Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäisessä synnytyksessä III-asteen repeämä, mikä synnytystapa seuraavan kohdalla?

Vierailija
28.01.2019 |

Haluaisin kuulla miten olette synnyttäneet seuraavan lapsen jos olette revenneet pahasti esikoisen synnytyksessä.
Onko parempi valita seuraavaksi synnytystavaksi sectio?
Jos taas alakautta hoidetaan ja tulee yhtä pahat repeämät kuin ekassa niin onko niitä vaikeampi korjata?
Luojan kiitos minun ei tarvitse vaipoissa tällä hetkellä kulkea vaikka synnytyslääkäri mainitsi mahdollisista ulosteenkarkailu-ongelmista.
En ole uskaltanut edes yrittää toista lasta, koska ensimmäinen synnytys meni niin persiilleen. Vaivoja todellakin jäi, sekä fyysisiä että henkisiä.. (synnytyksestä vuosia)
Kaipaan kokemuksia ja asiantuntijoiden kommentteja.. ja ehkä vertaistukeakin... kiitos!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolmannen/neljännen asteen repeämät ja istukka jouduttiin irrottamaan nukutuksessa. Toinen pelkosektiolla pelkopolin kautta. Varmaan lupaa auttoi se, että siellä oli sama lääkäri, joka parsi mut kasaan. Ilman karkailu jäi ongelmaksi. Muuten paranin tosi hyvin, aikaa kyllä vaati.

Vierailija
22/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Olen kätilö ammatiltani ja minulle tuli pahin mahdollinen repeämä alatiesynnytyksessa eli peräsuolen sisempi ja ulompinsulkijalihas repesi kokonaan.

Se ommeltiin heti synnytyksen jälkeen leikkaussalissa ja pääsin proktologi Pekka Luukkosen vo:lle reilun kuukauden päästä synnytyksestä. Sain hyvät jumppaohjeet, joita teen lopun elämääni.

Seuraava synnytys oli sektio eikä siitä ollut vara keskustella, koska olisin joutunut synnyttämään alateitse omalla vastuulla eikä sellaista kannata/voi itse ottaa. Pettymys se tietyllä tapaa oli, mutta teknisesti kaikki sujui hyvin.

Riippuu paikkakunnasta, mutta synnytystapakeskusteluun pitäisi päästä joka kunnassa.

Voin vaihtaa ajatuksia privana, jos haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Sain toisessa synnytyksessä III-asteen repeämät, jossa meni mm. sulkijalihas poikki.  Tästä neljän vuoden päästä synnytin suunnitellulla sektiolla. Ja tämä oli ihan lääkärin suositus. Kertoi, että yleensä alakautta synnyttämällä repeää samoista kohdista tai pahemmin.

Vierailija
24/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pahimmat aukot kursitaan kokoon. Itse sain sektion nk kiireellisen sektion. Täytyy sanoa että helpolla pääsin. En kysynyt edes miksi ja en tiedä tänäpäivänäkään miksi sektio ja kiireellinen vielä. Halusin sektion mutta lääkäri tuumasi että luonnollisesti aloitetaan. 

Vierailija
25/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomessa synnytetä synnytystuolilla? Mm. Hollannissa ja Brasiliassa kaikki sektioita lukuunottamatta tapahtuvat noin, ei kärsimystä, ei repeämiä. Äidin takana istuu isä tai tukihenkilö ja pitää hellästi kiinni.

Minä sain synnyttää synnytysjakkaralla kun se oli kirjattu synnytyssuunnitelmaan ja hyvin sujui lähes lääkkeetön synnytys ilman repeämiä. Eli on siis mahdollista kun vaan hokaa pyytää tätä mahdollisuutta ajoissa.

Vierailija
26/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla III- asteen repeämä tuli esikoisen synnytyksen yhteydessä. Ja tiheät, kipeät supistukset. Pelkäsin sitten tosi paljon kuopuksen kohdalla ponnistusvaihetta. Turhaan. Synnytys oli lempeämpi ja jouduin nousemaan kontille, kun vauvan sydänäänet heikkenivät. Seuraavassa hetkessä hän oli jo syntynyt. Ei ponnistusta ollenkaan...hän vaan liukui ulos supistuksen mukana. Olisiko 1-2 tikkiä tullut.

Toinen synnytys voi olla paljon helpompi.

Vierailija
27/29 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sain myös 3. asteen repeämän ensimmäisessä synnytyksessä (imukuppisynnytys). Kursittiin kokoon heti ja vielä muutaman kk jälkeen magneettikuva ja muutama fysioterapia käynti.

Eli lopunikäni teen lihasharjoituksia eikä nyt vielä ainakaan oireile. Tiedä sitten kuinka, kun ikää karttuu enemmän...

Henkisesti otti koville, mutta kyllä toisen lapsen haluaisin kovasti. Lääkäri suositteli sectiota vastaisuudessa, koska jos sattuu uudestaan repeämään, on todennäköistä ettei saada korjattua yhtä hyväksi. No riskiä en mieluusti ota :)

Paranemisia kaikille! Itse en tämmöisestä ollut edes kuullut vaikka monenmoista tietoa etinkin. Vaiettu asia näköjään.

Vierailija
28/29 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio. Ei mikään "sectio". Aivan hyvin voi synnyttää alakautta ku repeämät on parantunu.

Vierailija
29/29 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio. Ei mikään "sectio". Aivan hyvin voi synnyttää alakautta ku repeämät on parantunu.

Tottakai voi, kukaan ei varmaan sitä kiellä :)

Mutta heikko kohta se repeämä aina on, parani kuinka hyvin. Uutta lihasta ei kasva repeämän kohtaan vaan se arpeutuu.