Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksaisitko poikasi luottovelat?

Vierailija
04.02.2019 |

Täysin holtiton rahankäyttäjä, en usko että ottanut mitään opikseen vaikka kovasti väittääkin.
Nyt velkoja eri luottofirmoihin 15 000€ (omien väitteiden mukaan). Nyt ollaan siinä veitsen terällä kun vielä voisin lainata tuon rahan ja tehtäisi lainanmaksusopimukset. (Ei mitään takeita että saisin rahoja koskaan, eikä siitäkään etteikö ottaisi lisää luottoja.) Halu olisi auttaa ja tiedän että tuosta ei itse selviä ja lainamäärät vain kasvaisi. Kyseessä kuitenkin ihminen joka ottaa lainoja ihan sama mistä eikä edes ajattele onko 15% korko vai mikä. Tuntuu ettei ole ollenkaan ymmärrystä eikä haluakaan ymmärtää.
Tuntuu että olisi minun velvollisuus auttaa mutta tämä käyttää rahojaan kuin typerys eikä ajattele yhtään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät oikeudet seurata hänen tilitietojaan ja velkojaan. Tämän jälkeen vaadit vuoden koeaikaa, jolloin hän ei velkaannu lisää ja tekee töitä. Sen jälkeen harkitset asiaa. Jos hän ei pysty olemaan velkaantumatta lisää, tiedät että sinun ei kannata velkaannuttaa itseäsi hänen takiaan.

Ymmärrän äidin halun auttaa, mutta tässä tapauksessa et ehkä auta vaan mahdollistat käyttäytymisen. Hän on aikuinen.

Vierailija
22/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean ahdistavaa kun läheiset ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Haluaisi auttaa, mutta tietää että mitään muutosta ei tule. Olen omaa vanhempaani ja sisaruksiani auttanut aiemmin, nyt on ollut pakko lopettaa koska omien lasten myötä oma perhe pitää priorisoida korkeammalle. Toinen vanhemmistani, jolta olen perinyt järjestelmällisyyteni saa jatkaa suossa tarpomista ja perheen auttamista. Sääliksi käy kaikkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen maksa. Anoppi ja appiukko on siinä kierteessä, maksavat poikansa velkoja, poika porskuttaa hyvää elämää ja vanhukset elää köyhyydessä, mutta kun onhan sitä autettava.

Minä lakkasin säälimästä, itse ovat osansa valinneet, aikuiset ihmiset.

Kaikki ei opi koskaan, toiset vasta kun lähtee koti ja työpaikka alta.

Vierailija
24/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä syy velkaantumiselle? Onko siihen haettu apua. Auttaisin yhden kerran ja sillä ehdolla että ottaa omaehtoisen luottokiellon jolla estää tulevaisuuden velkaantuminen. Tästä haluaisin nähdä mustaavalkoisella tai että se esto laitetaan minun nähteni luottotietoihin.  Ja se että hoitaa takaisinmaksua edes jollain tavalla riippuen tuloista ja tästä tekisin ihan velkakirjan.

Mitä väliä velkakirjalla, koska tuskin sitä lastansa haastaa ulosottoon, vaikka jättäisi maksamatta.

Jos on useampia lapisia niin sekin pitää miettiä, että onko reilua että lyö kaikki löysät rahat yhden hulttion velkoihin.

Ehkä on parempi antaa mennä ulosottoon, niin luototus loppuu. Avustat sitten vaikka ruokaa ostamalla kun on ulosotossa ja makselee velkojansa. Rahaa tuollaisille on turha antaa. Velat vanhanee aikoinaan, toivottavasti on hoitanut asumiskulut, ettei tule häätöä asunnosta.

Josko ainakin sen verran väliä, että velkakirjalla luottojen maksaminen ei ole lahja, vaan velka ja saa olla koroton, mutta lahja ei  voi olla veroton kuin 5000 euroon kolmessa vuodessa. 

Vierailija
25/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa velat vain, jos sinulla on varaa menettää ne.

Vierailija
26/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä syy velkaantumiselle? Onko siihen haettu apua. Auttaisin yhden kerran ja sillä ehdolla että ottaa omaehtoisen luottokiellon jolla estää tulevaisuuden velkaantuminen. Tästä haluaisin nähdä mustaavalkoisella tai että se esto laitetaan minun nähteni luottotietoihin.  Ja se että hoitaa takaisinmaksua edes jollain tavalla riippuen tuloista ja tästä tekisin ihan velkakirjan.

Mitä väliä velkakirjalla, koska tuskin sitä lastansa haastaa ulosottoon, vaikka jättäisi maksamatta.

Jos on useampia lapisia niin sekin pitää miettiä, että onko reilua että lyö kaikki löysät rahat yhden hulttion velkoihin.

Ehkä on parempi antaa mennä ulosottoon, niin luototus loppuu. Avustat sitten vaikka ruokaa ostamalla kun on ulosotossa ja makselee velkojansa. Rahaa tuollaisille on turha antaa. Velat vanhanee aikoinaan, toivottavasti on hoitanut asumiskulut, ettei tule häätöä asunnosta.

Josko ainakin sen verran väliä, että velkakirjalla luottojen maksaminen ei ole lahja, vaan velka ja saa olla koroton, mutta lahja ei  voi olla veroton kuin 5000 euroon kolmessa vuodessa. 

Velkakin muuttuu lahjaksi, jos sitä ei lyhennä suunnitelman mukaisesti.

Vierailija
27/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... luottotietojen pitää palaa ensin ettei lisälainan saanti onnistu. Sitten maksaisin jos olisi itsellä siihen sillä hetkellä varaa.

Vierailija
28/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan poikani yritysvelkaa n.18 000.Otin pankkilainaa.Osuus vähennetään jättämästäni perinnöstä, jotta kaikkia lapsia tulee kohdeltua tasavertaisesti.

Vierailija
29/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvattanut lapseni toisin. He eivät elä yli varojensa, osaavat matematiikkaa ja tajuavat vastuunsa. Jos olisi ollut oiretta muusta (riippuvuuksista, keskittymiskyvyn ongelmista tms.), olisi asia tutkittu ja hoidettu ajoissa. Kuten muutkin fyysiset, psyykkiset ja neurologiset ongelmat.

Eli en maksaisi, mutta sinä varmasti maksat, koska podet huonoa omaatuntoa jätettyäsi hänen mahdollisen adhd:nsä hoitamatta ajoissa, tai ollessasi muuten osasyy hänen ongelmiinsa.

Sinä maksat ja mahdollistat holtittoman elämän jatkumisen.

Vierailija
30/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että omieni kohdalla maksaisin velat kerran (jos olisi itsellä varaa), en toista kertaa - tosin jos kyse on pelkästä holtittomuudesta niin ehkä en kertaakaan. Auttaisin muuten, esim kutsuisin syömään ja veisin ruokakasseja. Mutta ei rahaa. Jos maksaisin velkoja niin suoraan velkojalle, ei missään nimessä lapselle.

Vierailija
31/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän suostuisi lopettamaan luottokortit ja ettei saa käteistä, vaan omillaan.

Vierailija
32/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi velkoja, mutta auttaisin lasta löytämään keinot lainojen maksuun, suunnistaisimme yhdessä velkaneuvojalle. Toinen hyvä vaihtoehto olisi ottaa vippien kattava summa pankkilainaa, maksaa sillä velat pois. Näin päästään eroon monista pienistä lainoista, joissa vaihtelevat korot. Jos lapsi on työtön, auttaisin etsimään työpaikkaa, jotta lainanmaksu helpottuu säännöllisten tulojen myötä.

Vierailija
33/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lause sen ratkaisi, en maksaisi. Jos lapsella ei ole itsellä ollenkaan ymmärrystä ja haluja velkojensa maksuun, niin todellakin luottotietojen menetys ja sitä kautta rimpuilua.

Vierailija
34/34 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi...pikemminkin auttaisin..eli ei muuta ku poika velkasaneeraukseen hakemaan ja järjestelemään omat velkansa...ikinä ei opi jos ei kantapäänkautta laiteta oppimaan....lainoja ei myönnetä siinävaiheessa kun luottotiedot menee eli ei ota enää seuraavaan 5vuoteen yhtäkään lainaa