Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ei ymmärrä sijoittaa osakkeisiin??!!

Vierailija
26.01.2019 |

..tai asuntoihin? Monet tuttuni ovat jotenkin kateellisia sekä sijoitusasunnoistani että pörssiosakkeista. Ihan kuin tämä olisi joku kohdalleni sattunut onnenkantamoinen. Vaikka kuinka yritän kertoa, että velkarahalla olen ostanut sijoitusasunnon, vakuutta vapautuessa toisen, kolmannen... jne, niin ei ymmärretä että tämä on henkilökohtainen päätös.
Myös pörssiosakekauppa nähdään jonkinlaisena ”etuoikeutena”. Voin kertoa että se on kaikkien mahdollisuus. Minulla ei ole ollut vanhempien apua asiassa vaan sitkeällä säästämisellä olen päässyt päämäärään joka on ollut se, että minulla oli sijoitukseen tarvittava pääoma. Tästäkin kannan riskin itse. Vaikka osakkeen arvo laskisi, osinkotuottoa tulee väkisinkin. Joilla taas uusia osakkeita. Treidaamalla saa nopeaa pääomaa, sekin vaatii tosin pientä vaivaa ja riskin sietoa. Sijoittamalla rikastuu väkisinkin. Mutta tietty siinä kun jotkut tekee arvopaperikauppaa, niin jotkut täyttää toimeentulotukihakemuksen. Itse en viitsisi jälkimmäistä. Ihmettelen aidosti miksi kaikki eivät sijoita

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ihmiset keskimäärin ymmärrä talousasioista yhtään mitään, siinä syy. Ei niitä opeteta missään peruskoulussa, kuten ei mitään muutakaan hyödyllistä lukemisen ja laskemisen lisäksi.

Tää on totta, ja se on paha virhe! Peruskoulussa pitäisi kyllä opettaa talouden hallintaa ja ylipäätään elämänhallintaan liittyviä asioita.

Vierailija
162/185 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska esim. dokaamus ajaa muille kuin omille sitä keppipolitiikkaa ja leikkauksia.

10-15 prosentille tulnsiirto ei toimi, vaan halutaan esittää aatelia jolla n palkollisia. eli rahamassi ei ole tae siitä että korvien välillä jokin toimisi.

yllytys miljonääriksi ja puhalla rahat ei toimi.

pst. annetaanko pyllylle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikiven käyttökate (rullaava 12 kk) paranee kohisten:

Q3/19 6,6 %

Q3/20 11,8 %

Q3/21 16,6 %

Vierailija
164/185 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetut sijoittajat paljastavat sijoitusvuoden osakevalintansa:

"Friis myöntää, että Tulikivi ja Honkarakenne ovat olleet melko pitkään ikään kuin alisuoriutujia. Tilauskertymät ovat kuitenkin piristyneet."

Lähde: Kauppalehti

Vierailija
165/185 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin vuonna 2015 Seligsonin indeksirahastoihin 6000 euron säästöni, sen jälkeen en ole tehnyt mitään. Nyt noi 6000 euroa on kasvanut 12000 euroon. Jos säästätte pankkitille niitä vaivalla tienattuja euroja sen takia ettette sijoittamisesta ymmärrä, niin oikeasti kannattaa varata vähän aikaa siihen että opiskelisi näitä juttuja ja vaikka sitten sijoittaisi pienen summan joka kuussa indeksirahastoon. Niissä on se hyvä puoli että jos arvo laskee niin sitten moni muukin on menettämässä, ei ainakaan ole yksin.

Vierailija
166/185 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin vuonna 2015 Seligsonin indeksirahastoihin 6000 euron säästöni, sen jälkeen en ole tehnyt mitään. Nyt noi 6000 euroa on kasvanut 12000 euroon. Jos säästätte pankkitille niitä vaivalla tienattuja euroja sen takia ettette sijoittamisesta ymmärrä, niin oikeasti kannattaa varata vähän aikaa siihen että opiskelisi näitä juttuja ja vaikka sitten sijoittaisi pienen summan joka kuussa indeksirahastoon. Niissä on se hyvä puoli että jos arvo laskee niin sitten moni muukin on menettämässä, ei ainakaan ole yksin.

Näin tarkemmin ajateltuna taisi olla vuosi 2016 kun 6000 euroani sijoitin ja tämänhetkinen arvo on 12,600 euroa.

Vierailija
167/185 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään sijoittamista vastaan kun harrastan sitä itsekin, mutta aina tuo sama iänikuinen tarina

"osinkoja, joilla sitten osakkeita lisää". Jotta saa edes yhden vaivaisen vaikkapa koneen osakkeen ostettua niin pitää olla osakkeissa kiinni aika huomattava summa rahaa jotta saa osinkoja tarvittavan määrän.. 

Minua ei lämmitä ainakaan mitenkään jos saan vuodessa jonkun muutaman hassun osakkeen ostettua osinkorahoilla.

Osingot ovat tietenkin niiden juttu, joilla jo rahaa on ennestään tolkuttomasti ja elellään pääomatuloilla nimenomaan. Mutta muille, kuten minulle, en näe niissä mitään iloa.

Vierailija
168/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta on noussut noin 500-1000%, joten ainakin takkoja myydään paljon. Eilen puhuttiin uutisissa 2h kiertävistä sähkökatkoistakin ensi talveksi, mikä lisää varmasti myyntiä. 

Vierailija
169/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tarkemmin ajateltuna taisi olla vuosi 2016 kun 6000 euroani sijoitin ja tämänhetkinen arvo on 12,600 euroa.

Kohta sen arvo on n. 4500€.

Vierailija
170/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkin osaa pelata tätä sijoituspeliä. Mulle menee keskimäärin 500 euroa kuukaudessa osakkeisiin ja salkun arvo on pysynyt samana noin vuoden. No mutta harrastukset ilmeisesti maksaa muutenkin.

Vierailija
171/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä miljoonalla vielä tuossa iässä voi jättäytyä laakereilla lepäämään, kun 40 vuodelle jaettuna ei jää kuin 2000 € käteen kuukaudessa. Tai no, yksineläjä voi kituuttamalla pärjätä...

Vierailija
172/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaiset arvot, eli en yritä maksimoida maallista mammonaa, ei kiinnosta. Vähän aina säälittää ihmiset, joilla tämä on tärkeintä.

Vierailija
173/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalometalleihin sijoitan mielummin. Asuntoihin ei tällä hetkellä kannata. Eikä muihinkaan inflaation takia. Tulossa seuraavaksi paljon pahempi lama kuin -90 luvulla.

Vierailija
174/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi harkita ja olla ostamatta kuin ostaa ,menettää ja katua.

Vierailija
175/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaiset arvot, eli en yritä maksimoida maallista mammonaa, ei kiinnosta. Vähän aina säälittää ihmiset, joilla tämä on tärkeintä.

Pörssiyhtiöiden tehtävähän on tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon voittoa. Voittoja pyritään saamaan kasvua lisäämällä ja tuotantokustannuksia vähentämällä. Kustannukset saadaan minimiin kun teetetään likainen työ esimerkiksi Kiinassa.

Omat arvoni liittyvät kulutuksen vähentämiseen ja tasa-arvoisemman maailman luomiseen. Siksi sijoittaminen ei ole minun juttuni.

Vierailija
176/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksista ei ole hyötyä, jos kuolee huomenna. Kaikki tuulemaan heti niin ei jää hukkaan.

Vierailija
177/185 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aina tällaiset sijoittajat "unohtavat" mainita, että jotta sä haluat sijoituksilla voittaa, jonkun muun täytyy hävitä... riskitöntä sijoitus kohdetta ei ole olemassa.

Jokainen voi itse päättää mitä tekee omilla rahoilla.

Vierailija
178/185 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timon Lista (piksu.net/timon-lista/) päivittyi eilen ja listalla ylimpinä näyttää olevan LapWall, eräs energiakriisistä hyötyvä takkafirma ja Reka.

Vierailija
179/185 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tuotto-odotus jos alan nyt sijoittamaan vaikkapa ETF.iin taikka jenkkiosakkeisiin?

Luulenpa että saattaa mennä vuosi pari kolmekin siten että sijoitusten tuotto on lähellä nollaa osingotkin huomioiden.

Sen sijaan velan korko jyllää tasaisen tappavalla tahdilla kohta viittä prosenttia vuosittain.

Vierailija
180/185 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä osake olis hot just nyt?

Kaikki on nyt niin hottia, että rahat vain palaa 💸

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän