Syntyvyyden uusi pohjanoteeraus
Lapsia syntyi 47 307 mikä on 3000 vähemmän kuin edellisvuonna.
kuolleita oli 54 295 mikä oli 573 enemmän kuin edellisvuonna.
kuolleita 6988 enemmän kuin syntyneitä.
Kokonaishedelmällisyysluku 1,4.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suoraa seurausta siitä että tavallisen palkansaajan asema heikkenee koko ajan. Ei ole mitään syytä tehdä lapsia vain valtiota varten. Valtio menköön helvettiin. En ole sille mitään velkaa eikä minulla ole sitä kohtaan velvollisuuksia. Orjilla on velvollisuuksia ei vapailla.
Onpas angstisen anarkista maassa, joka on lähes kaikissa mittauksissa yksi maailman onnistuneimmista valtioista. Olisi kiva kuulla missä se sinun ihanne valtiosi on, vai onko se globaali rajaton maailma?
Vaikka teillä olisi kaikki rahat ja työpaikat ja saisitte sektion niin ei se teille riittäisi. Silloin keksittyisitte vielä enemmän siihen napaanne ja matkusteluun ym. Mitään äidinrakkautta tms ei olisi nimeksikään tai haavetta omasta vauvasta. Ainakaan kenellä ei valmiiksi jo lasta.
Yksi vaihtoehto olisi myös tehdä lapset jo parikymppisenä jolloin työputkeen voisi kunnolla keskittyä myöhemmin. Sen ikäuset nyt saa helposti töitä vielä.
Ketä tämä yllättää? Nykyhallitus ei ole tehnyt mitään asian korjaamiseksi, ainoastaan kurjistanut keskiluokan ja lapsiperheiden asemaa entisestään. Runnottiin läpi se irtisanomislakikin, jota jo etukäteen uhottiin käyttää laittoman raskaussyrjinnän välineenä. Tätä menoa laskee entisestään kun seuraavat palkka-alet ja muut heikennykset runnotaan läpi. Kohta päivähoito-oikeutta rajataan entisestään ja neuvolatkin muuttuvat maksulliseksi. Ja samaan aikaan päättäjät levittelevät käsiään ja ihmettelevät miksei ihmiset tee lapsia. No ei kai, kun ei meille jätetä enää rahaa jolla niitä muksuja elättää.
Vierailija kirjoitti:
Velojen myrkynkylvö on ollut onnistunutta. Lienee palkitsevaa, kun tulos on ollut näin hyvää?
Sukuumme on tänä vuonna tullut jo 3 vauvaa ja lisää tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi tämän pitäisi kiinnostaa?
t
Tosiaankin, tuohan olis oikeastaan juhlan paikka, huoltosuhde paranee kohinalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikesta pitäisi olla jotain suurta hyötyä??
Itse tein lapsen koska halusin enkä ole rahallisesti hyötynyt enkä halua.Lapsellista ajattelua. Ja itsekästä. Vanhemmaksi tullaan ja kasvetaan mutta valmis pöytä pitäisi olla katettu.
No ei kai kukaan nyt luule niillä lapsilla rikastuvansa. Mutta jos halutaan ihmisten lisääntyvän, niin lastentekoon liittyvää tulonmenetystä kannattaisi kompensoida tehokkaammin. Itse kannattaisin lapsilukukohtaisia verovähennyksiä. Jos minä jo elätän kolmea työssäkäyntikyvytöntä kansalaista palkastani, niin tämä pitäisi myös huomioida ennenkuin aletaan laskemaan sitä prosenttia millä minun pitää osallistua vielä muidenkin työkyvyttömien tai -haluttomien elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velojen myrkynkylvö on ollut onnistunutta. Lienee palkitsevaa, kun tulos on ollut näin hyvää?
Sukuumme on tänä vuonna tullut jo 3 vauvaa ja lisää tulossa.
Liittyy miten ylläolevaan?
Aika hyvin kuitenkin. Tämä vuosi on vasta kestänyt vasta kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka teillä olisi kaikki rahat ja työpaikat ja saisitte sektion niin ei se teille riittäisi. Silloin keksittyisitte vielä enemmän siihen napaanne ja matkusteluun ym. Mitään äidinrakkautta tms ei olisi nimeksikään tai haavetta omasta vauvasta. Ainakaan kenellä ei valmiiksi jo lasta.
Yksi vaihtoehto olisi myös tehdä lapset jo parikymppisenä jolloin työputkeen voisi kunnolla keskittyä myöhemmin. Sen ikäuset nyt saa helposti töitä vielä.
Lapsen saaminen ei monelle parikymppiselle olisi millään tavalla helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä tämä yllättää? Nykyhallitus ei ole tehnyt mitään asian korjaamiseksi, ainoastaan kurjistanut keskiluokan ja lapsiperheiden asemaa entisestään. Runnottiin läpi se irtisanomislakikin, jota jo etukäteen uhottiin käyttää laittoman raskaussyrjinnän välineenä. Tätä menoa laskee entisestään kun seuraavat palkka-alet ja muut heikennykset runnotaan läpi. Kohta päivähoito-oikeutta rajataan entisestään ja neuvolatkin muuttuvat maksulliseksi. Ja samaan aikaan päättäjät levittelevät käsiään ja ihmettelevät miksei ihmiset tee lapsia. No ei kai, kun ei meille jätetä enää rahaa jolla niitä muksuja elättää.
Ne päätösten seuraukset ei vielä edes näy täydellä voimalla syntyvyydessä ja maanpuolustus tahdossa. Sitten kun alkaa vaikuttaa niin sitä suuntaa on erittäin vaikea muuttaa, jos ei tule so taa ei siis sotea. Sotella ne rahat siirretään veroparatiisiin, josta ne ei ikinä palaa takaisin.
Juuri oli uutisissa että Saksassa on maailman alhaisin syntyvyys nyt. Eli kyllä muuallakin osataan :) ja ottavat roimasti myös uutta verta maahansa.
https://www.vice.com/en_au/article/qbxj8q/science-says-having-a-kid-is-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suoraa seurausta siitä että tavallisen palkansaajan asema heikkenee koko ajan. Ei ole mitään syytä tehdä lapsia vain valtiota varten. Valtio menköön helvettiin. En ole sille mitään velkaa eikä minulla ole sitä kohtaan velvollisuuksia. Orjilla on velvollisuuksia ei vapailla.
Onpas angstisen anarkista maassa, joka on lähes kaikissa mittauksissa yksi maailman onnistuneimmista valtioista. Olisi kiva kuulla missä se sinun ihanne valtiosi on, vai onko se globaali rajaton maailma?
Taitaa olla rikkinäisiä mittareita, kun syntyvyys painuu kaivoon ja maanpuolustustahto haihtuu pilviin.
Isojen tuloerojen perheessä jää isyyslomat usein käyttämättä, ja monet tällaiset perheet ovat vastustaneet miehelle korvamerkittyjä vapaita lisääviä perhevapaauudistuksia, perusteluna ettei heillä kertakaikkiaan ole varaa miehen jäädä kotiin. Mutta harvoin kuulee puhuttavan niiden perheiden asemasta, joissa sillä paremmin tienaavalla on tissit. Nämä perheet tulevat kuitenkin naisten koulutuksen myötä vaan yleistymään. Meiltä ei kysytä onko varaa jäädä kotiin, vaan se on pakko jos haluaa taata lapselleen edes ensikuukausiksi parhaan mahdollisen ravinnon. Meidän on pakko tehdä kaikki ne valinnat, joita hyvätuloiset miehet eivät kuulemma mitenkään voi tehdä tai jää asuntolainat maksamatta. Ei ne meillekään helppoja tilanteita ole, ja siksi esimerkiksi oma puolisoni kieltäytyy kolmannesta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli uutisissa että Saksassa on maailman alhaisin syntyvyys nyt. Eli kyllä muuallakin osataan :) ja ottavat roimasti myös uutta verta maahansa.
https://www.vice.com/en_au/article/qbxj8q/science-says-having-a-kid-is-…
Saksasta ja Amerikasta tänne on mallia otettukin, kun ei itse osata. Tottakai ne viatkin tulee kopioimalla, mutta niillä muilla on massaa paljon enemmän niin ei se siellä niin paha juttu ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä tehdään maailman eniten itsemurhia ja käytetään mielialalääkkeitä niin paljon? Miksi maailman onnellisin kansa ei lisäänny. Joku mättää nyt. Kadulla näkee paljon pelokkaita kasvoja, ei tunnu, että kaikki on hyvin maailman parhaimmassa maassa.
No pitäiskö tän nyt sitten ahdistaa. Mulle on aivan sama syntyykö lapsia 300 enemmän vai 3000 vähemmän. Ei merkitse kokonaisuuden kannalta mitään.
Olen norm.palkkaisessa työssä samoin mies. Jos miehen olisi pakko pitää saman verran isyyslomaa kuin minun äitiys ei se kävisi. Nyt homma vielä kelpaa kun SAA VALITA kuka on kotona. Unohtakaa se rahan ahnehtiminen ja työhön palaaminen nopeasti ja sääståkää puskuria sitä varten. En tajua mitä järjeä on edes synnyttää lasta kun valittaa heti katkerana että minä JOUDUN olla kotona muutaman kuukauden lapsen synnyttyä ja on epistä kun mies saa kartuttaa jotain eläkettään ym sinä aikana. Aivan sairasta.
En suostuisi mistään hinnasta että mies hoitaa pikkulasta tai vauvaa kotona ja minä juoksen vain rahan perässä itsekkäästi tukka putkella. Siksi en synnytä lapsia vaan jotta saan anuttia pitkästä äitiysvapaasta ja hoitaa omaa rakastani. En myöskään ole hankkinut itseäni mihinkään löysään hirteen ennen vauvaa..
Itsestäni tuntuu että kaikki ihmiset pelkää. epävarmuus on hiipinyt ja kaikkia ihmisiä kyräillään. Kaupassakin ihmiset suorastaan vaikuttavat vihamielisiltä. Hienoa toimintaa hallitukselta ja usealta muulta hallitukselta sitten 90 luvun laman. Tulevaisuus on riistetty ja tästä monet nuoret ikäiseni puhuvat kuinka asiat menee vaan huonommaksi. laillistaisivat sentään eutanasian niin voi sitten vanhana saada lopetuspiikin, ettei joudu helvetin esikartanoon "hoitoon".
Miksi annatte naistenne opiskella, käydä töissä ja lukea vauvapalstalta kaikenlaista hapatusta? Heidän pitää lisääntyä ja täyttää maailma, niin kuin Antti Rinne on opettanut. Jos puksautat naisesi paksuksi nyt, voit jo syksyllä olla isä ja nauttia isyyslomasta.
Jep! Mikä eläke? Olen 38, enkä usko koskaan saavani eläkettä. Sen sijaan olen koittanut miettiä, että miten sijoitan säästöjäni, että saan sitten tarvittaessa niitä vapautettua käyttöön. Hyvä kysymys on, että missä pysyy arvo siihen asti ja että myöskin kuka katsoo mun perään, jos dementia iskee. Jokin hoitotestamentti pitänee tehdä hyvissä ajoin ja pohtia edunvalvojaa.
Mutta se on varma, että eläkettä ei tule. Ei enää meille. Kiitos aikaisemmat sukupolvet, meidän omat pullasorsat. (Ja turha huudella mistään, että TE olisitte juuri rakentaneet Suomen. Ei, ne olivat teidän vanhempanne. Te olitte pikkupilttejä silloin, kun vanhempanne raatoivat perheen elannon eteen. Te elitte nousukautta kun pääsitte omille siivillenne ja sitten sössitte talouden todella kuralle. Näitä teidän leikkien maksuja maksellaan vielä pitkään. Kiitos tästä kaikesta.)