Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokeri joulun jälkeen?

Vierailija
29.01.2019 |

Voiko verensokerin paastoarvo (ehkä n 8h) kohoaminen johtua ihan vaan jouluherkuttelusta ja ns herkuttelun jäämisestä päälle joulun jälkeen? Tai voisiko sairastelu aiheuttaa verensokerin kohoamisen?

Paasto arvo ollut aina 5.3 tai 6.4, joskus jopa alempikin ja nyt yhtäkkiä 6.4 kun jouduin päivystykseen vatsakipujen vuoksi? Vatsa toimii edelleen hiemam normaalista poikkeavasti.

Mainittakoon, että olen ollut 1,5kk flunssassa eli en ole liikkunut viime viikkoina yhtään.. normaalisti teen tunnin lenkin päivittäin.

Jostain syystä akneiho kukkinut normaalia enemmän.. (olen kärsinyt aknesta vain aikuisiällä).

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, siis paastoarvo ollut aina 5.3 tai 5.4 korkeintaan.. nyt siis yhtäkkiä yli 6..

Olen normaalipainoinen, alle 30v. Yleensä harrastan kevyttä liikuntaa 1h/pvä. Nyt en siis ole lenkkeillyt (hikoilen/liikun reippaasti) lähes 2kk..

2/5 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI:n mukainen normaalipaino ei ole ihanteellinen läheskään kaikille. Mullakin nousi verensokeri yli kutoseen, kun lihoin. Olin silti normaalipainossa. Kun laihduin, se tippui takaisin normaaliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shepherd kirjoitti:

BMI:n mukainen normaalipaino ei ole ihanteellinen läheskään kaikille. Mullakin nousi verensokeri yli kutoseen, kun lihoin. Olin silti normaalipainossa. Kun laihduin, se tippui takaisin normaaliin.

Luulen ettei johdu painosta.. laihdutun muutama vuosi sitten 20kg eikä mulla ole aikaisemmin ollut paastoarvo tuollainen.. mulla ei keräänny rasva vyötärölle vaan muualle, esim käsivarsiin ja lanteille. Edes tuolloin ylipainoisena (ylipainoa tuosta tiputetusta oli n. 10kg) ei tainnut sallittu vyötärönympärys ylittyä..

Olen tosin kyllä huomannut että hiilarit kertyy helpommin noille diabeteksen riskialueille kuin muut ruoka-aineet.. mutta siis vyötärö on kapea.

Muutoin suvussa on kyllä valitettavasti diabetesta, ihan lähisuvussakin.

Ehkä suurin virhe mitä teen ruokailun suhteen on epäsäännöllinen syöminen ja napostelu, varsinkin tylsistyneenä. Joskus liikaa sokeria, vaikka esim yritän valita terveellisemmän vaihtoehdon yleensä jos vaikka ostan pikaruokaa (esim salaatti lähes poikkeuksetta hampurilaisen sijaan).. mitä ostan kyllä aika harvoin. Syön vain kauraleipää ja täysjyvää. Maitoa juon ihan liikaa.

Pissa haissut useana päivänä makeakle ennen ja jälkeen tuon päivystyksen. Eilen en huonannut makeaa hajua. Sitä mulla on ollut satunnaisesti ennenkin vuosikaudet.. olen asiasta maininnut mutta koskaan ei ole paastoarvoa tarkemmin tutkittu.. kuivumistakin on silloin tällöin havaittu. Osaako kukaan sanoa voiko tuota tutkia jotenkin tarkemmin?

Mulla ei ole janon tunnetta, päinvastoin.. mulla on app jolla lasken juomat.. ja pyrin juomaan yli sen painon mukaan lasketun suosituksen, silti on näkynyt kuivumista. Vessassakaan en käy mielestäni liian useasti.. voiko itse kuivuminen saada verensokeriarvon hetkeksi nousemaan tai tehdä tuon makean hajun?

Vierailija
4/5 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile saada ensinnäkin ruokavaliosi kuntoon. Säännöllinen ruokarytmi ja perusterveellistä ruokaa. Ei ole mitään järkeä syödä terveellinen ja kevyt salaattiateria ja sen jälkeen välipalaksi kilo herkkuja.

Jos et juo tarpeeksi, niin luonnollisesti vessahätääkään ei tule usein ja pissa on tummaa ja voimakkaan hajuista.

Vierailija
5/5 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

= ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi