Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta

Vierailija
31.01.2019 |

Mua ollaan pakattomassa jonnekin työpajalle linnunpönttöjä kasaamaan, enkä halua mennä. Toisaalta en haluaisi karenssiakaan ja kuulemma toimeentulotuen perusosaakin leikataan jos kieltäytyy. Miten voisi kieltäytyä niin ettei se vaikuta tukiin.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpajatoiminta olisi hyvää kuntoutusta masennukseen, joten sillä diagnoosilla ei voi kieltäytyä.

Vierailija
62/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpajatoiminta olisi hyvää kuntoutusta masennukseen, joten sillä diagnoosilla ei voi kieltäytyä.

kuntouttaa myös skisifreenikkoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Nimenomaan minä pystyin kieltäytymään kuntouttavasta toiminnasta saatuani masennusdiagnoosin. Lääkäri (psykiatri) mainitsi kirjoittamassaan todistuksessa, että en sovellu paikkoihin, jossa on paljon ihmisiä.

Vierailija
64/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Jos meinaat työttömyysrahaa saada, on mentävä.

Vierailija
65/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpajalaisten kanssa saakin olla tarkkana mitä suustaan päästelee. Siellä on aikamoisia kuumakalleja, jotka keksivät vaikka mitä että saavat nostettua syytteitä ym.

Vierailija
66/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te nyt höpötätte, ketään ei voi pakottaa kuntouttavaan, jos sitä ei mainita aktivointisuunnitelmassa!

Pitää olla tarkkana, että sitä ei edes mainita suunnitelmassa. Jos siihen kirjataan jotain että "jatkaa itsenäistä työnhakua ja jos työtä ei löydy, selvitellään mahdollisuuksia kuntouttavaan" = pakko suostua tai tukea leikataan.

Vierailija
67/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan minimikesto/pvä on 4 tuntia, voinko siis kieltäytyä kuuden tunnin päivästä, vaikka työtoimintapaikan normaali päivä on kuusi tuntia. Tekisin vain sen neljä tuntia ja maksimissaan 4 pvä/vko.

Yksi päivä viikossa riittää.

Niin pitäisi, mutta harvoin ne suostuu siihen yhteen päivään. Kaksikin päivää on helvetin vaikea saada. 

Pakko suostua, koska lain mukaan 4 tuntia viikossa riittää.

Tiedän, mutta se on helvetin vaikeata, voit saada ekan kolmen kuukauden jakson yhteen päivään viikossa, mutta sitten seuraavaan jaksoon ne rupeaa väkipakolla lisäämään niitä päiviä ja uhkailemaan. Vaikka kuinka haraa vastaan.

Millä perusteella ne haraavat vastaan? Se 4 tuntia viikossa riittää siihen, että kuntoutettava henkilö suorittaa velvotteensa. Mihin pykälään vedoten he voivat vaatia, että pitäisi olla enemmän?

Siihen, että kuntoutuja kuntoutuu lopulta ns. oikeisiin töihiin. Työssä käydään viitenä päivänä viikossa, ei yhtenä, siihen ne vetoaa siellä ja lisää päiviä. Olisikin niin, että voisi käydä vaan kerran viikossa 4h forever, eikä ne häiritsisi. Voisin tehdä sitä eläkeikään asti, mutta ei käy niille. 

Vierailija
68/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isommissa kaupungeissa on kyllä paljon muitakin vaihtoehtoja kuin pajatoiminta. Itse olin yhdistyksessä puoli vuotta kuntouttavassa ja nyt olen heillä palkkatuettuna seuraavat pari vuotta, jos vaan terveys kestää.

Mulle nää termit on vieraita. Mitä tarkoittaa käytännössä "palkkatuettuna"? Saatko siitä ns. normaalin palkan? Tai miten se palkka määritellään?

Työnantaja saa palkkatukea, yleensä 6 kk-2 vuotta riippuen siitä kuinka kauan olet ollut työttömänä, vajaakuntoisista saattaa saada kauemminkin, en ole varma. Palkattavalle pitää maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa mutta yleensä työaika on lyhennetty eli työntekijä tekee esim. 75% normaalista työajasta minkä vuoksi palkkakin on normaalia pienempi.

Vierailija
69/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten tilanteiden pelko on eri asia kuin masennus. Tosin sulla voi olla ne molemmat. Toivottavasti psykiatri hommasi sinulle psykoterapiaa, koska sos. tilanteiden pelon voi hoitaa, jos asiakas siihen motivoituu. Te toimistossa vaaditaan sos. tilanteiden pelkoon hoitoa, ettei sen perusteella vain kieltäydytä toimenpiteistä.

Vierailija
70/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne vaan, ei sinulla ole lahjoja mihinkään sen hyödyllisempään.

Olen taatusti lahjakkaampi kuin sinä siellä, ja mistä hitosta päättelet, ettei työttömällä olisi hyödyllisiä harrastuksia, jotka vaativat lahjakkuutta?  Itselläni on ainakin parikin sellaista taitoa harrasteina, joista sinä vaan voit itsellesi haaveilla pelkästään jo päätellen sun yksinkertaisesta väsäämästäsi virkkeestäsi.

Minkä ihmeen takia et ole työllistänyt itseäsi näiden harrastuksiesi pariin, jos olet niissä äärimmäisen lahjakaskin?

Eipähän kuulu sulle mun harrastukseni, ja mulla on ammattitutkinto ja työkokemusskaalani kyllä aivan erilaiset kuin harrastukseni.

Voisin kylläkin yhdestä harrastuksestani tehdä ammatinkin, mutta se vaatisi vielä hieman harrastukseen liittyvää opiskelua, ja sitä on vaikeaa enää lähteä petraamaan virallisia teitä, koska olen jo liian vanha ja varsinainen eläkeikä liian lähellä jo. Mutta voihan sitä harrastuksekseen työtönkin harrastaa, ja saahan työttömyyskorvauksenkin päälle tienata sen 300 ekua/kk menettämättä t.korvauksiaan.

Vierailija
71/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpajalaisten kanssa saakin olla tarkkana mitä suustaan päästelee. Siellä on aikamoisia kuumakalleja, jotka keksivät vaikka mitä että saavat nostettua syytteitä ym.

Tää on totta mutta vain osa on. Ne vastustaa työtoimintaa ja töihin pitäisi päästä. Oikeesti ne on näitä jotka ei halua tehdä mitään. Eikä ne töitäkään hae.

Teen itse yhtä päivää ja tykkään. En ole pajalla.

Vierailija
72/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt kohta vuoden verran yhtä päivää niin että se on riittänyt,

Jatkan sopimusta ennen kun edellinen loppuu.

Nyt tää työtoiminta

ehkä ei jatku enää vaikka ollut kovin suosittu. On siis pilotti kokeilu.

Tykkään kovasti olla siellä.

En ikinä haluaisi itselleni masennus diagnoosia.

4 tuntia viikossa on vähän ja teen sen mielelläni.

Vierailija
73/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussa ei ole mitään vikaa mutta työtoiminnassa olen.

Kaupunki säästi 5 miljoonaa viime vuonna sanktio maksuissa.

Niin kauan ok kun päivät on 1-2 viikossa.

Oli se kuntakokeilu ja kaupunki laittoi ison porukan työtoimintaan.

Saahan sen bussikortinkin.

Vierailija
74/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aktivointisuunnitelmassa viime kesänä. Siihen tuli pelkästään teksti "hoitaa äitiään". Eivät ole patistelleet te-toimistosta mihinkään. En ole virallisesti omaishoitaja mutta hoidan asioita 98v äitini puolesta.

Vierailija
75/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisten tilanteiden pelko on eri asia kuin masennus. Tosin sulla voi olla ne molemmat. Toivottavasti psykiatri hommasi sinulle psykoterapiaa, koska sos. tilanteiden pelon voi hoitaa, jos asiakas siihen motivoituu. Te toimistossa vaaditaan sos. tilanteiden pelkoon hoitoa, ettei sen perusteella vain kieltäydytä toimenpiteistä.

Mulla on varmaan ne molemmat. Psykoterapiaan en ole motivoitunut. Kuntouttavaan ei ole tarvinnut mennä koska eivät pysty räätälöimään minulle sopivanlaista toimenkuvaa.

Vierailija
76/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt kohta vuoden verran yhtä päivää niin että se on riittänyt,

Jatkan sopimusta ennen kun edellinen loppuu.

Nyt tää työtoiminta

ehkä ei jatku enää vaikka ollut kovin suosittu. On siis pilotti kokeilu.

Tykkään kovasti olla siellä.

En ikinä haluaisi itselleni masennus diagnoosia.

4 tuntia viikossa on vähän ja teen sen mielelläni.

Se on ihan ok jos tuntee tekevänsä mielekästä hommaa.

Vierailija
77/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa voi tehdä myös etätyönä. Esimerkiksi käännöstyöt onnistuvat etätyönä. Minun eräs tuttavani on tehnyt niin.

Minäkin teen etätyötä kuntoutettavana, koska en kaipaa seuraa ja pystyn parhaiten keskittymään itsekseni työskennellen. Käännöstöitä minäkin.

Niin ja miksi ei makseta kunnon palkkaa? Varmasti monet tekevät normaalissa työsuhteessa samalla lailla etätyönä käännöshommia ja heille maksetaan kunnon palkka. Noin sitä teetetään samaa työtä kuin ei-kuntoutujille, mutta ei suostuta maksamaan! 

Vierailija
78/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Sekin vaikuttaa hyvin paljon laitetaanko henkilöä kuntouttavaan työtoimintaan. Ja myös koulutus vaikuttaa.

No ei vaikuta. Iällä, koulutuksella ja kokemuksella ei ole mitään merkitystä, ainakaan pikkupaikkakunnilla.

Vierailija
79/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen setti on vaatia päästä lääkäriin työkyvyn arviointiin.

Jos tätä ei ole tehty niin pystyy hieman viivyttelemään orjatyöleiriä.

Jos tulee puhtaat paperit niin mihin tarvitsee kuntouttavaa toimintaa?

Seuraavaksi kannattaa suostua vain lyhyeen kokeiluun eli maksimissaan yksi kuukausi ja pari päivää viikossa. Tästä eteenpäin en tiedä seuraavaa keinoa.

Vierailija
80/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Sekin vaikuttaa hyvin paljon laitetaanko henkilöä kuntouttavaan työtoimintaan. Ja myös koulutus vaikuttaa.

No ei vaikuta. Iällä, koulutuksella ja kokemuksella ei ole mitään merkitystä, ainakaan pikkupaikkakunnilla.

Minä asun 3000 asukkaan kunnassa. Ja minulle sanottiin työkkärissä, että ei minua kannata enää kuntouttaa kun on tuota ikääkin ja koulutusta ihan eri aloille kuin mitä voisivat täällä kuntouttavassa järjestää.