Oma identiteetti
Moi! Oon nyt pitkän ahdistuksen jälkeen alkanu palautumaan ja kauan mietin mistä ahdistus johtuu, mutta nyt olen tajunnut että koko tämän ajan olen etsinyt itseäni. Muun muassa seksuaaliidentiteettini on hukassa. Ja ajatus ahdistaa minua että miksi olen alkanut tätä edes miettimään kun olen aina tykännyt vain pojista. Tuntuu sairaalta ajatukselta tykätä tytöistä sillä haluaisin kyllä poikaystävän kun katson vaikka äitiäni ja isääni yhdessä. Samalla minua ahdistaa tämän ajattelun vatvominen kokoajan. Mietin myös omaa sukupuoltani vaikka olen tyttö ja tiedän sen mutta se ahdistaa silti. Oon käyny tosi pohjalla. Elämä tuntu yhessä kohtaa pelkältä suorittamiselta ja asun vielä yksin ni ei ainakaa yksinäisyys oo tätä kierrettä helpottanut. Kertokaa miten saan tän paskakierteen loppumaan. Haluun vaan tuntee itteni siks samaks ihmiseks joka olin ennen tätä vaihetta.
Kommentit (15)
Mutta olen vähän ristiriidoissa itseni kanssa. Kun olen tyttö ja haluankin olla tyttö mutta miksi ajatukset poikana olemisesta käy välillä mielessä. Ja pojat kyllä kiinnostaa mutta silti katson tyttöjäkin mutta en ehkä sillä tavalla niin sitten oon iha epätasapainossa koska miks mieli sit miettii kaikkee homoutta yms. Mutta esim ku kävin saunassa isovanhempien kanssa ni ei mummi mitenkää kiihota mua koska se on samaa sukupuolta mutta sit tavallaa ku ukilla on se pippeli ni herättää kiinnostusta. Voisko tästä jo päätellä jotai
Ja oon alkanu kyseenalaistamaa sitä et mikskä jokanen syntyy ja sitä että ihmiset on yksilöitä ni ihanku oisin tässä välissä saanu jonku iskun päähä ku tottakai jokane on yksilöitä enkä voi tietää mitä muut tuntee yms.
Pilkataanko tässä sateenkaariporukkaa? 🙄Eihän isovanhempien pitäisi kiihottaa.
En pilkkaa. Kun mun on vaan vaikee hyväksyä itteeni ku eka en oo kunnolla hyväksyny muitakaan jos ymmärrät mitä meinaan ja joo ei ei pitäis mutku tää on vaa tätä itsetutkiskeluu
Eikö kannattaisi mennä keskustelemaan tästä jollekin ammattilaiselle? Jos kyseenalaistat välillä sukupuolesi, saatat kärsiä sukupuolidysforiasta. Ja lisäksi kuulostat biseksuaalilta, eihän siitä ole elämässä haittaakaan, koska sinulla on sitten laajemmat mahdollisuudet pariutua. :D
Oon käyny juttelemassa kuraattotin kanssa ja ei mulla oo mitää ongelmaa mun kehon kanssa esim ku mulle on fine et mul on tissit ja naisten alapää mut se ei käy mun päässä järkee et tykkäisin ihmisestä jolla on myös tissit ja naisen alapää.
Se minne ajatuksesi kohdistat, siitä mielesi täyttyy. Jos siis jatkuva asian vatkaaminen ahdistaa, niin ratkaisu on niinkin yksinkertainen kuin ajatuksesta irti päästäminen.
Se taas tapahtuu näin: mieleen tulee ajatus omasta sukupuolesta, seksuaalisuudesta tai muusta, jota et halua vatvoa. Toteat, että ahaa, mieleeni tuli ajatus x. Kiitän mieltä erilaisista ajatuksista, mutta juuri tästä ajatuksesta päästän nyt irti enkä käytä siihen aikaa. Ajattelen sen sijaan jotakin muuta, vaikkapa tulevaa kesälomaa tai en ajattele mitään. Ja näin toimit, joka kerta, kun et halua, että mielesi täyttyy ajatuksista, joista tulee ahdistunut olo. Voit vielä todeta mielelle, että olen hyvä juuri tällaisena kuin olen. Asiat ratkeavat kyllä aikanaan ja aina parhaimmalla tavalla, kun seuraan sydämeni ääntä.
Nuorelle ihmiselle mieli voi tehdä kaikenlaisia ajatuskepposia, mutta niinhin ei tarvitse lähteä mukaan. Nauti elämästäsi ja jos vaan voit, niin ole kiitollinen kaikesta hyvästä, jota sulla on. Yksi hyvä keino on kiinnittää huomio asioihin, jotka ovat hyvin ja joista iloitset. Tällöin mielesi täyttyy hyvistä ajatuksista. Sitten kun olet valmis, voit suhtautua hyväksyvästi ja uteliaasti ajatuksiin omasta itsestä ja tutkiskella niitä kaikessa rauhassa.
Kiitos sinulle joka laittoi viimeisen kommentin
Ota ihan rauhassa. Nykyään saat luvan kanssa asua yksin ja pysytellä sinkkuna. Nuoremmalta polvelta ei niin odoteta 18-24 ikähaitarilla pariutumista ja perheellistymistä.
Aivot kehittyy vielä ainaki 25v asti, sitä ennen ei kannata murehtia liikoja tuollaisesta.
Mut sit mietin et mulla on ollu kyky olla empaattine aina. Ni jos tää onki mun oma tapa käsitellä tää homous yms mikä on viimeaikoinaki ollu paljon esillä ni just tällee et mietin sitä sit omal taval et miltä tuntuis olla sit vaikka joku tämmöne vähemmistön kohde.
Et sitte tätä kautta pystyn hyväksymää kaikki muut
Ole rohkeasti ja ylpeästi vain oma itsesi, nykyään se ei ole niin vaikeaa. Esim. Kiira Korpikin "tuli kaapista" vastikään ja löysi itsensä vasta pitkien pohdintojen jälkeen. Itse olen hetero, niin en voi kokemuksista kertoa, mutta tunnen laajalla skaalalla kaikenlaisia ihmisiä, lesboja, bi-miehiä ja bi-naisia, muunsukupuolisia ja yhden transnaisen.