Miksi ihmiset ei ymmärrä sijoittaa osakkeisiin??!!
..tai asuntoihin? Monet tuttuni ovat jotenkin kateellisia sekä sijoitusasunnoistani että pörssiosakkeista. Ihan kuin tämä olisi joku kohdalleni sattunut onnenkantamoinen. Vaikka kuinka yritän kertoa, että velkarahalla olen ostanut sijoitusasunnon, vakuutta vapautuessa toisen, kolmannen... jne, niin ei ymmärretä että tämä on henkilökohtainen päätös.
Myös pörssiosakekauppa nähdään jonkinlaisena ”etuoikeutena”. Voin kertoa että se on kaikkien mahdollisuus. Minulla ei ole ollut vanhempien apua asiassa vaan sitkeällä säästämisellä olen päässyt päämäärään joka on ollut se, että minulla oli sijoitukseen tarvittava pääoma. Tästäkin kannan riskin itse. Vaikka osakkeen arvo laskisi, osinkotuottoa tulee väkisinkin. Joilla taas uusia osakkeita. Treidaamalla saa nopeaa pääomaa, sekin vaatii tosin pientä vaivaa ja riskin sietoa. Sijoittamalla rikastuu väkisinkin. Mutta tietty siinä kun jotkut tekee arvopaperikauppaa, niin jotkut täyttää toimeentulotukihakemuksen. Itse en viitsisi jälkimmäistä. Ihmettelen aidosti miksi kaikki eivät sijoita
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti osakkeista kertakokeilu. Kaveri niitä on ostanut ja ostaa kai edelleen. Tuossa joitain vuosia sitten se alkoi ympäripuhua mua siihen leikkiin, että olisi hölmöä olla ostamatta ja tilillä inflaatio ne vain syö. No heikkona hetkenä sitten sanoin, että jos mä nyt sitten kokeilisin ja laitoin hänen ohjeestaan tuhat euroa Talvivaaraan. Piti olla aivan satavarma kohde ja ei mitää saumaa, että sen kurssi laskisi.
Koko tonnin hävisin. Niitä osakkeita ei kukaan ostanut multa pois millään järkevällä summalla. Sanotaanko näin, että oppirahat tuli maksettua ja jatkossa pidän rahat ihan vain tylsästi tilillä.
Mielenkiinnosta kysyisin mitä kriteerejä Talvivaara mielestäsi täytti tehdessäsi (ilmeisesti) 100 % allokaation eli näkemyksenoton juuri tähän yhteen yritykseen?
Sijoitin90 luvun alussa ja 100 000 mk katosi kankkulankaivoon.
Sijoitusasuntoja on yksi enää, kun on kaupungissa, josta ei saa myytyä, mutta vuokralainen on sen jo onneksi maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska viisaat suomalaiset ei lähde ahneiden optiopossujen kynittäväksi. Minullakin on tileillä n 80 000 euroa eikä yhtään sijoituksia. Ärsyttääkö? Jos olisin sijoittanut niin olisi varmaan alle puolet tuosta.
Jos olisit sijoittanut tuon summan hajautetusti suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeisiin, saisit joka vuosi 3000-4000 euroa osinkoja (nettona 2200-3000 euroa) tekemättä mitään. Ei se minua harmita, mutta ihmettelen, että sinulle moiset rahat eivät kelpaa.
Ai oikeinko varmasti saisin?
Plus pari tonnia sinne tänne, ihan sama. Viisas ei ole ahne.
”Viisas” joka ei halua ilmaista rahaa :D
On se kumma kun yritetään antaa neuvoja niin aggressiivisesti vaan puolustellaan. Sitten kuitenkin valitetaan kun ei oo rahaa... noh, ihan oma valinta.
Helppoheikkejä ja pskan puhujia tässä maailmassa kyllä riittää. Varakkaaksi ei tulla sillä että kuunnellaan jokaista mattokauppiasta tai "sijoitusneuvojaa".
Mistä sinä voit tietää kuka puhuu milloinkin paskaa?Ei sitä tulla niinkään, että valmiiksi torjutaan kaikki eikä hankita tietoa asioista sen enempää vaan eletään siinä luulossa että itse tietää jo etukäteen ettei se voi toimia.
Nyt on ihan pakko kysyä millainen tausta on tuollaisella gurulla? Sijoituskokemus vuosina ja salkun tämänhetkinen arvo?
Minä olen se, joka puhui 3000-4000 euron osingoista (en ole kirjoittanut muita lainattuja viestejä). Aloitin sijoittamisen tyhjästä (tosin omistin siinä vaiheessa puolet asunnostamme) 12 vuotta sitten. Tällä hetkellä salkkuni arvo on noin 145 000 euroa. Sen lisäksi omistan edelleen puolet velattomasta asunnostamme, josta oman osuuteni arvo on reilut 200 000 euroa.
Ihanko totta? Luulisi, että noinkin pitkällä ja ilmeisesti itsellesi kovin tärkeällä sijoituskokemuksella olisit oppinut laskemaan pörssiosinkojen nettoveroprosentin. Onko nuo muutkin antamasi luvut yhtä päin prsettä?
??? Pyöristin netto-osingot lähimpään sataseen sekä ala- että ylärajalla. Ajattelin tämän olevan riittävä tarkkuus, koska osinkojen bruttomääräkin oli arvio. Vai etkö itse tiedä, miten pörssiyhtiöiden osinkoja verotetaan?
Et siis osaa laskea.
Vai miten pääsit 3000e netto-osinkoihin max. 4000e brutosta?
Taidat olla liioittelusta pitävä pskanjauhaja.
Kun salkku alkaa olla 150 000€ kannataa se siirtaa ulkomaille.
Mulla on kuluja 1800€/vuodessa . Osinko tulot on noin 20000€ ja en siita joudu veroja maksamaan.
Verot joudun maksamaan kun kotiutan voitot jos asun silloin suomessa.
Jos salkku ei romahda kun kotiutan rahat tulen todellakin asumaan jossakin muualla silloin.
Voitto talla hetkella 200 000€. Eli suomen verottaja veisi 60 000€.
Tolla summalla asuu melko kivasti vaikka Bulgaariassa vuoden. Paaomatulon verotus 0%
Kaikilla nyt vaan eiole sitä pohjakassaa mitä vanhemmat on säästänyt koko ikänsä.
Hoh hoijaa, joo, pitäs varmaan miettiä mihin tässä sijoittaisi kun nettopalkka 1100/kk, siitä menee 550 e//kk vuokraan, plus vesi, sähkö, puhelin lasku jne. Olen joo yrittäny säästää edes 50 e/kk mutta ei vaan millään onnistu, kädestä suuhun tässä eletään joten älkää ainakaan multa kysykö miksi en sijoita osakkeisiin jne .Mutta niinhän se on että ns.parempi osaiset ei tajua eikä ymmärrä pätkääkään meidän köyhien asemaa!
Muuten hyvä aloitus, mutta osinkoja ei tule ”väkisinkin”. ”Sijoittamalla rikastuu väkisinkin” on myös väärä väittämä. Yritys päättää jättää osingot maksamatta ja kurssit laskevat.
Aika olennaiset asiat ovat sijoituksen kesto ja hajauttaminen. Kaikkinyrityksetnja osakkeet eivät ole tuottoautomaatteja.
Suomen pörssistä esimerkeiksi vaikka Nokia, Stockmann, Sanoma, Talvivaara. Näissä on voinut menettää paljon ja osinkojakaan ei aina makseta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä aloitus, mutta osinkoja ei tule ”väkisinkin”. ”Sijoittamalla rikastuu väkisinkin” on myös väärä väittämä. Yritys päättää jättää osingot maksamatta ja kurssit laskevat.
Aika olennaiset asiat ovat sijoituksen kesto ja hajauttaminen. Kaikkinyrityksetnja osakkeet eivät ole tuottoautomaatteja.
Suomen pörssistä esimerkeiksi vaikka Nokia, Stockmann, Sanoma, Talvivaara. Näissä on voinut menettää paljon ja osinkojakaan ei aina makseta.
Ja sitten se toinen pää unohtu kokonaan...
Vierailija kirjoitti:
Koska viisaat suomalaiset ei lähde ahneiden optiopossujen kynittäväksi. Minullakin on tileillä n 80 000 euroa eikä yhtään sijoituksia. Ärsyttääkö? Jos olisin sijoittanut niin olisi varmaan alle puolet tuosta.
Jos olisin tilnteessasi sijoittaisin 10 000 ja katsoisin & opettelisin mitä markkinoilla tapahtuu. Ostaisin kymmenen erinyrityksen osakkeita tuhannella eurolla kutakin. Ensin tietysti lukisin asiantuntijoiden mielipiteitä mitä juuri nyt kannattaa ostaa. 7 yritystä olisivat sellaisia, jotka ovat historiallisesti maksaneet hyvin osinkoja. 3 olisivat vähän enemmän riskiyrityksiä. Hajauttaisin teollisuus, pankki, energia, vähittäiskauppa jne. 5 vuoden kuluttua päättäisin, että miltä sijoitustoiminta ihan oikeasti tuntuu. 10 vuotta saattaisi olla vielä parempi aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tilnteessasi sijoittaisin 10 000 ja katsoisin & opettelisin mitä markkinoilla tapahtuu. Ostaisin kymmenen erinyrityksen osakkeita tuhannella eurolla kutakin. Ensin tietysti lukisin asiantuntijoiden mielipiteitä mitä juuri nyt kannattaa ostaa. 7 yritystä olisivat sellaisia, jotka ovat historiallisesti maksaneet hyvin osinkoja. 3 olisivat vähän enemmän riskiyrityksiä. Hajauttaisin teollisuus, pankki, energia, vähittäiskauppa jne. 5 vuoden kuluttua päättäisin, että miltä sijoitustoiminta ihan oikeasti tuntuu. 10 vuotta saattaisi olla vielä parempi aika.
Jos oltaisiin ajassa 5 tai 10 vuotta sitten esim. Takoma, Tiimari ja Talvivaara olisi jo saanut hyvän toimialakohtaisen hajautuksen. Jokeriksi salkkuun vaikka Technotreetä. Rahan tuloa ei voi estää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oltaisiin ajassa 5 tai 10 vuotta sitten esim. Takoma, Tiimari ja Talvivaara olisi jo saanut hyvän toimialakohtaisen hajautuksen. Jokeriksi salkkuun vaikka Technotreetä. Rahan tuloa ei voi estää!
Tai kone, amer, neste, aspocomp, revenio group ja bonuksena eq.....
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua ikinä hävitä yhtään rahaa, ei osakkeisiin kannata sijoittaa. Välillä ollaan punaisella, sitten taas vihreällä. Viime aikoina on ollut niin tuulista, että itsekin myin viime vuonna melkein kaikki osakkeet pois ja viime viikolla myin joulunalusalesta ostamiani tarjouksia pois. Voittoa tuli alle tonni, mutta eipä minulla ole potinkaan koko enää kuin 6k. Nyt oottelen taas seuraavaa alea.
Miten meni omasta mielestäsi?
Yle teki simulaation 10 000 € osakesalkusta 10v ajalle. Vuosikymmenessä arvo nousi 450 € ja osinkoja kertyi 2000-3000 €. Ei varmaan vaadita paljon huonoa tuuria, kun 10v ajalta olisi jäänyt tappiolliseksi.
Pientalojen rakennusluvat (muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen)
11/2020 +45%
12/2020 +16%
1/2021 +1%
2/2021 +18%
3/2021 +27%
"Omakotirakentamisen suosio räjähti. Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen kertoo, että sen jäsenyritysten uusien talokauppojen määrä kasvoi viime vuoden neljännellä neljänneksellä huimat 59 prosenttia. Numerot vuoden 2019 loppuun verrattuna ovat niin kovat, ettei Rautiainen ole k o s k a a n a i e m m i n nähnyt vastaavaa hyppäystä."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/omakotirakentamisen-suosio-rajahti-…
Suora lainaus Tulikiven tilinpäätöstiedotteesta 5.3.2021:
"Kotimaassa loppuvuonna vilkastunut talopakettien myynti lisää Tulikivi-tuotteiden toimituksia tyypillisesti noin puolen vuoden kuluttua talopaketin hankinnasta."
https://www.tulikivi.fi/tekstit/pr/doc/2020/Tulikivi_Tilinpaatostiedote…
Tulikiven tehtailla pitää kiirettä. Saa nähdä, tarttuuko kiire tänään osakekurssiinkin.
Kauppalehti tänään (14.6.2021 klo 09:30):
"Halveksittujen senttiosakkeiden tuotto yllättää – Listalta löytyy nyt yllättäviä nimiä, nämä yhtiöt ovat vähällä nousta senttisarjasta pois"
Jutussa mainittu Tulikivi, jonka osake maksaa nyt 0,348 €, joten 200 %:n tuotto Kauppalehdellä kiikarissa.
Eivät ihmiset keskimäärin ymmärrä talousasioista yhtään mitään, siinä syy. Ei niitä opeteta missään peruskoulussa, kuten ei mitään muutakaan hyödyllistä lukemisen ja laskemisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nähnyt niin ison vaivan rahojeni eteen etten uskalla laittaa niitä semmoseen kiinni josta en ymmärrä mitään.
Ei tarvitse ymmärtää. Kukaan ei osaa ennustaa osakemarkkinoita. Kaikki kuitenkin sieltä jäävät voitolle, kunhan ostaa tarpeeksi monen eri yrityksen osakkeita.
Mun mielestä on ihan tyhmää, ku kaikki mualimmassa ei sijoita OSAKKEISIIN!111!!! Me ollaan kokoomuksessa tuumattu, että onhan ne muut tyhmiä, mutta kaikkien pitäis vaa sijoittaa OSAKKEISIIN!
Ihme jos ei mualiman taso nouse, ku kaikki 7 miljardia sijoittaa osakkeisiin! JA se talepanikin vielä vaikeuttaa mun tyhmän kokkareen ajatuskokonaisuutta!
Siis eihän elämässä ole mitään muuta kuin raha ja osakkeet.
On paljon tyhmiä ihmisiä, jotka eivät tätä ymmärrä!
12 pörssipäivän kuluttua julkaistaan Tulikiven Q3/2021 -osavuosikatsaus ja saadaan selville, miten 82 prosentin pientalokasvu vaikuttaa Tulikiven lukuihin:
"Omakotitalojen aloitukset kasvavat tänä vuonna selvästi ja odotettavissa on yli 8 100 aloitusta. Pientaloteollisuus PTT:n mukaan erillisten pientalojen myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 82 prosenttia. Aloitusten kovin tahti ajoittuu ensi vuodelle, ja aloitukset nousevat 8300 pientaloon."
Lähde: Rakennusteollisuus
Mitäs alapeukuttamista tässäkin on?