Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla

Vierailija
22.01.2019 |

Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.

Kommentit (246)

Vierailija
61/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tehdään kaikki h e l v e t i n kuntoradat talveksi aina pelkkään latukäyttöön!!!!!! Missä sitä saa nykyään lenkkeillä? Ei huvittaisi lenkkeillä autojen vieressä kun haluaisi olla luonnon rauhassa.

Lahdessa myös. Ja jopa niin, että leikkipuistoon ei yhtenä talvena päässyt laillisesti muuten kuin suksilla. Se oli jo todella väärin minusta.

Samoin - ei ehkä Espoossa, mutta naapurikaupungissa jonka rajalla asun..

Se on se reviiritietoisuus ja siellä partiointi, "mun mun mun mun - kaupungin sivuillakin jo sääntö että tää latu on nyt mun" Pärstä irvessä hiihdetään vallanhimoisena. Se on rentoa urheilua tuo hiihto, metsässä viilettää sillä mentaliteetilla jonka jo nuoruudestani muistan, maisemia arvostaen.

No eipä ole. ;)

Toisin kuin moni muu, pidin hiihtämisestä. Mutta nyt se ei jotenkin houkuttele.

Vierailija
62/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tehdään kaikki h e l v e t i n kuntoradat talveksi aina pelkkään latukäyttöön!!!!!! Missä sitä saa nykyään lenkkeillä? Ei huvittaisi lenkkeillä autojen vieressä kun haluaisi olla luonnon rauhassa.

No ei kannata asua Helsingissä jos haluaa olla luonnon rauhassa,toope.

Hei voidaanko nyt kuitata tämä aihepiiri käsitellyksi. Tee oma ketju sille missä kenenkin kannattaa asua. Mun kannattaa asua täällä Helsingissä, koska mun koko perhe, elämä ja ystävät ovat täällä. Samoin vakituinen työpaikka, jonkalaista en voi muualta Suomesta saada. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, sieltähän se löytyi, aito laturaivoaja. Miksi pitää olla noin aggressiivinen? En ihan oikeasti lähde autottomana julkisilla matkustamaan jonnekin pois omalta asuinalueeltani voidakseni ulkoilla. Teen parhaani välttääkseni latuja. Tehdään kaikki parhaamme käyttäytyäksemme sivistyneesti. Juridisesti laduilla kulkemista ei voi kieltää, oli kieltomerkki tai ei. En nyt ihan tajunnut mihin kissanomistajilla on oikeus. Toivottavasti helpotti, etkä seivästä ketään sauvallasi.  Ap

Väärin meni, en raivoa laduilla, koska en hiihdä laisinkaan!

Yeah, right. Lol.

Ja sun ikä oli?

Vierailija
64/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan mennyt koiran kanssa maastoon. Ihan hyvin sujuu kävely jalkakäytävillä. Paljon mielenkiintoisia hajuja. Mulla on paljon koiratuttuja täällä Helsingissä , enkä tunne ketään, joka ajaisi ensin autolla jonnekin keskuspuistoon ja lähtisi sitten kävelemään.

Meillä alkaa metsäreitti ihan heti kotiovelta melkeinpä ja on kivasti valaistu ja rauhallinen. Siellä on koiran kanssa hyvä käydä ja itsekin tykkään, kun siellä ei kauheasti pyöräilijöitä tms näy, kun itsellä vähän vilkas koira, joka tykkää lähteä niiden perään helposti. Helsingissä asun.

Vierailija
65/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan mennyt koiran kanssa maastoon. Ihan hyvin sujuu kävely jalkakäytävillä. Paljon mielenkiintoisia hajuja. Mulla on paljon koiratuttuja täällä Helsingissä , enkä tunne ketään, joka ajaisi ensin autolla jonnekin keskuspuistoon ja lähtisi sitten kävelemään.

Tää on nyt vähän ohis enkä jatka tästä enempää, mutta olen todella pahoillani koirasi puolesta. Koira ei kuulu kivikaupunkiin. Ja tosiaan, aika monethan ihan asuvatkin Keskuspuiston vieressä, ettei sinne tarvitse erikseen ajella.

Vierailija
66/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeasti harmitti kun mentiin koiran kanssa yhdelle metsäpolulle, jota kuljetaan aika usein. Kun oltiin jo aika loppupäässä, ehkä 400 m matkaa alkoikin läheisen koulun latu. Se oli siis itse tehty, liikunnanopet varmaan hiihtäneet ja tasanneet sen sinne umpihankeen vaivalla, yleensä siinä on frisbeegolfaajien tallaama kapea polku. Vaikutti siltä että sitä pohjaa olis ihan kolattukin leveämmäksi.

Harmitti kävellä siitä päältä, mutta ei oikeen ollu vaihtoehtoa. Muita reittejä olis kyllä ollut jos olisin tiennyt. Kestän kyllä lyhyen hiihtosesongin, tosin täällä riittää kävelyteitä ilman latuja varmasti kymmeniä kilsoja. Eipä niillä pururadoilla jne. olis talvikunnossapitoa muutenkaan vaikka ne ei olis latuina.

Vierailija
67/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi tämä sama tappelu. Hiihtokausi kestää vain hetken niin eikö silloin voi muualla kävellä.

Talo, joka on motitettu laduilla kuulostaa kyllä urbaanilegendalta. Mitenkäs ihmiset ajaa autolla koteihinsa? Ja ehkä lenkkeilijän maailma voisi avartua uusilla reiteillä :)

Vierailija
68/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistajana ja hiihtoharrastajana olen sitä mieltä, että koneella ajettuja latuja pitkin ei kävellä. Se on ennen kaikkea turvallisuusriski, mutta tietysti myös pilaa hiihtobaanan. Tarvittaessa ladun voi ylittää jos jokin metsäreitti menee sen yli.

Ladut on eteläisessä Suomessa hiihtokunnossa veikatenkin joulukuusta huhtikuulle (maksimissaan), näin ollen maastot on käytettävissä kävelyyn, pyöräilyyn jne. lähes 8 kuukautta vuodesta. Siihen verraten hiihtokausi on aika lyhyt.

Vierailija
69/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on nyt vähän ohis enkä jatka tästä enempää, mutta olen todella pahoillani koirasi puolesta. Koira ei kuulu kivikaupunkiin. Ja tosiaan, aika monethan ihan asuvatkin Keskuspuiston vieressä, ettei sinne tarvitse erikseen ajella.

Ai, koira ei kuulu kivikaupunkiin? Kyllä nyt vitsin murjaisit. Koirat viihtyvät hyvin kaupungissa, jossa on paljon hajuja. Katsoin eläinlääkäri Ilveksen ohjelmaa ja hän kertoi koiransa ikävystuvän mökillä, mutta on innoissaan päästessään kaupunkiin hajuja nuuskimaan.

Ja koirapuistossa voi sitten juosta vapaana.

Vierailija
70/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu siltä että metsästä vieraantuneet urheilijat suhtautuvat luontoon samoin kuin vaikka johonkin tenniskenttään. Että se on heitä varten rakennettu liikuntapaikka, eikä sinne saa tulla muut tielle, kun he urheilevat. Metsä ja luonto ovat kaikkia varten. Eihän siellä ladulla ole fiksua kävellä, mutta joskus vaan ei voi välttää. Viimeksi samoilin jossain umpihangessa koiran kanssa ja eksyin vähän ja pölähdin harmikseni ladulle. Jouduin siinä sitten muutaman sata metriä kulkemaan ennen kuin pääsin pois.

Vierailija
71/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt mikään lyhyt hetki ole kun esim meillä Keski-Suomessa metsälenkillä ladut. Minä ja koirat sahataan aika pitkä aika kadunvarsilla, kun vakiolenkki on räkä poskella kiitävillä hiihtohulluilla. En mene laduille, mutta kyllä harmittaa.

Vierailija
72/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran omistajana ja hiihtoharrastajana olen sitä mieltä, että koneella ajettuja latuja pitkin ei kävellä. Se on ennen kaikkea turvallisuusriski, mutta tietysti myös pilaa hiihtobaanan. Tarvittaessa ladun voi ylittää jos jokin metsäreitti menee sen yli.

Ladut on eteläisessä Suomessa hiihtokunnossa veikatenkin joulukuusta huhtikuulle (maksimissaan), näin ollen maastot on käytettävissä kävelyyn, pyöräilyyn jne. lähes 8 kuukautta vuodesta. Siihen verraten hiihtokausi on aika lyhyt.

Näin, mutta jotkut vaan eivät haluaisi antaa muille mahdollisuutta, vaan luupäisesti täytyy se koirakin raahata sinne ladulle ja uikuttaa, kun hiihtäjät "raivoavat". En mä ainakaan, kun koiraa olen hiihtolatujen vierustoilla, siis paikoissa missä on pystynyt ihan hyvin vähälumisimpina talvina kävelemään, ole saanut mitään raivokasta huutelua. Hiljaa ovat ohi suihkineet.

Aika hyvin saa taatusti kuulla "raivoa" myös mm. kävelemällä moottoritien yli, melomalla laivareiteillä, viemällä koiran uimarannalle, pyöräilemällä kävelytiellä, tukkimalla porttikongin jne jne jne...mutta mikään kun ei näistäkään ole pakollista. Ei edes se ladulla käveleminen. Talo on motitettu, joopa joo.

Vierailija
73/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta onhan se tavallaan myös kohtuutonta kieltää alueen asukkailta oman lähimetsänsä käyttö neljäksi kuukaudeksi vuodessa muuta kuin sukset jalassa.

Vierailija
74/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsevää, kun luen otsikon koko ajan näin:

"En voi lakata kokonaan kävelemästä kadulla"

Vierailija
75/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu siltä että metsästä vieraantuneet urheilijat suhtautuvat luontoon samoin kuin vaikka johonkin tenniskenttään. Että se on heitä varten rakennettu liikuntapaikka, eikä sinne saa tulla muut tielle, kun he urheilevat. Metsä ja luonto ovat kaikkia varten. Eihän siellä ladulla ole fiksua kävellä, mutta joskus vaan ei voi välttää. Viimeksi samoilin jossain umpihangessa koiran kanssa ja eksyin vähän ja pölähdin harmikseni ladulle. Jouduin siinä sitten muutaman sata metriä kulkemaan ennen kuin pääsin pois.

No sinä et varmaankaan lähde motitetusta talostasi määrätietoisesti ja harkiten useamman kerran päivässä koirasi kanssa latuja pilaamaan?

Vierailija
76/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, sieltähän se löytyi, aito laturaivoaja. Miksi pitää olla noin aggressiivinen? En ihan oikeasti lähde autottomana julkisilla matkustamaan jonnekin pois omalta asuinalueeltani voidakseni ulkoilla. Teen parhaani välttääkseni latuja. Tehdään kaikki parhaamme käyttäytyäksemme sivistyneesti. Juridisesti laduilla kulkemista ei voi kieltää, oli kieltomerkki tai ei. En nyt ihan tajunnut mihin kissanomistajilla on oikeus. Toivottavasti helpotti, etkä seivästä ketään sauvallasi.  Ap

Juridisesti koiran vieminen yleiselle ladulle on täysin yksiselitteisesti kiellettyä, ellei sitä ole erikseen sallittu. 

t: järjestyslaki

Vierailija
77/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä et varmaankaan lähde motitetusta talostasi määrätietoisesti ja harkiten useamman kerran päivässä koirasi kanssa latuja pilaamaan?

No en todellakaan lähde.

Vierailija
78/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juridisesti koiran vieminen yleiselle ladulle on täysin yksiselitteisesti kiellettyä, ellei sitä ole erikseen sallittu. 

t: järjestyslaki

No tässä kyllä ainakin sanotaan, että ei ole lailla kiellettyä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005973451.html

Vierailija
79/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuitenkaan kävele ladulla alamäessä ellet kestä mopon törmäystä. Senverran vähintään 80-100 kiloinen mies 40 kmh vauhdeissa törmätessä vastaa. Tasamaallakin voi vauhtia olla lähes 30 kmh. Suksissa kun ei ole jarruja eikä niitä juuri pysty ohjaamaan kuten laskettelusuksia. Metsään ei pysty väistämään koska menee henki jos törmää puuhun. Eli varaudu rajuun törmäykseen jos kävelet ladulla.

Älä hyvä ihminen tuolla asenteella ja noilla taidoilla hiihdä yleisillä laduilla. Siellä täytyy ottaa huomioon muutkin liikkujat.

Normaalilla kuntoradalla minäkin hiihtoa harjoittelen kilpailumielessä. Ladulla kävelijät eivät ymmärrä minkä riskin ottavat itselleen ja hiihtäjille. Pahimmassa tapauksessa voi törmäyksessä lähteä henki tai vammautua rullatuoliin loppuiäkseen Olen itse hiihdonopettaja ja spr rinnepäivystäjä.

Aika paska asenne sinulla varsinkin ammattisi huomioon ottaen. Voihan siellä ladulla olla yhtä hyvin vaikka kaatunut hiihtäjä tai hiihtävä lapsi, kuin kävelijä, joten kyllä vauhdin pitää olla sellainen että törmäyksen voi välttää vaikka kuinka treenaisi kilpailumielessä. 

Vierailija
80/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta onhan se tavallaan myös kohtuutonta kieltää alueen asukkailta oman lähimetsänsä käyttö neljäksi kuukaudeksi vuodessa muuta kuin sukset jalassa.

No tarpoisitko sinä siellä lumihangessa ilman noita latuja? Kun kerran tässä puhutaan yleisesti laduilla kävelystä. Kuinka monta %a ladut vievät metsästä? Eikö sulle riitä metsää käyttöön noiden latujen ulkopuolelta? Eli millä prosenttimäärällä tässä nyt sitten poljetaan muiden oikeuksia? Kyllähän ladun yli voi hypätä sitä vahingoittamatta ja sellaisesta kohtaa missä ei ole vaaran paikkaa.

Siinä on annettu hiihtäville mahdollisuus harrastaa liikuntaa, ei sen tarvitse olla pois sun selkänahasta. Tee sinä nuo muutamat hiihtoviikot lenkkisi jossain muualla. Kaikkea ei voi saada. Itsekästä sellainen ajattelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme