Nainen, suostuisitko tähän diiliin?
Nainen, suostuisitko tähän diiliin: miehen palkka verojen jälkeen on karvan yli 6000 euroa. Sinä olet kotona ja hoidat kodin ja lapset. Tästä hyvästä mies siirtää sinulle 2500 euroa kuussa rahaa tilille. Sen voit käyttää miten huvittaa. Lisäksi hän siirtää 1000 euroa kuussa yhteiselle taloustilille, josta sinä sitten ostat ruoat, maksat kodin laskut jne.
Tästä sopimuksesta laaditaan juridisesti sitova kirjallinen versio.
Kommentit (70)
Mä luulin, että seurustellaan ja mennään naimisiin rakkaudesta ja siihen tehdään rakkaudella hankittuja lapsia ja yhdessä niitä hoidetaan, kukin kykyjensä mukaan. Suomessa kun tuntuu olevan liian helppo elämä, voi valita meneekö töihin vai viekö lapset tarhaan. On äitiyslomat ja isyyslomat, äitiyspakkaus ja lapsilisät, kotihoidontuki jne.
Perhe-elämäkin on jotain diilejä siis nykyään? Ei ihme, että on paljon sinkkuja ja tahtomattaan yksinäisiä ihmisiä jos perheen perustamiseenkin tarvitaan erillisiä sopimuksia.
Ap:n kysymykseen vastaisin, että ihan hyvä diili. Perusta eläkesäästötili pankissa, pärjäät sitten eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että seurustellaan ja mennään naimisiin rakkaudesta ja siihen tehdään rakkaudella hankittuja lapsia ja yhdessä niitä hoidetaan, kukin kykyjensä mukaan. Suomessa kun tuntuu olevan liian helppo elämä, voi valita meneekö töihin vai viekö lapset tarhaan. On äitiyslomat ja isyyslomat, äitiyspakkaus ja lapsilisät, kotihoidontuki jne.
Perhe-elämäkin on jotain diilejä siis nykyään? Ei ihme, että on paljon sinkkuja ja tahtomattaan yksinäisiä ihmisiä jos perheen perustamiseenkin tarvitaan erillisiä sopimuksia.
Ap:n kysymykseen vastaisin, että ihan hyvä diili. Perusta eläkesäästötili pankissa, pärjäät sitten eläkeiässä.
Mikä ihmeen hyvä diili? Nainen saa 2500, perhe 1000 euroa ja sitten mies 2500 eurolla hommaa asunnon, auton, vakuutukset, elektroniikan, netin, puhelimet, harrastukset välineineen, sähkön, omat ja lasten vaatteet ja kaiken muun mahdollisen. Ja kaikki on kiinni siitä, että miehellä on töitä ja työkykyä.
Kaikilla ei tunnu olevan matikka hallussa.
Riippuu vähän. Kuulostaa ihan ok järjestelyltä, meneekö tuo yhteisen taloustilin 1000 e asunnon lyhennykseen/vastikkeeseen tai jos velaton asunto niin vastikkeeseen? Siis kun sanottiin myös kodin laskut? Eli tavallaan tuossa olisi suunnilleen miehen osuus kodin menoista ja minun "palkkani" 2500, siitä maksaisin oman osuuteni. Kuulostaa kyllä todella hyvältä. Millaisia sijoituksia miehellä on, haluaisin vähän tarkempaa tietoa? Jos tämän perheen asuntolaina lyhenee jo esim. vuokratuloilla? Niitä ei kuitenkaan ole? Joka tapauksessa tuolla elelisi jo aika vapautuneesti. Montako niitä lapsia vaan on? Mietin, että jos vaikka 4 niin heidän harrastuksiinsa ja vakuutuksiinsa ym. ym. menee aika paljon jo enemmän kuin yhden lapsen kanssa? Onko mies miten kotona, kai viikonloput on yleensä pyhitetty? Saanko laskea omat yritys/sijoitustulot tuohon päälle? Apua menee jo niin monimutkaiseksi kun lähtötiedoista tulee niin paljon kysymyksiä! :D
Saisin tuolla rahalla eleltyä oikein mukavaa elämää lasten kanssa ja tuosta ylimääräisestä saisin omaa taloutta turvattua hyvin, voisin harkita diiliä. Isoin vaatimus olisi kuitenkin, että mies on hyvä, luotettava ja rakastava ja etenkin hyvä isä lapsille. Jos, niin suostun diiliin. (Oletuksenä, että olisin lapseton sinkku)
Jos olisin kouluttamaton duunari (, jonka työ ei ole se unelmien täyttymys, eli esimerkiksi aikoinaan kun työskentelin respatyttönä) niin ottaisin diilin vastaan ilomielin. Tuolloin työni oli itselleni niin kamalaa, että jos lapsia olisi ollut niin mielelläni olisin ollut kotona kotirouvana.
Mutta nykyisin mulla on hyvä korkeakoulututkinto, mielekäs työpaikka ja kelpo liksa, joten en todellakaan luopuisi urahaaveistani kotirouvuuden vuoksi. Meillä aiotaan pitää perhevapaatkin puoliksi.
En suostuisi. Syitä on lukuisia. Tärkein ja muuttumattomin on se, että se antaisi vääristyneen perhemallin lapsilleni. Haluan lasteni oppivan huolehtimaan omista jälkeläisistään ja kodistaan sekä omasta itsenäisestä, kenestäkään riippumattomasta, taloudestaan ja ansaintakyvystään.
Vierailija kirjoitti:
Nainen, suostuisitko tähän diiliin: miehen palkka verojen jälkeen on karvan yli 6000 euroa. Sinä olet kotona ja hoidat kodin ja lapset. Tästä hyvästä mies siirtää sinulle 2500 euroa kuussa rahaa tilille. Sen voit käyttää miten huvittaa. Lisäksi hän siirtää 1000 euroa kuussa yhteiselle taloustilille, josta sinä sitten ostat ruoat, maksat kodin laskut jne.
Suostuisin helposti. Rupeaisin ehkä jonkinlaiseksi yrittäjäksi. Periaatteessa meillä on sama juttu tälläkin hetkellä, erotuksella että taloudessa on yhteiset rahat. Kaikille naisille ei vaan riitä töitä, se on karu totuus. Eläke ei työttömänä kerry muutenkaan. Sama lopputulos siis-köyhä vanhuus. Ainakin lapset saavat paremmat eväät elämään.
Vierailija kirjoitti:
En ole nainen, mutta mikäli minulle tarjoituisi mahdollisuus siirtyä kokopäiväiseksi koti-isäksi noilla ehdoilla niin todellakin suostuisin! Valtaosa ihmisten töistä on aika täysin merkityksetöntä oravanpyörässä juoksemista, joten aivan varmasti olisin päivät mieluummin puuhailemassa rakkaiden lasteni kanssa.
Ongelmana olisi lähinnä sellaisen naisen löytäminen, joka suostuisi kyseisenlaiseen järjestelyyn.. Itse en ainakaan ole kuullut yhdestäkään tapauksesta ikinä ja mitä naispuolisilta ystäviltäni olen kysellyt, niin he ovat sanoneet että heitä hävettäisi olla yhdessä (uran suhteen?) kunnianhimottoman miehen kanssa. Eivät voisi siis kunnioittaa tällaisen valinnan tehnyttä miestä. Tämä on tietenkin sääli, mutta ehkäpä ajat vielä muuttuvat tuleville polville ja myös miehet pääsevät pois melko ahtaasta roolistaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläke ei kertyisi, se pitäisi järjestää. Lisäksi sopimus siitä, miten toimitaan esim sairastuessa ja lomilla sekä vapaa-ajalla.
Nimittäin ansiotyö on vain 5 pv viikossa ja päivässä 8 h ja siitä on lomaa. Tuo kuulostaa ympärivuorokautiselta työltä, joka ikinen päivä ja ilman lomia.
Ei kukaan järkevä suostu sellaiseen orjatyöhön.
2500e netto ja ei omia eläkkeitä osaa sijoittaa? Miten sekaisin olet? Älä nyt vaan sano, että eläkkeesi on eläkeyhtiöiden varassa?
Tuo on niin huono diili, että siksi tuollaisia ei elävässä elämässä tehdä. On perheitä, joissa nainen on kotona ja isä töissä, mutta ne asiat on sovittu ihan eri tavalla kuin tuollaisilla sopimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nainen, mutta mikäli minulle tarjoituisi mahdollisuus siirtyä kokopäiväiseksi koti-isäksi noilla ehdoilla niin todellakin suostuisin! Valtaosa ihmisten töistä on aika täysin merkityksetöntä oravanpyörässä juoksemista, joten aivan varmasti olisin päivät mieluummin puuhailemassa rakkaiden lasteni kanssa.
Ongelmana olisi lähinnä sellaisen naisen löytäminen, joka suostuisi kyseisenlaiseen järjestelyyn.. Itse en ainakaan ole kuullut yhdestäkään tapauksesta ikinä ja mitä naispuolisilta ystäviltäni olen kysellyt, niin he ovat sanoneet että heitä hävettäisi olla yhdessä (uran suhteen?) kunnianhimottoman miehen kanssa. Eivät voisi siis kunnioittaa tällaisen valinnan tehnyttä miestä. Tämä on tietenkin sääli, mutta ehkäpä ajat vielä muuttuvat tuleville polville ja myös miehet pääsevät pois melko ahtaasta roolistaan.
Itse asiassa en edes tarvitsisi mitään palkkaa tai sopimusta - minulla on kyllä kertynyt omaa varallisuutta jo sen verran, että pärjäisin sillä vaikka koko loppuelämäni. Mutta niin kuin sanoin, vaikeinta on löytää nainen joka kykenisi arvostamaan minua ja valintaani. Näkeehän näistä vastauksistakin kuinka pelkkää ajatusta kotiin jäämisestä halveksutaan aika voimakkaasti.
Meillä on nyt jo yhteiset rahat miehen kanssa ja minä tienaan kolme kertaa enemmän kuin mies. Silti en ikinä suostuisi siihen, että mies hoitaisi ja kasvattaisi meidän lapset ja huolehtisi kodista yksistään. Mitä järkeä minun olisi ollut ryhtyä äidiksi, jos en itse haluaisi kasvattaa omia lapsiani ja näyttää heille miten tasa-arvoisessa parisuhteessa ja toimivassa perheessä KAIKKI perheenjäsenet työskentelevät yhteisen hyvän eteen?
Joten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa en edes tarvitsisi mitään palkkaa tai sopimusta - minulla on kyllä kertynyt omaa varallisuutta jo sen verran, että pärjäisin sillä vaikka koko loppuelämäni. Mutta niin kuin sanoin, vaikeinta on löytää nainen joka kykenisi arvostamaan minua ja valintaani. Näkeehän näistä vastauksistakin kuinka pelkkää ajatusta kotiin jäämisestä halveksutaan aika voimakkaasti.
Minullakin on paljon rahaa ja voisin jäädä toisen rikkaan kanssa yhdessä kotiin. Minua ahdisti ap:n asenne, lapsellisuus ja typerät speksit sopimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Syitä on lukuisia. Tärkein ja muuttumattomin on se, että se antaisi vääristyneen perhemallin lapsilleni. Haluan lasteni oppivan huolehtimaan omista jälkeläisistään ja kodistaan sekä omasta itsenäisestä, kenestäkään riippumattomasta, taloudestaan ja ansaintakyvystään.
On aika yksioikoista ja tylyä sanoa perhemallia, jossa toinen vanhempi on kotona lasten kanssa, vääristyneeksi. Tietenkin se, jos vaimo vain edustaa eikä puolisoiden välillä ole todellista yhteyttä, antaa vääristyneen kuvan parisuhteesta. Se, että nainen haluaa jäädä kotiin lasten kanssa heidän ollessaan lapsia, voi olla naisen oma toive ja myös hyvä asia. Se jos nainen ei halua jäädä kotiin lasten kanssa, mutta hänen on pakko, ei ole hyvä asia.
Itse olen kotona pienten lasten kanssa, tarkoitus on olla siihen asti, että nuorin täyttää 3 v. Rakastan kiireetöntä elämistä ja lasten hoitoa kotona, mutten tipu "kelkasta" vaikka olisin kotona 20 v putkeen. Jotkut kotirouvat osaavat olla yritteliäitä ja ansaita myös kotona ollessaan samalla lapsista nauttien ja heihin keskittyen. (Miehenikin voisi olla kotona, mutta tulisi hulluksi, joten on parempi, että hän on arkisin töissä.) Lasten kasvaessa minun on mahdollista keskittyä yrittämiseen täysipäiväisesti ja aloittaa suurempia projekteja.
Monet naiset työllistävät itse itsensä eikä heidän myöhempi työllistymisensä ole silloin kiinni CV:n hoitovapaa-aukosta. Ja monen koulutetun ja pätevän naisen työllistyminen ei ole sittenkään kiinni CV:n hoitovapaa-aukosta. Joillain taas on. On yksinkertaista väittää, että nainen voi valita vain uran tai lapset. Naisia on erilaisia. Osa voi valita uran tai lapset, osa molemmat ja osa ei saa kumpaakaan.
Kotiäitejä vihataan av:ssa melkein yhtä paljon kuin lapsia. Kotiäitejäkin on kuitenkin erilaisia, kotiäitiys ei tarkoita aina alistumista ja huonoa pärjäämistä. Moni nainen kuitenkin haluaa olla lasten kanssa kotona ja sen voi toteuttaa hyvin tai huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syystä. Minulla on sairaus jonka takia parisuhteessani on kaksi elintasoa ja olen joutunut olemaan paljon mieheni varassa. Oli hirveä virhe että päästin tilanteen niin pitkälle ettei ole paluuta. Minulla on kuitenkin haave että jonain päivänä voisin kuin ihmeen kautta olla oman itseni herra. Miehestäni en haluaisi erota mutta kuitenkin jollakin tavalla hankkia itsenäisyyteni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha.
Minä olen nainen ja elätän perheeni, olen myös yksin ostanyt asuntomme, mieheni on tuloton.
Ihme kyllä saan tehdä myös kotityöt ja lapsenhoidon yksin. Jos pyydän miestä viemään roskiksen, hän väittää, että naökutan.
Nykyään on itseasiassa hyvin yleistä, että nainen on se elättäjä, miunkin tuttavapiirissäni on niin usein. Kaikki miehet kuitenkin kohtelevat näitä elättäjävaimojaan kotipiikoina.
Eli sinä mies, joka haikailet kodin hengettäreksi - sellaisia naisia, jotka haluaisivat sellaisen miehen, on pilvin pimein Suomessa. Sellaisia miehiä, jotka suostuvat perinteiseen naisen rooliin- niitä ei ole laisinkaan. Jos olet sellainen, ja riittävän hyvännäköinen ja mukava luonne, olet ainoa ja voit suunnilleen valita sen varakkaan naisen isosta joukosta.
Taas sinä. Ap yrittää jotain versiota avauksesta parin kuukauden välein.
Ap, yritä saada kalloosi, että ihmissuhteet eivät toimi liikejärjestelynä. Jos taas yrität tehdä jotain taloustieteellistä tutkimusta niin vauvapalsta ei ole oikea osoite.
En suostuisi elämään miehen kanssa joka ei halua osallistua -kotiin ja lapsiin- muuten kuin lompakkona, mutta silti nuo pitäisi saada.
Miksi mies edes haluaisi lapsia jos ne ei kiinnosta. Ei lapsia ole mikään pakko tehdä. Voi olla ilmankin ja tadaa! Ei tarvitse hoitaa lapsia.
Kertoo jotenkin... huonosta itsetunnosta. Tehdään lapsia koska muutkin on tehneet tai ympäristö painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha.
Minä olen nainen ja elätän perheeni, olen myös yksin ostanyt asuntomme, mieheni on tuloton.
Ihme kyllä saan tehdä myös kotityöt ja lapsenhoidon yksin. Jos pyydän miestä viemään roskiksen, hän väittää, että naökutan.
Nykyään on itseasiassa hyvin yleistä, että nainen on se elättäjä, miunkin tuttavapiirissäni on niin usein. Kaikki miehet kuitenkin kohtelevat näitä elättäjävaimojaan kotipiikoina.
Eli sinä mies, joka haikailet kodin hengettäreksi - sellaisia naisia, jotka haluaisivat sellaisen miehen, on pilvin pimein Suomessa. Sellaisia miehiä, jotka suostuvat perinteiseen naisen rooliin- niitä ei ole laisinkaan. Jos olet sellainen, ja riittävän hyvännäköinen ja mukava luonne, olet ainoa ja voit suunnilleen valita sen varakkaan naisen isosta joukosta.
Et kyllä kuulosta ainakaan suosittelevan muita naisia valitsemaan samoin kuin sinä. Lähinnä kuulostaa, että sinua harmittaa, ettei parempaa ollut saatavilla. Oma äitini elätti perheemme isäni sairastuessa skitsofreniaan. Ero tuli kuitenkin juuri tuon takia, ettei isäni lopulta enää ollut reilu tai ansainnut äitini kunnioitusta (riehui ja rälläsi). Itse olen elättänyt perhettämme mieheni opiskellessa, mutten olisi katsellut häntä jos hän olisi heittäytynyt holhottavaksi. On ehkä naisia, jotka tekevät intohimoisesti uraa ja mies hoitaa lapsia ja se on heille ok. Uskon, että naiset tuossa tapauksessa kuitenkin edellyttävät miehen hoitavan osuutensa kodinhengettärenä vähintään kiitettävästi, muuten tulee ero. Ja paljon enemmän on naisia, jotka haluavat jakaa työt ja vastuun ennemmin 50-50 tai olla itse kodinhengettären osassa.
Melkoinen olkinukke taas. Hävettääkö edes?