Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AUUUH! Alkoi ahdistaa, kun tajusin tuhlanneeni vuokriin jo 134 000 euroa! :( Ja lisää menee joka kuukausi...

Hanna-Maija
23.01.2019 |

Siis olen antanut vuokraisännälle tuollaisen summan rahaa, että hän voisi ostella lisää sijoitusasuntoja itselle. Palkaksi olen saanut vain vuokrankorotuksen joka vuosi. :( Tuolla rahalla olisin ostanut oman ja nyt olisi jo kesämökkikin maksettavana...

Mutta millä ihmeen ilveellä pääsisin tästä pirun vuokraloukusta? Nyt menee kaikki raha vuokraan eikä pysty säästämään asuntolainan saamista varten... :( Kimppakämppään jonku kanssa? Mistä ne ihmiset saa rahoja jotka ostaa oman?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanna-Maija kirjoitti:

Siis olen antanut vuokraisännälle tuollaisen summan rahaa, että hän voisi ostella lisää sijoitusasuntoja itselle. Palkaksi olen saanut vain vuokrankorotuksen joka vuosi. :( Tuolla rahalla olisin ostanut oman ja nyt olisi jo kesämökkikin maksettavana...

Mutta millä ihmeen ilveellä pääsisin tästä pirun vuokraloukusta? Nyt menee kaikki raha vuokraan eikä pysty säästämään asuntolainan saamista varten... :( Kimppakämppään jonku kanssa? Mistä ne ihmiset saa rahoja jotka ostaa oman?

Sitä kutsutaan palkaksi. Siitä palkasta voi panna sivuun hiukan eikä laittaa kaikkea heti haisemaan.

Vierailija
62/64 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No helpoin tie omaan asuntoon lienee joku joka takaa loppulainan.. esimerkiksi omat vanhemmat jos haluavat ryhtyä.

Ei se asuminen silti ole ilmasta. Yhtälailla se maksaa.

Onkohan ap niitä kustannuksia laskenut.

Jos asumisesta maksaminen on hukkaanheittoa, samanlailla ne ei-vuokra-asujatkin rahaansa viskoo tuuleen aapeen logiikalla.

Niin oikea laskutapa olisi laskea vuokran ja vastikkeen (ynnä kulujen) erotuksella, tuo hukkaan heitetty summa ja vielä pitäisi huomioida korkoihin "hukkaan" heitettävä summa. Mutta kyllä useimmiten omistusasuminen kannattaa rahallisesti, kun eihän sitä kämppää kukaan halua tappioksi vuokralle antaa.

Näin minä olen laskenutkin. Asumisen kustannus noin 480€/kk tässä asunnossa. Vastaavan kokoisen, tosin vanhemman ja huonompikuntoisen vuokra tässä lähistöllä 1760€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisöyhöttäjät ostavat varmaan leffatkin DVD:llä sen sijaan että maksaisivat Netflixistä.

En maksa netflixistä. Sijoitan mieluummin senkin summan osakkeisiin.

Vierailija
64/64 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin rikas asuisin loppuelämäni vuokralla. Kitupalkasta säästän aspiin että voisin joku pv ostaa oman, ja vain siksi että se tulisi vuokra-asumista edullisemmaksi. Saksassa asuva sukulainen ihmettelee miksi Suomessa vuokralla asuminen on niin kallista, Keski-Euroopassa suurin osa asuu vuokralla. Mitä vauraampi yhteiskunta sitä enemmän vuokralla asujia.

Siitäkin huolimatta, sen on pakko olla omistusasumista kalliinpaa, kun varmasti voittoa haluavat välistä ottaa.

Mitä tuohon yhteiskuntien vaurauteen ja vuokra-asumiseen niin varmaan tilastollinen korrelaatio löytyy, mutta kausaalisuus voi olla hukassa. Tuloeroista se johtuu, eli on olemassa selkeä iso köyhälistöluokka, jotka asuvat vuokralla ja jopa keskituloisille asunnot ovat keskustoissa liian kalliita.