Milloin lapsivihasta tuli trendi?
Täälläkin sen huomaa. Yhdessä aloituksessa ap kertoo että järjestää rennot häät johon lapset eivät ole tervetulleita niin porukka taputtaa selkään että jess, ei mitään rasittavia kakaroita, hyvä ap! Ja yläpeukkuja satelee. Toisessa aloituksessa taas joku pyytää ihmisiä perustelemaan miksi joku haluaa monta lasta? Aloituksesta aistii negatiivisen asenteen lapsia kohtaan. Joten kysymys kuuluu milloin tästä tuli trendi? Onko se sittenkin niin että se työmäärä mitä lapset tuo tullessaan ei vain kiinnosta? On paljon kivempaa olla ikuisesti teini?
Kommentit (85)
En tunnista tätä trendiä. Onko heitä elävässä elämässä ollenkaan? Luulen, että näitä lapsivihaajia tapaa vain tällä palstalla väsyneiden äitien saduissa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tosielämäsdä törmännyt tähän inhoon. Mietin aikanaan, että serkkuni ei ehkä pidä lapsista koska julistautui todella vankasti lapsettomaksi. Hankki kuitenkin nelikymppisenä lapsen.
En myöskään tosielämässä törmää noihin huutaviin, räkiviin ja sikaileviin lapsiin. En ainakasn niin että rauhani siitä jotenkin kovin järkkyisi.
Joskus ärsyynnyn vanhempiin, joiden on pakko olla suu auki ihan koko ajan. Viimeksi eilen kirjastossa, jossa joku ilmeisesti "sanoitti" lapselle kirjastokokemusta : "äiti etsii nyt vielää yhtä kirjaa tästä, tämä on jännitysosasto ja se tarkoittaa että nämä kirjat ovat jännittäviä, osa on ihan pelottaviakin. Nämä kirjat on tarkoitettu aikuisille ja niissä ei ole ollenkaan kuvia. Kohta mennään lastenosastolle ja siellä on sitten niitä kuvakirjoja, etsitään vaikka Tatua ja Patua. Muistatko sen missä kaikki oli pakattu muoviin.....pälä, pälä, pälä,pälä
Koko ajan tää lapsi oli ihan tyytyväinen, ei kirkunut eikä kuolannut, mutta tää äiti häiritsi.
Kolme lasta itselläni, nuorin jo 13 v.
Kyllä vauvalle ja lapselle täytyy sanoittaa tekemiset, eikä möllöttää hiljaa. Tai tuijottaa kännykkää!
Se on jännä kun saa lapsen. Sitä ikäänkuin myötäelää sen lapsen lapsuutta ja oppii näkemään oman lapsuutensa uusin silmin, itsensä uusin silmin ja vanhempansa inhimillisin silmin. Tai kokea ymmärtämättömyyttä omia vanhempia kohtaan, että miten ei voi käsittää miksi tekivät niin tai näin lapselle..
Sitä kasvaa mukana lapsen kasvaessa. Tokihan ihminen kasvaa muistakin kokemuksista, mutta lapsen kanssa käydään vuosi vuodelta se oma lapsuus läpi, johdonmukaisesti, halusit tai et...vaikka ei kaikki tietty tiedosta tätä.. ja voihan näitä käydä läpi ilmankin lasta, mutta kokemus ei silloin ole niin konkreettinen, raadollinen, todellinen.
Jos joku ei lapsia halua niin mikäpä siinä, itsekkään en halunnut. Mutta tulin raskaaksi ja sain lapsen. Vielä kehitysvammaisen lopun iäksi itseensä sitovan lapsen. Ja tuo on parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut. En vaan tiennyt sitä ennen.
Ei kaikkien tarvitse saada lapsia. Uskon kuitenkin, että velat jäävät paitsi jostain uskomattoman tärkeästä tuon valinnan tehdessään, ja vielä vapaaehtoisesti. Joo joo joo jään itse paitsi huikeasta vapaudesta tehdä ja toteuttaa... mutta olen saanut elää ja kokea sellaista elämää, vapaata elämää..se ei opettanut minulle mitään verrattuna mitä äitiys on opettanut, itsestäni ja muista.
Itse en vihaa lapsia, mutta ärsyttää kun tyrkytetään vauvoja esim syliin ja vihjaillaan, että pitäisi hankkia jälkikasvua. Koen itseni todella vaivaantuneeksi lasten seurassa enkä pidä siitä. Olisin todella huono vanhempi.
Miksi vanhemmilla on aina tapana tuo lasten hankinnan tyrkyttäminen muille? Ärsyttävää.
M36
Kyllä, lapsivihamielisyys on selkeästi noussut esiin viime vuosina. Mutta samalla tuntuu että myöskin yleisesti ollaan vihamielisempiä ihan kaikkea kohtaan. Muistellaan nyt ihan mitä tahansa somemyrskyä tai miten ihmiset ottavat pienimmästäkin firman virheestä heti yhteyttä lehtiin tai kirjoittavat someen.
Nykyään ei saa enää epäonnistua missään. Eikä mistään myöskään oteta itselle vastuuta.
Nykyään on ihan ok puhua epäkunnioittavasti ihan kenestä vaan. On ok arvostella toisen tekemisiä minuutin kohtaamisen tai parin sanan keskustelun perusteella. On ok vaatia ihan jokaisesta asiasta hyvitystä, korvausta tai oikeutta.
Vielä kymmenen vuotta sitten asiakaspalveluun huutavat ja haukkuvat asiakkaat olivat harvinaisuus, nyt kuulee jokaisen asiakaspalvelijan lähes päivittäisestä haukkumisesta (oli ala mikä tahansa). Tai jos opettaja antoi Jani-Marikalle 7 niin vanhemmat kehottivat lasta lukemaan läksyt paremmin, nyt uhkaillaan opettajaa oikeustoimilla. Jos rikkoi jonkun tavaran, todettiin että olin kömpelö ja ostettiin uusi, nyt haetaan korvauksia valmistajalta, maahantuojalta tai vaikka käyttöohjeen kääntäjällä, oma vikahan se ei voinut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ei lapsettomuus kai sitä tarkoita, että jää ikuiseksi teiniksi :D
Mulla ei itselläni ole lapsia, sillä en pidä niistä ja käytän rahani ja aikani mieluummin itseni sivistämiseen ja kehittämiseen.
Minäkin luulin olevani aikuinen ennen kuin lapset tulivat elämään.
Nykyään voin oikeasti sanoa olevani.
No se nyt kertoo vain sinusta.
Aikuisuudesta en tiedä, mutta ennen lapsia luulin olevani hyväkin tyyppi, ja ihan tasapainoinen. Lasten kanssa olen joutunut kohtaamaan keskeneräisyyteni ihmisenä. Sanomattakin selvää, että tämä kertoo vain minusta, mutta olen kuullut monen vanhemman sanovan samaa. Vanhemmuudessa joutuu monella lailla äärirajoille, joten kai se jollain lailla kypsyttää ihmistä. (tosin jotkut eivät kypsy koskaan, sekin lienee itsestäänselvää)
Ap julistaa lapsettomat ikuisiksi teineiksi. Voisin kysyä sinulta, että mistä tämä lapsettomuusviha johtuu? Oletko kateellinen lapsettomien vapaudesta? Ei kai ole sinulta pois, jos kaikki eivät halua lapsia. Se on jokaisen oma valinta.
Sekään ei pitäisi olla ongelmasi, jos hääpari ei halua häihinsä lapsia. Se on heidän oma päivänsä. Ei lasten.
En usko, että maailma on muuttunut lapsivihamieliseksi. Nykyään vain puhutaan enemmän vapaaehtoisesti lapsettomista, vaikka se ei ole mikään uusi ilmiö. Ennen sille keksittiin jos jonkinlaisia selityksiä, kun ei voitu hyväksyä sitä, että kaikki eivät yksinkertaisesti halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ap julistaa lapsettomat ikuisiksi teineiksi. Voisin kysyä sinulta, että mistä tämä lapsettomuusviha johtuu? Oletko kateellinen lapsettomien vapaudesta? Ei kai ole sinulta pois, jos kaikki eivät halua lapsia. Se on jokaisen oma valinta.
Sekään ei pitäisi olla ongelmasi, jos hääpari ei halua häihinsä lapsia. Se on heidän oma päivänsä. Ei lasten.
En usko, että maailma on muuttunut lapsivihamieliseksi. Nykyään vain puhutaan enemmän vapaaehtoisesti lapsettomista, vaikka se ei ole mikään uusi ilmiö. Ennen sille keksittiin jos jonkinlaisia selityksiä, kun ei voitu hyväksyä sitä, että kaikki eivät yksinkertaisesti halua lapsia.
En kyllä tajua tuota väitettä, että oltaisiin kateellisia lapsettomien vapaudesta.
Ketään naista ei voi sivistysvaltiossa vasten tämän tahtoa pakottaa äidiksi. Eli lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on ihan vain oma valinta.
Kaikki vanhemmat ovat myös aiemmin olleet lapsettomia, mutta ovat silti halunneet hankkia sen lapsen.
Miten tässä yhtälössä siis voi olla kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Häät ovat olleet kautta aikojen sukujen välinen perhejuhla eikä mikään hääparin päivä. Itse en lapsettomiin häihin osallistuisi. Kuullostaa jo ajatuksena kornille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vihaa lapsia, mutta ärsyttää kun tyrkytetään vauvoja esim syliin ja vihjaillaan, että pitäisi hankkia jälkikasvua. Koen itseni todella vaivaantuneeksi lasten seurassa enkä pidä siitä. Olisin todella huono vanhempi.
Miksi vanhemmilla on aina tapana tuo lasten hankinnan tyrkyttäminen muille? Ärsyttävää.
M36
En tiedä, ei ole itsellä tapana eikä tuntemillani vanhemmilla. On kuitenkin hyvä lähtökohta vanhemmuudelle, että sitä itse toivoo eikä paine tule ulkopuolelta. Itse ihmettelen aina missä ympyröissä palstavelat pyörivät kun noita tyrkyttäjiä tuntuu riittävän. Ehkä vaikutat ulospäin todella lapsirakkaalta ja "isämateriaalilta" tai sitten ihmiset ympärilläsi tosiaan ovat harvinaisen tunkeilevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua tuota väitettä, että oltaisiin kateellisia lapsettomien vapaudesta.
Ketään naista ei voi sivistysvaltiossa vasten tämän tahtoa pakottaa äidiksi. Eli lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on ihan vain oma valinta.
Kaikki vanhemmat ovat myös aiemmin olleet lapsettomia, mutta ovat silti halunneet hankkia sen lapsen.
Miten tässä yhtälössä siis voi olla kateellinen?
Nimenomaan
"Lapsia halunneet ovat kateellisia lapsettomien vapaudesta"
"Vapaaehtoisesti lapsettomat ovat kateellisia lapsia saaneiden lapsista"
Yhtä järkeviä olettamuksia.
Se alkoi vuosia sitten, kun televisiosta alkoi tulla Heikoin lenkki -sarja. Suomalaisten kotien viikottaista huvia oli katsoa, miten ihmistä nolattiin ja pahoitettiin mieliä vailla minkäänlaisia käytöstapoja. Tämä sirkushuvi siirtyi sosiaaliseen mediaan ja sittemmin reaalimaailmaan. Kuka vaan voi sanoa mitä vaan ja kenelle vaan. On kuulijan vika, jos pahoittaa mielensä. Lasten kasvatuksessa mentiin linjalle, jossa aikuisia eikä toisia lapsiakaan tarvitse kunnioittaa. Kyynärpäätekniikalla rääväsuut pärjäävät elämässä ja käytöstavat sekä muiden tunteiden huomioiminen koettiin vain haitaksi. Heikoimmat lenkit joutavatkin putoamaan pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36
En tiedä, ei ole itsellä tapana eikä tuntemillani vanhemmilla. On kuitenkin hyvä lähtökohta vanhemmuudelle, että sitä itse toivoo eikä paine tule ulkopuolelta. Itse ihmettelen aina missä ympyröissä palstavelat pyörivät kun noita tyrkyttäjiä tuntuu riittävän. Ehkä vaikutat ulospäin todella lapsirakkaalta ja "isämateriaalilta" tai sitten ihmiset ympärilläsi tosiaan ovat harvinaisen tunkeilevia.
Yhteiskunnassa vallitsee oletus, jonka mukaan KAIKKI haluavat lapsia ja kaikki niitä tulevat hankkimaan. Ei kukaan kysy: "aiotko hankkia lapsia" vaan "koska aiot hankkia lapsia". Etenkin ne henkilöt, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia huomaavat nämä vallitsevat arvot.
Lapseton on edelleen se kummajainen, koska suurin osa ihmisistä lisääntyy elämänsä aikana. Tästä syystä perhekuplissa eläville yhteiskunnanoletukset eivät näyttäydy sellaisina mitä veloille, eli painotuksena ja tyrkyttämisenä perheellisyyden ihanuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36
Yhteiskunnassa vallitsee oletus, jonka mukaan KAIKKI haluavat lapsia ja kaikki niitä tulevat hankkimaan. Ei kukaan kysy: "aiotko hankkia lapsia" vaan "koska aiot hankkia lapsia". Etenkin ne henkilöt, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia huomaavat nämä vallitsevat arvot.
Lapseton on edelleen se kummajainen, koska suurin osa ihmisistä lisääntyy elämänsä aikana. Tästä syystä perhekuplissa eläville yhteiskunnanoletukset eivät näyttäydy sellaisina mitä veloille, eli painotuksena ja tyrkyttämisenä perheellisyyden ihanuudesta.
Ehkä joku sitten pelkää puolestasi, että jäät vaille jostain upeasta elämässäsi jos et hanki lasta. Ehkä noin henkilökohtaisen asian utelijaa ei kuitenkaan ole niin montaa, että olisi kohtuuton vaiva kertoa heille, ettei niitä lapsia ole tulossa. Ja jos valintaasi jatkuvasti kyseenalaistetaan ja tämä lapsettomuus on ainoa puheenaihe ja ihmissuhde ahistava, niin aikuisena ihmisenä varmaan osaat vetää rajat ja vaikka vähentää yhteydenpitoa. Tai kokea itsesi väärinymmärretyksi ja sorretuksi, vaikeutensa kullakin.
[/quote]
Lapseton on edelleen se kummajainen, koska suurin osa ihmisistä lisääntyy elämänsä aikana. Tästä syystä perhekuplissa eläville yhteiskunnanoletukset eivät näyttäydy sellaisina mitä veloille, eli painotuksena ja tyrkyttämisenä perheellisyyden ihanuudesta. [/quote]
Tän saman oon myös huomannut. Ja usein jos toteaa että ei ole aikeissa lisääntyä, niin se asia lähinnä sivuutetaan ja vedotaan tähän klassiseen ''biologiseen kelloon''. Sitten heti seuraavalla kerralla kysellään taas samaa.
Muutenkin on mielestäni outoa, että naiselta saa noin henkilökohtaisia asioita kuka tahansa naapurin Pena udella, ilman että siinä on muka mitään omituista. Vähän tahditonta touhua mielestäni. Kannattaa vaan sanoa että on hedelmätön niin johan utelijat vaivaantuu eikä varmasti kysele enää.
Nykyään vauvapalstalla ainoat ketjut, joissa puhutaan lapsista, ovat sellaisia joissa haukutaan lapsia ja/tai niitä törppöjä ihmisiä, jotka sellaisia ovat menneet hankkimaan. Aika ankeaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36
Sekö on sinulle sitten niin musertavaa, että siitä pitää tehdä joku ristiretkimäinen käsite muuta yhteiskuntaa ja etenkin sen lapsen hankkineita jäseniä kohtaan? Itselleni juolahti mieleen lapsen hankkiminen vasta nelikymppisenä. Aika pitkään tuli siis elettyä parisuhteessa olevana lapsettomana. Eipä ollut painostusta, ainakaan itse en sellaista kokenut. Jos joku asiaa joskus kyskyikin, niin so what. Joku voi kysyä myös ajattelinko vaikka opiskella jotain toista tutkintoa joskus tai ajattelinko vaikka, että ruokailutottumukseni ovat täydelliset.
Valtavista tuista, joita pitää maksaa itse lapsensa halunneille.
Täälläkään ei uskalleta puhua rahasta.
Ihmettelen, miksi lapsettomuutta pitää aina perustella ,mutta lasten hankintaa ei.
Minä en vanhempana mieti, miksi jollain ei ole lapsia. Joskus on käynyt mielessä, että miksi tuo ihminen teki lapsen kun on mitä on (kaipaa hirveästi omaa aikaa, on super-laiska vanhemmuudessaan tai ihan huolella kaltoinkohtelee lasta). Mutta en oikein edes osaa miettiä, että miksi joku on jättänyt lisääntymisen väliin. En tee sen perusteella ihmisistä mitään päätelmiä. Jollain ei ole lapsia, selvä homma. Minulle ei tarvitse sitä perustella, ei, vaikka minulla on lapsia kolme kappaletta.
Mutta minusta lapsivihamielisyys ei ole vielä sitä, että ei ymmärrä toisen valintaa tulla vanhemmaksi, tai ei ymmärrä monilapsisuutta. Lapsivihamielisyys on minusta sitä, että lapset nähdään vain negatiivisessa valossa, ja että he eivät saisi näkyä eikä kuulua missään. Sitten on vihaa perhe-etuuksia kohtaan, ja vihaa huonoa vanhemmuutta kohtaan. Tänä maailmanaikana jotenkin vielä ymmärrän, että perhe-etuuksien katsotaan olevan muilta pois, ja muun rahoituksen mitä perheisiin kohdistuu, olevan muilta pois. Mutta sitä en ymmärrä, että ollaan niin kamalan julmia ja ennakkoluuloisia kaikkia lapsia kohtaan.
Ja äitivihamielisyys, huokaus. Se on aika surullista. Jos on äiti, on yhtä kuin mamma. On aivoton, itsensä uhraava, harmaaseen massaan kuuluva epä-nainen. Nämä kaikki olen tältä palstalta lukenut. Mikään suru, voimattomuus, väsymys, mikään ei saisi olla olemassa sitten kun on vanhempi. Mitäs teit, hoida ihan itse, koita kestää, ei kuulu minulle.
Joskus sitä miettii, että jos tuntuu että se Prisma-perhe (tämäkin on kurja käsite oikeastaan) itsekkäästi suhaa siellä ostoskärryillään muiden kantapäille, että se on sitä taktiikkaa, että hyökkäys on paras puolustus. Kun joskus ihan totta tuntuu, että lasten kanssa ei saisi olla missään (Hoploppeja luukunottamatta) "luvan kanssa", niin sitä on vähän pakko kävellä sinne lounasravintolaan leuka pystyssä ympärilleen katsomatta - toki muut normaalilla käytöstavoilla huomioiden.