Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?
Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä ajattelee että otanpa omin lupineni tuosta vähän leipää ja näin, eikä voi ajatella, että ehkäpä juuri ne leipäpalaset on varattu sille moniallergiselle lapselle, joka on tulossa myöhemmin yökylään. Siinäpä sitten ihmetellään, että joku ahne tarjoilija söi lapselle erikseen varatut ruoat vaikka noutopöydässä oli yhtä sun toista aikuiseen makuun sopivaa tarjolla. Kyllä itsekin varmaan vain kiukuspäissäni sanoisin sille tarjoilijalle, että kiitos hei ja heittäisin pihalle. Ehkä jopa lähettäisin kauppaan ostamaan tilalle uutta täysin samanlaista tuotetta omalla rahallaan ja käskisin ensi kerralla syömään kotonaan ennen kuin tulee kylään tai töihin.
Voi herranjesta. Todellakaan ei meidän muiden elämä onneksi ole noin monimutkaista. Meillä on jääkaapissa ruispaloja ja kauraleipää, kaapissa näkkileipää ja hapankorppuja, jota on niin paljon, että v
Kyllä on ihan normaalia järjestää ylioppilasjuhlat, vaikka ei olisi yhtä rikas kuin sinä, jolla näköjään useampi jääkaappi kun mahtuu kymmeniä eri leipiä sinne ja ruokia ja juomia ja kaikkea mahdollista, niiden kaikkien ylijäävien juhlatarjoilujen-herkkujen lisäksi. Jotkut joutuvat suunnittelemaan ihan tilan puutteenkin vuoksi, mitä milloinkin ostaa kaupasta. Ja tottakai syödään vanhat ruoat ensiksi pois eli ne juhlien jämät, joita sinä et ainakaan aio ryystää, ennen kuin aletaan tekemään kauheasti uusia samaan aikaan jos muutenkin jääkaappi täynnä. Meillä ainakaan ei heitetä ruokaa roskiin ja siksi ei anneta niiden pilaantua vaan syödään ne pois. Ymmärrän että sille moniallergiselle lapselle on erikseen ostettu se tietty leipä, joka on ehkä ainoa ruoka jota pystyy syömään, mutta muut voivat hyvin syödä sitä voileipäkakkua ja karjalanpiirakoita.
Touhutarkille vähän touhuilua illan päätteeks, tiätty!
Nyt menee asian vierestä. Olin lukiolaistyttönä kymmeniä vuosia sitten hoitamassa kolmea lasta, kun heidän äitinsä lähti pelaamaan tennistä. Rouva oli ison tehtaan johtajan vaimo. Palkaksi sain 2 markkaa, kun palkka kuulemma maksetaan sen mukaan, mitä on joutunut tekemään. En enää mennyt, vaikka pyydettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä ajattelee että otanpa omin lupineni tuosta vähän leipää ja näin, eikä voi ajatella, että ehkäpä juuri ne leipäpalaset on varattu sille moniallergiselle lapselle, joka on tulossa myöhemmin yökylään. Siinäpä sitten ihmetellään, että joku ahne tarjoilija söi lapselle erikseen varatut ruoat vaikka noutopöydässä oli yhtä sun toista aikuiseen makuun sopivaa tarjolla. Kyllä itsekin varmaan vain kiukuspäissäni sanoisin sille tarjoilijalle, että kiitos hei ja heittäisin pihalle. Ehkä jopa lähettäisin kauppaan ostamaan tilalle uutta täysin samanlaista tuotetta omalla rahallaan ja käskisin ensi kerralla syömään kotonaan ennen kuin tulee kylään tai töihin.
Voi herranjesta. Todellakaan ei meidän muiden elämä onneksi ole noin monimutkaista. Meillä on jääkaapissa ruispaloja ja kauraleipää, kaapissa näkkilei
Edelleen, me siis pidämme jääkaapissa ruis-- ja kauraleipää (minusta pysyy parempana niin) ja yhdessä keittiön kaapissa on hapankorppuja ja näkkileipää. Olet kyllä valitettavan köyhä, jos tämä sinun mielestäsi jotenkin erityisen yltäkylläistä. Toisaalta on näitä siellä aina sen verran, että jokaista leipäpalaa ei tarvitse laskea.
Ja tosiaan, jos tulee moniallerginen lapsi yökylään niin kyllä siihen panostetaan juttelemalla hänen vanhempiensa kanssa siitä, minkälaiset ruuat valmistetaan erikseen juuri hänelle ja ne laitetaan paikkaan, jossa kukaan muu ei niihin pääse koskemaan. Tämähän on sentään ihan jo turvallisuuskysymys! Ja en ottaisi lasta yökylään, jos minulla ei olisi tarjota hänelle muuta syötävää kuin leipää. Enkä usko, että vanhempansakaan lapsen hoitooni antaisi tuossa tapauksessa.
Todellakin ajattelen, että provoathan sinä. Mutta on näin aamusta tylsää, niin miksipä en vvastailisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen ihminen ei osaa olla syömättä töissä muutamaa tuntia :D Miksi pitää tulla töihin tyhjin vastoin viikonloppuna ja alkaa varastamaan leipää ja syömään piilossa yksinään työajalla juhlapaikalla :D Eikö voisi eka tehdä sen 2-4 tunnin työvuoronsa ja sitten kysyä kun työt tehty ja maksun aika, että kuuluiko ruoka tähän työkeikkaan jos emäntä ei ole ehtinyt asiasta mainita?
Ei teille kukaan tule töihin, joten hengitä välillä.
Ketjun aihe on tuttava-kaveri-sukulainen avuksi juhliin. Älläätsä?
Mistään työvuoroista ei ole kyse oi Niskavuoren emäntä.🍹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuohuviinipullo ja leivonnaisia.
Mikä siinä on niin vaikeaa antaa rahaa? Ihmisellä voi olla tarvetta rahalle ja hän voi itse ostaa kumppania jos on sitä vailla kunhan on sitä rahaa.
Just näin, rahalla saa ja hevosella pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös juhlat tulos ja pyydän ystävää auttamaan tarjoilussa. Ajattelin antaa 50e ja tietenkin saa leivoksia mukaansa.
Muistathan ilmoittaa tulorekisteriin, myös leivoksien arvon. T. riikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös juhlat tulos ja pyydän ystävää auttamaan tarjoilussa. Ajattelin antaa 50e ja tietenkin saa leivoksia mukaansa.
Muistathan ilmoittaa tulorekisteriin, myös leivoksien arvon. T. riikka
Tottakai! Jo verotetusta tulosta pitää maksaa päällekkäisveroa.
Rahaa ja ruokaa. 50-100€. Ystäviä ei pidä hyväksikäyttää.
Kannattaa sopia etukäteen, ettei tule väärinkäsitystä, Tuttavapiirissä kävi niin, että toinen luuli tuevansa töihin, ja toinen kuvitteli hänen tulleen avuksi. Riita ja paha mielihän siitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Maksa 15€ alkavalta tunnilta.
Tulee sulle halvemmaksi kuin ammattilainen, mutta ei tunnu v1ttuilulta.
Mielestäni puhdas raha on aina vittuilua. Käteinen tai tilisiirto on yksinkertaisesti vulgaaria. Lahjaksi tulee olla arvoltaan ylläolevaa vastaava tuttavan arvostama asia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että juhlissa lopuksi vielä siivosit? Lajittelitko siis roskat ja veit ne lajittelupisteelle lähtiessäsi? Imuroit ja pyyhit pinnat? Vai heititkö kaiken vain selaisin biojätteineen roskapussiin ja jätit keittiöön lojumaan ja ajattelit että Vau, teinpä hienoa duunia?
Onko huono päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että juhlissa lopuksi vielä siivosit? Lajittelitko siis roskat ja veit ne lajittelupisteelle lähtiessäsi? Imuroit ja pyyhit pinnat? Vai heititkö kaiken vain selaisin biojätteineen roskapussiin ja jätit keittiöön lojumaan ja ajattelit että Vau, teinpä hienoa duunia?
Onko huono päivä?
Olen eri, mutta jos joku itki täällä että teki kauheesti kaikkea ja vielä loppusiivouksen, mutta sai vain kiitoksen. Niin kyllä itse myös ajattelisin että loppusiivoukseen kuuluu imurointi ja roskien lajittelu ja niiden pois vieminen sekä pölyjen pyyhkiminen. Vai onko jollekin tosiaan loppusiivous sitä, että heitetään vain kaikki ruoan jätteet ja pahvilautaset sekasin roskiin ja siinä se.
Etukäteen fyrkat näppiin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko huono päivä?
Olen eri, mutta jos joku itki täällä että teki kauheesti kaikkea ja vielä loppusiivouksen, mutta sai vain kiitoksen. Niin kyllä itse myös ajattelisin että loppusiivoukseen kuuluu imurointi ja roskien lajittelu ja niiden pois vieminen sekä pölyjen pyyhkiminen. Vai onko jollekin tosiaan loppusiivous sitä, että heitetään vain kaikki ruoan jätteet ja pahvilautaset sekasin roskiin ja siinä se.
Huomattiin jo, että olet ke ha ri.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin eri kaupunkiin (omat bensat), olin keittiössä koko juhlien ajan ja siivosin lopussa. Emäntä sanoin että kiitos avusta ja isäntä ei sanonut sitäkään. Yhtään kertaa ei kumpikaan sanonut että levähtäisin tai istuisin vähän tai söisin pöydästä jotain. Oma-aloitteisesti söin keittiössä yhden leivän.
Olin orjana päivän. Oma syy kun en etukäteen varmistanut pakkaa mutta oletin ilmanmuuta että isäntäväki maksaa jotain mutta ei.
Mitä siellä keittiössä piti tehdä koko päivä juhlien ajan? Leivoitko heille siis kakkuja ja paistoit lättyjä? Kaipa ne tiskit osaisi odottaa jos kävisit välillä vaikka vessassa tai pihalla levähtämässä. Miksi söit oma-aloitteisesti leipää keittiössä? Oliko ne leivät vieraille tarkoitettu? Miksi et sanonut emännälle, että nyt olisi minulla lakisääteinen tauon paikka, että voisinko myös maistella pitopöydän herkkuja? Entäpä kun juhlat loppu ja siivosit, niin mitä siis siivosit? Oliko isäntäväki ryyppäämässä takapihalla ja sinä aloit imuroimaan yms.? Jos siellä keittiössä olit orjana koko päivän, niin varmaan siivosin siinä samalla vai mitä siellä keittiössä teit koko päivän? Miksi et siivouksen jälkeen sanonut, että huh olipas rankka päivä touhuta keittiössä, hikikin tuli! Sitten enää palkan maksun aika, niin pääsen minäkin lepäämään.
45€/h+alv on mitä ammattilaisena pyydän.
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen fyrkat näppiin, kiitos.
Missä työssä saa palkan etukäteen? Itse olen aina saanut palkan tehdystä työstä, en etukäteen. Toki olen saanut jälkeen päin myös bonusta erityisen hyvin tehdystä työstä, mutta tosiaan en tiedä tuota etukäteismaksua. Koeajalta tietenkin maksetaan myös palkkaa, ei ole kyse siitä, että joisi ilman vaikka ei olisi pätevyyttä.
Miten aikuinen ihminen ei osaa olla syömättä töissä muutamaa tuntia :D Miksi pitää tulla töihin tyhjin vastoin viikonloppuna ja alkaa varastamaan leipää ja syömään piilossa yksinään työajalla juhlapaikalla :D Eikö voisi eka tehdä sen 2-4 tunnin työvuoronsa ja sitten kysyä kun työt tehty ja maksun aika, että kuuluiko ruoka tähän työkeikkaan jos emäntä ei ole ehtinyt asiasta mainita?