Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäisitkö 2 miljardia mieluiten lapsiperheiltä, yksinhuoltajilta, eläkeläisiltä, työttömiltä, vanhustenhoidosta vai koulutuksesta?

Vierailija
05.02.2019 |

Niin?

Kommentit (333)

Vierailija
281/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin yhteisöveroa. Laittaisin verolle myös muut osakkeenomistajat kuin piensijoittajat.

Avohakkuista voisi maksaa lisäveron.

Laittaisin eläkekaton.

Ruuan alvia voisi jopa laskea.

Myös yritystukia pitäisi katsoa uudestaan, mikäli yritys ei innovoi ympäristön kannalta edullista tuotetta/palvelua, ei tarttisi niin paljon tukeakaan.

Puoluetuet kokonaan pois myös.

Vierailija
282/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpointa olisi säästää työttömiltä. Otetaan malli, jossa 3 kk ajan saa 75% palkasta työkkäritukea, sen jälkeen 3 kk ajan 50 % ja sen jälkeen ei euroakaan. Ei kursseja, ei koulutusta, ei kyykytystä eikä rahaa.

Hyvä idea! Pidän peukkuja, että sinä ja peukuttajasi saatte syövän.

Minut irtisanottiin ollessani syöpähoitojen vuoksi sairauslomalla. Ehkä sinullakin/teilläkin tärppää.

No et sinä periaatteessa työtön ollut syöpähoitojen aikana, vaan olit silloin oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin Nykäsen valtiolliset hautajaiset pitämättä

No niihin nyt tuskin 2 miljardia menee. Turhaa se olisi kuitenkin, ei sillä.

Vierailija
284/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuet otettaisiin pois maataloustuista ja yrityksiltä, se tarkoittaisi, että lisää työttömiä tulisi, mikä lisäisi kuluja.

Itse sanosiin työttömiltä. 

Tällä palstalla on tietty aktiivinen keskustelijajoukko, jonka mielestä kaikkeen ratkaisu olisi, että kaikista tulisi työttömiä, koska silloin ei kukaan kadehtisi työttömiä eikä työssäkäyviä.

Voihan ne mennä 9€ päivä töihin niin sitten valtio pelastuu. 

Työtön on suurrikollinen, omasta halustaan persaukinen yhteiskunnan hylkiö.

Näin se näyttäisi olevan. Kun jätetään kättelyssä syrjäytyneet, mielenterveysongelmaiset ja alkoholistit pois tästä ryhmästä, uskoisin, että aika aktiivisesti töitä haetaan kuitenkin. Nuo ryhmät tarvitsisivat vaikka pakkohoitoa, ei roikkumista Kelan nurkilla tai joissain hemmetin kuntouttavissa työpajoissa. linnunpönttöjä sorvaamassa. Olen yhdistyksessä sivusta seurannut, ei aktivoi, on kiire kaljalle.

Eli voisi hyvin lopettaa työttömien kategorioimisen yhteen ainoaan lusmuryhmään.

Mutta tilastot osoittavat, että työllistyminen paranee merkittävästi siinä vaiheessa, kun ansiosidonnainen päiväraha on lopuillaan. Joten ilmeisesti on omallakin tahdolla jotain osuutta asiassa.

Ansiosidonnainen pois. Aivan liian höveli ja mukava järjestelmä joksikin sosiaalitueksi.

Vierailija
285/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä kouluttamattomilta työttömiltä. Viimeisenä koulutuksesta. Koulutuksesta kun säästää niin kaikki on jälkeen työttömiä ja siirrytään kehitysmaiden joukkoon.

Mites ne koulutetut työttömät? Aika suuri osa tuosta joukosta on.

Ja pitäiskö niille kouluttamattattimille mahdollistaa vaikkapa se koulutus (eikä järjestää naurettavia piirileikkipajoja kalliilla valtion rahalla taikka alentaa ilman palkkaa orjatyöläisen asemaan)? Työttöminä on samalla tavalla hyvin monenlaisia ihmisiä, niinkuin muutenkin yhteiskunnassa, ei ole mikää yhtenevä joukko millään muotoa. On koulutettuja, korkeasti koulutettuja, pitkä työura takana, pätkätöitä takana, vastavalmistuneita, työssä oppineita, äitejä, isiä, sairaita, syrjäytyneitä, alkoholiongelmaisia, toimelijaita, ahkeria, yrittelijäitä, laiskoja, viisaita, vähemmän viisaita, rikollisia, auttajia, lempeitä, ilkeitä jne jne. Suurin osa tyättömistä on ollut kyllä aiemmin työ

Toki esim. syrjäytyneiden osuus työttömissä on suurempi kuin muuten. Mutta toisaalta työttömyys myös altistaa syrjäytymiselle, köyhyydelle, ahdistukselle, masennukselle jne. Että se, mikä syy ja mikä seuraus, on vähän monisyisempi homma, ja se voi olla molempia myös.

Työttömien syyllistäminen ja kiusaaminen ja halveksiminen on yksiselitteisesti vastenmielistä ja todella typerää ja ymmärtämätöntä. Mutta meitä on tosiaan moneksi, koskee niin työttömiä kuin työssökäyviä taikka yrittäjiä.

Samaa mieltä muuten koulutukseen panostamisen tärkeydestä.

Mitä hyötyä siitä olisi, että (kouluttamattomalta) työttömältä leikataan? seuraa yhteiskunnallisia ongelmia, mielenterveysongelmia, rikollisuutta, eriasvoistuva yhteiskunta jne huonoa, joka maksaa sitä rahaakin lopulta moninkertaisesti enemmän kuin mitä se leikkaus maksaisi.

Vierailija
286/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäisin turvapāikanhakijoista. Saisivat itse maksaa täysihoidostaan. Onhan aikoihin eletty, että nuorille miehille maksetaan täysihoidosta.

Ja kulut ovat noin miljardi euroa 1 000 000 miljoonaa euroa. 

Vierailija
287/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa ja metsätaloustuista. Muusta ei sitten tarvitsisikaan säästää. Ostetaan ne jauhot vaikka ruotsista.

Vierailija
288/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksesta voisi säästää. Erityisesti aikuiskoulutuksen taso on niin heikkoa, ettei siitä ole oppilaille mitään hyötyä. Mitään ei opeteta. Koulu kyllä vie verorahat, mutta oppilaat joutuvat tekemään vain jotain turhia esityksiä etätöinä. Tässä voisi säästää lopettamalla aikuiskoulutuksen, kun ei siellä kuitenkaan mitään opeteta.

Vierailija
289/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot pois ja kaikki maksakoot itse metkunsa!!

Vierailija
290/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukijärjestelmä uusiksi. Nykyinen malli kannustaa liikaa vapaamatkustukseen ja loisimiseen. Esim. niin että tuet alkaa vaikka vasta toisena vuotena, eka on pärjättävä omillaan ja osoitettava motivaatio. Siinä vaiheessa karsiutuisi ainakin suurin osa systeemiä kuormittavista ikuisista itsensä etsijöistä! "Ei tää ollukaan mun ala, ei ookaan kivaa, plääh äääh pööh".  Tokana alkaa tuet juosta osittain ja vikana vuotena, jolloin pitää tsempata loppusuora, on koko tuki ja suurin mahdollinen opiskelurauha käytössä.

Ja turha ulista vastaan. Olen opiskellut ja nähnyt mitä se on. Täysin vastikkeetonta rahan kylvämistä.

Vierailija
291/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuet otettaisiin pois maataloustuista ja yrityksiltä, se tarkoittaisi, että lisää työttömiä tulisi, mikä lisäisi kuluja.

Itse sanosiin työttömiltä. 

Tällä palstalla on tietty aktiivinen keskustelijajoukko, jonka mielestä kaikkeen ratkaisu olisi, että kaikista tulisi työttömiä, koska silloin ei kukaan kadehtisi työttömiä eikä työssäkäyviä.

Voihan ne mennä 9€ päivä töihin niin sitten valtio pelastuu. 

Työtön on suurrikollinen, omasta halustaan persaukinen yhteiskunnan hylkiö.

Näin se näyttäisi olevan. Kun jätetään kättelyssä syrjäytyneet, mielenterveysongelmaiset ja alkoholistit pois tästä ryhmästä, uskoisin, että aika aktiivisesti töitä haetaan kuitenkin. Nuo ryhmät tarvitsisivat vaikka pakkohoitoa, ei roikkumista Kelan nurkilla tai joissain hemmetin kuntouttavissa työpajoissa. linnunpönttöjä sorvaamassa. Olen yhdistyksessä sivusta seurannut, ei aktivoi, on kiire kaljalle.

Eli voisi hyvin lopettaa työttömien kategorioimisen yhteen ainoaan lusmuryhmään.

Mutta tilastot osoittavat, että työllistyminen paranee merkittävästi siinä vaiheessa, kun ansiosidonnainen päiväraha on lopuillaan. Joten ilmeisesti on omallakin tahdolla jotain osuutta asiassa.

Ansiosidonnainen pois. Aivan liian höveli ja mukava järjestelmä joksikin sosiaalitueksi.

Se ei säästäisi valtion menoja, koska valtio maksaa vain sen saman kuin maksaisi Kelan kautta kelle työttömälle vaan.

Loppuosan eli ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat, työntekijät ja työttömyyskassat. Käytännössä siis työntekijät ovat maksaneet työttömyysvakuutusta ja kassan jäsenmaksuja, ja heidän osaltaan näillä ansio-osaa rahoitetaan. Epäoikeudenmukaista on se, että liittoon tai kassaan kuulumaton maksaa myös tyött.vak.maksua muttei hyödy siitä.

Vierailija
292/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anarkia heti. Kaikki rahat minulle.

Vierailija
293/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anarkia heti. Kaikki rahat minulle.

Samat puolueet jatkoon. 

Vierailija
294/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästäisin turvapāikanhakijoista. Saisivat itse maksaa täysihoidostaan. Onhan aikoihin eletty, että nuorille miehille maksetaan täysihoidosta.

Väärin laskettu. 1 miljardi on 1000 miljoonaa euroa. Heh. Mutta silti sieltä olisi otettavaa. Ne rahat kuuluvat suomalaiseen hyvinvointiin.

Vierailija
295/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on laskeuttu mukaan suomalaisen hallinnon kulut, kuten suomalaisten työntekijöiden palkat.

Vierailija
296/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukijärjestelmä uusiksi. Nykyinen malli kannustaa liikaa vapaamatkustukseen ja loisimiseen. Esim. niin että tuet alkaa vaikka vasta toisena vuotena, eka on pärjättävä omillaan ja osoitettava motivaatio. Siinä vaiheessa karsiutuisi ainakin suurin osa systeemiä kuormittavista ikuisista itsensä etsijöistä! "Ei tää ollukaan mun ala, ei ookaan kivaa, plääh äääh pööh".  Tokana alkaa tuet juosta osittain ja vikana vuotena, jolloin pitää tsempata loppusuora, on koko tuki ja suurin mahdollinen opiskelurauha käytössä.

Ja turha ulista vastaan. Olen opiskellut ja nähnyt mitä se on. Täysin vastikkeetonta rahan kylvämistä.

Miten kuvittelet sitten ihmisten opiskelevan ensimmäisenä vuonna? Ei tuloja, niin miten saada oppikirjat ynnämuut?

Vierailija
297/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät kyykkyyn. 

Vierailija
298/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole opiskellut, muuten tietäisit paremmin miten systeemi toimii.

Vierailija
299/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulusta kaksivuotinen

Vierailija
300/333 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vastaus: eläkeläisiltä. Vanhemman sukupolven eläkkeet maksavat nuoret, jotka eivät ikinä tule pääsemään tällä kehityksellä samoille palkoille. Onko reilua, että nuoret joutuvat nyt maksumiehiksi eivätkä tulevaisuudessa tule todnäk saamaan itse mitään eläkettä, kun jäävät pois työelämästä? Näillä tulevaisuudennäkymillä eläkeikäkin nousee jonnekin niin taivaisiin että harva sinne asti hyväkuntoisena enää jaksaa. Tässä kohtaa on varsinkin niiden kaikkien hyvätuloisimpien eläkeläisten vuoro joustaa.

Aika moni ehdottaa säästämistä yritys- ja, maataloustuissa, sekä hävittäjissä. En itse vähentäisi mistään näistä, syistä koska:

- ilmastonmuutoksen ja siitä aiheutuvan sekasorron takia Suomella tulee olla puolustus kunnossa jo ihan vain pelotteena muille maille. Monet eivät pelkää Venäjää, mutta jo pelkästään niiden takia pitäisin armeijan ja sotakaluston viimeisimmän päälle kunnossa

- meidän firmassa yritystuet investoidaan suoraan kasvuun, mikä tarkoittaa puhtaasti uusia työntekijöitä firmaan. Ilman yritystukia emme voi palkata ollenkaan uusia työntekijöitä. Tästä syystä yritystukien leikkaaminen ei kuulostakaan niin hyvältä idealta.

- maataloustuet: kannattaa googlata omavaraisuus ja mitä se tarkoittaa. Voi olla että vielä asiat ovat Suomessa hyvin, mutta jos tuleekin joku kriisi niin omavaraisuus on välttämätöntä, muuten ollaan todella pahassa pulassa. Toisekseen, onko järkeä leikata maataloustuista, koska silloin pitää alkaa ostaa kalliimpi ruoka maistaa, joiden viljelijät pystyvät toimimaan, koska saavat niitä samaisia tukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi