ymmärtää kyllä miten porukka itseäänkin viitsii huijata sanomalla käyvänsä 5-7xvko salilla mutta siellä sitten ei tule ikinä kunnolla mitään tehtyä ettei tule hiki. Sitten itketään kun on lättäpylly ja selluliittia vaikka käy salilla! Ihan kuin se paikka itsessään niitä lihaksia kasvattaisi ja rasvaa polttaisi. Sitten mennään hyvillä mielin hesen kautta himaan kun on niin treenattu taas tänään, kävelin juoksumatolla 15 minuuttia ja tein pari kyykkyä! Loppuajan sitten niitä selfieitä”
Kyllä, näin ollaan pukuhuoneessa keskusteltu. Näinhän se monilla menee. Juuri tässä yksi päivä kaksi teinikaverusta juttelivat pukkarissa siitä pitäisikö jättää huulipuna vai pesenkö vaan pois. Katsoin ja sieltä löytyi tytöiltä meikkivoiteet naamasta, kulmat laitettu ja ripsari toki myös. Kävelin siinä sitten ohi totesin itselleni ääneen että ei hyvä luoja. Meinasin sanoa ettei se huulipuna mitään lisäboostia anna treeniin joten ihan pois kannattaa jättää. Tämä ei ole mikään muotinäytös vaan kuntosali.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Kun painoin 68kg olen kuullut jonkun parikymppisen fitnesmimmin sanovan kaverilleen minusta, että mitä tuokin läski täällä tekee, kun eihän se edes jaksa. Enpä oo käynyt salilla sen jälkeen. Meen kunhan painan alle 60kg.
Kuulit väärin (tai todella huono sattuma). Olen 20 vuotta treenannut eri saleilla eikä ikinä kukaan kommentoinut noin edes niin ettei kohde kuule saatika että kuulisi.
En ole mitenkään erisyisen lihava, mutta aikanaan, kun salilla aktiivisesti kävin, niin eipä siellä ehtinyt ketään tuijotella, kun keskittyi niihin omiin juttuihinsa. Enkä kuullut kenenkään arvostelevan toisia tai huomannut tuijottelevan (koska keskityin niihin omiin treeneihini), kyllä varmaan sellaisen kovin näkyvän ja kuuluvan arvostelun olisi huomannut, luulen.
Toki jossakin voi ollakin joku sellainen typerys, joka käyttää aikansa salilla toisten tuijotteluun ja arvosteluun, mutta kannattaa muistaa, että vika on silloin siinä päässä.
Ei mua ainakaan ole kukaan katsonut pahasti vaikka olen 130 kiloinen. En usko että muitakaan lihavia katsotaan, mutta heistä tuntuu siltä koska heidät on aivopesty vihaamaan itseään koska heillä on kropassa liikaa rasvaa, ja he kuvittelevat että kaikki "normaalit" ihmisetkin vihaavat heitä.
Minä paskat nakkaan siitä mitä muut on mieltä, ja mulle ei kadulla huudella eikä missään muuallakaan vieraat ihmiset sano mitään mun painosta enkä ole huomannut mitään erikoisia katseitakaan. Varmasti on niitä jotka ajattelee että miksi tuo ei vaan laihduta, sitten on niitä jotka katsoo että miksi pitää olla tuon väriset hiukset tai tuon väriset vaatteet.
Tosin minä olen saanut kehuja ihan vierailta ihmisiltä, ja se se vasta on hämmentävää. Esim. kerran cittarin karkkihyllyllä yks nuori tyttö sanoi mulle että mulla on hienon väriset hiukset ja kerran kun olin Englannissa, kävelin kadulla kukallinen kesämekko päällä, niin yksi nainen huuteli että hei, noi sun hiukset, ja kaikki, tosi hyvät. Mietin ensin että oliko toi jotain sarkasmia, mutta ei, ihan vilpittömästi kehui.
Minä en mittaa omaa tai muidenkaan ihmisarvoa kropan tai ulkonäön mukaan. Ihminen mitataan tekojensa mukaan, onko hän hyvä ihminen vai ei. Jokaisella ihmisellä on murheita ja vastoinkäymisiä ihan tarpeeksi ilman sitäkin että joku tulee jotain negatiivista huomauttamaan ulkonäöstä. Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, niin pitää turpansa kiinni, näin mulle on opetettu pienestä asti, ja se on paras neuvo kaikille.
Itsellä nousee ajatuskuplassa vaan iso peukku, jos salille tulee joku selvästi ylipainoinen ja vetää paita hiestä märkänä juoksumatolla.
Aloitin itsekin melko pahasti ylipainoisena ja ennen joulua sattuneen työtapaturman jälkeen toivottavasti pääsen parin kuukauden sisään takaisin salille, koska kilot ovat alkaneet kertyä, kun ei yksinkertaisesti pääse liikkumaan.
Ehkä huomasin ennemminkin, että kun itse olin parhaassa kunnossa, niin jotkut uudet kävijät laskivat katsettaan alas ja väistelivät laitteilta. Ikään kuin pelkkä läsnäoloni olisi ärsyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että useimmat ihmiset eivät tuijota tai todellakaan ajattele mitään pahaa kun minä 160 cm pitkä 105 kiloinen kaljamahamuija olen salilla.
Mutta, kun joukossa on niitä lapsellisiakin, niin kyllä se satuttaa, vaikka tiedänkin että ne on vain pieni prosentti koko salillakävijöistä. Nuoret, hoikat tytöt/naiset joskus on porukkana ollessaan todella törkeitä. Esim. tuijottavat, puhuvat keskenään läskeistäni, yököttelevät niitä. Eivät edes vaivaudu olemaan sen verran kohteliaita, että yrittäisivät tehdä pahan puhumisensa niin että minä en kuule sitä.
Sitten on sellaisia joitain hoikkia keski-ikäisiä naisia, jotka selvästi katsovat ylimielisesti, nyrpeästi ja halveksuvasti. Mutta nämä ei sentään naura, ilku ja supise kuten nuo nuoret.
Itse inhoan omalla salilla näitä meikkipelleteinejä. Kovaan ääneen päivittelen salikaverille jos ja kun viitsivät idiootisti käyttäytyä. Kuulevat kyllä ja se pelleily loppuu siihen kun heitä alkaa nolottaa. Suoraan vaan päälle niin se loppuu.
”On se vaan niin erikoista ettei nuo teinit tajua että he saavat hirveästi finnejä ja ihonsa voimaan huonosti kun täällä salilla meikit lärvissä hikoavat. Lämpö kun avaa ihohuokosiin ja se meikki pääse tunkeutumaan ihon alle. Sitten itketään kyllä vaikka itse on tilanne aiheutettu”
”En voi ymmärtää kyllä miten porukka itseäänkin viitsii huijata sanomalla käyvänsä 5-7xvko salilla mutta siellä sitten ei tule ikinä kunnolla mitään tehtyä ettei tule hiki. Sitten itketään kun on lättäpylly ja selluliittia vaikka käy salilla! Ihan kuin se paikka itsessään niitä lihaksia kasvattaisi ja rasvaa polttaisi. Sitten mennään hyvillä mielin hesen kautta himaan kun on niin treenattu taas tänään, kävelin juoksumatolla 15 minuuttia ja tein pari kyykkyä! Loppuajan sitten niitä selfieitä”
Kyllä, näin ollaan pukuhuoneessa keskusteltu. Näinhän se monilla menee. Juuri tässä yksi päivä kaksi teinikaverusta juttelivat pukkarissa siitä pitäisikö jättää huulipuna vai pesenkö vaan pois. Katsoin ja sieltä löytyi tytöiltä meikkivoiteet naamasta, kulmat laitettu ja ripsari toki myös. Kävelin siinä sitten ohi totesin itselleni ääneen että ei hyvä luoja. Meinasin sanoa ettei se huulipuna mitään lisäboostia anna treeniin joten ihan pois kannattaa jättää. Tämä ei ole mikään muotinäytös vaan kuntosali.
Ai sä oot aikuinen? Hitto, miten lapsellinen oot. Meillä harrastettiin tollaista muka "kaverille puhumista", mikä on oikeasti kohdistetti jollekkin muulle, joskus yläasteella. Susta tulee mieleen sellainen rupsahtanut nainen, joka on nuorille katkera. Ei taida sulle kuulua mitä teinit salilla tekee, jos he eivät aiheuta häiriötä. Meikit naamalla treenaaminen tuskin on sitä.
Veikkaan, että ajatuksissa joskus saattaa joku katsoa. Ei pahalla, vaan hyvällä. Miettii ehkä, että kumpa tuo onnistuisi tavoitteessaan ja hienoa, että on vihdoin tullut salille.
Joku saattaa miettiä, että tuosta tilanteesta minäkin lähdin liikkeelle.
Olen lievästi ylipainoinen nuori nainen ja kyllä kovasti ainakin jotkut vanhemmat naiset aina katsovat kun salilla teen ohjelmaa. Kerrankin ptn kanssa treenatessa joku pölhö tuli siihen eteen kädet puuskassa toljottamaan. Joo-o, mulla on vähän ylipainoa ja minä treenaan pt:n kanssa. Älä tuijota epäkohteliaasti, kiitos!
Minua ei ole koskaan tuijotettu pahasti, vaan enemmänkin ihmetellen kun teen isoilla painoilla.
Kerran joku teinipoika tuntui vähän vilkuilevan ja varmaan snäppäili vähän ikävän näköisesti, mutta luultavasti ei minusta vaikka siltä vähän vaikuttikin
Olen hoikka keski-ikäinen nainen ja ihmetyttää kyllä, miten me muka erityisesti tuijottelisimme muita. Vai onko kyse siitä, ettei meitä saisi olla olemassa, kun pitäisi iän myötä lihoa.
Itse ainakin olen salilla täysin omissa maailmoissani. Päällimmäiset ajatukset: luureistani tuleva musiikki ja päivän treeniohjelma.
Harvoin tulee rekisteröityä muiden ihmisten olemassaoloa millään lailla - riippumatta heidän painostaan.
Törkeää käytöstä naureskelu ja tuijottaminen kuntosalilla. Kyllä kaikenlaisten ihmisten pitää mahtua kuntosalille.
Kiusaamiskulttuuri on Suomessa sitkeässä. Empatiataitoja ei aina ole. Se on älykkyyden ja kotikasvatuksen puutetta. Tai vinouma persoonassa.
En ole huomannut tuollaista. 10 kg ylipainoinen äiti-ihminen saa olla ihan rauhassa salilla. En ole huomannut että siellä muitakaan tuijotettaisiin, ihailevaa katselua kauniiden ja timmien ihmisten suuntaan korkeintaan tapahtuu.
Riippuu varmasti siitä salista ja millaista se salin "kantaporukka" on. Itsekin uskon, että valtaosa saleista on niitä, joilla ei todellakaan tuijoteta pahalla, mutta sitten on valitettavasti näitä saleja, joilla pääosa kävijäkuntaa on sofiabelorfeja, jotka ottelevat valokuvia "väärän kokoisista" ja "väärin pukeutuneista" salikävijöistä ja naureskelevat heille. Eli jos sattuu salille, jossa on paljon näitä puhtaasti ulkonäkökeskeisiä tyhjäpäitä (sukupuoleen katsomatta, sillä salijonneista löytyy vähintään yhtä pahoja ääliöitä kuin fitnesspimatsuista), niin aika todennäköisesti valitettavasti saa pahoja katseita.