Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasemmistoliiton mahtava ohjelma!

Vierailija
30.01.2019 |

Kyllä kelpaisi 800 EU kuussa. Kiitos Li. Mutta ei kai tämä tarkoittaisi sitä, että muut tuet muka otettaisiin pois, sitten ehdotus olisi huono.

Kommentit (268)

Vierailija
201/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetön ajatus koko perustulo. Se johtaisi koko yhteiskunnan näivettymiseen; ensinnäkin pimeän työn määrä lisääntyisi valtavasti, koska vähänkään suuremmista tuloista veroprosentti olisi todella korkea. Lisäksi monet, jotka nyt tekevät täyttä työaikaa, vähentäisivät työtuntiensa määrää, koska mallissa ei kerta kaikkiaan kannata tienata kuin enintään ehkä 3000e/kk.  Molemmista seurauksena on vain verotulojen lasku.

Byrokratian mahdollisesta vähenemisestä syntyvät kulut eivät todellakaan kanta kuin murusen perustulon kuluista, enkä kyllä usko mihinkään säästöihin byrokratian osalta. Vasemmistopuolueet eivät suostu minkäänlaiseen henkilöstökulujen karsimiseen, onhan se jo kuntaliitosten yhteydessä nähty, että on lähes mahdotonta irtisanoa julkisen puolen henkilöstöä.

Joo, olis aika selvää, ettei hyvätuloiset nielis tuollaista muutosta tuosta noin vaan. Suomessa on jo nyt verrattain ankara progressiivinen verotus, joten moni varmasti häipyis maasta tai downshiftais rajusti tai keksisi uusia järjestelyjä... Mikä on ihan ymmärrettävää! Miksi kouluttautua vastuulliselle alalla, kun kaikki menee leppoisaa elämäntapataitelijaelämää viettävälle? Miksei itsekin ottais rennommin? Ihan sairaaksi tämä menee, mutta uppoaa kateelliseen kansaan taatusti!

Ihan samaa höpinää olette jauhaneet jo 90-luvulta. Millon alatte muuttaa pois?

Vierailija
202/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ajatusta, ettei mukamas tukien määrä kasvaisi? Nyt esim kotona oleva opiskelija saa pelkästään opintotuen mikä on siinä 200e paikkeilla, eikö? Tuon vihdreiden mukaan heidän tulonsa nousisivat 560e eli 360e isommiksi? Miten tämä ei tarkoittaisi muka, ettei menot kasvaisi tuissa? 

Ja entä sitten?

Perustulo toisi lisämenoja. Kuka sellaisen rahoittaa? Ei mitään järkeä!

Minä olen köyhä ja olen sitä mieltä, että tuo on ihan hullu ajatus. Jo nyt puhutaan, ettei suomi kykene kohta tarjoamaan ilmaista koulutusta ja pitäisi maksaa opiskelijoille vielä enemmän rahaa? 

Ilmeisesti kuvitellaan, että parempituloiset jaksavat elättää, vaikka heidän selkänahastaan revittäisiin kaikki....

Tuskinpa jäisivät kilttinä makselemaan. Voi odottaa ikävä yllätys, kun maksumiehet ja -naiset päättävät nostaa kytkintä. Tai vähentävät radikaalisti työntekoaan.

Miksi et vain jo sitten lähtisi jos järkevyys ei kiinnosta? Ei mitkään kustannukset ole muuttumassa kuin havemmiksi. Raha delegoidaan kustannustehokkaammin apua tarvitseville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti kävisi töissä, jos saisi tuon verran rahaa joka kuukausi? Mulla nettopalkka vähän yli kolme tonnia, ja siitäkin n. 2500 jää joka kuukausi säästöön. En kävisi töissä, jos saisin tuollaiset rahat tekemättä mitään.

Vierailija
204/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ajatusta, ettei mukamas tukien määrä kasvaisi? Nyt esim kotona oleva opiskelija saa pelkästään opintotuen mikä on siinä 200e paikkeilla, eikö? Tuon vihdreiden mukaan heidän tulonsa nousisivat 560e eli 360e isommiksi? Miten tämä ei tarkoittaisi muka, ettei menot kasvaisi tuissa? 

Ja entä sitten?

Minä olen köyhä ja olen sitä mieltä, että tuo on ihan hullu ajatus. Jo nyt puhutaan, ettei suomi kykene kohta tarjoamaan ilmaista koulutusta ja pitäisi maksaa opiskelijoille vielä enemmän rahaa? 

Ilmeisesti kuvitellaan, että parempituloiset jaksavat elättää, vaikka heidän selkänahastaan revittäisiin kaikki....

Tuskinpa jäisivät kilttinä makselemaan. Voi odottaa ikävä yllätys, kun maksumiehet ja -naiset päättävät nostaa kytkintä. Tai vähentävät radikaalisti työntekoaan.

Vierailija
205/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet ohajataan järkevämmin ja se on paha?

Vierailija
206/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti kävisi töissä, jos saisi tuon verran rahaa joka kuukausi? Mulla nettopalkka vähän yli kolme tonnia, ja siitäkin n. 2500 jää joka kuukausi säästöön. En kävisi töissä, jos saisin tuollaiset rahat tekemättä mitään.

Hyvä, että sulle kelpaa. Mikäs siinä.

Vierailija
207/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon kaiken lisäksi ollaan avaamassa rajoja koko maailmalle?? Tänne vaan saamaan ilmaista rahaa! Kyllä "varakkaat" maksaa!

Oikeesti nyt. Mitä hemmettiä?

Vierailija
208/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ymmärrän niin että perustulo olisi kustannustehokas suoraan jo kahdella tapaa:

1) se on veroton, joten ei mene verottajalta aikaa ollenkaan perustuloon kuten nyt menee sosiaalitukien osalta

2) perustulo olisi kiinteä summa, joka menisi automaattisesti suoraan tilille, sitä ei tarvitsi hakea joka kuukausi eikä sen myöntämiseen tarvittaisi tarkistuksia summiin eikä muuta byrokratiaa. Eli automaatio hoitaisi joka kuukausi homman ja se olis siinä.

Jos ajatellaan esimerkkinä että perustulo korvaisi työmarkkinatuen, niin säästöä syntyisi jo ym. syistä. Mutta pidemmän päälle työttömälle perustulo olisi stressiä helpottava ja aikaa säästävä, hän voisi luottaa saavansa summan (varsinkin jos se olisi vasemmistoliiton 800 e) ilman aktiivimallikidutusta. Kelan ja TE-toimiston aktiivimallibyrokratia säästäisi paljon työtunteja siellä, ja työtön voisi jopa saada oikeasti jotain työllistymistään tukevaa palvelua sen sijaan. Tässä rahallisten säästöjen lisäksi säästettäisiin energiaa, eli negatiivista energiaa vähennettäisin ja kohdennettaisiin voimavaroja positiiviseen. Työtön voisi ottaa vastaan keikkatöitä ja harjoitteluja tai käydä kursseilla ilman pelkoa että tulot taas romahtaa tai tulee karenssi eli voisi oikeasti keskittyä työnhakuun ja uransa kehittämiseen.

Vierailija
209/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entä sitten?

Tiedätkö mistä raha tulee?

Puusta?

Jotkut kai sanoisi vastaukseksi, että kiristetään veroja ja varsinkin rikkaiden. Kuka enää Suomeen jää asumaan, kun siitä tulee työtä vieroksuvien paratiisi. Tänne tulisi ihmisiä opiskelemaan ilmaiseksi ja heti kun on ammatti saatu, niin suuntaavat muualle maailmaan. 

Eli et tiedä. Ota selvää!

Vierailija
210/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän tavalla seurattaisiin muuten harmauta taloutta? Kaikki heittäytyy työttömiksi ja sen jälkeen alkavat käymään pimeässä töissä. Palkan voi maksaa tilille, koska eihän ne enää tarkista. 

Vierailija
211/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entä sitten?

Minä jo nyt siirtelen pikkuhiljaa omaisuuttani ulkomaille ja optimoin nimenomaan Suomeen maksettavia veroja. Viimeksi tänään siirtyi pääomia Suomesta pois.

Vierailija
212/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetön ajatus koko perustulo. Se johtaisi koko yhteiskunnan näivettymiseen; ensinnäkin pimeän työn määrä lisääntyisi valtavasti, koska vähänkään suuremmista tuloista veroprosentti olisi todella korkea. Lisäksi monet, jotka nyt tekevät täyttä työaikaa, vähentäisivät työtuntiensa määrää, koska mallissa ei kerta kaikkiaan kannata tienata kuin enintään ehkä 3000e/kk.  Molemmista seurauksena on vain verotulojen lasku.

Byrokratian mahdollisesta vähenemisestä syntyvät kulut eivät todellakaan kanta kuin murusen perustulon kuluista, enkä kyllä usko mihinkään säästöihin byrokratian osalta. Vasemmistopuolueet eivät suostu minkäänlaiseen henkilöstökulujen karsimiseen, onhan se jo kuntaliitosten yhteydessä nähty, että on lähes mahdotonta irtisanoa julkisen puolen henkilöstöä.

Joo, olis aika selvää, ettei hyvätuloiset nielis tuollaista muutosta tuosta noin vaan. Suomessa on jo nyt verrattain ankara progressiivinen verotus, joten moni varmasti häipyis maasta tai downshiftais rajusti tai keksisi uusia järjestelyjä... Mikä on ihan ymmärrettävää! Miksi kouluttautua vastuulliselle alalla, kun kaikki menee leppoisaa elämäntapataitelijaelämää viettävälle? Miksei itsekin ottais rennommin? Ihan sairaaksi tämä menee, mutta uppoaa kateelliseen kansaan taatusti!

Aivovuoto on jo todellisuutta.

Vierailija
213/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuon kaiken lisäksi ollaan avaamassa rajoja koko maailmalle?? Tänne vaan saamaan ilmaista rahaa! Kyllä "varakkaat" maksaa!

Rajat eivät aukea kaikille maahanmuuttoo n on ihan olemassa olevatr kriteerit joita käsitellään myös, mutta ne ovat isoin osin eusta määriteltyjä eikä persut sille mitään voi eikä vasemmisto ole ketään kutsumassa erikseen, se ei ole edes pointtina tässäkään haluat vain vängätä kun et ymmärrä kummankaan asian realiteetteja joita me muut käsittelemme. 

Vierailija
214/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ymmärrän niin että perustulo olisi kustannustehokas suoraan jo kahdella tapaa:

1) se on veroton, joten ei mene verottajalta aikaa ollenkaan perustuloon kuten nyt menee sosiaalitukien osalta

2) perustulo olisi kiinteä summa, joka menisi automaattisesti suoraan tilille, sitä ei tarvitsi hakea joka kuukausi eikä sen myöntämiseen tarvittaisi tarkistuksia summiin eikä muuta byrokratiaa. Eli automaatio hoitaisi joka kuukausi homman ja se olis siinä.

Jos ajatellaan esimerkkinä että perustulo korvaisi työmarkkinatuen, niin säästöä syntyisi jo ym. syistä. Mutta pidemmän päälle työttömälle perustulo olisi stressiä helpottava ja aikaa säästävä, hän voisi luottaa saavansa summan (varsinkin jos se olisi vasemmistoliiton 800 e) ilman aktiivimallikidutusta. Kelan ja TE-toimiston aktiivimallibyrokratia säästäisi paljon työtunteja siellä, ja työtön voisi jopa saada oikeasti jotain työllistymistään tukevaa palvelua sen sijaan. Tässä rahallisten säästöjen lisäksi säästettäisiin energiaa, eli negatiivista energiaa vähennettäisin ja kohdennettaisiin voimavaroja positiiviseen. Työtön voisi ottaa vastaan keikkatöitä ja harjoitteluja tai käydä kursseilla ilman pelkoa että tulot taas romahtaa tai tulee karenssi eli voisi oikeasti keskittyä työnhakuun ja uransa kehittämiseen.

Jos ottaa pätkätöitä niin tottakai pitää hakea joka kuukausi sitä uudelleen, koska tulot olisivat eri.

Olet selkeästi yksi tälläinen työtä vihaava henkilö, joka haaveilee isommista tuista. Siksi puhut siitä, ettei tarvitsisi hakea joka kuukausi tukia.

Vierailija
215/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entä sitten?

90-luvulla olin pieni lapsi, joten en ole hokenut tuota.

Etkö seuraa aikaasi, kyllähän ihmisiä on lähtenytkin. Ja mahdollista on tosiaan tehdä vähemmän, jos työnteko ei kannata. Onkohan tätä huomioitu laskelmissa? Kyllä on hyvin lyhytnäköistä touhua. Ei paljon motivoida ihmisiä ahkeruuteen.

Vierailija
216/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li voisi tarkentaa vasemmistoliiton lupausta. Saako sen 800 euroa käteen kuukaudessa, jos vasemmistoliitto voittaa vaalit, vai pitääkö tästä maksaa verot?

Vierailija
217/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat maksaa! Mikä vitsi! Hahahahahahahahahah!

Vierailija
218/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entä sitten?

Minä jo nyt siirtelen pikkuhiljaa omaisuuttani ulkomaille ja optimoin nimenomaan Suomeen maksettavia veroja. Viimeksi tänään siirtyi pääomia Suomesta pois.

Eli loisena vaan elelet? Rahat menee kenties veroparatiiseihin.  

Vierailija
219/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon kanssa se tekis 1600 euroa. Espanjassa elää kuukaudessa tuolla leveästi. Äänestän vasemmistoliittoa. Suosittelen muillekin😉

Vierailija
220/268 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Li voisi tarkentaa vasemmistoliiton lupausta. Saako sen 800 euroa käteen kuukaudessa, jos vasemmistoliitto voittaa vaalit, vai pitääkö tästä maksaa verot?

Ei avustuksesta tarvitse veroa maksaa, sehän olisi ihan hölmöä. Lapaan, lapaan.