Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta

Vierailija
31.01.2019 |

OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?

Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.

Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.

Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.

En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi tietää, onko influenssa vai jokin muu? Rokotuksia ei olla otettu, mutta kuumeiltiin tenavan kanssa pari viikkoa joulun aikana. Korkeat lämmöt oli molemmilla, 39 melkeen joka ilta. vein sitten tenavan päivystykseen ja lääkäri ei sanonut MITÄÄN MUUTA kuin, että virus on, koska tulehdusarvot olivat normaalit. Epäselväksi siis jäi, mikä meitä vaivasi tuolloin. Itsellä ei ole kuumetta ollut kahta päivää kauempaa koskaan aikuisiällä. Onko olemassa jokin influenssa-testi? Lääkäri ei siis puhunut sanallakaan influenssasta tai mistään muustakaan aiheuttajasta.

Kyllä sen huomasi jo ihan olotilasta. Kuumetta 40, lihaksia ja päätä särki jumalattomasti, itkin kun olin niin kipeä etten pystynyt edes nukkumaan.

Täsmälleen samat oireet olivat itselläkin. Mutta ei minulle "diagnosoitu" influenssaa. Pahin tauti kuitenkin aikuisiällä, mitä olen kokenut.

Vierailija
42/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä, mikä on influenssa ja mikä ei, mutta rokotetta en ole koskaan ottanut. On mahdollista, että olen sairastanut influenssan. Sehän on kai nuha, johon liittyy kuumetta, ja kyllä sellaista on elämäni aikana silloin tällöin sattunut. Mutta kun en mitenkään pidä erikoisena sitä, että joskus on nuha ja joskus ei, niin en osaa erotella näitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin useampia vuosia sitten influenssan, en ollut ottanut rokotetta. Aivan kamala tauti, tuntui, että kuolen. Päänsärky jotain ihan jäätävää, olo kuin rekan alle olisi jäänyt, koko kroppaa särki kuin viimeistä päivää. Ainoa mitä kykenin tekemään viiteen päivään oli hytistä peiton alla sängyssä ja vetää maksimiannoksilla Buranaa + Panadolia. Noiden pahimpien sairaspäivienkin jälkeen olin vielä jonkin aikaa puolikuntoinen. Helposti voin sanoa, että pahin tauti minkä olen sairastanut. 

Mieheni sairasti samana vuonna eikä hänelläkään ollut rokotetta, yhtä raju oli tauti hänelläkin. 

Olen sen jälkeen ottanut aina rokotteen. Kertaalleen olen sairastanut rokotettuna influenssan (luulisin, ei testattu labrassa) mutta se oli HYVIN paljon lievempi tauti ja lyhyempi kuin ilman rokotusta. Toki saattoi olla myös normiflunssa joskin nuha ja yskä puuttuivat (joita influenssassa ei ole). Muina vuosina on aina rokote kattanut hyvin. Otan jatkossakin. Toki se on tuuripeliä rokotteen kanssa, kattaako juuri sen vuoden tautikannan. 

Vierailija
44/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Vierailija
45/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi tietää, onko influenssa vai jokin muu? Rokotuksia ei olla otettu, mutta kuumeiltiin tenavan kanssa pari viikkoa joulun aikana. Korkeat lämmöt oli molemmilla, 39 melkeen joka ilta. vein sitten tenavan päivystykseen ja lääkäri ei sanonut MITÄÄN MUUTA kuin, että virus on, koska tulehdusarvot olivat normaalit. Epäselväksi siis jäi, mikä meitä vaivasi tuolloin. Itsellä ei ole kuumetta ollut kahta päivää kauempaa koskaan aikuisiällä. Onko olemassa jokin influenssa-testi? Lääkäri ei siis puhunut sanallakaan influenssasta tai mistään muustakaan aiheuttajasta.

Diagnoosilla ei oikeastaan ole juuri väliä, influenssaa voisi hoitaa Tamiflulla taudin alkuvaiheessa. Tyypillisesti lääkäriin mennään vasta myöhemmin.

Vierailija
46/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä, mikä on influenssa ja mikä ei, mutta rokotetta en ole koskaan ottanut. On mahdollista, että olen sairastanut influenssan. Sehän on kai nuha, johon liittyy kuumetta, ja kyllä sellaista on elämäni aikana silloin tällöin sattunut. Mutta kun en mitenkään pidä erikoisena sitä, että joskus on nuha ja joskus ei, niin en osaa erotella näitä.

Minulla ei ole influenssassa ollut nuhaa, eikä periaatteessa hengitystieoireita ollenkaan. Nopeasti, jopa tunissa terveestä yli 40 asteen kuumeesta kärsiväkis, kova päänsärky ja niin kovat lihassäryt, että en voinut pitää vaatteita enkä peittoa päällä, kun ne sattuivat niin paljon. Tätä kuumetta sitten viikon verran niin tietää sairastaneensa.

Vierailija
47/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rokotusta ja olen sairastanut 1992 ja nyt 2017 helmikuussa. Viimeisin oli A-tyyppiä. Tehtiin testi ja sain Tamiflu-kuurin, kun tulin lääkäriin 48-tunnin sisällä sairastumisesta. Oli kamala tauti. Kuume melkein 40 ja päätä särki ja olin aivan sairas. Alkoi iltapäivällä ja illalla olin jo kovassa kuumeessa sängyssä todella kipeänä. Myöhemmin näkyi röntgenkuvassa, että olin sairastanut todennäköisesti kuumeettoman keuhkokuumeen jälkitautina.

Vierailija
48/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, luuletko tosiaan että influenssaa alkoi olla vasta rokotteen käyttöönoton jälkeen? Ikää sinulla 20-v? Kuule ei. Minä sairastin useampana vuonna lapsena ja teininä ennen kuin aloin ottaa rokotusta ja muistan ikuisesti nuo taudit. Koulusta poissa sen pari viikkoa jne.

Vierailija
49/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssa alkaa monesti yskällä, ei kurkkukivulla. Nuhaa ei välttämättä ole paljoakaan, mutta kuumetta sitäkin enemmän ja pitkään.

Sairastin B-influenssan viimeeksi pari vuotta sitten. Silloin minulle nousi yli 39 asteen kuume ihan tunnissa tai parissa. Tärisin ja palelin ihan hillittömästi, vaikka makasin peitteiden alla monta vaatekerrosta ylläni. Vapisin niin pahasti että olin fyysisesti aivan uuvuksissa ihan muutamassa minuutissa, mutten saanut vartaloni nytkähtelyä loppumaan muuten kuin hetkeksi kerrallaan. Sitten olin viikon kuumeessa ja taudin mentyä ohi pari viikkoa niin väsynyt etten jaksanut kulkea edes parin kilometrin matkaa.

Norminuha (joko kuumeella tai ei) on ihan lastentauti influenssaan verrattuna. Ja minulla oli se kevyempi versio.

Vierailija
50/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ja minä kuulun rokottamattomien kastiin (ap:lle tiedoksi). Ei mikään periaatteellinen kysymys, pidän rokotteita tärkeinä ja tarpeellisina, mutta olen nuori ja perusterve eikä lähipiirissä riskiryhmiä, siksi en ole toistaiseksi vaivautunut.

Vierailija
51/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Kaks kertaa sairastanut ehkä kolme. Kaks kertaa niistä Aasiassa kerran Suomessa. Nyt otin rokotteen ekan kerran ja sain siitä pitkän flunssan. Jatkossa en ota rokotetta, koska mielummin influenssa kuin monen viiion flunssa.

Vierailija
52/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut kerran influenssa ja oli kamala tauti. Sitä ennen en ollut rokotetta ottanut koskaan, sen jälkeen olen ottanut joka vuosi enkä ole uudestaan sairastanut.

Miehen mummo kuoli influenssaan, ei ollut rokotettu mutta oli perussairauksia ja iällä jo.

Vierailija
53/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä tietää, että on 100% varmuudella influenssa??

Vierailija
54/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa, viimeisin neljä vuotta sitten. Nykyään rokote työn puolesta otettava. Se jokapaikan särky on hirveää, ja päätä särkee niin ettei pysty silmiä pitämään auki. Siihen vielä päälle 39-40 asteen kuume. Mulla on astma perussairautena, ja tuon viimeisimmän influenssan jälkeen yskin kuukauden.

Vierailija
55/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tunne, ne jotka ottaa piikkejä ja pillereitä joka rusahukseen tuntuu olevan jatkuvasti sairaana.

Vierailija
56/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin muutama vuosi sitten influenssan alkuraskauden aikana. En ollut ikinä rokotetta ottanut. Pari viikkoa kovaa kuumetta,toisella viikolla ei enää tehonneet edes särkylääkkeet ja kuumetta 40. Jälkitauteina poskiontelotulehdus,korvatulehdus ja keuhkoputkentulehdus mutta pahempina kuin "normaalisti". Rakenneultrassa todettiin vauvalla trisomia 18, keskeytys rv 16.. Lääkäri epäili vahvasti että influenssasta johtui kehityshäiriö. Olen ottanut sen jälkeen joka vuosi rokotuksen.

Vierailija
57/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mistä tietää, että on 100% varmuudella influenssa??

Lääkärissä voidaan testata. Jos influenssa joudut todennäköisesti käymään lääkärissä ainakin hakemassa saikkua.

Mutta oirekuva on ihan erilainen: influenssa alkaa rajulla kuumeen nousulla ja säryillä eikä perus kurkkukivulla tau nauhalla

Vierailija
58/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vain kerran influenssa ja se oli nimenomaan se sikainfluenssa. Mitään muuta influenssaa en ole koskaan sairastanut enkä ole koskaan ottanut influenssarokotetta.

Vierailija
59/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin parikymppisenä ihan helvetin kamalan influenssan ja sain vielä jälkitautina keuhkokuumeen. Toipuminen vei kuukausikaupalla.

En ollut koskaan saanut rokotusta sitä ennen. Olen siksi ottanut rokotuksen heti kun se on ollut saatavilla. Olen sen jälkeen saanut influenssan kerran ja kyllä vaan rokotus kannatti!: se oli vain kalpea aavistus ekan kerran kauhutaudista eikä mitään jälkitautia tullut. Otan rokotuksen jatkossakin.

Vierailija
60/192 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! En ollut koskaan ottanut influenssaan rokotusta ja sairastuin elämäni ensimmäiseen influenssaan 26-vuotiaana v.2003. En ikinä ole ollut niin kipeä mistään taudista. Sen jälkeen olen kerran sen sairastanut mutta lievempänä.