Milloin lapsivihasta tuli trendi?
Täälläkin sen huomaa. Yhdessä aloituksessa ap kertoo että järjestää rennot häät johon lapset eivät ole tervetulleita niin porukka taputtaa selkään että jess, ei mitään rasittavia kakaroita, hyvä ap! Ja yläpeukkuja satelee. Toisessa aloituksessa taas joku pyytää ihmisiä perustelemaan miksi joku haluaa monta lasta? Aloituksesta aistii negatiivisen asenteen lapsia kohtaan. Joten kysymys kuuluu milloin tästä tuli trendi? Onko se sittenkin niin että se työmäärä mitä lapset tuo tullessaan ei vain kiinnosta? On paljon kivempaa olla ikuisesti teini?
Kommentit (85)
Mielestäni yhteiskunta ei ole lapsivihamielinen. Lapsettomuus on vain nykyisin sama kuin kolme kakaraa ysärillä eli yleisesti hyväksytty ja virallisesti hyvä elämisen tapa.
Lähinnä kyllä tuntuu, että myös monet vastuulliset ja tiedostavat ovat päättäneet lopettaa lisääntymisen. Se tietysti näkyy siinä, että kouluissa, päiväkodeissa ja nykyisin jopa nuorissa aikuisissa taustalla olevat vanhemmuuden ongelmat korostuvat. Lapsia hankkivat enemmän sellaiset ihmiset, joilla ei ole kykyä suunnitella elämäänsä tai olla vanhempia. Ja se ei tarkoita, etteikö hyviä vanhempia olisi, mutta joskus tuntuu, että monista koulusta iso osa ongelmaisista lapsista pitäisi sulkea johonkin laitokseen opettelemaan rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi lapsettomuutta pitää aina perustella ,mutta lasten hankintaa ei.
Ainakin av:lla asia on kyllä päinvastoin. Ja saat paskaa niskaan mistä tahansa perustelusta lasten hankinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yhteiskunta ei ole lapsivihamielinen. Lapsettomuus on vain nykyisin sama kuin kolme kakaraa ysärillä eli yleisesti hyväksytty ja virallisesti hyvä elämisen tapa.
Lähinnä kyllä tuntuu, että myös monet vastuulliset ja tiedostavat ovat päättäneet lopettaa lisääntymisen. Se tietysti näkyy siinä, että kouluissa, päiväkodeissa ja nykyisin jopa nuorissa aikuisissa taustalla olevat vanhemmuuden ongelmat korostuvat. Lapsia hankkivat enemmän sellaiset ihmiset, joilla ei ole kykyä suunnitella elämäänsä tai olla vanhempia. Ja se ei tarkoita, etteikö hyviä vanhempia olisi, mutta joskus tuntuu, että monista koulusta iso osa ongelmaisista lapsista pitäisi sulkea johonkin laitokseen opettelemaan rajoja.
Kolme kakaraa ysärillä? Mitä?
Joku väitti aiemmin että kun lasten määrä vähenee heihin suhtatuminen muuttuu negatiivisemmaksi. En itse asiassa usko tuota. Olen viettänyt aikaa kehitysmaissa joissa lapsilauma on edelleen normi, ja teorian tasolla lasten tekeminen katsotaan positiiviseksi ja itse asiassa ainoaksi hyväksytyksi elintavaksi. Kun menee köyhiin kyliin, jossa enemmän tai vähemmän heikosti huollettuja lapsia on laumoittain (vanhuksia sen sijaan ei juuri yhtään) niin ei niitä kyllä mitenkään päähän taputella, ei siis vaan yksinkertaisesti kerkeäisi ja sen sijaan lapsilaumoja saatetaan hätistellä pois tieltä kepillä tms kuin karjaa. Heikon huollon syy on toki ensisijaisesti olosuhteet, mutta ei ihmisellä noissa oloissa, eikä varmaan Suomenkaan jättimäisimmissä suurperheissä ole aikaa eikä mahdollisuutta loputtomasti huomioida lapsia ja kysellä heidän mielipidettään yhtään mihinkään. Ruumiillinen kurituskin on arkipäivää. Rikkaampia ihmisiä ei taida hirveästi myöskään kiinnostaa köyhien lapsilaumojen avustaminen tai hoivaaminen.
Yleensä kai sitä mitä on vähän arvostetaan aina suhteellisesti enemmän ainakin noin yksilötasolla. Vanhuksia on nykyään Suomessa paljon, ja heidän hoitonsa kanssa ollaan ihmeessä, eikä kukaan kysele vanhuksilta viisaita neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi lapsettomuutta pitää aina perustella ,mutta lasten hankintaa ei.
En tiedä kenen pitää ja kelle, av:ssa saa perustella jos mitä valintaa eikä ikinä saa lupaa.
Sitäkin saa (täällä) perustella jos saa lapsensa väärän ikäisenä (alle tai yli 35 v), avioliiton ulkopuolella (avoliitossa), ennen kuin on okt (ainoa sallitty asumismuoto vauvasta vaariin), opintojen ollessa kesken (vaikka ne saisi raskausaikana päätökseen, mutta kun ei ole vielä vakityötä, vaikka voihan olla, että olet perustamassa yrityksen, mutta siis kun ei ole vakityötä).
Sitäkin saa perustella jos hankkii toisen lapsen (koska esikoinen traumatisoituu sisaruksestaan ja väistämättömästä laiminlyönnistä ja koska et ole toisen lapsen syntyessä 35 v), tai jos ei hanki toista (koska sisarussuhde on tärkeä) tai jos hankkii yli kaksi lasta (kukaan ei kykene olemaan hyvä vanhempi yli kahdelle lapselle)
Sitäkin saa perustella jos synnyttää alateitse (koska se on masokismia ja naisen alistamista samoin kuin miehen sukunimen ottaminen) tai synnyttää sektiolla (olikin vaikka hätäsektio tai ainoa turvallinen vaihtoehto) tai jos täysimettää yli 4 kk (eilen opimme, ettei lapsi opi puhumaan ja hampaista tulee rumat jos on tehnyt sen mokan, että täysimettää 6 kk) tai jos ei imetä ollenkaan (vaikka maidon riittämättömyys johtuisi vaikka leikkauksen jälkeisestä komplikaatiosta) tai jos sanoittaa vauvalle asioita (mielisairasta) tai jos ei sanoita (välinpitämätöntä ja junttia kasvattamista) tai jos kutsuu lapset häihin tai jos ei.
Tuossa poimintoja av-annista eli turha pyytää täältä lupaa mihinkään. Onneksi av ei vastaa todellisuutta ja olemme kaikki vapaita tekemään niinkuin parhaaksi katsomme.
Lapsettomat häät ovat parhaat! Ihanaa kun saa rauhassa juhlia aikuisten kesken ilman että kukaan kitisee, kiukkuilee, juoksentelee ja itkee. Luulisi että on vanhemmillekin ihan kiva välillä saada olla kahdestaan liikkeellä ilman että tarvitsee koko ajan vahtia jälkikasvua.
Itselläni se taitaa olla jonkin asteinen selviytymismekanismi. Kun en itse tule ikinä sellaisia saamaan, niin helpompi perustella asia itselleen alkamalla vihata lapsia.
Samaan aikaan kun matkailusta tuli trendi ja itsensä muokkaamisesta viimesen päälle, eli on ripsilisäkkeet, hiuslisäkkeet, silikonit on nykyään ihan perusjuttu, salilla ravataan ja vedetään protskua, instaan otetaan filtterikuvia. Lapsi vähän niin kuin pilaa noi jutut.
Mutta just oli tutkimus, että vauvakuumekin on periytyvää, eli ne, jotka lisääntyvät saavat enemmän lapsia, jotka haluavat lisääntyä. Tulevaisuudessa saattaakin olla enemmän ihmisiä, jotka arvostavat perhettä ja lapsien hankkimista.
Yksi äitivihaa poteva inhosi myös huivin alla imettävää ventovierasta äitiä ja nyt tämä lastenvihaaja on jo haudassa. Ei tullut siitäkään miehestä lasta eikä ++skaa. Luulen että tällaiset lapsivihaajat vihaavat omaa lapsuuttaan ja ovat mt.potilaita.
Aika hätkähdyttävää oli huomata, kuinka kielteisesti tällä palstalla suhtaudutaan lapsiin, petheellisyyteen ja varsikin suurperheisiin.
Kyseessähän sentään on Vauva- lehden keskustelupalsta!
Miksi tässä joku alapeukuttaa? Puhe näissä kommenteissa on nimenomaan lapsi_vihasta_, ei siis veloista yleisesti.
Minulla on 1 lapsi. Hoidan hänet aikalailla yksin ja voin sanoa suoraan että olisin hermoloman tarpeessa. Työpäivän jälkeen kun pakolliset jutut tehty (kauppa, ruoka jne) tekisi mieli valahtaa sohvalle.. lapsi vaan on "vaatimassa" huomiota ja pitäisi jaksaa huomioida, leikkiä, lukea, lohduttaa yms.. jos on vaikka jotai huolia/stressiä niin meinaa kyllä pää räjähtää välillä..
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä joku alapeukuttaa? Puhe näissä kommenteissa on nimenomaan lapsi_vihasta_, ei siis veloista yleisesti.
Olen huomannut että tällä palstalla viestit jossa käsitellään lapsia tai uskontoa niin niitä alaspeukutetaan raskaalla kädellä. Sinänsä todistaa vain tämän vihan olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat parhaat! Ihanaa kun saa rauhassa juhlia aikuisten kesken ilman että kukaan kitisee, kiukkuilee, juoksentelee ja itkee. Luulisi että on vanhemmillekin ihan kiva välillä saada olla kahdestaan liikkeellä ilman että tarvitsee koko ajan vahtia jälkikasvua.
Minä taas olen ollut häissä jossa kiukuteltiin, itkettiin ja juostiin oikein urakalla. Nyrkit heiluivat ja shottilasit lensivät kun ei pää kestänyt sitä viinaa. Eikä kyseessä ollut mitkään lapset vaan ne henkisesti lapsen tasolle jääneet aikuiset jotka ovat ne pahimmat ilonpilaajat. Itse lapsia minulla ei ole mitään vastaan, Minun lähipiirissäni osaavat käyttäytyä paremmin kuin jotkut aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ollut häissä jossa kiukuteltiin, itkettiin ja juostiin oikein urakalla. Nyrkit heiluivat ja shottilasit lensivät kun ei pää kestänyt sitä viinaa. Eikä kyseessä ollut mitkään lapset vaan ne henkisesti lapsen tasolle jääneet aikuiset jotka ovat ne pahimmat ilonpilaajat. Itse lapsia minulla ei ole mitään vastaan, Minun lähipiirissäni osaavat käyttäytyä paremmin kuin jotkut aikuiset.
Toki paskasti käyttäytyviä aikuisiakin on olemassa, ei sillä. Onneksi näitä sankareita ei minun lähipiiriini kuulu, joitakin ärsyttäviä lapsia kylläkin.
Miksi en koskaan keksi aloitusta, joka saa ihmiset kommentoimaan?
Tämä on sellainen aloitus, että alta pois. Hyvä!
En silti jaksanut lukea kuin sieltä täältä.
-
LapsiVIHA???
Ei se ole lapsiVIHAA, kun haluaa häät, joissa juodaan viiniä ym.
Ei sekään ole lapsiVIHAA, jos ei halua tupareihinsa lapsia.
Minulla on lapsi, mutta en minä hänen ehdoillaan elä enkä oleta, että kukaan muukaan ihminen elää.
Herranjestas, ihmiset, eikö teillä ole kuin LAPSIelämä, johon vain LAPSI mahtuu????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vihaa lapsia, mutta ärsyttää kun tyrkytetään vauvoja esim syliin ja vihjaillaan, että pitäisi hankkia jälkikasvua. Koen itseni todella vaivaantuneeksi lasten seurassa enkä pidä siitä. Olisin todella huono vanhempi.
Miksi vanhemmilla on aina tapana tuo lasten hankinnan tyrkyttäminen muille? Ärsyttävää.
M36
En tiedä, ei ole itsellä tapana eikä tuntemillani vanhemmilla. On kuitenkin hyvä lähtökohta vanhemmuudelle, että sitä itse toivoo eikä paine tule ulkopuolelta. Itse ihmettelen aina missä ympyröissä palstavelat pyörivät kun noita tyrkyttäjiä tuntuu riittävän. Ehkä vaikutat ulospäin todella lapsirakkaalta ja "isämateriaalilta" tai sitten ihmiset ympärilläsi tosiaan ovat harvinaisen tunkeilevia.
Minulle tätä tyrkyttämistä tulee ihan säännöllusesti muilta. Ihmettelen itsekin, että vaikutanko heidän mielestään isämateriaalilta vai mikä on syynä. Todella vaivaannuttavaa.
M36
Tämän perusteella arvioin, että suuri osa palstalaisista menee tai on jo mennyt ties kuinka monta vuotta sitten johonkin kummalliseen kuplaan, joka pitäisi ehdottomasti olla kaikkien hyväksyttävissä: mammakupla, äitiyskupla, vanhemmuuskupla...
Jos kaikki eivät hyväksy ja varsinkaan ymmärrä tätä suurenmoista (poksahtavaa) kuplaa, he yksinkertaisesti vihaavat lapsia!
..
Kyllä häät on hääparin IHAN ITSEKÄS JA OMA JUHLA, jos pari niin haluaa.
Siihen ei tarvita mitään vinkujia (=lapsia), jos hääpari ei niin halua.
treffit kirjoitti:
Ei lapsettomuus kai sitä tarkoita, että jää ikuiseksi teiniksi :D
Mulla ei itselläni ole lapsia, sillä en pidä niistä ja käytän rahani ja aikani mieluummin itseni sivistämiseen ja kehittämiseen.
Sun aloituksesta muuten aistii negatiivisen asenteen meitä lapsettomia kohtaan ;)
Miten itsesi kehittäminen ja sivistäminen sinusta näkyy? Miten käytät sitä?
Jep!
Ennen kristinuskoa Roomassakin jätettiin vauvoja kuolemaan, onneksi muuttui ääni kellossa kun ihmiset sai kuulla Luojasta ja rakkaudesta <3