Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta

Vierailija
31.01.2019 |

Mua ollaan pakattomassa jonnekin työpajalle linnunpönttöjä kasaamaan, enkä halua mennä. Toisaalta en haluaisi karenssiakaan ja kuulemma toimeentulotuen perusosaakin leikataan jos kieltäytyy. Miten voisi kieltäytyä niin ettei se vaikuta tukiin.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on PASKA MAA mitä tulee pitkäaikaisten sairastuneiden työttömien kohteluun.

90 % pitkäaikaistyöttömien hakemistaan työkyvyttömyyseläkeistään hylätään, mutta työsuhteessa olevien sairastuneiden tk.eläkehakemuksista vain 20% hylätään eläkevakuutusyhtiöissä/kelassa.

Edellinen kertoo jo paljon koko systeemistämme!"!

Vierailija
42/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne vaan, ei sinulla ole lahjoja mihinkään sen hyödyllisempään.

Olen taatusti lahjakkaampi kuin sinä siellä, ja mistä hitosta päättelet, ettei työttömällä olisi hyödyllisiä harrastuksia, jotka vaativat lahjakkuutta?  Itselläni on ainakin parikin sellaista taitoa harrasteina, joista sinä vaan voit itsellesi haaveilla pelkästään jo päätellen sun yksinkertaisesta väsäämästäsi virkkeestäsi.

Tuohan on yleinen käsitys, ettei työttömällä olisi lahjoja. Ja systeemi ruokkii sitä käsitystä, jonka yksi ilmenemismuoto ovat juuri nuo kurjat työpajat, joissa sitten päsmääjä-ohjaajat saavat leikkiä kaikkitietävää. Ja jossain vaiheessa heikompi sortuu eli työtön itsekin alkaa kuvitella ettei hänestä ole mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa työtoimintaa voi tehdä myös etätyönä. Esimerkiksi käännöstyöt onnistuvat etätyönä. Minun eräs tuttavani on tehnyt niin.

Vierailija
44/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko italialainen lakko paikallaan? Kasaat niitä linnunpönttöjä niin perusteellisen hitaasti ja harkiten, että sinua ei jakseta katsella eikä kannata pitää. Jos joku kysyy, kerrot olevasi täydellisyydentavoittelija.

Tai sitten tekee niin laadutonta laatua luin kykenee, naulat sojottamaan, hiottu paperinohueksi, epäsymmetriaa, pelleilee tyäkalujen kanssa, ei ne sitä luulis kattelevan kovin pitkään

Vierailija
45/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnassa, jossa minä asun, on toimintakeskus kuntoutettaville työttömille, linnunpönttöjä, mattoja, kirjanmerkkejä, kortteja jne. Juttelin pajan ohjaajan kanssa ja hän kertoi minulle, että KAIKKI työpajalla kuntoutettavina olevat ovat siellä ihan vapaaehtoisesti ja mielellään. Käsitöiden ja puutöiden tekeminen antaa kuulemma itseluottamusta kun voi osoittaa, että pystyy tekemään jotain näkyvää. Sairaslomalla kukaan ei ole koskaan. Tätä minä ihmettelin. Ohjaaja sanoi, että hän on sanonut monillekin, että menkää hakemaan lääkärintodistus jos olette kipeitä, mutta kukaan EI mene. Kävin tsekkaamassa toimintaa ihan mielenkiinnosta. Miehet oli vanhan tehdasrakennuksen yläkerrassa ja naiset alakerrassa ja kyllä siellä oli ihan leppoisa meininki.Yksi henkilö sanoi minulle, että heillä on vaitiolovelvollisuus sitä mitä toimintakeskuksessa tapahtuu, mutta juuri tämä samainen henkilö kertoi minulle väkivallasta ja sen uhasta, joka siellä vallitsee. Kun joku saa raivarin niin tavarat lentelevät ja ikkunoita rikotaan. Tällaisella pienellä paikkakunnalla toimintakeskuksessa kuntoutettavana oleminen on todella leimaavaa. Muutamakin noista kuntoutettavista on sellaisia, jotka ovat olleet ihan hyvässä, suhteellisen vaativassakin työssä pitkiä aikoja ja sitten joutuneet työttömiksi jossain vaiheessa. Arvatkaa kerran, onko kukaan työpajapestin jälkeen työllistynyt pikku kunnassamme---?

Vierailija
46/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Printtaat tuosta mallikuvan ja alat vääntää kuviota laudan pätkään. Siinä menee koko työtoiminta jakso yhteen seinään ja ei välttämättä ehdi edes valmistua kun huolella teet. https://previews.123rf.com/images/goodday/goodday1704/goodday170400047/…

Vierailija
47/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa voi tehdä myös etätyönä. Esimerkiksi käännöstyöt onnistuvat etätyönä. Minun eräs tuttavani on tehnyt niin.

Minäkin teen etätyötä kuntoutettavana, koska en kaipaa seuraa ja pystyn parhaiten keskittymään itsekseni työskennellen. Käännöstöitä minäkin.

Vierailija
48/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jo yli 60v työtön, joten ei tarvitse mennä pajalle pelleilemään. Sentään Te-virkailijoillakin on se verran tolkkua, etät ymmärtävät, ettei kuusikymppinen enää muutu miksikään työjuhdaksi, jos ei sitä ennenkään ole ollut.

Vierailija
49/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivointisuunnitelman tekeminen ei tarkoita samaa kuin kuntouttavan työtoiminnan suunnittelu. Pitkäaikaistyöttömänä minä olen ollut 7 kertaa aktivointisuunnitelmaa tekemässä ja kertaakaan minua ei ole patisteltu menemään kuntouttavaan työtoimintaan. Aktivointisuunnitelma tehdään työttömälle tietyin väliajoin ja sen sisältö voi olla esim. hakemista työkyvyttömyyseläkkeelle, sopimista siitä että henkilö jatkaa itsenäisesti työnhakua ilman, etät tarvitsee siihen Te-toimiston tai sosiaaliohjaajan apua. Kannattaa olla asiallinen ja yhteistyökykyinen. Oma suunnitelma mukaan ja mieluiten paperille valmiiksi. Siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Ei voi mitenkään olettaa, että te-virkailija pystyisi ihmistä tarkemmin tuntematta tietämään mikä tälle on parhaaksi.

Vierailija
50/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan minimikesto/pvä on 4 tuntia, voinko siis kieltäytyä kuuden tunnin päivästä, vaikka työtoimintapaikan normaali päivä on kuusi tuntia. Tekisin vain sen neljä tuntia ja maksimissaan 4 pvä/vko.

Yksi päivä viikossa riittää.

Niin pitäisi, mutta harvoin ne suostuu siihen yhteen päivään. Kaksikin päivää on helvetin vaikea saada. 

Vierailija
51/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan minimikesto/pvä on 4 tuntia, voinko siis kieltäytyä kuuden tunnin päivästä, vaikka työtoimintapaikan normaali päivä on kuusi tuntia. Tekisin vain sen neljä tuntia ja maksimissaan 4 pvä/vko.

Niin pitäisi, mutta harvoin ne suostuu siihen yhteen päivään. Kaksikin päivää on helvetin vaikea saada. 

Pakko suostua, koska lain mukaan 4 tuntia viikossa riittää.

Vierailija
52/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta se on helvetin vaikeata, voit saada ekan kolmen kuukauden jakson yhteen päivään viikossa, mutta sitten seuraavaan jaksoon ne rupeaa väkipakolla lisäämään niitä päiviä ja uhkailemaan. Vaikka kuinka haraa vastaan.

Vierailija
53/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
54/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mutta se on helvetin vaikeata, voit saada ekan kolmen kuukauden jakson yhteen päivään viikossa, mutta sitten seuraavaan jaksoon ne rupeaa väkipakolla lisäämään niitä päiviä ja uhkailemaan. Vaikka kuinka haraa vastaan.

Millä perusteella ne haraavat vastaan? Se 4 tuntia viikossa riittää siihen, että kuntoutettava henkilö suorittaa velvotteensa. Mihin pykälään vedoten he voivat vaatia, että pitäisi olla enemmän?

Vierailija
55/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te nyt höpötätte, ketään ei voi pakottaa kuntouttavaan, jos sitä ei mainita aktivointisuunnitelmassa!

Vierailija
56/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te nyt höpötätte, ketään ei voi pakottaa kuntouttavaan, jos sitä ei mainita aktivointisuunnitelmassa!

Nimenomaan näin! Ja aktivointisuunnitelma tehdään "yhteistyössä asiakkaan kanssa". Se on ihan präntättynä. Kyllä kuntouttavalta toiminnalta välttyy, jos pystyy aktivointisuunnitelmaa tehdessä kertomaan omista intresseistään. Valitettavasti monet menevät sinne uhitellen ja valmiiksi äkäisinä ja yhteistyökyvyttöminä. Silloin ei virkailijalla ole mitään muuta mahdollisuutta kuin passittaa kuntouttavaan. Jotain minäkin sentään tiedän, koska olen ollut sekä töissä työvoimatoimistossa että työttömänä työnhakijana. Molemmat roolit ovat tuttuja.

Vierailija
57/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa kaupungeissa on kyllä paljon muitakin vaihtoehtoja kuin pajatoiminta. Itse olin yhdistyksessä puoli vuotta kuntouttavassa ja nyt olen heillä palkkatuettuna seuraavat pari vuotta, jos vaan terveys kestää.

Vierailija
58/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne vaan, ei sinulla ole lahjoja mihinkään sen hyödyllisempään.

Olen taatusti lahjakkaampi kuin sinä siellä, ja mistä hitosta päättelet, ettei työttömällä olisi hyödyllisiä harrastuksia, jotka vaativat lahjakkuutta?  Itselläni on ainakin parikin sellaista taitoa harrasteina, joista sinä vaan voit itsellesi haaveilla pelkästään jo päätellen sun yksinkertaisesta väsäämästäsi virkkeestäsi.

Minkä ihmeen takia et ole työllistänyt itseäsi näiden harrastuksiesi pariin, jos olet niissä äärimmäisen lahjakaskin?

Vierailija
59/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin jos tarjottaisiin paikkaa, työpäivät ja työviikon saa yleensä tingittyä lyhyiksi. Ihan kannattava yhtälö mielestäni.

Vierailija
60/105 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommissa kaupungeissa on kyllä paljon muitakin vaihtoehtoja kuin pajatoiminta. Itse olin yhdistyksessä puoli vuotta kuntouttavassa ja nyt olen heillä palkkatuettuna seuraavat pari vuotta, jos vaan terveys kestää.

Mulle nää termit on vieraita. Mitä tarkoittaa käytännössä "palkkatuettuna"? Saatko siitä ns. normaalin palkan? Tai miten se palkka määritellään?