Miksi ihmiset ei ymmärrä sijoittaa osakkeisiin??!!
..tai asuntoihin? Monet tuttuni ovat jotenkin kateellisia sekä sijoitusasunnoistani että pörssiosakkeista. Ihan kuin tämä olisi joku kohdalleni sattunut onnenkantamoinen. Vaikka kuinka yritän kertoa, että velkarahalla olen ostanut sijoitusasunnon, vakuutta vapautuessa toisen, kolmannen... jne, niin ei ymmärretä että tämä on henkilökohtainen päätös.
Myös pörssiosakekauppa nähdään jonkinlaisena ”etuoikeutena”. Voin kertoa että se on kaikkien mahdollisuus. Minulla ei ole ollut vanhempien apua asiassa vaan sitkeällä säästämisellä olen päässyt päämäärään joka on ollut se, että minulla oli sijoitukseen tarvittava pääoma. Tästäkin kannan riskin itse. Vaikka osakkeen arvo laskisi, osinkotuottoa tulee väkisinkin. Joilla taas uusia osakkeita. Treidaamalla saa nopeaa pääomaa, sekin vaatii tosin pientä vaivaa ja riskin sietoa. Sijoittamalla rikastuu väkisinkin. Mutta tietty siinä kun jotkut tekee arvopaperikauppaa, niin jotkut täyttää toimeentulotukihakemuksen. Itse en viitsisi jälkimmäistä. Ihmettelen aidosti miksi kaikki eivät sijoita
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleppa että alat sijoittamaan. Lähdet nollasta ja sijoitat hajautetusti kotimaisiin isoihin osakeyhtiöihin 100e/kk. 70 vuoden kuluttua sinun salkkusi olisi n. 7÷ vuosituotolla n. 2 miljoonaa euroa. Osingot tuona aikana sijoittasit uudelleen. 2 miljoonasta osinkoja tulisi vuodessa n. 100 000 euroa miinus verot. Lapsesi ja lastenlapsesi eläisi pelkillä osingoilla. He jättävät tämän 2milj salkun tekemään töitä ja elävät osingoilla. Suhteuta 2 milj. lähtöpanos sinun aloittamaasi 100e/kk ja kuvittele sen kasvu 10 vuoden välein. Tämä on faktaa, historiaa ja varmasti tulevaisuutta. Tämä on syy miksi rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Sinä voit valita miten sinun jälkipolvesi elää. Tietoa on saatavilla.
Kotimaisiin?? Miksi ihmeessä vain kotimaisiin? Oletpa sinä rajoitunut.Ja vain satkulla kuussa niihin kotimaisiin jotka ei oikeastaan edes kasva ja maksavat osinkoja vain kerran vuodessa.Eiih...Kyllä se raha on saatava kiertämään nopeammin uusiin sijoituksiin.
*hakkaa päätä seinään*
Arvaat varmaan että mun omistamat yhtiöt maksavat mulle joka kuukausi tai kerran kvartaalissa.
70 vuotta on tosiaan pitkä aika. Yhtiön säilyminen elinkykyisenä näin pitkään vaatisi vähän muutakin kuin hallituksen itkemistä apuun taantuman aikana. Supisuomalaisten yritysten helmasynti on, että ne sijoittavat kehitykseen ja investoivat aivan liian vähän riippumatta siitä meneekö yrityksellä lujaa vai onko tilauskirjat tyhjiä. Minkä vuoksi ne eivät ole millään muotoa houkuttelevia sijoituskohteita.
Elämäni aikana olen hävinnyt osakkeisin n. 30 000. Aina sijoittanut pikkuhiljaa töissä ollessa, mutta lamojen aikana olen saanut kenkää ja joutunut myymään osakkeita elääkseni. Arvaatte varmaan että enään en sijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran epävakaa taloustilanne ja asuntovelkaa ettei uskalla sijoittaa vaan maksan ennemmin tuota lainaa pois. Se on mulle ihan tarpeeksi tuottava "sijoitus" tässä elämäntilanteessa.
Asuntolainat ovat yleensä niin pienikorkoisia ja pitkäkestoisia että ylimääräisillä lyhennyksellä ei käytännössä pienennä taloudellista riskiä. Ennemminkin päinvastoin. Ylimääräisillä lyhennyksillä vain varmistat että sinulla ei tarvittaessa ole sitä joustovaraa, jota sinulla olisi ollut jos olisit säästänyt tai sijoittanut rahat. Sen ylimääräisen lyhennyksen voi halutessaan tehdä myöhemminkin.
Meillä realistinen tavoite on 13 vuoden sijaan maksaa pois alle 5 vuodessa ylimääräisillä lyhennyksillä. Omaan järkeen tuo on ihan järkisijoitus jos ajattelee 8 vuoden korkoja jotka säästää ja sitä taloudellista vapautta joka mahdollisesti tulisi 5 vuoden kuluttua.
Nokun ei ole järkisijoitus. Jos asuntolainan korko on nyt sen vajaan 1%, sijoitukset tuottavat nettona vastaavasti 4-5%, ensimmäiset 5 vuotta menetät extra lyhennyksien tuotot (3-4%) p.a. + niiden tuottojen tuotot Sen jälkeen menetät 8 vuotta vielä nykyise lainapääoman verran tuottoja (4-5%)p.a siten että se tuotonmenetys pienenee joka kuukausi sen lainanlyhennyksen verran. Lisäksi menetät myös näiden tuottojen tuotot. Noilla ajoilla 13 ja 5 vuotta 200 000 euron lainan osalta menettämäsi tuotto ylimääräisillä lyhennyksilä on peräti 22 300 €. Tämän summan verran menetät siis ikuisesti ja tämän summan korkojen korot myös.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni aikana olen hävinnyt osakkeisin n. 30 000. Aina sijoittanut pikkuhiljaa töissä ollessa, mutta lamojen aikana olen saanut kenkää ja joutunut myymään osakkeita elääkseni. Arvaatte varmaan että enään en sijoita.
Minä taas sijoitan etten koskaan joutuisi myymään ja tulee sitä lisäkassavirtaa heikoille ajoille. Jos ei ole heikot ajat niin sitten osingotkin takas tuottamaan. Totta puhuen on minullekin tullut pahoja aikoja ja olen joutunut ottaa sijoituksista pois. Mutta siksihän sitä oli juurikin säästetty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas sijoitan etten koskaan joutuisi myymään ja tulee sitä lisäkassavirtaa heikoille ajoille. Jos ei ole heikot ajat niin sitten osingotkin takas tuottamaan. Totta puhuen on minullekin tullut pahoja aikoja ja olen joutunut ottaa sijoituksista pois. Mutta siksihän sitä oli juurikin säästetty...
Ei minullakaan ollut tarkoitus myydä. Mutta oli pakko. Joskus elämä vain heittää, 5 vuoden työttömyys lamassa opettaa nöyräksi. Sijoitukset oli pakko myydä, että asunto pysyi - asunnosta olisi tullut enemmän tappiota.
Mulle riitti osakkeista kertakokeilu. Kaveri niitä on ostanut ja ostaa kai edelleen. Tuossa joitain vuosia sitten se alkoi ympäripuhua mua siihen leikkiin, että olisi hölmöä olla ostamatta ja tilillä inflaatio ne vain syö. No heikkona hetkenä sitten sanoin, että jos mä nyt sitten kokeilisin ja laitoin hänen ohjeestaan tuhat euroa Talvivaaraan. Piti olla aivan satavarma kohde ja ei mitää saumaa, että sen kurssi laskisi.
Koko tonnin hävisin. Niitä osakkeita ei kukaan ostanut multa pois millään järkevällä summalla. Sanotaanko näin, että oppirahat tuli maksettua ja jatkossa pidän rahat ihan vain tylsästi tilillä.
Tässä on ollut ihan hyviä ajatuksia minusta. Muutamia omia ajatuksia alla.
-päiväkaupalla elämisen rahoittaminen minusta epätodennäköistä siksi, että yksi huono veto usein syö vanhat onnistumiset. Hedge- ja aktiivisten rahastojen häviäminen indeksillekin kertoo miten vaikeaa se on.
-osingoilla eläminen taas vaatii niin suuren sijoituspääoman että jää valtaosalta haaveeksi.
-ainakin saksalaiset, sveitsiläiset ja nyt myös norjalaiset osakkeet kärsivät osingoista ylimääräisen lähdeveron pidättämisen ongelmasta, eli sieltä pitää hakea jälkikäteen takaisin jos jaksaa. Olen tehnyt sen pari kertaa mutta vie aikaa ja lähinnä omasta mielenkiinnosta tein.
-Oma strategia on sijoittaa hyvää ja kasvavaa osinkoa maksaviin yhtiöihin niin ajallinen onnistuminen ei ole niin tärkeää ja saa kassavirtaa. On kotimaisia ja ulkomaisia, plussana kotimaisten melko korkea osinkoprosentti ja ulkomaisten osalta kvartaalittainen osingonmaksu.
-riskeinä pidän sen, että moni finanssikriisin jälkeen markkinoille tullut ei ole nähnyt isossa kuvassa kuin nousua ja tässä on ollut erikoisia poliittisia syitä kuten nollakorot ja elvytystoimet, ei siis ihan normaalit olosuhteet -> en usko että kaikki tajuavat riskejä jos ei ole mukana pitkällä horisontilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti osakkeista kertakokeilu. Kaveri niitä on ostanut ja ostaa kai edelleen. Tuossa joitain vuosia sitten se alkoi ympäripuhua mua siihen leikkiin, että olisi hölmöä olla ostamatta ja tilillä inflaatio ne vain syö. No heikkona hetkenä sitten sanoin, että jos mä nyt sitten kokeilisin ja laitoin hänen ohjeestaan tuhat euroa Talvivaaraan. Piti olla aivan satavarma kohde ja ei mitää saumaa, että sen kurssi laskisi.
Koko tonnin hävisin. Niitä osakkeita ei kukaan ostanut multa pois millään järkevällä summalla. Sanotaanko näin, että oppirahat tuli maksettua ja jatkossa pidän rahat ihan vain tylsästi tilillä.
noniin. tulihan se vakio "sijoitin talvivaaraan" trolli.
T:talvivaarankin sijoittanut, ja sijoitukseen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt onkin tyhmin mahdollinen tapa sijoittaa. Jos käytettävissäsi oli tonni, sillä olisi kannattanut ostaa osakeindeksirahastoa. Nykyisin vaihtoehtona olisi myös ostaa esim. kuuden eri yhtiön osakkeita, mutta ostoajankohtanasi se ei vielä ollut kovin järkevää silloisten minimikulujen takia. Molemmissa vaihtoehdoissa sijoituksesi arvo olisi noussut selvästi, vaikka olisit ostanut myös Talvivaaraa. Avainsana on tarpeeksi hyvä hajautus: vaikka yksi firma kaatuisi, muiden menestys korvaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Jumalaton (ei ilmainen eikä vaivaton) kohkaaminen 12 euron vuosituoton vuoksi ei ihan ole sitä, mitä sijoituksilta haen. Siksi 950 e / kk (- yhtiövastike ja pääomavero) on minusta huomattavasti tuottoisampaa ja ennen kaikkea vaivattomampaa. Siksi asunto-osakkeet.
Se on vähän kuka mistäkin tykkää. Minä osakesijoittajana puolestaan näen asuntosijoittamisen täynnä sudenkuoppia. Erityisesti hajauttaminen on vaikeaa. Tykkään kuitenkin, että salkussani on komponentteja, jotka maksavat osinkoa kuukausittain, eikä omaisuuslajihajautuskaan pahasta ole. Sijoitan kiinteistöihin REITtien kautta, minulla on kahta erilaista. Toinen pyörittää ostoskeskuksia ja toisella on vapaa-ajan kiinteistöjä ja kouluja/päiväkoteja. Mukaan pääsee pikkurahalla ja hajautus tulee firman puolesta. Kummallakin yrityksellä on satoja, ellei tuhansia kiinteistöjä ympäri USA:ta. Osingot kilahtavat tilille joka kuukausi eikä minun tarvitse pelätä, että haksahdan väärään vuokralaiseen, joka aiheuttaa suuria omaisuusvahinkoja.
Jos asunnon verran rahaa laittaa kiinni tuollaisiin REITteihin, niin kyllä niistä ihan käypäset kuukausiosingot saa. Kaikkihan on kiinni vain siitä, kuinka paljon rahaa laittaa kiinni.
Odotan innolla tuota sijotustiliä.Jotain olen sijoittanut osakkeisiin mutten oikein osaa valita osakkeita.No Neste on ollut hyvä ostos,sen ansiosta salku näyttää hyvältä.Ja viimeaikoina ei oikein ole jäänyt sijoitettavaa kun kaikkea putki yms ylläriä tulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran epävakaa taloustilanne ja asuntovelkaa ettei uskalla sijoittaa vaan maksan ennemmin tuota lainaa pois. Se on mulle ihan tarpeeksi tuottava "sijoitus" tässä elämäntilanteessa.
Asuntolainat ovat yleensä niin pienikorkoisia ja pitkäkestoisia että ylimääräisillä lyhennyksellä ei käytännössä pienennä taloudellista riskiä. Ennemminkin päinvastoin. Ylimääräisillä lyhennyksillä vain varmistat että sinulla ei tarvittaessa ole sitä joustovaraa, jota sinulla olisi ollut jos olisit säästänyt tai sijoittanut rahat. Sen ylimääräisen lyhennyksen voi halutessaan tehdä myöhemminkin.
Meillä realistinen tavoite on 13 vuoden sijaan maksaa pois alle 5 vuodessa ylimääräisillä lyhennyksillä. Omaan järkeen tuo on ihan järkisijoitus jos ajattelee 8 vuoden korkoja jotka säästää ja sitä taloudellista vapautta joka mahdollisesti tulisi 5 vuoden kuluttua.
Minä tein näin, lyhensin suurinpiirtein 4:ssä vuodessa ylimääräisillä lyhennyksillä kaiken asuntolainan pois. Tokihan tästä näkee, että rahaa asuntolainan lisäksi olisi riittänyt sijoituksiin normilyhennyksillä vaikka kuinka paljon. MUTTA: Omalla strategiallani oli tarkoitus saavuttaa pohjalle tietynlainen taloudellinen riippumattomuus, joka ei heilu toimeentulon mukaan. Asuntolainan maksun jälkeen kaikki ylijäävä onkin sitten mennyt sijoituksiin. Talouden jousto taktiikassani oli koko ajan olemassa; lyhennän enemmän tai vähemmän - joustoa ei tarvitse lähteä hakemaan tiukemmassa tilanteessa osakkeita myynnillä.
Loppupelissä en usko, että jouduin maksamaan kovinkaan isoa summaa psykologisesta turvallisuudentunteestani - ja jos vähän maksoinkin, oli se hintansa väärti. Neljän vuoden jälkeen sijoitettavat summatkin ovat olleet vastaavasti isompia, kuin mitä ne olisivat olleet asuntolainanmaksun pitkittyessä.
Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein näin, lyhensin suurinpiirtein 4:ssä vuodessa ylimääräisillä lyhennyksillä kaiken asuntolainan pois. Tokihan tästä näkee, että rahaa asuntolainan lisäksi olisi riittänyt sijoituksiin normilyhennyksillä vaikka kuinka paljon. MUTTA: Omalla strategiallani oli tarkoitus saavuttaa pohjalle tietynlainen taloudellinen riippumattomuus, joka ei heilu toimeentulon mukaan. Asuntolainan maksun jälkeen kaikki ylijäävä onkin sitten mennyt sijoituksiin. Talouden jousto taktiikassani oli koko ajan olemassa; lyhennän enemmän tai vähemmän - joustoa ei tarvitse lähteä hakemaan tiukemmassa tilanteessa osakkeita myynnillä.
Loppupelissä en usko, että jouduin maksamaan kovinkaan isoa summaa psykologisesta turvallisuudentunteestani - ja jos vähän maksoinkin, oli se hintansa väärti. Neljän vuoden jälkeen sijoitettavat summatkin ovat olleet vastaavasti isompia, kuin mitä ne olisivat olleet asuntolainanmaksun pitkittyessä.
Mutta kukin tyylillään.
Tämä ajatus itsellänikin on takana. Vaikka nyt korko alle 1%, se tulee välttämättäkin nousemaan seuraavan 13 vuoden aikana. Jos nyt sijoittaisin ja korot nousisivat esim. lähelle 5 -6 %, siihen päälle joku putkiremontti niin joutuisin mahdollisesti myymään sijoitukset. Maksan myös ennemmin tuosta psykologisesta turvallisuuden tunteesta ja sijoitan vasta kun olen saanut lainani vähintäänkin niin pieneksi ettei korkojen nousu enää huoleta.
Mua ei kiinnosta rahan perässä juokseminen, ei ole koskaan kiinnostanut. Lapsia minulla ei ole tai tule, niin ehkä siksi. Riittää kunhan saan omistusasunnon joskus velattomaksi ja ehkä pienen mökin siihen päälle. Voi olla että vain toinen onnistuu, mutta se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kukin tyylillään.
Tämä ajatus itsellänikin on takana. Vaikka nyt korko alle 1%, se tulee välttämättäkin nousemaan seuraavan 13 vuoden aikana. Jos nyt sijoittaisin ja korot nousisivat esim. lähelle 5 -6 %, siihen päälle joku putkiremontti niin joutuisin mahdollisesti myymään sijoitukset. Maksan myös ennemmin tuosta psykologisesta turvallisuuden tunteesta ja sijoitan vasta kun olen saanut lainani vähintäänkin niin pieneksi ettei korkojen nousu enää huoleta.
Kyllä ainakin minulle kymppitonnien varallisuus toisi enemmän turvallisuuden tunnetta kuin se että olisi velaton muttei yhtään likvidiä varallisuutta.
Taas päästiin asiaan. Hieno ketju :)
En todellakaan sijoita osakkeihin. Olen sijoittanut metsään, käteistä rahaa ja jonkun verran kultaa pidän kotona kassakaapissa. Sen takia pidän kassakaapissa jos maailman talous romahtaa tai tietoliikenne.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä sellaisia sijoittajia, jotka ovat jättäneet päivätyönsä ja saavat tarpeellisen määrään rahaa kuukaudessa pörssissä päiväkauppaa tekemällä. Eli esimerkiksi Nokian, Outokummun jne. osakkeita ostamalla ja myymällä. Jos tällaisia löytyy, niin minkälaisella alkupääomalla tuli lähdettyä liikkeelle?
Tämähän se aina "unohtuu" näiltä, että oliko se alkupanos 10 € vai 10.000 € ? Oliko perittyä vai ihan itse tienattua ja säästettyä, vai riskilainalla rahoitettua ? Tappioista ei kukaan muista näistä mainita kuin ei mainita sitäkään että milloin ja millä panoksella on aloitettu, mutta ne "voitot", olkoon sitten realistisia tai fiktiivisiä, ne kyllä muistetaan mainita. AINA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalaton (ei ilmainen eikä vaivaton) kohkaaminen 12 euron vuosituoton vuoksi ei ihan ole sitä, mitä sijoituksilta haen. Siksi 950 e / kk (- yhtiövastike ja pääomavero) on minusta huomattavasti tuottoisampaa ja ennen kaikkea vaivattomampaa. Siksi asunto-osakkeet.
Se on vähän kuka mistäkin tykkää. Minä osakesijoittajana puolestaan näen asuntosijoittamisen täynnä sudenkuoppia. Erityisesti hajauttaminen on vaikeaa. Tykkään kuitenkin, että salkussani on komponentteja, jotka maksavat osinkoa kuukausittain, eikä omaisuuslajihajautuskaan pahasta ole. Sijoitan kiinteistöihin REITtien kautta, minulla on kahta erilaista. Toinen pyörittää ostoskeskuksia ja toisella on vapaa-ajan kiinteistöjä ja kouluja/päiväkoteja. Mukaan pääsee pikkurahalla ja hajautus tulee firman puolesta. Kummallakin yrityksellä on satoja, ellei tuhansia kiinteistöjä ympäri USA:ta. Osingot kilahtavat tilille joka kuukausi eikä minun tarvitse pelätä, että haksahdan väärään vuokralaiseen, joka aiheuttaa suuria omaisuusvahinkoja.
Jos asunnon verran rahaa laittaa kiinni tuollaisiin REITteihin, niin kyllä niistä ihan käypäset kuukausiosingot saa. Kaikkihan on kiinni vain siitä, kuinka paljon rahaa laittaa kiinni.
Ihmeellistä yltiöpositivismia taas.
Samalla tavalla REITeillä voi tulla turpaan kuin suorilla osakkeilla. Siinä katoaa samalla sitten sijoitettu pääoma ja osinkotuotto kun se houkutteleva value trap laukeaa sormille.
Ostoskeskukset sitä paitsi alkavat olla riskisijoituslaji.
Nyt on täyttä asiaa vauvapalstalla!