Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäisessä synnytyksessä III-asteen repeämä, mikä synnytystapa seuraavan kohdalla?

Vierailija
28.01.2019 |

Haluaisin kuulla miten olette synnyttäneet seuraavan lapsen jos olette revenneet pahasti esikoisen synnytyksessä.
Onko parempi valita seuraavaksi synnytystavaksi sectio?
Jos taas alakautta hoidetaan ja tulee yhtä pahat repeämät kuin ekassa niin onko niitä vaikeampi korjata?
Luojan kiitos minun ei tarvitse vaipoissa tällä hetkellä kulkea vaikka synnytyslääkäri mainitsi mahdollisista ulosteenkarkailu-ongelmista.
En ole uskaltanut edes yrittää toista lasta, koska ensimmäinen synnytys meni niin persiilleen. Vaivoja todellakin jäi, sekä fyysisiä että henkisiä.. (synnytyksestä vuosia)
Kaipaan kokemuksia ja asiantuntijoiden kommentteja.. ja ehkä vertaistukeakin... kiitos!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en valitettavasti osaa auttaa, koska en todellakaan tekisi toista, mutta nostetaan tärkeää aihetta.

Vierailija
2/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta josko neuvolasta saisi jotain apua soittamalla?

Minulle tuli lievät repeämät esikoisesta, toisesta lievät myös mutta kuitenkin edellistä pahemmat. Mieli tekisi vielä saada 1-2 lasta, mutta itseäkin pelottaa jos taas repeän edellistä enemmän. Luulisin, että arpikudos olisi herkempi repeämään koska se ei jousta?

Jos olisin sinä, vaatisin varmaan pelkosektiota jo viikolla 38, heti täysaikaisuuden saavutettua ettei vaan ehtisi synnytys käynnistymään ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tärkeintä on se että kärsit niin paljon kuin mahdollista. 

Vierailija
4/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani kokemastasi. Mutta lämpimästi suosittelen, että pyydät jo nyt päästä juttelemaan aiheesta pelkopolille tms. ammattilaisen kanssa. Noin vakavat repeämät ovat hyvin harvinaisia ja on lähes mahdoton sanoa mitään yleispätevää neuvoa seuraavan raskauden varalta. Eniten merkitsee se, mikä oli syy repeämiseen edellisessä synnytyksessä, eli millä todennäköisyydellä se toistuu ja mikä on oma ajatuksesi siitä tahdotko alatiesynnytyksen.

Jokatapauksessa, olipa seuraavan synnytyksen hoito millä tavalla tahansa, on edellisen synnytyksen jättämien henkistenkin kolhujen hoitaminen tärkeää, jotta ne eivät varjosta uutta raskautta.

Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
5/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin pelkosektion, koska se on ihan validi pelko, että repeää taas samalla tavalla. Pitää vaan pitää tiukasti päänsä tuossa asiassa.

Vierailija
6/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä tuli III-asteen repeämä oli kova imukuppisynnytys.

Toinen syntyi normaalisti alakautta.

Kolmas oli lähes 4.5kg en uskaltanut synnyttää alakautta ja sain sektion.

Vierailija
7/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa antaa neuvoja kun en ole itse ollut samassa tilanteessa mutta kannattaa jutella kätilöiden kanssa ja kysyä heiltä kuinka todennäköistä on että repeäisi uudestaan.

Mulla eka synnytys oli pihtiavusteinen kun en meinannut millään saada vauvaa ulos ja hänen sydänäänet laski. Samassa yhteydessä tehtiin siis eppari. Toka lapsi syntyi 3 min ponnistaminen jälkeen eikä aiheuttanut kuin muutamia pinnallisia naarmuja.

Kaveri repesi pahasti vain tokassa synnytyksessä. Mikä lie vaikuttanut siihen että toka synnytys oli niin paljon rankempi kuin eka.

Vierailija
8/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi valita sektio? Repeämät paranee.

Vierailija
9/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valita sektio? Repeämät paranee.

Repeämät ei välttämättä kyllä täysin parane. Niistä voi jäädä pysyviä ongelmia, jotka vaikuttavat esim. seksielämään ja ulostamiseen...

Vierailija
10/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ekassa 3-asteen repeämä, toisessa 1 ja 2-asteen repeämät. En ole edes osannut huolestua noista koskaan?! Hyvin on parantunut. Vähän kun treenailee kun paikat on Ok, niin ei edes tiedä revenneensä.

Vierailija
11/29 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toisessa synnytyksessä III asteen repeämät. Olen synnyttänyt sen jälkeen vielä kaksi lasta alateitse ihan omasta toiveestani. Vauvojen kasvua seurattiin tarkasti raskauden lopulla ja molempien painoarviot ja syntymäpainot olivatkin noin kilon pienemmät kuin toisen lapseni. Synnytyksissä tehtiin ihan suunnitellut episiotomiat eri puolelle kuin repeämät. Molemmat synnytykset menivät hyvin, eikä mitään vaivoja noista ole jäänyt. Eli alatiesynnytyskin on luultavasti mahdollinen, jos olet itse siihen valmis, eikä lääkäri muuta suosittele. Synnytystapa-arvioon kannattaa mennä jo hyvissä ajoin ja pelkopolille myös, jos siltä tuntuu.

Vierailija
12/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kommenteistanne. Näköjään molemmat synnytystavat siis mahdollisia.

Ilmeisesti toipuminen pahoista repeämistä on tosi yksilöllistä; toiset paranevat täysin ja toisille jää eritasoisia vaivoja...

Minulle ei ikinä kunnolla kerrottu mikä aiheutti pahan repeämisen, tai miten paikat ovat parantuneet. Pääsenköhän neuvolan kautta keskustelemaan näistä asioista vielä.. aion ainakin yrittää!

-Ap

Vierailija
13/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomessa synnytetä synnytystuolilla? Mm. Hollannissa ja Brasiliassa kaikki sektioita lukuunottamatta tapahtuvat noin, ei kärsimystä, ei repeämiä. Äidin takana istuu isä tai tukihenkilö ja pitää hellästi kiinni.

Vierailija
14/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomessa synnytetä synnytystuolilla? Mm. Hollannissa ja Brasiliassa kaikki sektioita lukuunottamatta tapahtuvat noin, ei kärsimystä, ei repeämiä. Äidin takana istuu isä tai tukihenkilö ja pitää hellästi kiinni.

Minäkin pyysin ponnistusvaiheessa saada olla kyykyssä tai seisaaltaan mutta minun ei annettu. -Ap

Vierailija
15/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan 40 vuotias ensisynnyttäjä 20 vuotta kestäneen synnytyspelon takia suunnitellun sektion?

Vierailija
16/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteleeko äidit näistä asioista, tämä tuntuu olevan vaiettu aihe.

Vierailija
17/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän synnytyssairaalassamme ylilääkäri on sitä mieltä, että aina ensin yritetään alakautta, vaikka edellinen synnytys olisi mennyt miten. Sektiota ei saa, paitsi jos äiti on viisivuotiaan kokoinen ja sisällä on jättiläisvauva ja on täysin selvää, että synnytys ei alakautta onnistu. On täällä kyllä pelkopoli olemassa mutta vain keskustelua varten.

Meillä on vain yksi lapsi. Miksiköhän?

Vierailija
18/29 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pyydä sype-pkl:lle lähete jossa voit käydä läpi ed synnytyksen ja varmasti löytyy syy miksi esikoisen synnytyksessä kävi noin. Todennäköisesti pääset keskustelemaan kätilön sekä lääkärin kanssa synnytyksestä ja pohtimaan eri vaihtoehtoja seuraavaan synnytykseen.

Erään synnytyssairaalan lääkäri sanoi kerran koulutustilaisuudessa että "ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen". Uskon että pääset lääkärin kanssa keskustelemalla ja faktoja pohtimalla hyvään lopputulokseen.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
19/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pyydä sype-pkl:lle lähete jossa voit käydä läpi ed synnytyksen ja varmasti löytyy syy miksi esikoisen synnytyksessä kävi noin. Todennäköisesti pääset keskustelemaan kätilön sekä lääkärin kanssa synnytyksestä ja pohtimaan eri vaihtoehtoja seuraavaan synnytykseen.

Erään synnytyssairaalan lääkäri sanoi kerran koulutustilaisuudessa että "ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen". Uskon että pääset lääkärin kanssa keskustelemalla ja faktoja pohtimalla hyvään lopputulokseen.

Tsemppiä sinulle!

Kuulostaa hyvältä, kiitos tästä lohduttavasta vastauksesta

-Ap

Vierailija
20/29 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytyksessä 3. asteen repeämät, toinen syntyi alakautta. Synnytys käynnistettiin rv 39 ja kätilö teki episiotomian juurikin aiemman repeämän takia; ei repeämiä. Mutta kaikki ovat yksilöitä, kudostyypeissä on eroja, kuinka pitkä väli synnytysten välillä, miten hyvin on toipunut edellisestä synnytyksestä jne. Suosittelen aikaa pelkopolille, onnea matkaan <3