Milloin lapsivihasta tuli trendi?
Täälläkin sen huomaa. Yhdessä aloituksessa ap kertoo että järjestää rennot häät johon lapset eivät ole tervetulleita niin porukka taputtaa selkään että jess, ei mitään rasittavia kakaroita, hyvä ap! Ja yläpeukkuja satelee. Toisessa aloituksessa taas joku pyytää ihmisiä perustelemaan miksi joku haluaa monta lasta? Aloituksesta aistii negatiivisen asenteen lapsia kohtaan. Joten kysymys kuuluu milloin tästä tuli trendi? Onko se sittenkin niin että se työmäärä mitä lapset tuo tullessaan ei vain kiinnosta? On paljon kivempaa olla ikuisesti teini?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Siitä asti kun lapsia tekevät ovat lopettaneet lasten kasvatuksen, lapset saavat olla kuin siat pellossa.
Tässähän se tuli heti ekassa vastauksessa. Kun ei enää viitsitä kasvattaa. Yksivuotiaat jo istutetaan kännykän tai tabletin ääreen että itse saadaan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sen aistii, vaikka lapsi ei tee yhtään mitään erilaista, että pelkkä lapsen läsnäolo on toisille liikaa. Kävellään käsi kädessä kadulla, ei keskellä, ei muiden tiellä, ja joku aikuinen tulee kohti eikä väistä tippaakaan. Kaupan kassajonossa lapsi juttelee normaalilla äänellä, ja viereisen jonon mummo työntää ostoskärrynsä hieman liian lähelle lasta - ihan tahallaan. Ja on meitä etuiltukin monta kertaa.
Noustaan bussiin, ja muutama penkki rivillinen ihmisiä mulkoilee. Pahinta oli vaunuaikaan, kun teki kaikkensa että yritti ottaa muut huomioon, ja sitten sai kokea sen, että rynnittiin hissiin takavasemmalta niin, etten enää mahtunut sinne itse. Annettiin oven mennä kiinni vaunujen edestä, vaikka ihan hyvin sitä olisi voinut hetken pitää auki. Mulkoiltiin kaupassa, mulkoiltiin kirppareilla, jopa työnnettiin itse vaunuja pois hyllyn edestä, vaikka ihan aikuisten oikeasti yritin olla olematta tiellä. En edes halua mennä imetykseen ja vauvan/pienen lapsen kanssa ulkona syömiseen. Ei, ei ollut tissit tiskissä ja ei, ei sormiruokailtu (kuin kotona) ja ei, ei ole yksikään kolmesta lapsesta huutanut kurkku suorana missään (paitsi lääkärissä, ja sielläkin joku mummo katsoi asiakseen kommentoida, että ei pitäisi tuolla tavalla huudattaa ja että myös yksityisiä lääkäreitä on).
Se tuntuu siltä, että mitään joustoa ei ole. Paikalla on lapsi = paikalla on huonosti kasvatettu, huutava räkänokka. Ihan sama, vaikka lapsi olisi hiljaa, tai ei ainakaan huutaisi eikä juoksisi eikä koskisi kaikkeen ilman lupaa.
Kyllä Suomi on lapsivihamielinen maa. Sen huomaa kunnolla vasta, kun viipyy jonkun aikaa muualla. Kun tuntematon pysähtyy kohdalle, ja itse olet puolustuskannalla, kunnes tajuat että se tuntematon on lapsellesi ystävällinen, kehuu ja sanoo sinullekin jotain mukavaa. Se ei ole muilta pois, että ei ajatella heti pahimman kautta. Kurjaa, että meidän kulttuuri on tällainen. Vaikea tällaisessa on omasta lapsestaankaan kasvattaa kohteliasta ja muut huomioon ottavaa aikuista, kun iso osa aikuisistakaan ei ole sellaisia.
Juuri näin. Todella hyvin kirjoitettu.
Mun häihin ei olisi lapsen tervetulleita. Olen itsekin äiti ja 5 lapsen kummi ja töissä nuorten kanssa, silti haluaisin pitää juhlat vain aikuisten kesken
Tämä palsta on kyllä yksi lapsivihan keskus, mikä on todella ironista kun palstan nimi Vauva.
Ei toki tarvita. Ei siihen tosin tarvitse odottaa sitä serkkua, jolla on pienet lapset, tai tätiä, jolla asuu vielä teinit kotona.