Mikä on tylyin kaupunki missä olet käynyt?
Kommentit (94)
Bukarest on aika tyly. Asiakaspalvelu ravintoloissa olematonta, julkisissa liikennevälineissä pungetaan läpi, kaupan kassat ei usein saa edes heitä suustaan puserrettua. Pankissa ta jossain valtion virastossa virkailijat puhkuu ja puhisee, kun kehtaa mennä heidän luo ja häiritä heidän työpäiväänsä.
Hämmentävää, koska muuten romanialaiset on tosi mukavia ja ystävällisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Turkulaisena vastaan Turku, vaikka rakastan synnyinkaupunkiani noin muuten. Ihana kulttuuri, historia, luonto, ravintolatarjonta.
Käydessäni Varsinais-Suomen ulkopuolella aina järkytyn suuresti, kun vieraat tulevat juttelemaan niitä näitä. 😅 Tai että hymyillään tuntemattomille tai edes katsotaan ohikulkijoita päin kadulla. 😄
"Et sä mittään kahvia juo?" tarkoittaa muuten vieraanvaraista toteamista "voisin keittää kahvia sinulle" eli Turun murrekin kuulostaa tylyltä vaikka sisältö tarkoittaakin päinvastaista.
Turkulaiset ovat hitaasti lämpiäviä ja vaikeasti lähestyttäviä, mutta ystävyyssuhteet kestävät hamaan loppuun asti, jos ne vain pääsevät ensin alkamaan. ☺ Perhe ja ystävät ovat tärkeitä.
Toisille annetaan tilaa ja omaa rauhaa turkulaiset kaipaavatkin. Se on tavallaan toisten huomioonottamista ettei häiritä vastaantulijoita kadulla tai vaikka kanssamatkustajia bussissa.
Äh, vaikea selittää. Tämän ymmärtää vain toinen varsinaissuomalainen.
En ole koskaan saanut Turussa tympeää kohtelua. Vain eräs syntymäpersu nainen rikkoi tämän säännön.
Olen ympäristökunnista, asunut kolmessa.
Koko Ahvenanmaa. Niin nirppanokkaa ja suomalaisten halveksimista vaikka Suomeen hekin kuuluvat. Toiste en mene. Rypekööt siellä omassa itsekeskesyydessään ihan keskenänsä.
Vierailija kirjoitti:
Oulu. Paska kaupunki. Ei ikinä sinne, varsinkaan keskustan Cumulus hotelliin.
Lapland Hotel on loistava, eikä muuallakaan ole päälle syljetty. Ok bailukaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Koko Ahvenanmaa. Niin nirppanokkaa ja suomalaisten halveksimista vaikka Suomeen hekin kuuluvat. Toiste en mene. Rypekööt siellä omassa itsekeskesyydessään ihan keskenänsä.
Ryve itse. Siellä on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulaisena vastaan Turku, vaikka rakastan synnyinkaupunkiani noin muuten. Ihana kulttuuri, historia, luonto, ravintolatarjonta.
Käydessäni Varsinais-Suomen ulkopuolella aina järkytyn suuresti, kun vieraat tulevat juttelemaan niitä näitä. 😅 Tai että hymyillään tuntemattomille tai edes katsotaan ohikulkijoita päin kadulla. 😄
"Et sä mittään kahvia juo?" tarkoittaa muuten vieraanvaraista toteamista "voisin keittää kahvia sinulle" eli Turun murrekin kuulostaa tylyltä vaikka sisältö tarkoittaakin päinvastaista.
Turkulaiset ovat hitaasti lämpiäviä ja vaikeasti lähestyttäviä, mutta ystävyyssuhteet kestävät hamaan loppuun asti, jos ne vain pääsevät ensin alkamaan. ☺ Perhe ja ystävät ovat tärkeitä.
Toisille annetaan tilaa ja omaa rauhaa turkulaiset kaipaavatkin. Se on tavallaan toisten huomioonottamista ettei häiritä vastaantulijoita kadulla tai vaikka kanssamatkustajia bussissa.
Äh, vaikea selittää. Tämän ymmärtää vain toinen varsinaissuomalainen.
En ole koskaan saanut Turussa tympeää kohtelua. Vain eräs syntymäpersu nainen rikkoi tämän säännön.
Olen ympäristökunnista, asunut kolmessa.
Joo, ei ehkä tympeää tai tylyä kohtelua, mutta tuntemattomia kohtaan tietyllä tavalla ujoa, välttelevää tai "välinpitämätöntä"/mekaanista. Ihmiset välttelevät vieraita/puolituttuja. Kaupan kassa ja muut asiakaspalvelijat toki moikkaavat.
Macao. Tosi töykeää käytöstä ihan kaikkialla. Turistia kohdeltiin kuin jotain ruttoa. Hong Kongissa taas oli eri meno ja paikalliset olivat mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko edes käynnyt? Minulla on ihan erilainen kokemus ja Maarianhaminassa moni hotellityöntekijä on mantereelta tai opiskellut täällä. Olen aina pärjännyt suomen kielellä.
Vilna. Siellä vain tulee sellainen tunne, että olet ainoa ulkomaalainen, jota kaikki tuijottaa. Englantia ei puhuta kuin ehkä hotellien respoissa ja keskustan ravintoloissa. Ja hymyileminen on ehdottomasti kiellettyä, sinuun suhtaudutaan entistä epäluuloisemmin jos erehdyt hymyilemään. Ehkä siellä on joku sakkorangaistus asiasta, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko edes käynnyt? Minulla on ihan erilainen kokemus ja Maarianhaminassa moni hotellityöntekijä on mantereelta tai opiskellut täällä. Olen aina pärjännyt suomen kielellä.
Olen ollut siellä kerran viikon ajan, kuten voi ymmärtää lausahduksesta "toiste en mene", että olen siellä kyllä käynyt. Itselläni taas erilainen kokemus, edes kaupassa ei suostuttu suomea puhumaan vaan kaikki täytyi hoitaa ruotsiksi. Kassaneitonen oli niiiin nyrpeää niin nyrpeää että, ilmoitti summan ruotsiksi ja kun tokaisin että jaa ilmaista ja lähdin lompsimaan eteenpäin niin johan tuli suomeksi. Järkyttävää tuollainen isänmaan halveksunta mitä siellä saa nähdä ja kokea.
Vierailija kirjoitti:
Sortavala.
Koko Karjala on tosi ankea paikka. Siis se Venäjän puoleinen. Sortavala ja Viipuri ovat ihan kamalia paikkoja niitä suomalaisten rakentamia rakennuksia lukuunottamatta vaikka nekin ovat ihan rappiolla. Petroskoi ja Murmansk taas ovat sellaisia neukkulääviä että en näe syytä mennä uudestaan kumpaakaan. Itse asiassa koko Venäjä paikoissa missä olen ollut on niin surkea ja masentava paikka mitä en suosittele kenellekään.
Raahe. Asuin siellä. Kerran kävin kavereita moikkaamassa, hekin muuttivat pois. Ei ole ollut ikävä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vilna. Siellä vain tulee sellainen tunne, että olet ainoa ulkomaalainen, jota kaikki tuijottaa. Englantia ei puhuta kuin ehkä hotellien respoissa ja keskustan ravintoloissa. Ja hymyileminen on ehdottomasti kiellettyä, sinuun suhtaudutaan entistä epäluuloisemmin jos erehdyt hymyilemään. Ehkä siellä on joku sakkorangaistus asiasta, en tiedä.
En ole ollut mutta liettualaisiin olen tutustunut ja aika sisäänpäin lämpivää porukkaa joten uskon. Siis olen oikeasti sitä mieltä että ovat paljon ylimielisimpiä kuin ranskalaiset vaikka ovat joku pieni köyhä ex-neuvostotasavalta mitä ei pahemmin edes tunneta maailmalla.
Pariisi ehdottomasti.
(Tilanne on kyllä vuosien saatossa parantunut ja kaupunkihan on aivan upea siltikin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki.
Miksi? T: seinäjokilainen
- Asiakaspalvelijat ovat tylyjä
- Ihmiset toljottavat
- Kukaan ei auta, jos esim. kysyy neuvoa ajo-ohjeista
- Autokorjaamojen väki on vittumaista ja palvelut kalliita laatuun nähden
- Ihmiset tuntuvat olevan ylpeitä junttiudestaan
T. Toinen joka oli tulossa vastaamaan Seinäjoen tylyimmäksi kaupungiksi
Ihmiset ovat passiivis-aggressiivisia, kyräileviä, vittuilevia. Itse jouduin useassa työpaikassa kiusatuksi.
Amsterdam tai Berliini, ja Pori