Heikkoitsetuntoiset INTJ-naiset?
Omaan kaveripiiriini on eksynyt kaksikin itsejulistettua "vahvaa" INTJ-naista, jotka tykkäävät postailla someen kaiken maailman ylimielisiä pseudointellektuelleja INTJ-meemejä. Kumpikaan ei ole ainakaan somepostaustensa perusteella erityisen älykäs, mutta yrittävät maalata itsestään kuvaa jonkinlaisena kylmän rationaalisuuden ruumiillistumana. Hauskaahan tässä on, että kumpikin on pikemminkin tunteiltaan reaktiivinen ja läpinäkyvän heikkoitsetuntoinen, huomionkipeä rassukka. Kummankin sosiaalinen pelisilmä myös vähän heittää, tai on ihan tarkoituksella(?) napsautettu pois päältä "älykkään ja vahvan totuudentorven" ominaisuudessa.
Onko kaveripiiriini sattunut kummajaisia, vai onko tämä joku yleisempikin ilmiö? Ainoat muut MBTI-tyypit, joilla on joku tarve tuoda jatkuvasti esiin omaa tyyppiään olennaisena osana identiteettiään ja ikään kuin meriittinä, ovat ehkä jotkut INFP:t nimettömillä nettifoorumeilla.
Kommentit (67)
Kaikki introvertit ei ole heikkoitsetuntoisia. Mutta pitäähän jonkun narsistisen ekstrovertti-paran jotenkin saada solvata, kun harmittaa, kun omassa laumasielun päässä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki introvertit ei ole heikkoitsetuntoisia. Mutta pitäähän jonkun narsistisen ekstrovertti-paran jotenkin saada solvata, kun harmittaa, kun omassa laumasielun päässä ei ole mitään.
:D Ei olekaan. Osa introverteista on niin vahvoja ja omilla jaloillaan seisovia, että itsellekin tulee epävarma olo, vaikka yleensä olen varsin tyytyväinen olooni omissa nahoissani. Nämä epävarmat itsensä alleviivaajat eivät sitä kuitenkaan ole. -Ap
Vierailija kirjoitti:
On osa joo. Silti siinä ei ole mitään vikaa jos toteaa/tietää olevansa älykäs. Ei se ole sen kummempaa, kuin vaikkapa kertoa olevansa empaattinen, rohkea tai ahkera. Vai pidätkö noidenkin ääneen toteamista turhana itsekehuna ja valheena, koska oikeasti noita olevan ei sitä tarvitse ääneen mainostaa? :D
En pidä turhana, itsellä tuli se ENTJ kuitenkin testistä. Mutta sen tiedän että henkilö joka jatkuvasti yrittää esittää fiksua ei sitä oikeasti ole. Samaan tapaan kuin äijä joka jatkuvasti tyyliin "paljonko nousee penkistä?" pullistelee ja vertailee muihin, huomaa heti että ukolla on paljon epävarmuutta itsestään. Nöyryys tarkoittaa myös sitä että osoittaa älykkyytensä todeksi tuomalla fiksun mielipiteen keskustelunaiheeseen sen sijaan että vetoaa johonkin auktoriteettiin että "minut on testattu fiksuksi joten olen fiksu."
On nuo kyllä vähän humpuukia. mullakin persoonallisuustyyppi intp ja osin tulosta mielestäni selittää, että en ole vaan saanut opeteltua kurinalaista rutiinia. Testin mielestä olen luonteeltani analyyttinen huithaipeli, kun huonoa järjestelmällisyyttä voi osin selittää esim.yksin jättäminen lapsena ja masennus myöhemmin. Analyyttisyys ja pohtivuus ovat kyllä luonteenpiirteitä, mutta en tiedä olisivatko ne korostuneet niin suuresti ilman ei-omavalintaista eristäytymistä. Saattaisin olla vaikka e-alkuinen,jos olisin normaalisti sosiaalistunut,koska lapsena minulla kyllä oli paljon kavereita.
"Myers-Briggs is basically astrology for people with LinkedIn Profiles"
Aivopierua ei paranna sen enempää sitaatteihin sijoittaminen kuin vieraalla kyldyyrin ja suurten ajattelijoiden kielellä brassailukaan.
Mä olen INTJ-nainen ja mulla on kyllä huono itsetunto. Ei tosin postaa juuri mitään ikinä someen, enkä varsinkaan mitään meemejä.
Vierailija kirjoitti:
Aivopierua ei paranna sen enempää sitaatteihin sijoittaminen kuin vieraalla kyldyyrin ja suurten ajattelijoiden kielellä brassailukaan.
Pahoittelut, tarkoitukseni oli huudella meemejä eikä siteerata
Tämä Myers-Briggs on kyllä sellainen nykyajan naistenlehtihoroskooppi. Ihan sama jommankumman kautta joku määrittelee itsensä, otan hänet yhtä vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap on INFP (rasittava tyyppi) :D
No ilmankos, minä olen INFP.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen INTJ-nainen ja mulla on kyllä huono itsetunto. Ei tosin postaa juuri mitään ikinä someen, enkä varsinkaan mitään meemejä.
Heikko itsetunto vahvistuu jo sillä, että myönnät asian. Vahvuus ei todellakaan ole mitään poseeraamista tyhjän panttina. Olet hyvä, sinä riität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Itsevarmuus ennen nöyryyttä.
Nöyryys on osa itsevarmuutta, koska älykkäimmätkin tiedostavat kuinka paljon on olemassa asioita maailmassa mitä hekään eivät tiedä. Ja parhaimmat johtajat ymmärtävät että yksinään he loppujen lopuksi eivät olisi onnistunut saavuttamaan tavoitteitaan. Itsestään liikojen luuleminen tai uskotteleminen muille omasta parhaudesta tai erikoisuudesta on huonon itsevarmuuden merkki. Aidosti itsevarman ei tarvitse todistaa omia kykyjään kellekään, mikä tekee hänestä automaattisesti nöyrän.
Tämä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah :D Kiitos
T. INTJ -nainenIlo olla avuksi. :D Näkiksiä? Ootko sä näitä meemi-INTJ:tä vai sellainen hiljainen ja vakuuttava, jolla ei ole tarvetta rummuttaa asiasta somessa? Onko nää meemeilijät aitoja INTJ:tä vai wb? Voiko INTJ olla heikkoitsetuntoinen?
-Ap (P.S. Anteeksi provoilu, mutta tylsistytti ja nää kaks oikeasti on aika someaktiivisia - aattelin että ehkä aiheesta saisi hauskan keskustelun :D)
No en mä henkilökohtaisesti näe ketään omaa testitulostaan omalla naamalla ”rummuttavaa” kovin fiksuna. Kamoon. Tuo jäi vaan mieleen kun tein testin huvikseen, aika pitkälti kuvaavakin.
Itse olen jokin outo sekoitus heikkoa ja todella vahvaa itseluottamusta ja itsetuntoa. Pahin vihollinen olen itse itselleni. En hirveästi kaipaa muita ihmisiä, olen vähän tällainen erakkoluontoinen, alallani nuoreen ikään nähden hyvin toimeentuleva, yksinäinen susi. Pystyn kyllä perus small talkiin, usein minusta saa kuulemma etäisen ja kylmän kuvan, vaikka kuvittelisin olevani mukava. Analysoin jatkuvasti muita ihmisiä, enkä kovin helposti luota kehenkään -jos nyt koskaan.
Koen itse tosiaan olevani samaan aikaan hyvin riippumaton muista (tai ehkä ennemmin olevani hyvä tällaisena, oli sitten muilla jotain sanottavaa esimerkiksi ulkonäöstäni tai työni jäljestä tai ei), että äärimmäisen epävarma omasta riittävyydestä. Tosin se taitaa heijastua useammin vain joihinkin omiin itse asetettuihin rajoihin? Nytkin ketuttaa etukäteen kun tässä vilisee varmaan noin sata typoa. Olen herkkä, mutta vahva, omasta mielestäni sekä surkimus että menestynyt. Otapa siinä selvää sitten. Kai se on jotain kieroa perfektionismia?
Jostain syystä miehet tuntuu hakeutuvan mun seuraan aika herkästi noin seksi-/parisuhdemielessä ja kuulen usein nimenomaan miehiltä olevani jotenkin ihan ihmeen suora ”naiseksi”(?). Itse en vaan ole oikeastaan koskaan ollut parisuhteiden perään, ärsyttää jos omat suunnitelmat menee pilalle jonkun muun takia ja jos pitäisi ottaa koko ajan joku toinen huomioon
Analysoi vaan AP :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Itsevarmuus ennen nöyryyttä.
Nöyryys on osa itsevarmuutta, koska älykkäimmätkin tiedostavat kuinka paljon on olemassa asioita maailmassa mitä hekään eivät tiedä. Ja parhaimmat johtajat ymmärtävät että yksinään he loppujen lopuksi eivät olisi onnistunut saavuttamaan tavoitteitaan. Itsestään liikojen luuleminen tai uskotteleminen muille omasta parhaudesta tai erikoisuudesta on huonon itsevarmuuden merkki. Aidosti itsevarman ei tarvitse todistaa omia kykyjään kellekään, mikä tekee hänestä automaattisesti nöyrän.
Tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku minulle miksi juuri nämä ovat rasittavia. Itsekin olen silti testin mukaan tämä kyseinen INFP, mutta haluasin tietää mikä meissä sitten ärsyttää.
Ei mikään. Infp:t ovat ihania. Koko ryhmän sympaattisin, herkin ja sievin persoonallisuustyyppi, joten ilkeät ja narsistiset ihmiset tykkäävät tietenkin pilkata sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Myers-Briggs on kyllä sellainen nykyajan naistenlehtihoroskooppi. Ihan sama jommankumman kautta joku määrittelee itsensä, otan hänet yhtä vakavasti.
Tuskin kukaan määrittelee itseään MBTIn tyypin kautta. Asiaa tuntemattomat erehtyvät usein sotkemaan horoskoopin kaltaisia humpuukijuttuja lionnetyyppianalyyseihin vaikka ne itse asiassa ovat täysin päinvastaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko joku minulle miksi juuri nämä ovat rasittavia. Itsekin olen silti testin mukaan tämä kyseinen INFP, mutta haluasin tietää mikä meissä sitten ärsyttää.
Ei mikään. Infp:t ovat ihania. Koko ryhmän sympaattisin, herkin ja sievin persoonallisuustyyppi, joten ilkeät ja narsistiset ihmiset tykkäävät tietenkin pilkata sellaista.
Eli niinkuin ap introverttinä? Ei kuulosta mitenkään erityisen sympaattiselta, herkältä tai sievältä... mitenkään paheksumatta ap:ta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niinkuin ap introverttinä? Ei kuulosta mitenkään erityisen sympaattiselta, herkältä tai sievältä... mitenkään paheksumatta ap:ta :D
Yllättyisit :D Olen ulkoisesti varsin hillitty ja sosiaalisesti "pehmeä", koska pääsen siten itse helpoimmalla, ja on mukavaa olla enimmäkseen pidetty.
Mutta diagnoosisi INFP:lle on väärä! Ap introverttina olisi INTP, jota yleensä luonnehditaan kai jonkinmoiseksi tutkijatyypiksi. INFP:t, en mä oikeasti teitä vihaa :D Moni hyvä ystäväni menee siihen kategoriaan. Mutta nettipalstoilla on joskus ärsyttäviä överiherkkiä lumihiutale-INFP:itä (ainakin oman diagnoosinsa mukaan). -Ap
INTJ:t ovat ehkä kaikista epätodennäköisimpiä postaamaan someen yhtään mitään. Itsetunnostakaan ei kannata mussuttaa- oikeaa INTJ:tä ei kauheasti kiinnosta mitä muut mahtavat ajatella.
t. INTJ-nainen
ps. sikäli kun Myers-Briggsiä on ylipäätään uskominen, INTJ-naisia on 0.5% väestöstä. Ja useampi olisi jostain ihmeen syystä AP:n kaltaisen tyypin kanssa niin hyvissä väleissä että olisivat kertoneet tuloksensa?
Provo mikä provo.
Miten niin pseudo-?