Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syntyvyyden uusi pohjanoteeraus

Vierailija
29.01.2019 |

Lapsia syntyi 47 307 mikä on 3000 vähemmän kuin edellisvuonna.

kuolleita oli 54 295 mikä oli 573 enemmän kuin edellisvuonna.

kuolleita 6988 enemmän kuin syntyneitä.

Kokonaishedelmällisyysluku 1,4.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään, että lapsiperhe-elämä vie liikaa mun omaa elämää ja omaa aikaa. Pelkään, että vuodet vaan vierii oravanpyörässä ja yhtäkkiä huomaan, että 20 vuotta on vaan mennyt siinä oravan pyörässä. En myöskään uskalla ottaa niin valtavaa elämän mittaista vastuuta ja lapset on kuitenkin niin haastavia. Ja jos lapsia haluaa, täytyy aina olla valmis myös erityislapseen ja minä en olisi siihen valmis, joten en tietenkään voi moista riskiä ottaa. Mä tiedän monta nuorta tervettä naista, jotka sai erityislapsen. Että kyllä semmosta tapahtuu

Vierailija
42/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan hypoteettisesti että lisääntyisin nyt, ainoa ongelma ei olisi se, että menettäisin työn kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei vaan yhtään kiinnosta... Siis ei oikeasti YHTÄÄN kiinnosta! Olen 23v nainen tällä hetkellä eikä voisi vähempää kiinnostaa mikään lapsiperhe-elämä.. kaikki mammajutut, raskausongelmat, synnytysongelmat, lasten leikittämiset ja hiekkalaatikolla hengailu muiden mammojen kanssa. Ei ihan oikeasti voisi vähempää kiinnostaa. Katsotaan mikä mieli on 10 vuoden päästä, mutta ainakin nyt tuntuu _todella_ kaukaiselta, jopa mahdottomalta ajatukselta.

Vierailija
44/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte naistenne opiskella, käydä töissä ja lukea vauvapalstalta kaikenlaista hapatusta? Heidän pitää lisääntyä ja täyttää maailma, niin kuin Antti Rinne on opettanut. Jos puksautat naisesi paksuksi nyt, voit jo syksyllä olla isä ja nauttia isyyslomasta.

Jos mies haluaa isäksi niin senkus pyrkii etsimään naisen joka haluaa lapsia. Itse juuri erosin eksästäni kun hän halusi lapsia nyt ja minä haluan 10-15 vuoden päästä jos silloinkaan.

Vierailija
45/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte naistenne opiskella, käydä töissä ja lukea vauvapalstalta kaikenlaista hapatusta? Heidän pitää lisääntyä ja täyttää maailma, niin kuin Antti Rinne on opettanut. Jos puksautat naisesi paksuksi nyt, voit jo syksyllä olla isä ja nauttia isyyslomasta.

Haista v****.

Asiatonta miesvihaa. Oi kunpa naiset valjastaisivat kaiken tuon vihaenergian lapsirakkaudeksi!

Vierailija
46/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista v****.

Asiatonta miesvihaa. Oi kunpa naiset valjastaisivat kaiken tuon vihaenergian lapsirakkaudeksi!

Onneks mulla on mies joka ei itsekään halua lapsia :)

Jos jostain syystä mielensä muuttaisi, ei olisi muita vaihtoehtoja kuin erota.

Vierailija
47/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suoraa seurausta siitä että tavallisen palkansaajan asema heikkenee koko ajan. Ei ole mitään syytä tehdä lapsia vain valtiota varten. Valtio menköön helvettiin. En ole sille mitään velkaa eikä minulla ole sitä kohtaan velvollisuuksia. Orjilla on velvollisuuksia ei vapailla.

Valtiota varten? Tavallisen palkansaajan asema heikkenee kokokoajan suhteessa suurkapitalisteihin, näihin Wahlrooseihin ja kavereihin ja heidän hännystelijöihinsä. Ihan niinkuin Venäjällä Suomesta on tulossa oligarkia, jossa nämä "vaikuttavat kansaliset" eli raha määrää mitä valtio laulaa. Ja siinä pelissä tavalliset kansalaiset jäävät hyvin heikkoon asemaan.

Vierailija
48/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitekohta käppyröiden mukaan on vuonna 2011. Silloin syntyvyys kääntyi jyrkkään laskuun. MItä silloin tapahtui: kokoomuksesta tuli pääministeripuolue. Kepitys alkoi - eikä kyse ole rahasta vaan retoriikasta, jossa lapsenteosta tehtiin työn ja tuottavuuden häiriötekijä sekä samaan aikaan aloitettiin voimakas puhe kaikkien hyvinvointipalveluiden alasajosta.

Vierailija
49/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni tuntuu että kaikki ihmiset pelkää. epävarmuus on hiipinyt ja kaikkia ihmisiä kyräillään. Kaupassakin ihmiset suorastaan vaikuttavat vihamielisiltä. Hienoa toimintaa hallitukselta ja usealta muulta hallitukselta sitten 90 luvun laman. Tulevaisuus on riistetty ja tästä monet nuoret ikäiseni puhuvat kuinka asiat menee vaan huonommaksi. laillistaisivat sentään eutanasian niin voi sitten vanhana saada lopetuspiikin, ettei joudu helvetin esikartanoon "hoitoon". 

Ei eutanasiaa laillisteta sentään 😂😂😂 mitä suitäkin tulisi, jos ihmisten vanhuudella ei voi rahastaa? Kyllä se on niin että sunkin pitää elämäsi viimeiset vuodet maata yksityisessä hoitokodissa kalliissa hoidossa. Hoito tietenkin on mitä on, kuten viime päivinä olemme saaneet lukea.

Vierailija
50/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin me tarvitaan lisää tulevia työttömiä ihmisiä?

Niitä on hyvä reservi jo nyt omasta takaa. Rajalta puskee jatkuvasti lisää ja ilmastonmuutoksen myötä miljoonittain.

Tulevaisuudessa meillä on ongelmana massatyöttömyys eikä työvoimapula.

"Oxfordin yliopiston raportin mukaan lähes puolet työpaikoista voidaan Yhdysvalloissa korvata roboteilla ja keinoälyllä 20 vuoden aikana. Sama kehitys on nähtävissä Suomessa ja muissa teollistuneissa maissa" https://yle.fi/uutiset/3-6872845

Vierailija
51/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti täällä saa ainoastaan kannattaa lisäväestön tuontia. Perusteltukaan muu mielipide ei käy. Sen sijaan että asiasta keskusteltaisiin, väärä mielipide poistetaan.

Vaalit tulossa.

Vierailija
52/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaa... onko taas se aika vuodesta? näyttää olevan

Vierailija
53/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistin koko homman ja annoin jollekin toiselle tämän ilon lahjoittamalla sukusoluja. Nyt kun mietin niin ainoastaan kolme mun tuttavapiirissä on lisääntynyt, me muut elellään lapsettomina :)

Jee ;)

Vierailija
54/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jess!!

Vierailija
55/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt ihme jos kaikki rahat menee jonkun hannilan taskuun. Millä rahalla me muut perheitä perustamme?

Vierailija
56/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisjohtaja tässä. Olen hyvätuloinen ja kyllä uskoisin että tulon menetys ja eläkkeen menetys on isoin asia. Olen perheen pääelättäjä myös.

Valtavirrasta poiketen olen tehnyt 3 lasts (ei sinällään psljon mutta naisjohtajalle paljon, moni naisjohtaja on lapseton) ja tulonmenetys on kova.

Esim vuosi hoitovapaata maksoi mulle yli 125 000. Näistä 100 000 ansionmenetys ja eläkemenetys ja 25 000 se mikä säästöstä piti kaivaa jotta pystyi hoitovapaalla olemaan.

Olisin satojatuhansia varakkaampi ilman lapsia, itse vaan satun olemaan lapsirskas eli tuo honta ei ole liikaa. Monelle se kuitenkin on.

Vierailija
57/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suoraa seurausta siitä että tavallisen palkansaajan asema heikkenee koko ajan. Ei ole mitään syytä tehdä lapsia vain valtiota varten. Valtio menköön helvettiin. En ole sille mitään velkaa eikä minulla ole sitä kohtaan velvollisuuksia. Orjilla on velvollisuuksia ei vapailla.

Onpas angstisen anarkista maassa, joka on lähes kaikissa mittauksissa yksi maailman onnistuneimmista valtioista. Olisi kiva kuulla missä se sinun ihanne valtiosi on, vai onko se globaali rajaton maailma?

Miksi täällä tehdään maailman eniten itsemurhia ja käytetään mielialalääkkeitä niin paljon? Miksi maailman onnellisin kansa ei lisäänny. Joku mättää nyt. Kadulla näkee paljon pelokkaita kasvoja, ei tunnu, että kaikki on hyvin maailman parhaimmassa maassa.

Puhut puuta heinää.

Suomessa ei tehdä maailman eniten itsemurhia, keskitason yläpuolella kylläkin.

Suomessa ei käytetä mielialalääkkeitä paljon, päinvastoin. Kansainvälisesti verraten suomalaisten mielialalääkkeiden käyttö on vähäistä.

Vierailija
58/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy keksimään mitään tekosyitä sille, etten meinaa lasta yrittääkään. Suomessa kyllä on varaa kiitos hyvien tukien, siinä vain pitää olla valmis uhraamaan omia tarpeitaan.

Minua sellainen ei kiinnosta. En pidä lapsista enkä halua sellaista pilaamaan hyvää parisuhdetta, saati sitten koko elämääni. Onneksi löytyi puoliso, joka on samaa mieltä. En olisi jaksanut selittää enää yhdellekään miehelle, että minähän en synnyttämään ala, saati sitten uhraa kroppaani ja elämääni koko raskausajaksi.

Vierailija
59/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä on tullut itsekkäitä. Ei osata katsoa tulevaisuuteen yhtään.

Vierailija
60/93 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä on tullut itsekkäitä. Ei osata katsoa tulevaisuuteen yhtään.

Päinvastoin, ihmiset ymmärtävän, että maapallo ei tarvitse yhtään lisää länsimaalaisesti kuluttavia lapsia. Maapallo on jo "täynnä". Ei se ole itsekkyyttä, tulevaisuudessa täällä on paremmat olot niille pienemmille sukupolville.