Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajat, miksi haluatte palkkatoiveen hakemukseen?

Vierailija
23.01.2019 |

Eikö työnantajan pidä itse osata määrittää palkka tehtävälle, johon tekijää haetaan? Onko firmanne talous epävakaalla pohjalla, joten työvoimaa tarvitaan mahdollisimman halvalla?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niihin ilmoituksiin voi laittaa jotain mainintaa siitä mille haitarille palkka sijoittuu? Esimerkiksi näin: työkokemus, osaaminen yms. vaikuttavat lopulliseen tehtävän luonteeseen ja palkkaukseen, joka sijoittuu näistä riippuen välille 2000 - 2500 euroa kuukaudessa.

Tätä itsekin ihmettelen. Jos työnhakijat lähettelesivät yhtä epämääräisiä sepustuksia kuin mitä työpaikkailmoitukset ovat, kukaan ei olisi töissä. Ilmoitukseen rehellisesti palkka, työaika kuukaudessa ja mahdolliset edut. Miksi pitää tehdä niin vaikeaa? Ihme selittelyjä, joissa työnantaja haluaa nähdä miten hakija hinnoittelee itsensä. Eikö ne ylihinnoitelleet jäisi pois kokonaan heti, kun laittaisi rehellisesti se mitä ovat maksamassa. Kyllä se kertoo työnantajastakin paljon, jos heti työpaikkailmoituksessa pelataan jotain mystisiä palkkapelejä.

Onpas tämä nyt vaikeaa ymmärtää, taidatte olla duunareita ja pääasiassa enemmänkin siihen työnhakuun kuin -tekoon erikoistuneita.

Aina ei voi tietää ennalta, millaisia ja minkätasoisia hakijoita on saatavilla, eikä tehtävä välttämättä edellytä kovin tarkasti juuri tiettyä kokemusta. Liian tiukoilla palkkaraameilla potentiaaliset osaajat jättävät hakematta, kummassakin päässä. 

No pitääkö laittaa sitten "liian tiukka" palkkaraami, laittaa että haitari on tämä, eikä sitä että koittakaas nyt arvata mitä just meidän firmassa ehkä maksetaan just tästä hommasta ja sitten maksetaan tasan sentilleen se tes.

Kyllä ei tunnu menevän jakeluun. Jos laittaa haitariksi jotain 1500-5000 niin se on yhtä tyhjän kanssa tuhlata ilmoitusrivejä tällaiseen pelleilyyn. Ja kyllä, koko tuo haitari löytyy TES:istä ja TES:in mukaista palkkaa maksetaan. Mutta kun sen henkilön oman osaamisen ja kokemuksen mukaan katsotaan sitten se lopullinen työnkuva ja suhteessa näihin TES:in tarjoamasta skaalasta palkkaus, edelleenkin halutaan tietää hakijan toive, jotta pystytään päättämään, kannattaako palkata tai edes haastatella. 

Missä tessissä muka on tuollaisia skaaloja? Siellä on että kun asut tällä alueella ja sulla on tämä koulutus ja oot ollut 5 vuotta töissä niin palkkaa on x ja kun olet ollut töissä 10 vuotta palkka on y. Siinä on sentilleen se yksi palkka, ei mitään skaalaa. Eihän niissä työnkuvissakaan voi niin isoa vaihtelua olla kun haetaan siihen tiettyyn työhön tekijää, ja kuvaillaan mikä se työ on, ja mitä koulutusta ja kokemusta se vaatii ja minkälaista "hyvää tyyppiä" haetaan. 

Eilen hain kiinteistösihteerin paikkaa, ja se työ on tasan sitä mitä se on, siihen kuuluu ne tehtävät jotka on siinä olleet ennenkin, paikka on vieläpä opintovapaatuuraus, eli sitä samaa tehtävää tulee se nykyinen tyyppi sitten jatkamaan. Mun pitää osata tasan ne asiat mitä siinä työssä tehdään, ei se auta mitään vaikka osaan jotain muutakin. Mulla on isännöitsijän ammattitutkinto ja siitä jonkun verran työkokemusta, mutta en silti tekisi kiinteistösihteerin työssä mitään isännöitsijän työtä, ne on erikseen ja niillä on korkeampi palkka.

Niin, kiinteistösihteerin työ ja isännöitsijän työ voi olla aika selkeästi speksattuja ja niillä yksinkertainen TES. Pätevyydet, työvuodet ja ehkä aavistus jotain CV-perustaista muuta henkilökohtaista. Kyllä. Helppo homma. Taulukkokamaa.

Mutta kun sitten haetaan sitä teollisuusrobotin ohjelmoijaa, niin tilanne on täysin eri asia. Ohjelmointi on taito, ei titteli. Työkokemuksen pituus ei kerro siitä mitään. Tai muodollinen koulutuskaan. Tehtävä on uniikki, juuri kyseisen firman ja tuotteen tietty tehtävä. Ohjelmoijien osaamisessa on todella paljon sekä määrällisiä että laadullisia että sisällöllisiä eroja. Ohjelmoijia ei vaihdeta kuten kiinteistösihteereitä päikseen toiseen samanlaiseen. Kiinteistösihteeri käsittelee aina ja joka firmassa suunnilleen samanlaisia tehtäviä suunnilleen samaan tahtiin, mutta ohjelmoijia työskentelee tuhansissa täysin erilaisissa tehtävissä ja samassa tehtävässäkin kahden ihmisen suorituskyvyssä voi olla satakertainen ero. Siksi ohjelmointialan TES on erittäin väljä - sehän vaan kuvastaa alan todellisuutta. 

Kyllä varmasti on näin että joku ohjelmoijan työ on niin erikoinen että sille on vaikea määrittää niin vaan sitä hintaa. Mutta miksi sitten kiinteistösihteerin paikkaa hakiessa kysytään palkkatoivetta? Sitähän tässä nyt on haettu, että mitä tarkoitusta se palvelee että normaalia taulukkotyötä hakiessa pitää ilmoittaa palkkatoive.

Toimistoalalla on palkkasuosituksia, jotka perustuvat eri vaatimustasoihin. On lueteltu asiat, jotka vaikuttavat, mitä vaatimustasoa työ vastaa. Mutta ne ovat vain suosituksia. Varsinainen palkka on neuvoteltavissa työnantajan kanssa. Jos esim työn aloittamisella on kiire, työnantaja saattaa maksaa pyytämääsi isompaa palkkaa ihan vain siksi, että pystyt aloittamaan työt huomenna eikä vasta kuukauden päästä, kun olet ensin irtisanoutunut nykyisestä työpaikastasi. 

Kyllä se vanhassa työsopimuksessa oleva irtisanomisaika pätee, vaikka uusi työnantaja maksaisi moninkertaista palkkaa.

Mitä ajattelit tapahtuvan, jos ei vaan mene vanhaan paikkaan, vaan suuntaakin uuteen paikkaan? Poliisit hakevat takaisin vanhaan paikkaan? :D

Kun uusi työnantaja lupaa maksaa sopimussakot/isompaa palkkaa, niin irtisanomisaika on ihan yhtä tyhjän kanssa (kilpailukielto saattaisikin pidätellä, mut 90% tapauksissa se on mitätön).

Menee maine. Tai paremminkin saa epäluotettavan maineen työntekijänä, jos noin vain jättää työpaikkansa.

Vierailija
122/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin katsotaan, että osaako työntekijä hinnoitella edes suunnilleen oikein työnsä arvon. Alaisteni palkka vaihtelee 3500-5000€ välillä. Tehtävänkuvia on muutamia. Palkka riippuu osaamisesta ja senioriteetista. Palkka yleisesti vastaavissa hommissa perustekijällä 3500€ luokkaa ja kokeneemmalla hieman päälle 4000€. Palkkatoiveella pystyy esimerkiksi karsimaan ne pois, jotka antavat toiveeksi 2000€ tai 7000€. Näissä tapauksissa näkemyksemme työn arvosta on liian erilainen. Jos ei osaa edes hehtaarilukua työnsä arvosta antaa niin en viitsi tuhlata aikaa edes haastatteluun.

Ja tämä juuri on se ongelma. Mistä esim. vastavalmistunut tai alaa vaihtava voi tietää alaistesi palkkahaitarin? Itse en ole koskaan tienannut suuria summia, joten arvioin jonkun luvun vähän yläkanttiin, ja sain kuulla että se oli naurettavan pieni summa. MISTÄ voin sen tietää, kun ensimmäistä kertaa alan paikkaa hain? 

Vinkkinä ainakin it-alalle, että työn haussa pitää olla hieman röyhkeyttä. Googlesta löytyy monen alan keskipalkka ainakin jollain tarkkudella. Se on melko turvallinen vaihtoehto monissa tapauksissa. Jos se pyyntö ei ole aivan poskettoman iso niin kyllä haastatteluun usein pääsee ja voidaan palkasta neuvotella.

Viimeisin rekry marraskuulta pyysi 2900€ palkkaa. Palkkauspäätöksen tehtyäni ilmoitin palkan olevan 3700€. Meillä nyt periaattena on, että maksetaan vähintään alan keskiarvopalkkaa ja siitä ylös kokemuksesta riippuen.

Toivottavasti sitten saatte tehtyä sen verran tulosta, että teilä on varaa maksaa noita palkkoja eikä teille tule myöhemmin talousongelmia periaatteenne takia. Tiedän montakin firmaa, joilla on ollut samanlainen periaate ja jotka ovat joko kaatuneet, tai heillä vähintäänkin alkanut mennä periaatteensa takia huonommin. Jos nimittäin työntekijä pyytää vähemmän palkkaa, silloin firmakin säästää rahaa ja täten voi helpommin kasvaa, kehittyä paremmaksi. On aivan typerää maksaa enemmän, jos työntekijä tyytyy vähempään taikka hänellä ei ole suurempaan palkkaan oikeuttavia ansioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosassa duunariammattejen työpaikoista noudatetaan orjallisesti tesiä eikä piiruakaan jousteta. Paskoista palkoista, eli matalista teseistä, saadaan kiittää ammattiliittoja jotka matelevat EKn jaloissa.

Onneksi on TES olemassa. Muuten firmat  maksaisivat vieläkin paskempaa palkkaa. Fakta. 

No. Kyllä ne sitäkin yrittää. Eli alle tessin ja työkokemuksen/osaamisen. Varsinkin sellaisissa firmoissa missä ei ole luottamusmiestä.

Ja pitää kyllä todella ihmetellä, kun jotkut alistuvat olemaan aivan alipalkattuna töissä, että saavat töitä.

Eivät edes ole lukeneet työehtosopimuksia. Nuoret varsinkin.

Yhdessä tällaisessa firmassa olin viime kesänä. Työkokemusta on vuosia ja on ammattitaitoa. Kerroin sitten palkkatoiveekseni 15€/h, joka on "sopuhinta", kun olin uuteen firmaan menossa.

Tuosta summasta tehtiin suullisesti sopimus. Sitten kun kahden päivän jälkeen aloin tivata työsopimusta, niin se vi"tun ku"settaja tarjosi jotain 12,30€/tunti.

Siihen loppui motivaationi. Kyseessä erä pieni putkialan yritys, joka taitaa olla jo vaihtanut omistajaa.

En viitsi yksilöidä sitä, vaikka mieli tekisi.

Mutta näihin yrityksiinhän ne vuokrafirmat niitä työntekijöitä etsivät.

Eräskin sälli oli ollut tuossa kyseisessä firmassa vuoden vuokrafirman kautta kontaamassa, nöyristelemässä ja nuolemassa po"mon py"llyä, ennen kuin oli saanut itsensä varsinaisen "työnantajan" kirjoille.

Vit"tu mitä pas"kaa.

Vierailija
124/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaita ovat nämä firmat, jotka pyytävät palkkatoiveen, mutta haastattelussa sanovat palkan olevan eurolleen tes:n mukainen.

Olen ollut haastattelussa missä kävi noin. Eka pyydettii palkkatoive ja erikseen mainittiin, että palkka on neuvottelukysymys kokemuksesi ja osaamisesi takia. Haastatteluun ja kröhöm joo hyvältä näyttää ja meillä on sitten TES:n mukainen. Mua kusetettiin suoraan sanoen. Hetken olin hiljaa ja totesin, että kympillähän saa kympin tekijän ja minä en kuulu heihin ja sen tiedätte itsekin, mutta kiitos ajasta ja tsemppiä tulevaisuuteen.

Mä olin vielä se mitä aidosti etsi. Kun lähdin kävelemään, niin mä väitän että ne odotti koska käännyn ympäri palaan takasin. Siinä ei ollut surkea liksa ollenkaan, mutta mun vääntö olis ollut myös muutkin asiat kun pelkkä liksa. NE soitti sieltä 2 viikon päästä. En enää odottanut edes yhtottoa niiltä. Olivat myöhässä, kun olin päässy muualle. Sitähän mä en tietenkään siinä haastattelussa maininnut, että on pari muutakin paikkaa yks samalle ja yls toiselle päivälle. Ne kehtas udella mihin menin duuniin. En sanonut tietenkään, mutta kilpailijalle.

Vierailija
125/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaita ovat nämä firmat, jotka pyytävät palkkatoiveen, mutta haastattelussa sanovat palkan olevan eurolleen tes:n mukainen.

Sillon kun olin työttömänä. Se työkkäri lähetti mulle yhden paikan mihin oli pakko ottaa yhteyttä ja siinä lapussa ei lukenut palkkaa eikä edes miten maksavat palkan. Menin haastatteluun, niin tessin mukainen ja palkka kuukaudessa oli jotain sellasta, että teki tempasta sitä äijää. Sanoin sille ihan suoraan, kun ilmotti liksan että saan liitosta käteen enemmän tekemättä mitään. Äijä oli aijaa no ehkä tää ei ole sitten sun paikka. Juu ei ole.

Vierailija
126/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluamme hakijoiden palkkatoiveen siksi, että se helpottaa meidän rekrytointiamme kun voimme suoraan raakata pois sellaiset, jotka pyytävät osaamiseensa ja kokemukseensa nähden liikaa palkkaa.

Teillä ei varmaan järjestetä haastattelujakaan, koska sinä niin tarkkaan tiedät ihmisten osaamiset jo papereiden perusteella. 

Vierailija
127/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoive on minusta kaikille osapuolille ihan hyvä käytäntö. Itse kun olen kokenut senioritekijä jolla on palkka sieltä ylemmästä päästä, en haluaisi tulla vaivatuksi turhaan haastatteluun paikkaan, joka on valmis maksamaan max 3500. Hyvä että näkevät suoraan hakemuksesta että olen liian kallis heille.

Mitä järkeä siinäkään, että sinä teet turhaan hakemuksia paikkoihin, joissa maksetaan vain 3500 eur?

Ei ne kerro yleensä ilmoituksissaan, mitä maksavat. Tällä alalla on sellainen hassu juttu, että palkka ei välttämättä korreloi työn vaativuuden kanssa oikein mitenkään, ja eri firmoissa on aivan erilaiset yleiset palkkatasot. Isot talot varsinkin on pihejä maksamaan ns. perusosaajille kummoistakaan palkkaa, kun taas jotkut pienemmät talot arvostaa tehokasta peruskoodariakin paljon ja on valmiita maksamaan sellaisesta.

Tämä. Ja isoissa taloissa on myös se HR, joka päättää palkat ymmärtämättä ollenkaan sitä mikä minkäkin tasoisen teknisen asiantuntijan arvo yritykselle on.

Vierailija
128/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillon kun olin työttömänä. Se työkkäri lähetti mulle yhden paikan mihin oli pakko ottaa yhteyttä ja siinä lapussa ei lukenut palkkaa eikä edes miten maksavat palkan. Menin haastatteluun, niin tessin mukainen ja palkka kuukaudessa oli jotain sellasta, että teki tempasta sitä äijää. Sanoin sille ihan suoraan, kun ilmotti liksan että saan liitosta käteen enemmän tekemättä mitään. Äijä oli aijaa no ehkä tää ei ole sitten sun paikka. Juu ei ole.

Ei ollut sen "äijän" vika, että työkkäri pakotti sinut hakemaan tuota paikkaa. 

Vierailija
129/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta miten ihmeessä te tyonhakijoina osaatte arvioida, mikä on normaali tai kohtuullinen palkkatoive? Mistä ottaa selvää? Voisiko joku konsultti auttaa kenties? Kysyn, koska ulkomailla asuvana mulla ei ole hajuakaan Suomen palkoista. Ja mistä tiedän onko juuri siinä työssa jota haen olemassa joku TES?   

Vierailija
130/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosassa duunariammattejen työpaikoista noudatetaan orjallisesti tesiä eikä piiruakaan jousteta. Paskoista palkoista, eli matalista teseistä, saadaan kiittää ammattiliittoja jotka matelevat EKn jaloissa.

Onneksi on TES olemassa. Muuten firmat  maksaisivat vieläkin paskempaa palkkaa. Fakta. 

No. Kyllä ne sitäkin yrittää. Eli alle tessin ja työkokemuksen/osaamisen. Varsinkin sellaisissa firmoissa missä ei ole luottamusmiestä.

Ja pitää kyllä todella ihmetellä, kun jotkut alistuvat olemaan aivan alipalkattuna töissä, että saavat töitä.

Yhdessä tällaisessa firmassa olin viime kesänä. Työkokemusta on vuosia ja on ammattitaitoa. Kerroin sitten palkkatoiveekseni 15€/h, joka on "sopuhinta", kun olin uuteen firmaan menossa.

Tuosta summasta tehtiin suullisesti sopimus. Sitten kun kahden päivän jälkeen aloin tivata työsopimusta, niin se vi"tun ku"settaja tarjosi jotain 12,30€/tunti.

Siihen loppui motivaationi. Kyseessä erä pieni putkialan yritys, joka taitaa olla jo vaihtanut omistajaa.

Eräskin sälli oli ollut tuossa kyseisessä firmassa vuoden vuokrafirman kautta kontaamassa, nöyristelemässä ja nuolemassa po"mon py"llyä, ennen kuin oli saanut itsensä varsinaisen "työnantajan" kirjoille.

Vit"tu mitä pas"kaa.

Miten niin ihmettelet heitä, jotka suostuvat pienemmällä palkalla töihin? Eikös se nimenomaan ole parempi, että on edes alipalkattuja töitä kuin se, ettei ole töitä ollenkaan? Niistä alipalkatuistakin töistä saa työkokemusta, joka avittaa kummasti sitten myöhemmin haettaessa parempia (myös palkaltaan parempia) hommia. Vähemmälläkin palkalla pystyy kyllä ihan hyvin tulemaan toimeen, tai sitten aina voi hankkia vaikka lisätöitä. Moni tekee nykyäänkin kahta työtä ja silti heillä menee elämässä todella hyvin, jää vapaa-aikaa perheelle jne.

Vierailija
131/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on vika niin monessa suomalaisissa: ollaan niin mukavuudenhaluisia, ettei se pelkästään riitä että on töitä, vaan pitäisi työnantajan suostua ties miten älyttömään palkkapyyntöön vaikka oma tilanne olisi mikä... Ihmiset tuntuvat unohtavan, että se vähempipalkkainen työ voi hyvinkin avata monia uusia ovia kohti parempaa.

Ja ilmaisena vinkkinä sinulle, liitto kusee vain ja ainoastaan sinun muroihisi ja YTK tulisi sinulle niin pal halvemmaksi. Ei oikeasti kannata kuulua liittoon, ilman liittoa pystyisit ehkä saamaan jopa parempaa palkkaa.

Vierailija
132/135 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluamme hakijoiden palkkatoiveen siksi, että se helpottaa meidän rekrytointiamme kun voimme suoraan raakata pois sellaiset, jotka pyytävät osaamiseensa ja kokemukseensa nähden liikaa palkkaa.

Teillä ei varmaan järjestetä haastattelujakaan, koska sinä niin tarkkaan tiedät ihmisten osaamiset jo papereiden perusteella. 

Toki meillä on haastattelut, mutta paperit kertovat kyllä työntekijän osaamisesta paljon. Hyvillä tekijöillä on kyllä vino pino kokemusta listattuna papereissa, ja lisäksi myös linkit esim. heidän omaan portfolioonsa, omiin projekteihinsa jne., jotka suorastaan hehkuvat ensiluokkaista jälkeä.

Vierailija
133/135 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vit"tu mitä pas"kaa.

Miten niin ihmettelet heitä, jotka suostuvat pienemmällä palkalla töihin? Eikös se nimenomaan ole parempi, että on edes alipalkattuja töitä kuin se, ettei ole töitä ollenkaan? Niistä alipalkatuistakin töistä saa työkokemusta, joka avittaa kummasti sitten myöhemmin haettaessa parempia (myös palkaltaan parempia) hommia. Vähemmälläkin palkalla pystyy kyllä ihan hyvin tulemaan toimeen, tai sitten aina voi hankkia vaikka lisätöitä. Moni tekee nykyäänkin kahta työtä ja silti heillä menee elämässä todella hyvin, jää vapaa-aikaa perheelle jne.

Mitä hel"vettiä?

Vierailija
134/135 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmas oli haastattelus yks joka vaati 12 tonnin palkkaa kun ajattelimme 3500e. Olis helpompi karsii nää jo hakemukses ja säästäny aikaa jos ei kerran alle 12 tonttua liikahda.

Vierailija
135/135 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin katsotaan, että osaako työntekijä hinnoitella edes suunnilleen oikein työnsä arvon. Alaisteni palkka vaihtelee 3500-5000€ välillä. Tehtävänkuvia on muutamia. Palkka riippuu osaamisesta ja senioriteetista. Palkka yleisesti vastaavissa hommissa perustekijällä 3500€ luokkaa ja kokeneemmalla hieman päälle 4000€. Palkkatoiveella pystyy esimerkiksi karsimaan ne pois, jotka antavat toiveeksi 2000€ tai 7000€. Näissä tapauksissa näkemyksemme työn arvosta on liian erilainen. Jos ei osaa edes hehtaarilukua työnsä arvosta antaa niin en viitsi tuhlata aikaa edes haastatteluun.

Ja tämä juuri on se ongelma. Mistä esim. vastavalmistunut tai alaa vaihtava voi tietää alaistesi palkkahaitarin? Itse en ole koskaan tienannut suuria summia, joten arvioin jonkun luvun vähän yläkanttiin, ja sain kuulla että se oli naurettavan pieni summa. MISTÄ voin sen tietää, kun ensimmäistä kertaa alan paikkaa hain? 

Vinkkinä ainakin it-alalle, että työn haussa pitää olla hieman röyhkeyttä. Googlesta löytyy monen alan keskipalkka ainakin jollain tarkkudella. Se on melko turvallinen vaihtoehto monissa tapauksissa. Jos se pyyntö ei ole aivan poskettoman iso niin kyllä haastatteluun usein pääsee ja voidaan palkasta neuvotella.

Viimeisin rekry marraskuulta pyysi 2900€ palkkaa. Palkkauspäätöksen tehtyäni ilmoitin palkan olevan 3700€. Meillä nyt periaattena on, että maksetaan vähintään alan keskiarvopalkkaa ja siitä ylös kokemuksesta riippuen.

Toivottavasti sitten saatte tehtyä sen verran tulosta, että teilä on varaa maksaa noita palkkoja eikä teille tule myöhemmin talousongelmia periaatteenne takia. Tiedän montakin firmaa, joilla on ollut samanlainen periaate ja jotka ovat joko kaatuneet, tai heillä vähintäänkin alkanut mennä periaatteensa takia huonommin. Jos nimittäin työntekijä pyytää vähemmän palkkaa, silloin firmakin säästää rahaa ja täten voi helpommin kasvaa, kehittyä paremmaksi. On aivan typerää maksaa enemmän, jos työntekijä tyytyy vähempään taikka hänellä ei ole suurempaan palkkaan oikeuttavia ansioita.

Tietenkin saadaan. Ei me muuten maksettaisi. Jos firma kaatuu siihen, että halutaan maksaa kunnon palkkaa työntekijöille niin sitten firman on syytäkin kaatua. Kyllä itse pitäisin sitä ongelmallisena, että toinen saisi palkkaa 2000€ ja samalla kokemuksella vieressä tekevä 4000€.