Työnantajat, miksi haluatte palkkatoiveen hakemukseen?
Eikö työnantajan pidä itse osata määrittää palkka tehtävälle, johon tekijää haetaan? Onko firmanne talous epävakaalla pohjalla, joten työvoimaa tarvitaan mahdollisimman halvalla?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoive on minusta kaikille osapuolille ihan hyvä käytäntö. Itse kun olen kokenut senioritekijä jolla on palkka sieltä ylemmästä päästä, en haluaisi tulla vaivatuksi turhaan haastatteluun paikkaan, joka on valmis maksamaan max 3500. Hyvä että näkevät suoraan hakemuksesta että olen liian kallis heille.
Mitä järkeä siinäkään, että sinä teet turhaan hakemuksia paikkoihin, joissa maksetaan vain 3500 eur?
Hyvästi kirjoitti:
Huvittavinta on, että vaikka esittää hakemuksessa palkkatoiveen, niin haastattelussa sitä pyritään hilaamaan alas.
Se on ainakin omalta osaltani yhtä kuin henkinen keskisormen näyttö. Lopahtaa kiinnostus koko lafkaan.
Palkkatoiveeseen laitetaan aina neuvotteluvaraa. Ite sain just tällä tapaa 300 e/kk paremman palkan mikä oli mielessä miniminä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoive kertoo siitä, millaiseksi hakija kokee osaamisensa ja työkokemuksensa. Ei kannata palkata sitä, jolla ei ole käsitystä siitä, paljonko tuo yritykseen lisäarvoa.
Sitten pitäisi nähdä ne yrityksen resurssit. Itse haen juuri paikkaan jonka varastoja ja myyntiä epäilen. Eihän sita etukäteen voi tietää, jos ei näitä alunparinkään työpaikka hakemuksessa saa tietää. Minusta nämä asiat selvitetään siellä paikan päällä että mikä se potentiaali sillä firmalla oikeasti on, ne ptää nähdä omin silmin. Sitten punnitaan vaihtoehtoja kannattaako ko työpaikkaan mennä. Moni työnantaja luulee olevansa jotain jumalia, vaikka eivät hallitse omaa bisnestään ja sitten työntekijät kärsivät tästä.
Palkkatoiveen ymmärtää paremmin, jos ajattelee rekrytointia kaupankäyntinä. Työnhakija on tässä myyjä (myy omaa osaamistaan ja työpanostaan) ja työnantaja on asiakas (maksaa ostamansa osaamisen ja työpanoksen tai toteaa, että on liian kallista ja jättää ostamatta). Suomessa ei ole kaupankäynnissä oikein totuttu asuntokauppoja lukuunottamatta tinkimiseen, mutta monissa muissa maissa myyjä asettaa tuotteen hinnan sen verran yläkanttiin, että siitä voidaan tinkiä, mutta ei kuitenkaan niin suureksi, että asiakas ei kiinnostu koko tuotteesta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Palkkahan on asia, josta työnantaja ja työntekijä voivat neuvotella keskenään. Palkkatoive esitetään sen vuoksi, että työnantaja voi jo siitä arvioida, onko hakija liian kallis osaaja ko tehtävään.
Olen erään yhdistyksen toiminnassa mukana, ja kun sinne palkattiin toinen työntekijä, palkkatoivetta pyydettiin juuri tuon vuoksi. Palkaksi uudelle työntekijälle oli kaavailtu 2200€/kk, ja ensimmäinen karsintakierros hakijoiden keskuudessa tapahtui palkan perusteella. Tämän jälkeen alettiin katsoa sopivuutta tehtävään. Yhdenkin hakijan palkkatoive oli 4200€/kk, siitä on mahdotonta lähteä sorvaamaan palkkaa, joka on ok molemmille osapuolille. Kyseessä on pieni ja vähemmän varakas paikallisyhdistys, ja joka penni on arvokas. Tuosta mietitystä palkkatoiveesta ei siis voitu joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoive kertoo siitä, millaiseksi hakija kokee osaamisensa ja työkokemuksensa. Ei kannata palkata sitä, jolla ei ole käsitystä siitä, paljonko tuo yritykseen lisäarvoa.
Sitten pitäisi nähdä ne yrityksen resurssit. Itse haen juuri paikkaan jonka varastoja ja myyntiä epäilen. Eihän sita etukäteen voi tietää, jos ei näitä alunparinkään työpaikka hakemuksessa saa tietää. Minusta nämä asiat selvitetään siellä paikan päällä että mikä se potentiaali sillä firmalla oikeasti on, ne ptää nähdä omin silmin. Sitten punnitaan vaihtoehtoja kannattaako ko työpaikkaan mennä. Moni työnantaja luulee olevansa jotain jumalia, vaikka eivät hallitse omaa bisnestään ja sitten työntekijät kärsivät tästä.
On paljon työtehtäviä, joissa toimenkuvaa on mahdollista räätälöidä sen mukaan, mitä osaamista hakijalla on. Haettavassa työtehtävässä ei ehkä edellytetä venäjän taitoa, mutta jos hakija osaa venäjää ja yrityksellä on myös tarvetta venäjäntaitoiselle, toimenkuvaa voidaan muuttaa siten, että siihen liittyykin myös venäjän osaamista edellyttäviä asioita. Oman osaamisen myyminen kulloisenkin työhakemuksen kohdalla on kieltämättä haastavaa puuhaa. On otettava selvää yrityksestä, johon on hakemassa ja arvioitava, voisiko olla yritykselle osaamisellaan hyödyllinen myös muissa asioissa kuin vain haettavan työtehtävän osalta. Mulla on kahden eri alan koulutus ja molemmista työkokemusta. Palkkatoiveeni on ollut aina pienempi, kun olen hakenut paikkaa, jossa toisen alan osaamisesta ei ole mitään hyötyä, ja suurempi silloin, kun arvioin siitä olevan työnantajalle hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Parhaita ovat nämä firmat, jotka pyytävät palkkatoiveen, mutta haastattelussa sanovat palkan olevan eurolleen tes:n mukainen.
Ja riippumatta yhtään mistään tarjotaan TES minimiä. Sit on täysin paskoja tessejä. Esim. Teknologiateollisuuden tes on ihan pas"ka
Minusta ihan turhaa pelleilyä ja arvuutteluleikkiä. Pirustako sitä voi tietää jonkun ennestään tuntemattoman firman palkkatasot, jos ne eivät tule TESsistä? Jos ne taas tulevat TESsistä, ne tulevat taulukosta ja niitä ei tarvitse ihmetelleä kummallakaan puolella.
Jos minulta kysellään palkkatoivetta, niin sanon että haluan sen verran palkkaa kuin teillä muut vastaavassa asemassa olevat uudet tekijät ovat saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon työtehtäviä, joissa toimenkuvaa on mahdollista räätälöidä sen mukaan, mitä osaamista hakijalla on. Haettavassa työtehtävässä ei ehkä edellytetä venäjän taitoa, mutta jos hakija osaa venäjää ja yrityksellä on myös tarvetta venäjäntaitoiselle, toimenkuvaa voidaan muuttaa siten, että siihen liittyykin myös venäjän osaamista edellyttäviä asioita. Oman osaamisen myyminen kulloisenkin työhakemuksen kohdalla on kieltämättä haastavaa puuhaa. On otettava selvää yrityksestä, johon on hakemassa ja arvioitava, voisiko olla yritykselle osaamisellaan hyödyllinen myös muissa asioissa kuin vain haettavan työtehtävän osalta. Mulla on kahden eri alan koulutus ja molemmista työkokemusta. Palkkatoiveeni on ollut aina pienempi, kun olen hakenut paikkaa, jossa toisen alan osaamisesta ei ole mitään hyötyä, ja suurempi silloin, kun arvioin siitä olevan työnantajalle hyötyä.
Ti panimajes? Hakemus oli englanniksi sitä haluttiin, vaikka en sitä aiemmin työssäni ole tarvinnut, niin nyt tarvitsen. On kielistä aina ollut hyötyä vaikka en koskaan ole mikään autenttisen hyvä niissä ollut, jonkun porukassa täytyy uskaltaa puhua. Tässä tapauksessa minua kiinnostaa pelkästään mikä potentiaali yrityksellä on kilpailla markkinoilla vaikka ihan perus fyysiseksi duunariksi haen. Olen miettinyt itse alalle omaa firmaa monta vuotta joten tiedän miten kasvattaa ja kehittää työtä eteenpäin. Ongelma on vain palkkojen pienuus kilpailun takia ja siksi kiinnostaakin että onko yritys valmis satsaamaan kasvuun, vai riittäkö optiot omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Kerran laitoin kahteen eri paikkaan 2800 € palkkatoiveeksi. Niissä kummassakin toimenkuva vaikutti helpohkolta alani keskitasoon nähden ja sen perusteella päädyin tuohon pyyntöön.
Toisesta sain viestiä, että palkkatoiveeni on naurettavan suuri. Toisessa taas sanottiin, että palkkatoiveeni on epäilyttävän pieni.
Miksi eivät pysty pelaamaan avoimin kortein ja sanomaan, että tämän verran olemme valmiita maksamaan tästä työstä. Se karsisi heti pois sellaiset hakijat jotka kokevat että palkka ei ole sitä tasoa mitä itse on hakemassa. Pääsisivät itse helpommalla kun hakemuksia tulisi vähemmän, eivätkä kymmenet tai sadat ihmiset hakisi täysin turhaan kyseiseen paikkaan töihin.
Ennen oli hyvä kun julkaistiin verokalenteria, niin saattoi katsoa mitä firman työntekijät tienaa ja päätellä siitä mitä kannattaa pyytää. Nyt pitäisi nähdä enemmän vaivaa ja kysyä tiedot henkilöistä suoraan verottajalta.
Firman parkkipaikka on aika hyvä indikaattori siitä että tienataanko siellä 30 tai 60 tonnia vuodessa.
Jos työnantaja ilmoittaa palkan mitä aikoo maksaa, niin sehän johtaa välittömästi siihen että palkkatasoa alempaan tottuneita hakijoita tulee paljon, parempaan tasoon tottuneet ei hae lainkaan. Eli joutuu valikoimaan työntekijät huonoista hakijoista.
Työnantaja ottaa mieluiten vähän enemmän pyytävän, jonka palkkapyynnistä saa niistettyä pikkusen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkkatoive kertoo hyvinkin, minkätasoisesta tehtävästä hakija arvioi olevan kyse. Yläkanttiin esitetty palkkatoive kertoo, että todennäköisesti on vähän väärä kuva tehtävän sisällöstäkin, ja tuskin olisi kiinnostunut tekemään sitä duunia.
Hyväksyn tämän selityksen, jos hakemuksessakin on selkeästi kerrottu työnkuva. Kaikkialla ei näin ole.
Ja esim. toimistotyöntekijät voivat saada paikasta riippuen esim. 10 eur/h tai 15 eur/h. Noiden välillä on jo melkoinen prosentuaalinen ero.
Moinissa töissä toimenkuva muotoutuu työntekijän mukaan, eli sillä palkalla on hyvinkin suuri merkitys. Jos osaaminen on laajaa ja työnteko tehokasta, niin sellaiselle voi maksaa enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkkatoive kertoo hyvinkin, minkätasoisesta tehtävästä hakija arvioi olevan kyse. Yläkanttiin esitetty palkkatoive kertoo, että todennäköisesti on vähän väärä kuva tehtävän sisällöstäkin, ja tuskin olisi kiinnostunut tekemään sitä duunia.
Hyväksyn tämän selityksen, jos hakemuksessakin on selkeästi kerrottu työnkuva. Kaikkialla ei näin ole.
Ja esim. toimistotyöntekijät voivat saada paikasta riippuen esim. 10 eur/h tai 15 eur/h. Noiden välillä on jo melkoinen prosentuaalinen ero.
Moinissa töissä toimenkuva muotoutuu työntekijän mukaan, eli sillä palkalla on hyvinkin suuri merkitys. Jos osaaminen on laajaa ja työnteko tehokasta, niin sellaiselle voi maksaa enemmänkin.
Niin tai edellyttää että firma osaa työnsä eikä sälytä kaikkia "hattuja" sille moniosaajalle joka saa sitten firman pätemättömän johtamisen takia burnoutin. Itse voin sanoa suoraan että alle 15 euron ei ole toivoakaan palkata minua.
ertert kirjoitti:
Minusta ihan turhaa pelleilyä ja arvuutteluleikkiä. Pirustako sitä voi tietää jonkun ennestään tuntemattoman firman palkkatasot, jos ne eivät tule TESsistä? Jos ne taas tulevat TESsistä, ne tulevat taulukosta ja niitä ei tarvitse ihmetelleä kummallakaan puolella.
Jos minulta kysellään palkkatoivetta, niin sanon että haluan sen verran palkkaa kuin teillä muut vastaavassa asemassa olevat uudet tekijät ovat saaneet.
Kova luotto vastapuolen vilpittömyyteen. Onhan moinen sallittua, jos ei ole mitään käsitystä palkkatasosta eikä ole oikeasti omia toiveita vaan mikä tahansa armonpala kelpaa.
Mutta monella työnhakijalla ei päde sinun asenteesi tai tilanteesi. Monelle palkkataso on ratkaiseva tekijä valitessaan sitä, ottaako työn vastaan vaiko eikö. Silloin palkasta neuvottelu on ihan keskeinen asia, koska usein työssä muut asiat ovat enemmän tai vähemmän jo valmiiksi työnantajan määräämiä ja kyse on siitä, mihin hintaan tekijä niihin suostuu. Sen takia sitä palkkatoivetta kysytään, monella kun sellainen on.
Miksei niihin ilmoituksiin voi laittaa jotain mainintaa siitä mille haitarille palkka sijoittuu? Esimerkiksi näin: työkokemus, osaaminen yms. vaikuttavat lopulliseen tehtävän luonteeseen ja palkkaukseen, joka sijoittuu näistä riippuen välille 2000 - 2500 euroa kuukaudessa.
ertert kirjoitti:
Pirustako työnantaja tietää, millä summalla juuri sinä olisit valmis tulemaan töihin? Sinä hinnoittelet itse oman osaamisesi ja työpanoksesi ja pistät sen verran yläkanttiin, että palkasta voidaan neuvotella. Työnantaja sitten arvioi, onko osaamisesi ja työpanoksesi siihen yritykseen liian kallista.
Ymmärrän problematiikan, jos ei ole tottunut siihen, että samallakin nimikkeellä työntekijöillä voi olla erilaisia työtehtäviä ja vastuualueita ja siten myös erilainen palkka. Olin pitkään alalla, jossa ammattinimike kertoi, mitä työtehtäviini kuului ja mitä ei kuulunut ja palkka oli TESin mukainen taulukkopalkka. Ei kysytty palkkatoiveita vaan se oli just se, mitä taulukossa luki. Palkankorotuksetkin tuli aina vain indeksikorotuksina tai miten ammattiliitto oli saanut palkkoja hilattua ylöspäin. Itse ei käyty pyytämässä palkankorotusta. Kun vaihdoin alaa, olin ihan sormi suussa ensimmäisen palkkatoiveeni kanssa. Samoin, kun menin ensimmäistä kertaa pyytämään palkankorotusta. Yhdessä työpaikassa pyysin työhaastattelussa 300 € enemmän palkkaa kuin mitä silloisessa työssäni oli ja rekrytoija mietti varmaan sekunnin sadasosan ja sanoi, että paikka on mun. Tajusin, että myin itseni firmaan paljon halvemmalla kuin mitä työnantaja olisi ollut valmis maksamaan. No eipä siinä mitään, puolen vuoden päästä kävin pyytämässä palkankorotusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi kirjoitti:
Huvittavinta on, että vaikka esittää hakemuksessa palkkatoiveen, niin haastattelussa sitä pyritään hilaamaan alas.
Se on ainakin omalta osaltani yhtä kuin henkinen keskisormen näyttö. Lopahtaa kiinnostus koko lafkaan.
No sehän on ihan normaalia. Palkkatoivella vain haarukoidaan sopivat hakijat. Jos palkkatoive on vähemmän mitä yritys normaalisti maksaa, niin siitä ei tietenkään aleta tinkimään suuremmaksi, mutta jos palkka on enemmän mitä yritys haluaa maksaa, niin tarjoavat vähemmän. Jos tarvitaan uutta työvoimaa, niin uusille voidaan maksaa pikkusen enemmän mitä vanhoille työntekijöille.
Palkkatoive tulisi yrittää asettaa maltillisesti yläkanttiin.
Miksi vihreälle maksettaisiin enemmän kuin kokeneelle ja osaavalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi kirjoitti:
No sehän on ihan normaalia. Palkkatoivella vain haarukoidaan sopivat hakijat. Jos palkkatoive on vähemmän mitä yritys normaalisti maksaa, niin siitä ei tietenkään aleta tinkimään suuremmaksi, mutta jos palkka on enemmän mitä yritys haluaa maksaa, niin tarjoavat vähemmän. Jos tarvitaan uutta työvoimaa, niin uusille voidaan maksaa pikkusen enemmän mitä vanhoille työntekijöille.
Palkkatoive tulisi yrittää asettaa maltillisesti yläkanttiin.
Miksi vihreälle maksettaisiin enemmän kuin kokeneelle ja osaavalle?
Jotta heidät saataisiin töihin? Vanhoja työntekijöitä ei tarvitse enää paikkaan houkutella hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei niihin ilmoituksiin voi laittaa jotain mainintaa siitä mille haitarille palkka sijoittuu? Esimerkiksi näin: työkokemus, osaaminen yms. vaikuttavat lopulliseen tehtävän luonteeseen ja palkkaukseen, joka sijoittuu näistä riippuen välille 2000 - 2500 euroa kuukaudessa.
Tätä itsekin ihmettelen. Jos työnhakijat lähettelesivät yhtä epämääräisiä sepustuksia kuin mitä työpaikkailmoitukset ovat, kukaan ei olisi töissä. Ilmoitukseen rehellisesti palkka, työaika kuukaudessa ja mahdolliset edut. Miksi pitää tehdä niin vaikeaa? Ihme selittelyjä, joissa työnantaja haluaa nähdä miten hakija hinnoittelee itsensä. Eikö ne ylihinnoitelleet jäisi pois kokonaan heti, kun laittaisi rehellisesti se mitä ovat maksamassa. Kyllä se kertoo työnantajastakin paljon, jos heti työpaikkailmoituksessa pelataan jotain mystisiä palkkapelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä ihmeessä se työnhakija voi tietää, miten teidän firmassa sitä osaamista ja tehokkuutta arvotetaan. Jos on ollut töissä paikassa, jossa osaamisesta ja tehosta ei saa mitään korotusta palkkaan, mistä tällainen ihminen osaisi arvioida, millainen maksukyky uudessa työpaikassa olisi?