Työkkäri vaatii että menen työkokeiluun ,mutta 4h päivä ei käy
Mä en todellakaan ala 9e tekee pitempää päivää mitä tarvitsee ja 4h on minini mitä voi tehdä.
Kommentit (125)
Joo mutta saathan sä sen 9e lisäksi muita tukia ja yleensä noista paikoista saa sitten sijaisuuksia ja jopa vakituisen työpaikan. Minä sain päiväkodinjohtajan sijaisuuden. Ei kotona makaaminenkaan kauheen kivaa oo pidemmän päälle. Kyllä 4 h on ihan ok minusta
Mikä sun koulutus oli?
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei saa korvata palkkatyötä, kestä muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.
Silti kuitenkin on korvattu jo vuosikymmeniä ja asia on ollut laajasti tiedossa. Sille ei vain tehdä mitään. Ei edes vasemmisto joka esittää olevansa nyt muka työttömien puolella. Miksi maksaa mitään kun saa työntekijän veronmaksajien rahoilla ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta veneilemään saareen onneksi on vapaa tälläisestä kelaporukasta ettei tota paskaporukkaa ole silmissä.
Olet kuin kani, joka panee pään pensaaseen.
Kun olin nuori vastavalmistunut ja ilman työkokemusta oleva työtön, niin itse hankin itselleni harjoittelupaikan. Työkkäri kieltäytyi antamasta 9€/päivä korvausta koska olin itse hommannut harjoittelupaikan, mutta alkoi vaatia että minun pitäisi tehdä siellä 8h päivä. Harjoittelupaikan pomo joutui soittamaan työkkäriin ja kertomaan että heillä kaikki työntekijät, myös palkatut, tekevät 6h päiviä. Tein tätä "orjatyötä" 30h viikko puolen vuoden ajan, sain työtodistuksen, laitoin harjoittelun cv:hen ja myöhemmin työllistyin toiseen firmaan koska minulla oli harjoittelusta saamani työkokemus alalta.
Mielestäni "orjatyö" on ihan hyvä vaihtoehto nuorelle jolla ei ole työkokemusta, mutta viisikymppisten on ihan turha kokeilla mitään työtä koska eivät tule silti työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta saathan sä sen 9e lisäksi muita tukia ja yleensä noista paikoista saa sitten sijaisuuksia ja jopa vakituisen työpaikan. Minä sain päiväkodinjohtajan sijaisuuden. Ei kotona makaaminenkaan kauheen kivaa oo pidemmän päälle. Kyllä 4 h on ihan ok minusta
Mikä sun koulutus oli?
Onko sinulla tutkittua faktatietoakin että yleensä työttömät saavat työkokeilun kautta työtä, jopa vakituisen paikan kuten väität, vai teetkö nyt yleistyksen oman kokemuksesi perusteella joka sekin on pelkkä väite koska sitä ei voi todistaa koska esiinnyt anonyymisti. Kun ilmaisen työkokeilijan jakso loppuu on helpompaa ottaa uusi ilmainen tilalle kuin alkaa maksamaan palkkaa ja muut yrittäjän työntekijää koskevat kulut. Uuden työkokeilijan saa katsos työkkäristä helposti. Heitähän riittää kortistossa. Työkokeilijoiden hyväksikäyttöä kuten opiskelijoiden ja harjoittelijoiden on uutisoitu sen sijaan laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin työeläkeyhtiön kautta työkokeilussa 6kk ajan, 4-6h päivillä. Työeläkeyhtiö maksoi 2200€/kk tän työkokeilun ajan, josta sitten siirryin osatyökyvyttömyys eläkkeelle. Olin työkokeilun aikaan 30v, nyt 35. Ei se työkokeilu aina pahasta ole.
Et kai sä tosissas voi tulla siihen vertaamaan tuota palkattomaan työkokeiluun. Saat 2200e kk!!!
Tuolla summalla varmasti moni menisi ilolla kokeiluun. Varsinkin, jos vähänkään itseä kiinnostava/hyödyttävä ala. Mutta jos saa yleistukea 595 eur/kk + 9 euroa päivä, on todella järjetöntä laittaa ihminen 6 tunniks töihin. Tuntipalkka on noin 6 euroa. Työmatkat päälle. Oma tilanne vaan heikkenee, kun ei enää aikaa ja mahdollisuutta tehdä mitään järkevää. Rahaakin kuluu enemmän. Jos tuntimäärä on kohtuullinen esim 8 h/viikko, niin tuokin ok.
Toisaalta, jos sosiaaliturva tosi iso kuten joillakin eli puhutaan tuhansista euroista, niin sen eteen pitää kyllä tehdä jotain. Mutta aina niin, että työtuntimäärä on suhteessa maksettuun tukeen. Ei orjatyötä.
Toimeentulotuki on harkinnanvarainen tuki. Jos joku saa tuhansia se ei tarkoita että kaikki saa niin paljon. Osalle ei myönnetä toimeentulotukea lainkaan sillä se on viimesijainen tuki eli hakijalla ei saa olla yhtään mitään muita tuloja tai omaisuutta. Huomattava osa saa nyt vain sen yleistuen eli alle 700e/kk. Jos tuosta tehdään pakkotyön palkka se tuhoaa palkansaajienkin oikeuksia ja Suomeen syntyy halpatyöluokka. Tällöin maasta katoavat kaikki matalapalkkatyöt kun nehän saa kätevästi maksatettua valtion rahoista eli veronmaksajien pussista. Miksi työnantaja maksaisi kuluja omasta pussistaan jos ilmaista työvoimaa on tarjolla. Tätähän moni tuntuu haluavan vain siksi että heikompia päästään kiusaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu nimisessä orjuudessa päivät on 6-8 tuntia. Jos ei passaa niin vaihtoehdot on saikku tai karenssi. Itse orjailin tuon työkokeilun alkutalvesta 6h päivillä. Koko ajat vtutti niin paljon että ihme etten pistänyt paikkaa palasiksi. Toiste jos tuota orjuutta pakottavat niin otan sen karenssin.
Joitakin saatetaan vuosia pitää näissä ilmaistöissä. Niissä ei eläkettä kerry, et ole firman työterveyshuollon piirissä, eikä oikeutettu ePass virkistys seteleihin, et ole vuosilomaoikeuden piirissä hyväksikäyttöä noi on.
Tuohonhan ei tarvitse suostua. Jos minulle osoitetaan tahtomattani jotain tuollaista, alan kyllä kysymään että mikä laki vaatii tuollaisen esittämistä ja missä laissa tuollaisesta vaihtoehdosta kieltäytyminen on sanktioitu.
Kyllä se aika koittaa kun päähänpotkitut suomalaiset aloittavat taistelun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aika koittaa kun päähänpotkitut suomalaiset aloittavat taistelun.
Joku Nelson Mandelan tyylinen johtaja,niin siitä se alkaa,että suomalaiset saavat vapautensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko työkokeilussa vain sählätä ja lorvia ja esittää tyhmää?
Voi toki, mutta tuollaisella asenteella sä teet vain itsellesi karhunpalveluksen ja ammut itseäsi jalkaa, joten mikä järki.
Veikkaanpa, että helpoimmalla pääsee aina niin, että valvovien silmien alla on olevinaan ahkera. Kun silmä välttää, niin aloittaa lorvimisen.
Näinhän moni tekee myös palkkatöissä.
Mä olen ollut työkokeilussa kolmesti. Ekassa paikassa olin innoisani ja tein 5tuntia viitenä päivänä viikossa ja sitten kolmen kuukauden päästä tuli täysityrmäys. Ei kiitos, emme palkkaa. Todellakin tuntui jälkeenpäin orjalta.
Seuraavassa paikassa olin 3 päivänä viikossa 4 tuntia, sitä tein puolivuotta ja sain palkkatukipaikan sen jälkeen, että vuoden ajan tein duunia 5päivää ja 5 tuntia per päivä. Palkkaa tuli lähes paritonnia. Olin tyytyväinen.
Nyt olen paikassa, johon tuskin työllistyn. 2 päivänä teen 4 tuntia. Tuon keskimmäisen paikan johtaja soitti, että mitä teen.... Hänellä olisi taas tarjota palkkatukipaikka syksyllä. Nähtävästi sinne sitten. Siellä viihdyin ja rahatilannekin parani. Todennäköisesti menen alkuun työkokeiluun kolmeksi kuukaudeksi, 3 päivää per viikko 4 tuntia. Ja sitten jatkuu taas palkkatuella. Saan mielekästä tekemistä mukavassa porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko työkokeilussa vain sählätä ja lorvia ja esittää tyhmää?
Voi toki, mutta tuollaisella asenteella sä teet vain itsellesi karhunpalveluksen ja ammut itseäsi jalkaa, joten mikä järki.
Veikkaanpa, että helpoimmalla pääsee aina niin, että valvovien silmien alla on olevinaan ahkera. Kun silmä välttää, niin aloittaa lorvimisen.
Näinhän moni tekee myös palkkatöissä.
No vähän riippuu, missä on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero näillä on
a) palkkatuettu työ
b) työkokeilu
c) kuntouttava työtoiminta
Kiitos vastauksesta!
Palkkatuettu työ noista paras. Siinä on ehtonsa kuinka kauan pitää olla työttömänä että on oikeutettu siihen. Kyseessä on normaali työsuhde, 6 tai 8 kk mittainen ja saat normaalin palkan. Firmalle maksetaan tukea siitä että otetaan palkkatukilainen työhön. KErtyy eläkettä, saa vuosilomaa, työterveys ei kuulu mutta saikkua voi hakea omalta terveysasemalta.
Palkkatuettu työ on kuin mikä tahansa työsuhde eli kyllä siihen kuuluu myös työterveys! Ainoa ero muihin työsuhteisiin on se, että työnantaja saa tietyn kuukausimäärän tukea työntekijän palkkaan, se tuki tosin ei kovin iso ole kuin järjestöille.
Työkokeilussa mennään tutustumaan alaan tai ammattiin, ei ilmaiselle koeajalle, vakka moni niin olettaa olevan.
Kuntouttava työtoiminta on kunnan lakisääteisesti tarjoama palvelu niille, joilla on ongelmia työllistyä.
Ei. Se palkkatuen määrä riippuu sen palkkatuetun työttömyyden kestosta ja palkkatukikauden pituudesta. Se voi siten olla 30 %, 40 % tai 50 % palkkauskustannuksista.
Toki vielä vuosia sitten tuki oli jopa korkeampi.
Tai jopa 80% jos on jokin työkykyyn vaikuttava vamma. Näin itselläni. Näkövamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero näillä on
a) palkkatuettu työ
b) työkokeilu
c) kuntouttava työtoiminta
Kiitos vastauksesta!
Palkkatuettu työ noista paras. Siinä on ehtonsa kuinka kauan pitää olla työttömänä että on oikeutettu siihen. Kyseessä on normaali työsuhde, 6 tai 8 kk mittainen ja saat normaalin palkan. Firmalle maksetaan tukea siitä että otetaan palkkatukilainen työhön. KErtyy eläkettä, saa vuosilomaa, työterveys ei kuulu mutta saikkua voi hakea omalta terveysasemalta.
Ei saa ihan normaalia palkkaa, olin 5 pv/vko 6h päivä ja brutto jäi alle tonniin.
Ihan normaalin tessin tuntipalkan/kk palkan. 120h/kk ei ole edes täysi työaika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten työttömät herkästi valittaa näistä asoista, jotka oikeasti voisivat olla hyödyksi tulevaisuutta ajatellen. Mieti ap opiskelijoita, he saavat aivan naurettavan pientä opintotukea ja suorittavat silti pitkät harjoittelut täydellä päivällä. Mielestäni ap valitat turhasta. Etsi työkokeilupaikka, josta oikeasti pidät! Tiedä vaikka työllistyisit sinne. Saat bonuksena vielä työkokemusta ja täytettä CV:hen - kumpikaan ei ole sinulta pois, päinvastoin. Mutta ehkä kysymys kuuluukin, mitä olet valmis tekemään työllistymisesi eteen? Asennetta olisi ainakin hyvä muuttaa.
No työkokeilu ja työharjoittelu ovat kyllä kaksi aivan täysin eri asiaa.
En itekkään suostuisi mihinkään työkokeiluihin, mistä ei saa palkkaa, opintopisteitä, tutkintoa. Se että saa cv:hen laittaa että olen ollut työkokeilussa, on enemmänkin miinus mun mielestä. Sehän kielii siitä että olet vajaakuntoinen, kuntoutuja tms. (Mikä siis ihan ok, jos oikeasti on. Näyttää että siitä huolimatta on tehnyt jotain. Mutta että terveenä ja hyväkuntoisena pitäis alkaa tekemään töitä palkatta jossain kokeiluissa, niin vastaus on ei.)Jollet itse kerro olleesi työkokeilussa, se on työkokemusta. Ainakaan omassa työtodistuksessani ei ole mainintaa työkokeilusta, enkä sitä itse kerro, vain maininta töissä olosta ko. aikana ja mahdollisesti miten olet työsi tehnyt ja työn tekoon suhtautunut. 🤣 Itse sain hyvän todistuksen ja suosittelijan työkokeilusta.
Mut kannattaa mennä työkokeiluun lorvimaan ja haistattelemaan "esihenkilöille."
Millä paikkakunnalla työkokeilussa olosta saa muka todistuksen? Itse olen ollut pariin otteeseen työkokeilussa enkä ole ikinä saanut mitää todistusta siitä. Työkokeilusopimus kyllä löytyy, muttei se ole mikään todistus.
Itse kun pyydät niin sellaisen saa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohonhan ei tarvitse suostua. Jos minulle osoitetaan tahtomattani jotain tuollaista, alan kyllä kysymään että mikä laki vaatii tuollaisen esittämistä ja missä laissa tuollaisesta vaihtoehdosta kieltäytyminen on sanktioitu.
Ei tarvitse suostua mutta et saa tällöin rahaakaan Kelasta jos toimit työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla kieltäytymällä "työllistämistoimista". Valitettavasti päivärahaa saadakseen on olemassa sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut työkokeilussa kolmesti. Ekassa paikassa olin innoisani ja tein 5tuntia viitenä päivänä viikossa ja sitten kolmen kuukauden päästä tuli täysityrmäys. Ei kiitos, emme palkkaa. Todellakin tuntui jälkeenpäin orjalta.
Seuraavassa paikassa olin 3 päivänä viikossa 4 tuntia, sitä tein puolivuotta ja sain palkkatukipaikan sen jälkeen, että vuoden ajan tein duunia 5päivää ja 5 tuntia per päivä. Palkkaa tuli lähes paritonnia. Olin tyytyväinen.
Nyt olen paikassa, johon tuskin työllistyn. 2 päivänä teen 4 tuntia. Tuon keskimmäisen paikan johtaja soitti, että mitä teen.... Hänellä olisi taas tarjota palkkatukipaikka syksyllä. Nähtävästi sinne sitten. Siellä viihdyin ja rahatilannekin parani. Todennäköisesti menen alkuun työkokeiluun kolmeksi kuukaudeksi, 3 päivää per viikko 4 tuntia. Ja sitten jatkuu taas palkkatuella. Saan mielekästä tekemistä mukavassa porukassa.
Olin itsekin pari kuukautta eräässä kiinteistönhoitofirmassa. Piti kuulemma olla palkkatyötä tarjolla kokeilun jälkeen kun talon tavat tulevat tutuiksi. Loppupelissä huolimatta kaikesta omistautuneisuudesta ja kovasta työstä paikan sai erään johtohenkilön poika ja itse jäin ilman. Eräs toinen yrittäjä taas yritti houkutella työkokeiluun työhön josta minulla oli jo aiempaa kokemusta palkkatyöläisenä. Kieltäydyin ja vetosin että miksi minun tulisi tehdä ilmaiseksi työtä josta sain ennen palkkaa. Kysyin suoraan työnantajalta että miksette palkkaa normaalisti jos kerta he kaipaavat osaamistani avoimeen tehtävään. Silloin rekrytoijan suupielet kääntyivät mutruun ja tuli vaikka mitä selityksiä koeajoista ja riskeistä ym ja että ulkomaille muuttaneet yrityksen johtohenkilöt halusivat että tehtävään katsotaan työkokeilijoita joista valitaan paras. Koko hommasta haisi kauas filunkipeli joten loppujenlopuksi kävelin haastattelusta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 4–8 tuntia päivässä.
Työkokeilu voi kestää max 3 kk. Et sitten jaksa edes tuota tehdä? Mites .8 h työpäivä?
Tuolla summalla varmasti moni menisi ilolla kokeiluun. Varsinkin, jos vähänkään itseä kiinnostava/hyödyttävä ala. Mutta jos saa yleistukea 595 eur/kk + 9 euroa päivä, on todella järjetöntä laittaa ihminen 6 tunniks töihin. Tuntipalkka on noin 6 euroa. Työmatkat päälle. Oma tilanne vaan heikkenee, kun ei enää aikaa ja mahdollisuutta tehdä mitään järkevää. Rahaakin kuluu enemmän. Jos tuntimäärä on kohtuullinen esim 8 h/viikko, niin tuokin ok.
Toisaalta, jos sosiaaliturva tosi iso kuten joillakin eli puhutaan tuhansista euroista, niin sen eteen pitää kyllä tehdä jotain. Mutta aina niin, että työtuntimäärä on suhteessa maksettuun tukeen. Ei orjatyötä.