Maksaisitko poikasi luottovelat?
Täysin holtiton rahankäyttäjä, en usko että ottanut mitään opikseen vaikka kovasti väittääkin.
Nyt velkoja eri luottofirmoihin 15 000€ (omien väitteiden mukaan). Nyt ollaan siinä veitsen terällä kun vielä voisin lainata tuon rahan ja tehtäisi lainanmaksusopimukset. (Ei mitään takeita että saisin rahoja koskaan, eikä siitäkään etteikö ottaisi lisää luottoja.) Halu olisi auttaa ja tiedän että tuosta ei itse selviä ja lainamäärät vain kasvaisi. Kyseessä kuitenkin ihminen joka ottaa lainoja ihan sama mistä eikä edes ajattele onko 15% korko vai mikä. Tuntuu ettei ole ollenkaan ymmärrystä eikä haluakaan ymmärtää.
Tuntuu että olisi minun velvollisuus auttaa mutta tämä käyttää rahojaan kuin typerys eikä ajattele yhtään.
Kommentit (34)
Et missään nimessä maksa. Jos maksat, niin takuuvarmasti sama touhu jatkuu. Pojallesi parasta on nyt että peli vihelletään poikki, eli että hänelle tulee maksuhäiriömerkintä ja joutuu ulosottoon. Sitten ei enää saa luottoa.
Maksaisin, jos hän suostuu oikeuden päätöksellä huollettavaksi ja jatkossa palkka tulee minun tilille, mistä maksan "viikkorahaa".
et tietenkään maksa. Ja miksi et ole opettanut rahankäyttöä jo pienestä pitäen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy velkaantumiselle? Onko siihen haettu apua. Auttaisin yhden kerran ja sillä ehdolla että ottaa omaehtoisen luottokiellon jolla estää tulevaisuuden velkaantuminen. Tästä haluaisin nähdä mustaavalkoisella tai että se esto laitetaan minun nähteni luottotietoihin. Ja se että hoitaa takaisinmaksua edes jollain tavalla riippuen tuloista ja tästä tekisin ihan velkakirjan.
Tuollainen itse otettu luottokielto ei auta yhtään mitään sillä sen voi poistaa netin kautta yhtä nopeasti kuin se on otettukin. Eikä sinulla ole mitään keinoa valvoa onko se voimassa vai ei.
Ainoa joka estää lisävelkaantumisen suht. tehokkaasti on maksuhäiriömerkintä (eli "luottotietojen menetys").
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy velkaantumiselle? Onko siihen haettu apua. Auttaisin yhden kerran ja sillä ehdolla että ottaa omaehtoisen luottokiellon jolla estää tulevaisuuden velkaantuminen. Tästä haluaisin nähdä mustaavalkoisella tai että se esto laitetaan minun nähteni luottotietoihin. Ja se että hoitaa takaisinmaksua edes jollain tavalla riippuen tuloista ja tästä tekisin ihan velkakirjan.
Mitä väliä velkakirjalla, koska tuskin sitä lastansa haastaa ulosottoon, vaikka jättäisi maksamatta.
Jos on useampia lapisia niin sekin pitää miettiä, että onko reilua että lyö kaikki löysät rahat yhden hulttion velkoihin.
Ehkä on parempi antaa mennä ulosottoon, niin luototus loppuu. Avustat sitten vaikka ruokaa ostamalla kun on ulosotossa ja makselee velkojansa. Rahaa tuollaisille on turha antaa. Velat vanhanee aikoinaan, toivottavasti on hoitanut asumiskulut, ettei tule häätöä asunnosta.
Ilmeisesti muutekin elämä vähän retuperällä, normaalille työssäkäyvälle ihmiselle 15 tonnia ei ole mikään ylitsepääsemätön velkataakka, jos on muuten asiat kunnossa.
En maksaisi. Väittäisin myös, että minulla vanhempana olisi jäänyt jotain hampaankoloon omasta vanhemmuudestani, jos näin tekisin.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Omat vanhempani ovat hyvittäneet meille lapsille asioita juuri rahalla ja takaamalla lainan. Samalla se aiheuttaa syyllistämisen kehän. Jos aikuinen lapsi ei rahallisesta avusta huolimatta pysty pitämään talouttaan kasassa, niin taas alkaa se riitely ja siitä ei ole kenellekään osapuolelle hyötyä.
Ohjeista menemään velkaneuvontaan.
Vanhempien tehtävä on kasvattaa ja tukea henkisesti, kuunnella.
Jos syy olisi esim yrityksen konkurssi kaikesta yrittämisestä huolimatta maksaisin.
Mutta jos typerää hassaamista välittämättä ettei ole rahaa ja yli varojen elämistä en todellakaan maksaisi.
Tai jos maksaisin, ehtona, että aökaisin hänen edunvalvojaksi (tai joku muu) ja poika hoitoon.
Rahan antaminen tuollaiselle on sama kuin alkoholin kantaminen alkoholistille. Pidemmällä tähtäimellä ainoa oikeasti EHKÄ toimiva keino on antaa ihmisen oppia virheistään - niiden ottaminen omalle vastuulle on itsekästä, koska sillä tehdään itselle hyvä mieli kun ei kesteta toisen pettymystä. Jos raha-ongelmainen "pelastetaan", hän ajautuu vain isompiin ongelmiin. On parempi joutua ulosottoon 15 tonnin kun 50 tonnin veloissa.
Jos kyse on holtittomasta rahankäytöstä, niin hänellä on kohta kaksinkertaiset velat hankittuna, vaikka kuinka maksaisit pois. Ennemmin antaisin hänen itse setviä tilanteensa nyt, kun velka on vielä suuruudestaan huolimatta pieni verrattuna siihen, mitä hänellä voisi olla. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Itse lupauduin taannoin ihan omasta ehdotuksestani maksamaan läheiseni velan pois, jos hän lupaisi, ettei ota lisää. Rahalla minulle ei ollut väliä, en olisi kaivannut sitä takaisin - olisin vain halunnut auttaa hänet pinteestä. Mutta jo asiasta keskusteltaessa kävi ilmi, että hän koki, ettei kykene ihan tavallisella palkallaan edes vuokraansa maksamaan ja elämään ilman pikavippejä, joten päätökseni oli selvä. Sama ralli näyttää jatkuvan, mutta tilanne ei varmasti olisi sen parempi, vaikka olisin maksanut kaiken. Ihminen oppii käväistessään aallonpohjassa, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahan antaminen tuollaiselle on sama kuin alkoholin kantaminen alkoholistille. Pidemmällä tähtäimellä ainoa oikeasti EHKÄ toimiva keino on antaa ihmisen oppia virheistään - niiden ottaminen omalle vastuulle on itsekästä, koska sillä tehdään itselle hyvä mieli kun ei kesteta toisen pettymystä. Jos raha-ongelmainen "pelastetaan", hän ajautuu vain isompiin ongelmiin. On parempi joutua ulosottoon 15 tonnin kun 50 tonnin veloissa.
Joku ehti kirjoittaa omat ajatukseni. Kiitos. Jokaisesta sanasta samaa mieltä.
Itse antaisin luottotietojen mennä, ja auttaisin velkojen maksamisessa tämän jälkeen. Tällöin lapsi ei enää pääsisi tekemään lisää velkaa seuraavaan kolmeen vuoteen (vai mikä se aika onkaan, kun merkinnät poistuvat?), mutta ei kuitenkaan jäisi ihan hirveään pulaan. Toivottavasti myös oppisi vastuullista rahankäyttöä tuona aikana.
En maksaisi. Miettisin kolme kertaa, miten tilanteeseen on päädytty.
Mulla kans lähipiirissä samanlainen. Lisävelkaantuminen aina jotenkin muiden syy. Lainailee kavereilta ja sisaruksilta ja sitten pyytää äidiltään, että nyt mun pitää maksaa sille 100€. Ja äiti antaa eikä raski sanoa ei. 30 000€ velkaa eikä mitään tutkintoa mikä auttaisi työllistymisessä. Ei auta vaikka monet kerrat keskusteltu. Itselle aivan käsittämätöntä tuommoinen touhu.
En maksaisi velkoja pois. Antaisin asioiden edetä luonnollista laatuaan, jotta tyyppi oppii miten systeemi toimii. Toki voisin avustaa hieman jos näyttää siltä ,että ymmärrystä ja asioiden hallintaa alkaa löytyä.
Maksaisin kyllä, mutta vasta kun olisivat jo ulosotossa ja uusia lainoja ei saisi. Omat vanhempanikin maksoivat minun typeryyden velkani jotka oli noin 30 000 euroa.
En maksaisi, oppikoon noista. Ei 15 000€ ole vielä paha jos se pitää paikkansa. Varmasti sinun tekisi mielesi auttaa ja pelastaa lapsesi pulasta, mutta oppisiko hän siitä mitään. Riippuu tietenkin ihmisestä ja mistä velat ovat tulleet.
Jos lainat ovat olleet jonkun henkkoht tilapäisen katastrofin korjaamiseen (avioero, sairaus, konkurssi...) niin voisin maksaa osan. Jos lainoja on taas otettu "koska mä voin", niin nyt on korkea aika oppia, että ne pitää maksaa myös takaisin ja korkojen kera.
Katsoisin päältä, että poika saa velkojaan lyhennettyä, hänellä on ruokaa ja katto pään päällä eikä ajaudu pahempaan ahdinkoon. Saako jostain ostaa taloudenpitoon neuvontaan? Sellaiseen varaisin lapselleni ajan.
Jos on varallisuutta ja vanhempi haluaa avustaa, niin ennakkoperintönä.
Antaa vain luottotietojen mennä. Hän varmasti kuvittelee selviytyvänsä loputtomiin ottamalla aina lisää velkaa, jolla maksaa entiset. Paljon helpompi tie on maksaa nyt tuo pikkuvelka pois. Monella on tuon verran opintolainaa, joten kyllä siitä selviää, kun ei anna kasvaa isommaksi.