Syntyvyyden uusi pohjanoteeraus
Lapsia syntyi 47 307 mikä on 3000 vähemmän kuin edellisvuonna.
kuolleita oli 54 295 mikä oli 573 enemmän kuin edellisvuonna.
kuolleita 6988 enemmän kuin syntyneitä.
Kokonaishedelmällisyysluku 1,4.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suoraa seurausta siitä että tavallisen palkansaajan asema heikkenee koko ajan. Ei ole mitään syytä tehdä lapsia vain valtiota varten. Valtio menköön helvettiin. En ole sille mitään velkaa eikä minulla ole sitä kohtaan velvollisuuksia. Orjilla on velvollisuuksia ei vapailla.
Onpas angstisen anarkista maassa, joka on lähes kaikissa mittauksissa yksi maailman onnistuneimmista valtioista. Olisi kiva kuulla missä se sinun ihanne valtiosi on, vai onko se globaali rajaton maailma?
Taitaa olla rikkinäisiä mittareita, kun syntyvyys painuu kaivoon ja maanpuolustustahto haihtuu pilviin.
Voi olla, mutta ne eivät ole rikki vain Suomen kohdalla ja samoin mittarein mitään kaikkialla. Yksi titteli on maailman vähiten epäonnistunut valtio jos se teille pessimisteille käy paremmin.
Mutta se ihanne valtio?
En pidä lapsista. En halua kokea raskautta saati sen aiheuttamia fyysisiä ja henkisiä ongelmia. Hyvää miestä ei ehkä koskaan löydy, eikä työpaikan saanti valmistumisen jälkeen ole itsestänselvyys. Jos en edes tiedä miten elätän ja huolehdin itsestäni tulevaisuudessa, minkä takia hankkisin lapsen? Mielestäni tässä on jo paljon järkeviä syitä pyrkiä lapsettomuuteen.
N23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut itsekkäitä. Ei osata katsoa tulevaisuuteen yhtään.
Päinvastoin, ihmiset ymmärtävän, että maapallo ei tarvitse yhtään lisää länsimaalaisesti kuluttavia lapsia. Maapallo on jo "täynnä". Ei se ole itsekkyyttä, tulevaisuudessa täällä on paremmat olot niille pienemmille sukupolville.
tulevaisuudessa kulutus tulee kasvamaan eksponentiaalisesti aivan joka puolella. Afrikan väestö kasvaa 3 miljardilla vuosisadan loppuun, Kiinalaiset ja Intialaiset alkavat kuluttamaan kuin länsimaalaiset ja eurooppa täyttyy maahan.muuttajilla, jotka myös kuluttaa yhtä paljon kuin kantikset. Eli voit unohtaa paremmat olot, jos kulutuksesta olet huolissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan enemmän eläkettä jos en tee lapsia.
Miksi alapeukkuja? Todellisuutta naiselle.
Koska se ei ole todellisuutta. Et saa eläkettä jos ei ole veronmaksajia kun olet eläkkeellä.
En usko ollenkaan tuohon hokemaan. Tulevaisuudessa veropohja on toisenlainen, koska robotit hoitavat aina vain enemmän asioita. Siis tullaan verottamaan eri asioita kuin nyt. Ja yritysverotus kokee muutoksia. Tulevaisuudessa on luultavasti vaikea ylläpitää korkeaa työllisyyttä. Iso osa ihmisistä elää kansalaispalkalla ym.
Sama fiilis tuossa iässä :) Nyt 36 v, kaksi lasta ja kolmas olisi toiveissa. Näin se mieli muuttuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan enemmän eläkettä jos en tee lapsia.
Miksi alapeukkuja? Todellisuutta naiselle.
Koska se ei ole todellisuutta. Et saa eläkettä jos ei ole veronmaksajia kun olet eläkkeellä.
En usko ollenkaan tuohon hokemaan. Tulevaisuudessa veropohja on toisenlainen, koska robotit hoitavat aina vain enemmän asioita. Siis tullaan verottamaan eri asioita kuin nyt. Ja yritysverotus kokee muutoksia. Tulevaisuudessa on luultavasti vaikea ylläpitää korkeaa työllisyyttä. Iso osa ihmisistä elää kansalaispalkalla ym.
Miten voidaan pitää globaali kilpailukykyä yllä, jos verotetaan robotteja (yrityksiä)?
Vierailija kirjoitti:
Sama fiilis tuossa iässä :) Nyt 36 v, kaksi lasta ja kolmas olisi toiveissa. Näin se mieli muuttuu!
Onneksi edes yksi norm.ihminen on vielä täällä
Tosin veloille tiedoksi että 99.9% ei ehdi tai ole kiinnostunut lukemaan teidän pauhaamista koska haluavat mieluummin nauttia lapsiperhearjestaan yhdessä.
Itse tajuan mitä maailmassa tapahtuu ja vaikka joutuisin vankilaan niin en anna aivopestä lapsiani. Esim että ei ole sukupuolia ja ei kannata lisääntyä jne.
Jos muka yhteen lapseen saa kulumaan 18 vuodessa omakotitalon verran rahaa, niin sitten olen miljonääri. Olen 47 v ja viisi lasta olen saanut. Lasten ohella maksanut oktalon ja ison huvilan. Ja ihan normiduunia tehnyt. Hyvin on pärjätty. Ei olla vilua ja nälkää nähty 30 vuoden aikana tässä perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos muka yhteen lapseen saa kulumaan 18 vuodessa omakotitalon verran rahaa, niin sitten olen miljonääri. Olen 47 v ja viisi lasta olen saanut. Lasten ohella maksanut oktalon ja ison huvilan. Ja ihan normiduunia tehnyt. Hyvin on pärjätty. Ei olla vilua ja nälkää nähty 30 vuoden aikana tässä perheessä.
Ei kun uskotaan vaan velaa. Vela tietää kyllä. Ja hän tietää myös että lapsiperhe elämä on syvältä ja sektiota ei saa ym.niin häntä pitää uskoa kun hän tietää kokemuksesta..
Mitään ongelmaa ei olisi, jos naiset synnyttäisivät lapsia niin kuin aikaisemmatkin sukupolvet ovat tehneet. Mutta feministit abortteineen ja veloineen ovat saaneet naisten pään pyörälle. Tiedämme, että se ei ole vaikeaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun uskotaan vaan velaa. Vela tietää kyllä. Ja hän tietää myös että lapsiperhe elämä on syvältä ja sektiota ei saa ym.niin häntä pitää uskoa kun hän tietää kokemuksesta..
Täällä on kahdella (vaiko yhdellä) jokin ihmeen päähän pinttymä veloista. Osa ei pysty lisääntymään edes hedemöityshoitojen avulla tai ole löytänyt sopivaa kumppania eikä täten halua saada lasta yksin. Koittakaa nyt ymmärtää ettei hedelmättömyys ole vain veloista kiinni :D
Syntyvyyden lasku heikentää talouskasvua ja julkisen talouden kestävyyttä. Tämä rajoittaa kansallisten ja kansainvälisten velvoitteiden hoitamista. Syntyvyyden laskun takana voivat olla muuttuneet asenteet. Toisaalta kyselyjen mukaan vain 4-5 % väestöstä ei halua lapsia. Syntyvyyden laskun syiden ymmärtäminen auttaa arvioimaan seuraavia kysymyksiä: • Onko syntyvyyden lasku pysyvämpi ilmiö? • Johtuuko se joistakin vakavista ongelmista? • Mitkä toimet voisivat mahdollisesti kääntää syntyvyyskehityksen?
https://vm.fi/documents/10623/11724809/Syntyvyyden+laskun+syys/0314d8fa…
Suurinosa haluaa lapsia, mutta heidän mahdollisuudet ja elämänusko kadoksissa?
Syntyvyys kääntyi laskuun, kun lapsiperheiden elämä tehtiin riittävän vaikeaksi.
Vielä 2000-luvun alussa lspsilisät olivat idommat, asuntolainan korot sai vähentää aika hyvin, tarhapaikan sai aina ja yleensä läheltä, eläke kertyi äitiyslomalta liki täysimääräise ka eläketason määritti uran loppuvaihe, joten moni ajatteli, että ehtii sitä myöhemmin sitten tienata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni tuntuu että kaikki ihmiset pelkää. epävarmuus on hiipinyt ja kaikkia ihmisiä kyräillään. Kaupassakin ihmiset suorastaan vaikuttavat vihamielisiltä. Hienoa toimintaa hallitukselta ja usealta muulta hallitukselta sitten 90 luvun laman. Tulevaisuus on riistetty ja tästä monet nuoret ikäiseni puhuvat kuinka asiat menee vaan huonommaksi. laillistaisivat sentään eutanasian niin voi sitten vanhana saada lopetuspiikin, ettei joudu helvetin esikartanoon "hoitoon".
Ei eutanasiaa laillisteta sentään 😂😂😂 mitä suitäkin tulisi, jos ihmisten vanhuudella ei voi rahastaa? Kyllä se on niin että sunkin pitää elämäsi viimeiset vuodet maata yksityisessä hoitokodissa kalliissa hoidossa. Hoito tietenkin on mitä on, kuten viime päivinä olemme saaneet lukea.
Kyllähän tietyissä maissa Euroopassa on eutanasia sallittu, joten jos sitä oikeasti haluaa niin pääseehän sitä. Lentolippu pitää tietysti itse kustantaa, mutta luulisi jos on kuitenkin kuolemassa että sen verran voi mahdollisista säästöistään laittaa. Pahimmassa tapauksessa pikavipillä saa tarpeeksi varmaankin.
Ja tietysti hiilijalanjälkesi pienenee niin paljon aikaisemman kuoleman takia, että on ihan OK sen kerran lentää ihan lentokoneella ilman omantunnontuskia!
Viime viikkoina olen joutunut toteamaan, että ihan ruohonjuuritasollakaan ei ole helppoa olla pienen lapsen vanhempi: kamala sää ja ei aurattu. En päässyt mitenkään päin bussipysäkille, vaan oli pakko kantaa rattaita. Kukaan ei auttanut niiden kanssa myöskään bussista poistuessa, vaan eräs herrasmies tokaisi että pitäisi pysyä poissa ihmisten ilmoilta.
Seuraavana päivänä mentiin pulkalla. Se oli pakko ottaa bussiin, ja tällä kertaa sitä paheksui vanhempi nainen.
Sitten tulikin lapselle flunssa, ja oli mentävä lääkäriin hänen kanssaan. Päivystyksessä minulle ärisi mieshenkilö, jonka mielestä lapset pitäisi viedä muualle viemästä muiden aikoja (!).
Terveisiä ruohonjuuritasolta. Kun ollaan ilman tukiverkkoja hoidettu kolmea lasta, yritetty päästä paikasta toiseen muita häiritsemästä, istuttu milloin missäkin koululaisten hammas- ja terveystarkastuksissa keskellä päivää ja kuunneltu työnantajan kettuilua siitä, niin alkaa tuntua että on kohtuutonta jo.
Kiristäkää hallitus vielä vähän vaikka asumisen ja liikkumisen veroja ja leikatkaa koulutuksesta, niin kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni tuntuu että kaikki ihmiset pelkää. epävarmuus on hiipinyt ja kaikkia ihmisiä kyräillään. Kaupassakin ihmiset suorastaan vaikuttavat vihamielisiltä. Hienoa toimintaa hallitukselta ja usealta muulta hallitukselta sitten 90 luvun laman. Tulevaisuus on riistetty ja tästä monet nuoret ikäiseni puhuvat kuinka asiat menee vaan huonommaksi. laillistaisivat sentään eutanasian niin voi sitten vanhana saada lopetuspiikin, ettei joudu helvetin esikartanoon "hoitoon".
Ei eutanasiaa laillisteta sentään 😂😂😂 mitä suitäkin tulisi, jos ihmisten vanhuudella ei voi rahastaa? Kyllä se on niin että sunkin pitää elämäsi viimeiset vuodet maata yksityisessä hoitokodissa kalliissa hoidossa. Hoito tietenkin on mitä on, kuten viime päivinä olemme saaneet lukea.
Eutanasian laillistamista toivon itsekin. Onneksi voi lähteä sitten oman käden kautta kuitenkin, jos eutanasiaa ei tule ennen kuin olen saanut tarpeekseni.
-25v
Vierailija kirjoitti:
Viime viikkoina olen joutunut toteamaan, että ihan ruohonjuuritasollakaan ei ole helppoa olla pienen lapsen vanhempi: kamala sää ja ei aurattu. En päässyt mitenkään päin bussipysäkille, vaan oli pakko kantaa rattaita. Kukaan ei auttanut niiden kanssa myöskään bussista poistuessa, vaan eräs herrasmies tokaisi että pitäisi pysyä poissa ihmisten ilmoilta.
Seuraavana päivänä mentiin pulkalla. Se oli pakko ottaa bussiin, ja tällä kertaa sitä paheksui vanhempi nainen.
Sitten tulikin lapselle flunssa, ja oli mentävä lääkäriin hänen kanssaan. Päivystyksessä minulle ärisi mieshenkilö, jonka mielestä lapset pitäisi viedä muualle viemästä muiden aikoja (!).
Terveisiä ruohonjuuritasolta. Kun ollaan ilman tukiverkkoja hoidettu kolmea lasta, yritetty päästä paikasta toiseen muita häiritsemästä, istuttu milloin missäkin koululaisten hammas- ja terveystarkastuksissa keskellä päivää ja kuunneltu työnantajan kettuilua siitä, niin alkaa tuntua että on kohtuutonta jo.
Kiristäkää hallitus vielä vähän vaikka asumisen ja liikkumisen veroja ja leikatkaa koulutuksesta, niin kyllä se siitä.
Harmi että sinulla oli huono päivä, mutta miten kuvittelet että 30 vuotta sitten selvittiin näin talvella? Oliko jokin asia paremmin joka olisi tehnyt päivästäsi helpomman? Oliko aura-autot silloin parempia vai? Vanhat krpat ja ukot ei olleet äkäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että sinulla oli huono päivä, mutta miten kuvittelet että 30 vuotta sitten selvittiin näin talvella? Oliko jokin asia paremmin joka olisi tehnyt päivästäsi helpomman? Oliko aura-autot silloin parempia vai? Vanhat krpat ja ukot ei olleet äkäisiä?
Taito ymmärtää lukemaansa saattoi olla paremmalla tolalla. Ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taito ymmärtää lukemaansa saattoi olla paremmalla tolalla. Ehkä?
Oletpa nokkela.
Jos sanotaan 18 vuodessa menevän sama summa rahaa mitä ostaessasi taloa, niin arvaa kaksi kertaa kumman valitsen mielummin? Mieluiten löydän itseni hymyilemästä säästöjen ansiosta kuin irvistelemästä menetettyjen tulojen takia tuolloin 18 vuoden päästä.