Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Resilienssi - oletko resilientti ja miten se ilmenee?

Vierailija
24.01.2019 |

Toivutko vaikeista kokemuksista?

Ylen aamu-tv:ssä haastateltavana psykologi Soili Poijula, aiheena myös viime aikojen sek s rikokset.

Kommentit (298)

Vierailija
1/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautuminen ja jopa selviytyvämmäksi tuleminen. Mitä siihen liittyy? 

Surusta Poijula oli löytänyt uutta. Jotkut palautuvat. Liittyy mielen joustavuuteen. 

Vierailija
2/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Putoan aina ”jaloilleni” - tai kolhaisen kyllä itseni, mutta toivun aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotitermi? 

Vierailija
4/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Kiitos! Tiedätkö, mitkä piirteet saavat sinut olemaan "jankkaamatta asiaa". Tunnen niin monia joilla on 15 vuodenkin jälkeen sama levy päällä samassa raidassa. Mitähän teet toisin? Ap

Vierailija
5/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole resilienssiä. Mutta kärsinkin ahdistuneisuushäiriöstä, paniikkihäiriöstä ja keskivaikeasta masennuksesta. Syy? Lapsuus. 

Vierailija
6/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole resilienssiä. Mutta kärsinkin ahdistuneisuushäiriöstä, paniikkihäiriöstä ja keskivaikeasta masennuksesta. Syy? Lapsuus. 

Millaisiin asioihin se sinulla juontaa - tuo että oire laukeaa? Kiinnostaa, miten tämä piirre kehittyy. Ap

Vierailija
7/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama juttu. Lisäksi elämässä on lapsuuden jälkeen ollut myös muita rankkoja asioita. En saanut läheisiltä juurikaan tukea niiden kanssa, mikä on varmasti yksi syy siihen miksi oireilu jäi päälle.

Vierailija
8/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin myös noista mitä mainitsit, ja stressaannun. Mutta kovistakin elämän iskuista toivun silti suhteellisen nopeasti pinnalle, toimintakykyiseksi. Puhun kriisitilanteessa paljon. Käyn syvällä tunteissa, mutta muutaman päivän päästä mieli pyrkii pois pinnan alta. Pidän siis itseäni palautumiskykyisenä.

Vierailija
9/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin asioihin se sinulla juontaa - tuo että oire laukeaa? Kiinnostaa, miten tämä piirre kehittyy. Ap

Ohis: mielestäni ahdistuneisuus liittyy nimenomaan siihen, että tunteiden säätely ei kehity kunnolla, koska ympäristö ei tue sitä. Reagoit siis vaikeisiin asioihin edelleen samalla tavoin kuin pieni lapsi, panikoitumalla.

Vierailija
10/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin myös noista mitä mainitsit, ja stressaannun. Mutta kovistakin elämän iskuista toivun silti suhteellisen nopeasti pinnalle, toimintakykyiseksi. Puhun kriisitilanteessa paljon. Käyn syvällä tunteissa, mutta muutaman päivän päästä mieli pyrkii pois pinnan alta. Pidän siis itseäni palautumiskykyisenä.

Lisään tähän että en kuitenkaan ole masentunut. Sillä varmaan on merkityksensä resilienssiin.

Vierailija
11/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen resilientti. Olen selvinnyt vaikeista asioista, pettämisistä, keskenmenosta, läheisten kuolemista, hirveän stressaavista vaikeista työvuosista ilman vammoja sieluun. Toisaalta minulla on kaikkea, terveet lapset, oma terveys ja hyvä mielenkiintoinen työ. Kestän hyvin stressiä ja kiirettä, jopa siinä määrin että ihmiset luulevat minun polttavan itseni loppuun. Antaa tulla vaan lisää!

Vierailija
12/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä sinua kuuntelevat? Kuuntelijoiden puute on yleensä se ongelma, mikä hidastaa asioiden käsittelyä.

Vierailija
13/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Toivun isommista psyykkisesti kuormittavista asioista (esim. vanhempien päihdeongelmat, väkivalta, raiskaus) hitaasti. Pystyn kuitenkin hoitamaan asiani: käymään töissä, opiskelemaan. Ihmissuhteet sen sijaan takkuaa. Nyt vasta keski-iän kynnyksellä alkaa tuntumaan siltä, että ehkä elämä sittenkin kantaa, oireet ovat vähentyneet ja mieli alkaa muutoinkin olemaan kasassa. Nyt haluan auttaa muita, joiden elämänlanka tahtoo olla hukassa.

Vierailija
14/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanlainen. Pyydän apua, jos jotain sattuu. Mietin, olenko oppinut luottamaan kumminkin johonkuhun siellä alkumetreillä? Ap 

Vierailija
15/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanlainen. Pyydän apua, jos jotain sattuu. Mietin, olenko oppinut luottamaan kumminkin johonkuhun siellä alkumetreillä? Ap 

Kuka sinua auttaa? Jollei kukaan halua auttaa, niin avunpyynnöistä ei ole hyötyä. Silloin lopulta lakkaa apua edes kysymästä, jollei ole ketään johon voisi hädän hetkellä luottaa.

Vierailija
16/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen resilientti. Olen selvinnyt vaikeista asioista, pettämisistä, keskenmenosta, läheisten kuolemista, hirveän stressaavista vaikeista työvuosista ilman vammoja sieluun. Toisaalta minulla on kaikkea, terveet lapset, oma terveys ja hyvä mielenkiintoinen työ. Kestän hyvin stressiä ja kiirettä, jopa siinä määrin että ihmiset luulevat minun polttavan itseni loppuun. Antaa tulla vaan lisää!

Saattaa tullakin? 

Vierailija
17/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Kiitos! Tiedätkö, mitkä piirteet saavat sinut olemaan "jankkaamatta asiaa". Tunnen niin monia joilla on 15 vuodenkin jälkeen sama levy päällä samassa raidassa. Mitähän teet toisin? Ap

Elämänfilosofiani, vai onko se luonteenpiirre sitten. Yritän muistaa, että valittamisesta ja vatvomisesta ei ole mitään hyötyä, murehtiminen ei ole koskaan auttanut mitään. Kyllä minäkin valitan ja murehdin, mutta mietin aina, mitä voin TEHDÄ asian eteen. Ja teen.

Samalla aivopesen itseäni uskomaan, että kaikki kääntyy lopulta hyväksi. Aina.

Kun olen kaiken tehnyt niin tiedän, että nyt minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tilanne ja tarvittaessa antaa anteeksi. Ja tähän pyrin. Vaikeissa asioissa se on vaikeaa, muttayhä uudelleen. Yhä uudelleen.

Ihan oikeasti nuo kaksi viimeistä asiat ovat välttämättömiä. Jos ei pysty antamaan anteeksi, niin sitten pitää hyväksyä tilanne. Muut ihmiset inttävät, ettei heidän tarvitse tehdä niitä. Teen toisin siis lähinnä sen.

Vierailija
18/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla.  jolla ketjussa on masennusta ja paniikkia yhä, pyrkimys elämän rakentamiseen vai syytätkö muita? Oletko katkera muille? 

Vierailija
19/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Ympäristön tuki auttaa selviytymään. Jos ihminen on saanut joskus aiemmin tukea muilta, niin hänellä on enemmän henkisiä voimavaroja päästä vaikeuksistaan yli. Jos aina on joutunut ponnistelemaan yksin, niin voimavarat ovat monesti vähissä ja vaikeista asioista on vaikea päästä yli. Resilienssi vaihtelee tilanteen mukaan. Jokainen ansaitsee tukea toisilta.

Vierailija
20/298 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen.

Elämänfilosofiani, vai onko se luonteenpiirre sitten. Yritän muistaa, että valittamisesta ja vatvomisesta ei ole mitään hyötyä, murehtiminen ei ole koskaan auttanut mitään. Kyllä minäkin valitan ja murehdin, mutta mietin aina, mitä voin TEHDÄ asian eteen. Ja teen.

Samalla aivopesen itseäni uskomaan, että kaikki kääntyy lopulta hyväksi. Aina.

Kun olen kaiken tehnyt niin tiedän, että nyt minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tilanne ja tarvittaessa antaa anteeksi. Ja tähän pyrin. Vaikeissa asioissa se on vaikeaa, muttayhä uudelleen. Yhä uudelleen.

Ihan oikeasti nuo kaksi viimeistä asiat ovat välttämättömiä. Jos ei pysty antamaan anteeksi, niin sitten pitää hyväksyä tilanne. Muut ihmiset inttävät, ettei heidän tarvitse tehdä niitä. Teen toisin siis lähinnä sen.

Kuulostat vastuulliselta. Tuo on aikuisen ihmisen käytöstä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi