Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HAZEL EYES - eikö ole suomenkielistä käännöstä?

Vierailija
24.01.2019 |

"Hazel eyes have a mixture of green, brown and amber hues. Their color can be hard to describe, since ambient lighting and clothing colors can affect your perception of them."

Eli tuollaiset silmät, joissa on sekä vihreää, ruskeaa että meripihkan keltaisia sävyjä.

https://www.allaboutvision.com/conditions/eye-color-hazel.htm

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliivinväriset? Tai oliivinvihreät.

Se ei ole sama asia. Eri sävy ja täysin vihreä.

Vierailija
22/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo pähkinänruskea on suomalaisten optikkojen yleisesti käyttämä termi, ja se tulee juuri hasselpähkinän kuoren väristä.

Kyllä ja joku termi on pitänyt keksiä. Suora käännös ei kuitenkaan kuvaa hyvin kyseistä termiä hazel, pähkinä on enemmänkin napakan vaaleanruskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap tarvitsee näin tarkkaa käännöstä?

Minun silmäni ovat haaleansiniset. Joissakin maissa on sanottu taivaansinisiksi, joissakin toisissa syvänsinisiksi, joaakin muualla aivan ihanan erikoisen sinisiksi.

Virallisissa papereissa lukee siniset silmät. Se siitä.

Käsittääkseni hazel on englannissa vaaleanruskeat, sävyihin tarttumatta, erotuksena tummemman ruskeille.

Vierailija
24/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskeanvihreä sävy mielestäni parempi kuin vihreänruskea sävy kuvaamaan tuota hazel eyes.

Itselläni on enemmänkin kellertävänvihreät tai vihreänekellertävät silmät, ja tällaiset vaaleammatkin ilmeisesti lasketaan "hazel eye" luokkaan, koska se kellertävä on hyvin vaalea ruskea, sellainen kamelinruskea. 

Vierailija
25/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pähkinänruskea kyllä kuvaa yhtään. Itsellä vaaleanvihreä tausta, tummanvihreä reunarinkula ja kultaisia ja ruskeita ohuita säikeitä. Väri tosiaan vaihtelee valosta toiseen. Välillä näyttää vihreältä, välillä kellertävältä, välillä ruskealta.

Vierailija
26/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko hazel eyes jos on sini-vihreät silmät?

Voi olla, riippuu keneltä kysyy :)

Innostuin googlaamaan tätä, koska mullakin on aika moniväriset silmät, lähinnä sinivihreät, mutta vihreässä sävyssä (lähempänä iiristä, ulkoreuna on ihan sininen, vihertyy kohti iiristä) on paljon keltaista. Joidenkin nettisivujen mukaan tämäkin yhdistelmä on "Hazel eyes". Sininen, vihreä ja ruskea/keltainen.

Vierailija
27/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Innostuin googlaamaan tätä, koska mullakin on aika moniväriset silmät, lähinnä sinivihreät, mutta vihreässä sävyssä (lähempänä iiristä, ulkoreuna on ihan sininen, vihertyy kohti iiristä) on paljon keltaista. Joidenkin nettisivujen mukaan tämäkin yhdistelmä on "Hazel eyes". Sininen, vihreä ja ruskea/keltainen.

https://guycounseling.com/hazel-eyes-everything-you-ever-wanted-to-know…

Vierailija
28/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että tämä "Hazel eyes" on epätarkempi määritelmä kuin mitä meillä käytetään. Ainakin kuvahaulla tarjoaa liki kaikkia vaaleampia silmien sävyjä kullankeltaisista aina turkoosin harmaisiin. Kaiketi yleensä käytetään joistain keltavivahteisista.

Vierailija
29/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meripihka.

Vierailija
30/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://guycounseling.com/hazel-eyes-everything-you-ever-wanted-to-know…

mulla on tän kuvan keskimmäinen rivi oikealta silmien väri.    https://guycounseling.com/hazel-eyes-everything-you-ever-wanted-to-know…

t:ketjun sinivihreä silmäinen

Vierailija
31/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ryal blood line silmien väri virallisesti juuri hazel.

Vierailija
32/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Kai mun silmäni sitten muuttavat väriä, kun jenkkihöpöhöpö-sivukin silleen kertoo. Ex säikähti, kun suutuin; kuulemma mun silmät näytti pelottavilta :/ Tavallinen väri tämmöinen sekaisen turkoosinharmahtava ja en tiedä olenko vain kuvitellut, mutta luulisin, että suuttuneena sellainen jäänharmaa.

Onko muut, jotka osuvat tuohon https://guycounseling.com/hazel-eyes-everything-you-ever-wanted-to-know… sivuston määritelmään jotenkiin huomanneet silmien värin muuttumista mielentilan mukaan?

Vierailija
33/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on hazel- silmät. Niitä ei kyllä ruskeiksi voi kuvailla. Niissä on juuri tuota oliivinvihreää sitten vaaleita jadenvihreitä täpliä. Pupillia ympäröi sellainen kullankeltainen täplärengas. Pupillista lähtee myös hentoja pähkinänruskeita säteitä. Iiristä ympäröi siniharmaa kehä.

Olen aina sanonut että silmäni ovat vihertävänharmaat.

Huonevalossa silmäni näyttää samean mudanvihreiltä. Mielestäni parhailta ne näyttää ulkona aurinkoisena päivänä, kun se "kultakehä" tulee esiin todella voimakkaasti. Kaverit on sanonut että silmäni näyttää "itsevalaisevilta" ja hypnoottisilta. Synkkinä päivinä ulkona silmäni näyttää siniharmailta ja kun itken, silmäni näyttää kirkkaan vihreiltä!

Joo... Ja monesti ihmiset on antaneet mun silmien väristä toisistaan poikkeavia kuvauksia. Yhden mielestä ne on siniset toisen mielestä harmaat jonkun mielestä vihreät ja jonkun mielestä ruskeat. Riippuu ihan valaistuksesta, silmämeikistä ja mielialasta minkä väriset ne on. Itse olen aina tykännyt sellaisista "suomalaisensinisistä" silmistä. Ne on musta tajuttoman kauniit. Mutta tärkeintä on että näillä mun "mudanvihreillä" "killiäisillä" näkee kohtuuhyvin. Olen huomannut että mun silmät muistuttaa alligaattorin oliivinkeltaisia silmiä.

Vierailija
34/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen määritelmän löysin jostain, että tällaisten moniväristen "central heterochromia" -silmien varsinainen väri (jos se pitää lyhyesti sanoa) on se kaikkein uloin väri.

T. Sinisilmäinen

Vierailija
35/36 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen määritelmän löysin jostain, että tällaisten moniväristen "central heterochromia" -silmien varsinainen väri (jos se pitää lyhyesti sanoa) on se kaikkein uloin väri.

T. Sinisilmäinen

...siis reunan väri

Vierailija
36/36 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuon väriset silmät ja luulin aina ennen että ovat vain vihreät. Kunnes aloin kiinnittämään huomiota keskellä olevaan kultaiseen renkaaseen, lähinnä sen jälkeen kun huomasin sen periytyneen myös poikani harmaisiin silmiin.

Central heterochormia, hazel, vihreät, monta vaihtoehtoa - vähän käännöksiä.

Vastaan erittäin vanhaan, pahoitteluni siitä. Central heterochromia on eri asia. Siinä on selkeästi keskellä eri väri, ja ulkoreunoilla toinen väri. Eli siis kaksi selvästi havaittavissa olevaa eri väriä kahdessa kerroksessa. Hazelissä ne eivät ole yhtä kerrostuneet.

Itse olen ihmetellyt onko minulla vihreät, harmaat, vai minkä ihmeen väriset silmät nyt sitten onkaan. Google-tulosten mukaan 'hazel' on lähimpänä totuutta, mutta ei ne ruskeat ole. Toisaalta eräs tuttavani myös kutsui niitä sinisiksi, ja hänet olen tuntenut vuosikymmeniä joten hänellä on varmastikin ollut hyvä näköyhteys - parempi kuin itselläni - silmiini. Mutta perheeseeni kuuluu useampi oikeasti sinisilmät omaava henkilö, ja tiedän hyvin että omani eivät sitä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme